• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Marsz Oburzonych

    będzie miał któredy chodzić. ale taczki tez bedą

    • 0 2

  • Cacy ale podobno brakuje 200 mln zł

    skąd mają pochodzić te pieniądze?

    • 0 1

  • (5)

    czekamy na to co powie konserwator :-) i obrońcy przyrody, może jakieś dżdżownice tamtędy wędrują?

    • 74 18

    • Na poważnie

      Jeśli wydane jest pozwolenie na budowę to znaczy, że decyzje środowiskowe już zapadły nie przeszkód do drążenia tunelu:)

      • 1 0

    • obrońcy przyrody (1)

      proszą abyś nie zaśmiecał.... forum

      • 6 6

      • cicho bo się wyda, z drugiej strony TBM ma taką dużą tarcze że krecik ze świstakiem zostaną nie zauważeni, a z drugiej strony to na ku ujściu widziałem ślady działań bobrów i powiedzcie mi że te zwierzęta muszą być pod ochroną jak na terenach fabrycznych dają sobie rade

        • 4 0

    • swistaki tamtedy sreberka roluja...

      • 6 3

    • podobno tunel zaburzy migrację kretów w celu kopulacyjnej...

      • 10 2

  • i tak najlepsze jest to, że odcinek od Rzeczypospolitej będzię realizowany... (6)

    ... w niesprecyzowanej przyszłości, i będą tam się tworzyć gigantyczne korki, zresztą podobnie jak na Jana Pawła II i Czarnym Dworze, cóż w końcu tu korków aż takich dużych jeszcze nie było...

    • 37 92

    • najlepsze jest to że na przekór takim mendom jak Ty ta inwestycja trwa w najlepsze a najbardziej efektowny jej fragment zaraz (4)

      startuje

      • 56 23

      • dlaczego wg Ciebie jestem mendą? (3)

        skąd wiesz, z tego, że nie cieszę się iż "najbardziej efektowny" fragment inwestycji jest realizowany?Skąd wiesz, że nie jestem dumny z Gdańska?Otóż nie masz o tym bladego pojęcia, a obrażasz? Zastanów się nad tym co wypisujesz, na temat obcych dla siebie osób, może warto?A swoim postem pragnę zwrócić uwagę, na to, że kluczowy dla płynności ruchu fragment inwestycji został odłożony na przyszłość, więc mimo iż będziemy mieli fajny (wg Ciebie fajny to właściwe słowo? może zarąbisty być?) to i tak będziemy stali w korkach.

        • 34 29

        • Skoro już mamy do czynienia z tak elokwentną osobą, to niech ta osoba zwróci uwagę, że słowo "korek" nie dotyczy infrastruktury drogowej (jest to kolokwializm), ale mówi się zator drogowy. A co do płynności to po to są robione analizy ruchu, żeby ocenić które elementy infrastruktury które można odłożyć, a które nie.

          • 1 3

        • zgadzam sie z przedmówcą

          Rzućcie okiem na plan Gdańska i zobaczcie którędy będą jeździć kierowcy dojeżdżając np. ze stadionu do ulicy Hallera. Co dalej? Hallera, Kościuszki? Czarny Dwór, Jana Pawła, Legionów? Pomyślcie jaki tam będzie burdel!

          • 6 6

        • jesteś nie mendą tylko zwykłym

          mocheroidiotą

          • 14 18

    • Dżizas! Dość tego marudzenia, ludzie!

      • 17 2

  • Nareszczie! Tunel Janusza Pawlaka II

    • 0 3

  • Nareszcie :D (1)

    FORZA TBM !

    • 81 3

    • TYLKO NIE SPIEPRZCIE TEGO!!!!

      • 3 0

  • A ja zadam może głupie pytanie.. (3)

    .. , bo wszystko piękinie wygląda i też mi się podoba , ale wg założeń trasa Słowackiego ma umożliwić bezpośredni dojazd z lotniska na stadion tylko że kończy się przy ul. Rzeczypospolitej , czyli jak się mawia " w polu " . I nigdzie nie mogę się doszukać informacji nt. połaczenia tych dwóch arterii .

    • 4 2

    • (2)

      Zastanów się czy problemem Gdańska jest brak 2x2 z lotniska na stadion? Uważasz, że to jest to czego nam brakuje najbardziej?

      • 1 2

      • Problemów jest cała masa ...

        ,,, . tylko jakoś nie widzę sensu wydawania milionów złotówek w coś, co nie ma spójnego połączenia w jedną całość. W żadnej wizualizacji GIK-u nie widzę odcinka Rzeczypospolitej - Hallera . Chyba mydli się nam oczy pięknymi reportażami z montażu estakady itp. , a tu wyłania się spory problem.

        • 0 1

      • jfj zastanów się czy ta droga kończy się przy stadionie? Byłoby to to przecież piękne połączenie Wrzeszcza z południowymi i wschodnimi dzielnicami i z wylotem na Elbląg/Warszawę omijające zatłoczone centrum (Hucisko, Podwale etc) gdyby nie brak odcinka Rzeczpospolita - Hallera.

        • 1 0

  • Bogu dzieki, że budowa takiego tunelu nie wynaga tłucznia, już widzę te wywrotki gliny i lodu sypane ku chwale Ojczyzny (2)

    Tak między nami Polanami, to wam powiem, że prędzej uwierzę w 12.12.2012 jak w ten tunel. No cóż, naiwnych nie sieją....Ach zapomniałbym, otwarcie staro-nowego dworca SKM w Sopocie na przełomie 2010/2012

    • 1 16

    • Jak można nie wierzyć w 12.12.2012, taka sama data jak 10.10.2010

      • 0 0

    • a wcześniej matołku (sam się tak nazwałeś)

      PISałeś, że nie wypirzą działkowców z Letnicy, że nie rozpoczną budowy ani Stadionu ani Słowackiego, że odbiorą Mistrzostwa, a potem , że stadion się zawali a jak go wybudowali to, że go nie odbiorą. A przysłowie trochę przeinaczyłeś.Tam było: głupich nie sieją - sami się rodzą

      • 11 0

  • mieszkaniec (1)

    ciekawe gdzie będzie wywożona ziemia z drążonego tunelu ,mam nadzieję że nie na Olszynkę tak jak to ma miejsce przy okazji innych inwestycji miejskich gdzie duże ciężarówki rozjeżdżają nasze drogi i burzą naturalną wysokość terenu.Włodarze naszego miasta Olszynka nie jest wysypiskiem śmieci.

    • 2 6

    • Najlepiej usypać...

      ... z tej ziemi górę w okolicach stadionu i zrobić tam stok narciarski. Zmniejszą się korki na drogach do Wieżycy ...

      • 2 0

  • (5)

    ten pieprzony tunel i stadion..pogrązy nas bardzo..tunel ;;ukradł'' pieniądze przeznaczone na rewitalizację dolnego miasta-od 20 lat rewitalizują a efekty widać dzisiaj...

    • 3 16

    • Jeśli coś ukradło pieniądze na rewitalizację Dolnego Miasta do ECS.

      Tunel potrzebny, ECS tylko r*********ił Młode Miasto.

      • 0 3

    • Rozwój-TAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jakby patologie z Dolnego Miasta dbały o swoje otoczenie i nie lali na klatkach to nie trzeba by było naszych pieniędzy na rewitalizację. Wolę aby Gdańsk sie rozwijał niż naprawiał czyjeś niedbalstwo, które z pokolenia na pokolenie coraz bardziej degraduje swoje "gniazdko"

      • 2 1

    • (1)

      wolę tunel niż jakiś tam zapyziałe dolne miasto

      • 3 4

      • nie wiesz co ładne bos ślepy..! takie kamienice jak na dolnym miescie,Biskupiej górce,wrzeszczu..trzeba ratowac i rewitalizować..one często mają po ponad 100 lat...i trzymają sie super,ale potrzebuja odnowy..po 100 latach po tych betonowych kartonach nic nie będzie...!

        • 1 0

    • i całe szczeście, ze tunel i stadion

      a nie rewitalizacja domów, które menelstwo w ciągu roku do ruiny doprowadzi

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane