• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ul. Słowackiego: rekord wypadków i kolizji

Maciej Korolczuk
16 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej. W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej.

Ulica Słowackiego zobacz na mapie Gdańska znów wraca na niechlubny szczyt najniebezpieczniejszych dróg w Trójmieście. W 2016 r. policja była tam wzywana do obsługi 333 zdarzeń drogowych. Kolizji było zdecydowanie więcej, ale nie do wszystkich wzywane są służby. Tymczasem drogowcy zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo trasy łączącej obwodnicę z Moreną, Niedźwiednikiem i Wrzeszczem.



Jak poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

W ostatnich miesiącach nie ma dnia, by nasi czytelnicy nie informowali w Raporcie o stłuczkach na Słowackiego. Konfiguracja zdarzeń jest przeróżna: kolizja dwóch aut, samochód na barierkach, karambol, potrącenie rowerzysty. Skutki w wielu przypadkach są podobne: zwężenie drogi na czas działania służb i korki sięgające kilku kilometrów.

Obserwacje naszych czytelników potwierdzają policyjne statystyki. Tylko w ubiegłym roku doszło tam do 333 zdarzeń drogowych (319 kolizji i 14 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 17 zostało rannych).

To rekord tej trasy, bo jeszcze kilka lat temu zdarzeń było niemal o połowę mniej, np. w 2011 r. "tylko" 188 kolizji i 14 wypadków. Statystyk nie zatrzymało nawet zmniejszenie ruchu samochodowego po uruchomieniu w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która odciążyła trasę między lotniskiem a Wrzeszczem. Wzrost zbiega się za to z decyzją o zdjęciu fotoradarów.



Drogowcy i policja nie mają złudzeń - kolizji powodujących utrudnienia w tym miejscu jest zdecydowanie więcej.

- Wielokrotnie dochodzi tam do uderzeń w bariery energochłonne. Zazwyczaj to zdarzenia z udziałem jednego samochodu. Kierowca nie wzywa wówczas policji, tylko czeka na lawetę albo sam zjeżdża na pobocze - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jak tłumaczą policjanci, głównym problemem jest tam nadmierna prędkość. Średnio trzech kierowców miesięcznie traci tu z tego powodu prawo jazdy.



- Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków na Słowackiego jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a także przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących w tym miejscu - dodaje Magdalena Michalewska, rzecznik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W związku z tym rejon tej ulicy jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze w ramach pełnionej służby w tym miejscu m.in. kontrolują prędkość, z jaką poruszają kierowcy. Od maja 2015 r. do lutego 2017 r. w ramach tych kontroli policjanci ruchu drogowego zatrzymali tam 57 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Dyrektor ZDiZ, który zarządza drogami miejskimi w Gdańsku dodaje, że kierowcom sporo kłopotów sprawia też sama geometria drogi.

- Początkowo zakręty mają duży promień, są łagodniejsze. Potem im niżej, tym promień się skraca, robi się ciaśniej, droga bardziej "kręci". To zaskakuje wielu kierowców - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jeden z naszych czytelników zwraca uwagę, że lawinowo wzrastająca liczba kolizji i wypadków to też efekt demontażu fotoradarów. Przypomnijmy, że ostatnie maszty z puszkami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 r.

Wideo archiwalne



Później ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Urządzenia zostały nawet zainstalowane, ale do dziś Inspekcja Transportu Drogowego go nie uruchomiła. Wątpliwości budzi m.in. fakt, czy urządzenie uśredniające prędkość na takim krętym odcinku spełni swoją rolę.

Dlatego pan Irek proponuje, by na górnym i dolnym odcinku drogowcy zainstalowali znaki zmiennej treści, podobne do tych, które wiszą na bramownicach przed wjazdem do tunelu pod Martwą Wisłą i informują kierowców o warunkach i ewentualnych zdarzeniach w podwodnej przeprawie.

- Dzięki temu, gdy tylko zdarzy się wypadek lub kolizja, tablica będzie wyświetlała komunikat "uwaga wypadek za 100 m - zwolnij". Obecnie, gdy auto wyląduje na barierkach, to rozpędzeni kierowcy nic o tym nie wiedzą i łatwo o efekt domina. Takie tablice zmniejszyłyby choć w małym stopniu następne kolizje i poprawiły bezpieczeństwo. Słowackiego jeździ wiele autobusów miejskich i kierowcy mają tylko chwilę, by zauważyć, co się dzieje za łukiem drogi - tłumaczy nasz czytelnik.
Drogowcy pomysłowi nie mówią nie.

- Szansa na zamontowanie takich znaków jest zawsze, trzeba tylko przeanalizować kwestie techniczne, koszty i zamierzone efekty - odpowiada Kotłowski.
Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 r.:

2009 r. - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 r. - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 r. - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 r. - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 r. - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 r. - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 r. - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 r. - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Wypadki ze skutkiem śmiertelnym na ul. Słowackiego i ich okoliczności:

5 września 2009 r.
Kierujący samochodem osobowym marki Mercedes, jadąc lewym pasem ul. Słowackiego w kierunku obwodnicy, zjechał na lewe pobocze, uderzając w barierę ochronną, następnie odbity na prawo - uderzył w drzewo, ponosząc śmierć na miejscu.

30 stycznia 2013 r.
Na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Budowlanych pieszy, przechodząc przez jezdnię na ul. Słowackiego na wyznaczonym przejściu dla pieszych, z lewej strony do kierunku jazdy, przy wyświetlanym sygnale czerwonym dla ruchu pieszych - został potrącony przez jadący prawym pasem ul. Słowackiego w kierunku lotniska samochód osobowy marki Audi. 80-letni pieszy poniósł śmierć na miejscu.

14 listopada 2013 r.
Kierujący samochodem osobowym, jadąc ul. Słowackiego w kierunku ul. Grunwaldzkiej i wykonując manewr zawracania na wysokości posesji 147, zderzył się z jadącym lewym pasem z kierunku przeciwnego motocyklem. W wyniku zdarzenia kierujący motocyklem 40-latek zmarł na miejscu.

24 marca 2016 r.
Kierujący rowerem, jadąc po wyznaczonym przejeździe dla rowerów na ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Budowlanych), przy nadawanym świetle czerwonym dla jego kierunku ruchu, został potrącony przez jadący w kierunku Rębiechowa przy nadawanym świetle zielonym samochód osobowy. Na skutek zdarzenia kierujący rowerem 68-latek zmarł po przewiezieniu do szpitala.




Opinie (326) 4 zablokowane

  • Problemem jest nie tylko prędkość (1)

    Ale fatalny profil jezdni !

    • 1 6

    • Ja z profilem nie mam problemów

      Ale to trzeba siedemdziesiątki nie przekraczać...

      • 4 0

  • Niestety zwykle to zawalidrogi powodują problemy. (1)

    Dziadki w skodach felicjach na czarnych blachach, mkną 40 km/h lewym pasem. Kierowców strzela cholera i na tej niełatwej drodze robią niebezpieczne manewry.

    • 2 9

    • Po "Dziadki w skodach felicjach na czarnych blachach" lawety tam nie zajeżdżają - więc może lepiej brać z nich przykład, zamiast krytykować?

      • 6 1

  • "wysyp kolizji to nie wina drogi, lecz świadomości, umiejętności i kultury kierowców"

    Powyzsze sie zgadza, ale niestety wiekszosc kierowcow ma to gdzies i jest przekonana o swoich nadludzkich umiejetnosciach.
    W przywroceniu rozumu zazwyczaj pomagaja kamery, fotoradary, szykany i policja.
    Tak jest na calym swiecie.

    • 2 1

  • to jeszcze jakies roczne podsumowanie z awarii tramwajow

    • 4 0

  • Kolizje i wypadki w tym miejscu to wynik głupoty i bezmyślnosci.

    Niestety ale taka jest prawda. Nic dodać, nic ująć.

    • 2 1

  • Ankieta

    ankieta jak zwykle napisana przez idiotę!

    • 3 0

  • Nie tak po prostu "nadmierna prędkość"

    Tylko:
    a) niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (np. najazd, bez możliwości skutecznego zatrzymania się, na koniec korka znajdujący się za niewidocznym zakrętem
    b) niedostosowanie prędkości do własnych umiejętności - ludzie nie potrafią jeździć w ciasnych łukach, albo też jadą na luzie i hamują non stop zamiast pokonać ten odcinek ze stałą prędkością np. 80-90 km/h cały czas hamując silnikiem i zachowując kontrolę nad sterowalnym pojazdem (auto na luzie nie jest sterowalne w zakręcie, tylko jest bezwładnym klocem)
    c) nieuwaga (telefon w łapie zamiast rąk na kierownicy)
    d) zły stan techniczny pojazdu / ogumienia (większość kolizji dotyczy utraty przyczepności)
    Sam raz za ostatnim łukiem zastałem gnojka z starej Astrze, który stał "pod prąd", bo przed chwilą go obróciło na wyjściu z zakrętu - trochę podpadało i już kupa.

    Może przed ostatnim łukiem w prawo postawić znak ostrzegawczy "Uwaga zator"?

    • 2 5

  • "najniebezpieczniejszych dróg???? Pirat drogowy spowoduje wypadek na prostym 100 metrowym odcinku!! (1)

    Kolejny raz piszą na tym portalu bzdury!!Polska ma najwiecej piratów drogowych w europie najwiecej wypadków smiertelnych i najwiecej kolizji drogowych!!
    Jedynym powodem tego stanu jest bezkarność piratów drogowych!Śmiesznie niskie kary!!
    Najlepszym przykładem jest właśnie ostatni wypadek kolumny rządowej!!
    POlitycy którzy dbali oto by piraci drogowi byli bezkarni teraz chcą uniewinnienia pirata drogowego.

    Chcecie poprawy bezpieczeństwa na drogach?
    System Skandynawski jest najbardziej skuteczny na świecie i sprawdzony.zakłada zero wypadków śmiertelnych!!

    Podstawą systemu jest brak bezkarności piratów drogowych!! I bardzo wysokie bezlitosne karanie piratów drogowych zalezne od wysokości zarobków!!

    Prawda jest taka ze nikt nie chce poprawy bezpieczeństwa!!
    a na słowackiego barierki ochronne zniszczone raz niesą wcale naprawiane tylko potem latami blokują chodnik po ich drugiej stronie!!

    • 3 1

    • Wszystko fajnie, ale dlaczego prawidłowo jadącego kierowcę Seicento nazywasz piratem drogowym. On skręcał w lewo na skrzyżowaniu, a kolumna wyprzedzała go na podwójnej ciągłej :

      • 1 0

  • obowiazkowo podwyzszyc predkosc do 200 km/h i bedzie bezpiecznie.

    wiecznie kierowcy krzycza ze im się ogranicza ich podstawowe konstytucyjne prawo do nadmiernej predkosci. zwiekszyc predkosc i będzie po kłopocie.

    • 0 2

  • Nie wiem jak cienkim kierowcą trzeba być albo jakim złomem jechać, żeby na tej ulicy doprowadzić do zdarzenia drogowego. Przecież tam można praktycznie w każdych warunkach jechać stówką dłubiąc w nosie, bo wieje nudą. Podstawą są oczywiście dobre opony, nienaganny stan techniczny pojazdu, a także trochę oleju w głowie i doświadczenia za kółkiem. Ale nawet jak ktoś jest lebiegą i porusza się szrotem to przecież zawsze może jechać 60km/h, wtedy też nie powinno być najmniejszego problemu z pokonaniem tej trasy.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane