• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy

Patryk Szczerba
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Materiał o trolejbusach nadany w kanale Euronews.


Materiał o rozwoju komunikacji trolejbusowej w Gdyni mogli we wtorkowe przedpołudnie obejrzeć widzowie magazynu Real Economy emitowanego na kanale informacyjnym Euronews. Dwuminutowa relacja znalazła się wśród kilku innych, którym wspólnym tematem był ekonomiczny rozwój europejskich miast.



Czy Gdynia powinna dostać nagrodę od Unii Europejskiej za rozwój komunikacji trolejbusowej?

Program był nagrywany na początku marca. Stacja zgłosiła się do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zawiadującej gdyńskimi trolejbusami kilka dni wcześniej, z prośbą o pomoc w realizacji materiału.

- Nasze namiary są znane osobom odpowiedzialnym w Komisji Europejskiej za kontakt z mediami. Stamtąd trafiły one prawdopodobnie do dziennikarzy ze stacji Euronews, którzy postanowili uwzględnić nas w swoim programie. Spędziliśmy z realizatorami cały dzień, udostępniając m.in. tereny zajezdni - informuje Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Gdynia jest określana w materiale jako centrum rewolucji trolejbusowej w Europie, a trolejbusy jako nowoczesny i przyjazny środowisku środek transportu. Władze firmy przyznają, że cieszą się z takiej promocji, zwłaszcza, że nie kosztowała ona nic miasta ani przedsiębiorstwa.

Nie bez znaczenia jest fakt, że termin emisji zbiega się z nadchodzącym rozstrzygnięciem konkursu na naj­lep­sze unij­ne pro­jek­ty re­gio­nal­ne - Re­gio­Stars Awards 2014.

Gdynia znalazła się wśród finalistów w kategorii "Ci­ty­Star − in­we­sty­cje w pu­blicz­ny trans­port miej­ski zgod­ny z za­sa­dą zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju" za projekt eko­lo­gicz­ne­go trans­por­tu miej­skie­go współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnych Projektów Operacyjnych. Dofinansowanie z budżetu unijnego wyniosło 70 proc. Całkowita wartość prac to 98 mln zł.

- Na pewno był to istotny czynnik, który spowodował zainteresowanie dziennikarzy zwłaszcza, że było to naprawdę potężne zadanie w ramach którego udało się m.in. zakupić 25 nowych trolejbusów i przebudować znaczący odcinek sieci trakcyjnej oraz stworzyć centrum zdalnego sterowania podstacji - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes PKT, dodając, że to pierwszy przypadek, kiedy zagraniczni dziennikarze zainteresowali się gdyńskimi trolejbusami.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 31 marca w Brukseli, a cały program Real Economy można zobaczyć na stronie internetowej kanału Euronews.

Kanał informacyjny o Europie

Euronews to tematyczna stacja telewizyjna nadająca co 30 minut doniesienia zarówno z Europy, jak i ze świata z perspektywy europejskiej. Dominują aktualności finansowe, wiadomości sportowe, sztuka, kultura.

Pojawiają się też tematy naukowe, pogoda, polityka europejska, okraszona recenzjami prasowymi z największych europejskich gazet i danymi rynkowymi. Euronews ogląda dziennie 4 mln osób, 3,8 miliona ogląda jej pasma w innych stacjach, a tygodniowo osiąga 8,7 mln widzów. Kanał nie jest dostępny w polskiej wersji językowej.

Materiał archiwalny

Zobacz jak od środka wygląda zajezdnia trolejbusowa w Gdyni.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • Euronews to niszowy kanał tv (9)

    • 31 68

    • ..czyli wciąż źle

      • 26 2

    • (1)

      Tak owszem euronews to niszowy program dla osob nie znajacych angielskiego.bo ty bys chcial odrazu cnn albo foxa chyba ze russia today albo al jazeera...no chyba ze w skrainym przypadku tv z torunia...

      • 35 5

      • No tv z Torunia to już by było coś.

        • 7 5

    • trolejbusy w Gdyni wprowadziła III Rzesza (4)

      • 15 7

      • (1)

        a putin wyprowadzi...

        • 12 2

        • Tak, wprowadzili trolejbusy bo nakradli trolejbusy i inny sprzet w calej europie.

          • 5 4

      • (1)

        Wujek Adalbert wprowadzil tez suche prysznice.

        • 5 1

        • I rozrywke dla kazdego

          • 3 0

    • niszowy, bo chwali Gdynię

      • 7 1

  • brawo komunikacja w Gdyni jest naprawde na najwyższym poziomie w Polsce (9)

    korzystam codziennie od dziesięciu lat najpierw do szkoły teraz do pracy i właściwie nigdy sie nie spóźniła i wszędzie szybko dojadę

    • 96 37

    • No chyba, że wpadniesz w korek

      autobusy jak na wsi...

      • 15 20

    • To fakt. Możemy być dumni z komunikacji w Gdyni i mam nadzieję, że to sie nie zmieni.

      • 20 16

    • Lada moment będzie też wyróżniać się historycznym taborem.

      • 10 10

    • Jasne

      Ciekawe jak taki R do Rumi ma prawie ten sam czas przejazdu o 7:30, 10:30, 12:30 i 15:30. Każdy kto jexdzi np. Hutniczą widzi jak w pewnych godzinach autobusy jadą bezproblemowo, a jak w innych stoją sobie w korkach. Bajkopisarstwo tu kwitnie.

      • 10 6

    • (3)

      a ja ciągle trafiam na spóźnione kursy.Taka linia 26 kurs o 8:45 z Orłowa rozkładowo w Cisowej 9:22 realnie 9:28 9:30 tydzień w tydzień.To ma być ta punktualność lolku?

      • 7 4

      • (2)

        To Ci wytłumaczę. Przy wyjeździe z pętli jest płyta indukcyjna, na która trzeba najechał by zapaliło die zielone światło przy następnym cyklu świateł.
        Już po dojedzie na 1 przystanek za pętla masz 1,5 min w plecy, przy czym o tej jeszcze godzinie jest 9 min do Harcerskiej a normalnie 11 . Następnie wzgórze, gdzie trzeba czekać na zielone światło ok 1 min to kolejny czas w plecy. Z warszawskiej na morska masz krótki cykl świateł.
        Ze stoczni do Estakady masz 4 min, czyli 1 min na 1 przystanek. A zobacz ile masz świateł po drodze i musisz mieć zieloną falę, żeby dać radę i praktycznie bez ludzi na przystanku.
        Dodatkowo 6 min tylko do chyloni. Dopiero później masz wydłużony czas.
        Niej pretensje do tych co.siedza za biurkiem i wymyślają rozkłady , którzy pewnie tylko samochodami jeżdżą i się nie znają zamiast konsultować z kierowcami.

        • 8 3

        • (1)

          tyle to i ja wiem dlatego śmieszą mnie gadki o punktualnej komunikacji może kiedyś tak było

          • 6 3

          • no to się naśmiałaś, że ho ho.

            • 0 3

    • Wydaje mi się, że niekoniecznie, bo często oczekuję na przystanku Morska-Estakada i się zastanawiam, czy autobus/trolejbus już pojechał, czy jeszcze nie przyjechał, czy wcale nie ma zamiaru się pojawić.

      • 3 1

  • (9)

    Jako Gdańszczanin muszę przyznać, że Gdynia ma lepszą komunikację od Gdańska, niestety ;/

    • 122 33

    • (4)

      Poruszam się czasem autobusem po Gdańsku i po Gdyni i zauważyłam, że w Gdańsku autobus chyba nigdy nie przyjechał zgodnie z rozkładem, a w Gdyni zawsze.

      • 30 14

      • No nie zawsze... (3)

        ...ale nieźle jest :)

        • 23 3

        • (2)

          No tak, jak "zima zaskoczyła drogowców" to dwa razy w ciągu ostatnich lat mój autobus w Gdyni się spóźnił 3 minuty.

          • 7 6

          • (1)

            A to ciekawe bo pamiętam jak moje koleżanki jechały z kacka ( z 3 lata temu) dwie godziny do szkoły .
            Chyba te trolejbusy latają nad korkami

            • 8 9

            • Zmien koleżanki

              • 10 2

    • (1)

      Ale Gdynia jest dwa razy mniejszym miastem.

      • 11 8

      • Nie dwa razy :)
        Poza tym ma w takim razie znacznie mniej pieniędzy, autobusów itd.
        Tylko organizację lepszą.

        • 14 4

    • qba (1)

      Jako gdynianin stwierdzam ze gdansk ma lepsza komunikacje niz gdynia.

      • 11 9

      • hehe, dobre :)

        • 3 2

  • Gdynia rządzi. (2)

    • 52 21

    • W twoim durnym umyśle (1)

      • 5 12

      • A Ciebie polaka cebulaka to boli.Miej pretensje do swoich rodziców że nie dowartościowali Ciebie.Ja takich nazywam wsiurem.

        • 1 1

  • trolejbusy były przed UE (4)

    Trajdki jeździły po Gdyni i innych polskich miastach jeszcze zanim weszliśmy do UE. Nagroda należy się Gdyni bardziej za utrzymanie przy życiu, niż za rozwój.

    Jestem sceptycznie nastawiony do różnych nagród. Nagrody rzadko są przyznawane właściwym podmiotom/osobom za właściwe zasługi. Z każdą walką o nagrodę wiąże sie ryzyko poniesienia wysokich niepowetowanych strat. To jak gra w LOTTO. Wszelkie konkursy powinny być traktowane jako hazard. Jeśli miasto startuje w konkursie, to znaczy po prostu, że jego władze uprawiają hazard publicznymi pieniędzmi.

    • 26 19

    • żal mi ciebie

      z taka filozofią zyciową, to raczej daleko nie zajedziesz, smutasie, nawet gdyńskim trajtkiem:))

      • 7 7

    • ekhm... wiadomo, że były przed UE i na filmie nie twierdzą inaczej :)
      Po prostu za sprawą funduszy z UE zostały zmodernizowane stare i zakupione nowe trolejbusy.

      • 5 4

    • nagroda jest ok (1)

      nagrody za taki stan jaki jest w Gdyni jak najbardziej jedno z 3 miast w polsce z trolejbusami kiedys mieszkalem w Lublinie( swoja droga sliczne miasto) i tam dopiero od niedawna jest nowy tabor a tak to jelcze stare ikarusy przegubowe i jeszcze pamietam jak byly na stanie takie jak ten zielony zabytek w Gdyni

      • 6 4

      • w Gdańsku jeszcze kilka lat temu jeździły takie stare jelcze.
        A na Lublin przyjdzie czas i też będzie git.

        • 6 2

  • duuuu

    Gdynia Pany

    • 21 13

  • (1)

    No i pięknie.
    Transport proekologiczny ma dużą przyszłość i warto iść tą drogą.

    • 31 6

    • Tylko dlaczego ma droższy wozokm od autobusu?

      • 2 1

  • ..ekonomiczny rozwój europejskich miast.. (11)

    Gdy już muszę jechać komunikacją, to zawsze wybieram autobus, względem trajtka. Dlaczego? Bo jest szybszy, a ja lubię szanować swój czas. Trajtek jeździ do 40km/h, z górki MOŻE 50km/h, a na zakrętach zwalnia do 20km/h, bo jest obawa, że szelki się wypną..
    Jeszcze ta cena za przejazd - najdroższe bilety w Polsce. To nie ma nic wspólnego z ekonomią, o której był ten ranking..

    • 19 41

    • (5)

      Autobus jest szybszy, ale trolejbus nie zanieczyszcza środowiska - chyba wszyscy chcemy żyć w możliwie jak najczystszym mieście?

      • 11 8

      • Autobus jest szybszy hmm nie sądzę. Bywa, że kierownik daje nam wydruki z przekroczenia prędkości i musimy się z tego tłumaczyć pisemnie.
        Nie możemy przekraczać 60km/h bo możemy stracić premię, a w tych czasach każdy grosz się liczy.
        Niestety

        • 13 1

      • (2)

        To już lepiej kupić elektryczne autobusy, Solaris już takowe produkuje, nie mają one wad trolejbusu, nie trzeba trakcji a nie zanieczyszcza się środowiska.

        • 2 3

        • (1)

          A baterie to się wytwarza z liści opadłych z drzew na jesieni... do tego się nie zużywają... gwarantują długie przebiegi bez potrzeby ponownego ładowania które oczywiście w razie potrzeby odbywa się błyskawicznie.... no i utylizacja baterii jest całkowicie ekologiczna. Zapomniałem jeszcze dodać że prąd bierzemy z kosmosu a nie z węgla.

          • 6 3

          • a o odzysku energii do sieci słyszał? z baterii nie nada, bo kabelków niet

            • 0 0

      • zanieczyszcza ale gdzie indziej, chyba ze w Polsce produkcja prądu jest tylko ekologiczna

        • 2 0

    • Najdroższe bilety w Polsce?

      Przejedź się po kraju a docenisz ceny biletu i punktualność kursowania komunikacji w Gdyni.

      • 14 6

    • Chłopie ty chyba ZIUtkiem nie jechałeś (2)

      ... Trolejbus może i 70km/h jechać. Np. na ul. Morskiej między Kartuską a Swarzewską.

      • 11 4

      • (1)

        mogą jechać 70 ale to oznacza konieczność składania na siebie raportu do dyspozytora bo Solarisy mają wmontowane rejestratory każdego przekroczenia prędkości powyżej 60 km/h mam w tej firmie znajomych to wiem jak to wygląda.Kierowca jest wzywany na dywanik do kierownika albo dyspozytora bo pojechał kilka razy np 60,5 km/h i już to zostało zapisane poza tym osprzęt sieciowy np zwrotnice w założeniu umożliwiające pokonywanie ich z prędkością 50 km/h są tak założone że i tak trzeba zwalniać do 10 czy 20 km/h

        • 12 1

        • Tak pokazuje ile się jechało np 60,1km/h i w dodatku numer trolejbusu, linia i dokładnie ile sekund.
          Ps kiedyś to i 80 się leciało tymi starszymi solarisami ;-)
          Fajnie wtedy gwizdał silnik

          • 7 0

    • Mateusz, idz wajche przeloz... drezyna sobie pojezdzij...

      • 1 1

  • Docenili bo spodziewali się koni i dorożek

    • 24 6

  • Trajtki w Gyni wprowadzili Niemcy w 1942r - wtedy byla to Gotenhaven (5)

    • 30 8

    • Gotenhafen :)

      • 21 0

    • (1)

      A tramwaje konne i elektryczne w Gdańsku wprowadzili Niemcy i co z tego.

      • 19 5

      • Zupełnie nic.

        • 7 2

    • 1943

      1943

      • 3 1

    • rekontra

      Wodociągi i kanalizację w Warszawie wprowadzili Rosjanie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane