• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uśmiechnięty autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
2 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odważny design to cecha wyróżniająca produkt AMZ Kutno. Odważny design to cecha wyróżniająca produkt AMZ Kutno.

Od soboty po Gdańsku będzie jeździć nietypowy autobus. "Uśmiechnięty" pojazd to testowy autobus polskiego producenta, który dotąd produkował wyłącznie pojazdy specjalistyczne. Będzie można się nim przejechać na liniach: 117, 122 i 143.



Jak oceniasz komfort podróży autobusami w Trójmieście?

Autobus oznaczony jako City Smile 12LF to pierwszy wyrób tego typu firmy AMZ-Kutno, która dotychczas specjalizowała się w produkcji specjalistycznych pojazdów dla służb medycznych, mundurowych, wojska oraz mikrobusów.

City Smile 12LF to dwunastometrowy, niskopodłogowy autobus miejski, zdolny przewieźć ok. 105 pasażerów. Silnik spełnia normę spalinową EEV, a drugie i trzecie drzwi otwierane są na zewnątrz (podobnie jak w nowoczesnych tramwajach), co bardzo ułatwia szybką wymianę pasażerów. Ponadto dla poprawy komfortu podróżowania wygłuszona została komora silnika, w której zastosowano system przeciwpożarowy. Pojazd wyposażony jest także w kolorowe ekrany i czytelny duży wyświetlacz z tyłu, na którym, oprócz numeru linii, może być prezentowana dodatkowa informacja, np. kierunek jazdy.

Pojazd po raz pierwszy został zaprezentowany jesienią na targach Transexpo w Kielcach oraz największych targach autobusowych Busworld w belgijskim Kortrijk. Teraz przyszedł czas na testy w polskich miastach: po Gdańsku autobus będzie jeździł na trasach obsługiwanych przez firmę Warbus.

  • Drugie i trzecie drzwi otwierają się na zewnątrz, co znacznie ułatwia szybką wymianę pasażerów na przystankach.
  • Duży wyświetlacz został zamontowany także z tyłu pojazdu.
  • Wnętrze pojazdu jest w stanie pomieścić ok. 105 pasażerów.


- Chcemy poznać ten wyrób przed jego ewentualnym kupnem. Bardzo ważne dla nas są wszystkie uwagi pasażerów na temat tego autobusu. Za wszystkie z góry dziękujemy - zaznacza Paweł Szymonik, dyrektor generalny firmy Warbus.

Pojazd będzie eksploatowany od soboty 3 marca, przez ok. trzy tygodnie na liniach: 117, 122 i 143. Opinie na temat komfortu i zastosowanych rozwiązań będą zbierać członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego. Oficjalna prezentacja pojazdu odbędzie się dzień wcześniej, w piątek, o godzinie 9 na Targu Siennym w Gdańsku.

Czy autobus zagości na stałe w Gdańsku? Warbus twierdzi, że posiada wystarczającą ilość taboru do obsługi linii. Dużo też będzie zależeć od wyników testów. Cena autobusu ma być konkurencyjna względem innych producentów, w tym także polskiego Solarisa.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (128)

  • Mimo wszystko uważam, że Solaris lepszy

    Solaris ma już wyrobiona markę na całym świecie, nawet Niemców pobiliśmy na ich własnym podwórku.

    • 2 4

  • ciekawa testów

    Puki nowy , to i ładny , troszkę wnętrze zastanawia coraz wiecej autobusów posiada siedzenia na podwyższeniach , nie raz już widziałam osoby starsze nie mogące na nich usiąść gdyż podparci laską nawet nie mają jak się tam wdrapać a jak to jest w standardzie nikt im miejsca nie ustąpi twierdząc że "przecież są miejsca wolne niech se tam idzie " nie raz słyszałam takie teksty

    • 2 2

  • No jakbym się nie starała (2)

    Nie wymyślę od rana powodu do marudzenia. Wygląda sympatycznie. Odnośnie komentarza do niemytych hektarów szkła... Co za różnica, czy szkło będzie brudne, czy lakier? Z resztą nie przesadzajmy. Myją w miarę tabory wszelakie :) Tramwajami też coraz fajniej się jeździ.

    • 11 2

    • Różnica jest taka, że przez brudne szyby nie widać "Polski w budowie" (1)

      • 1 3

      • No tak

        Bo w obecnych autobusach nie ma szyb.

        • 0 0

  • Zarąbisty!

    W życiu bym nie przypuszczała, że autobus może mieć tak świetny design ! Jest piękny :P

    Bardzo mi się podoba, a tym bardziej, że jest to autobus z Polskiej fabryki:D

    • 5 3

  • to jakiś żart?

    Polski autobus w Gdańsku to co najmniej nietakt, o ile nie celowa prowokacja. Czy już nie ma mercedesów, żeby po Gdańsku jeździły polskie autobusy?

    • 6 2

  • Chca znac opinie ludzi

    a testy tylko na 3 trasach
    czyzby tam byly najlepsze drogi by nie zepsuc mu usmiechu???
    czy tylko dla nielicznych test???

    • 3 1

  • Test cd

    AUTOBUS AMZ CITY SMILE

    Specyfikacja techniczna:

    DANE PODSTAWOWE

    Ilość miejsc: 105 + kierowca: siedzących 31+1 (wersja 3-drzwiowa) stojących 74
    Wymiary: długość 12 000 mm
    szerokość 2 550 mm
    wysokość (z klimatyzacją) 3 100 mm
    masa własna 10500 (wersja 3 drzwiowa z klimatyzacją) / DMC 18000 kg
    rozstaw osi 5950 mm
    zwis przedni / tylny 2 800 / 3 250 mm
    kąt natarcia / zejścia 7/7 stopni
    Układ drzwi 2-2-0 lub 2-2-2



    PODWOZIE:

    Silnik Cummins ISB 300 spełniający normę emisji spalin EEV 6 cylindrowy, 6,7 litrów, 221 kW mocy
    Skrzynia biegów Voith Diwabus 854.5 (automat)
    Oś przednia ZF RL75 EC (niezależna)
    Oś tylna portalowa ZF AVN 132/80 napędowa
    Zawieszenie przednie: 2 miechy powietrzne i 2 amortyzatory
    Zawieszenie tylne: 4 miechy powietrzne i 4 amortyzatory
    Kontrola zawieszenia ECAS II z funkcją kneeling (ok. 80 mm)
    Koła 275/70 R22,5
    System sterowania przekładnia kierownicza ZF 8098 (hydrauliczna)
    Hamulce Knorr dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy; hamulce tarczowe na obu osiach
    Systemy EBS, ASR, kontrola zużycia klocków hamulcowych (Wabco)
    Elektronika 24 V Can-BUS system,
    akumulatory 2x 225 Ah



    SZKIELET Struktura:

    Nadwozie samonośne:

    Całkowicie niska podłoga, wykonane ze stali odpornej na korozję (1.4003) wysokość wejść we wszystkich drzwiach 320 mm w drugich drzwiach rampa inwalidy odkładana ręcznie (w opcji rampa elektryczna)



    Poszycie zewnętrzne:

    panele DIBOND, szyby boczne pojedyncze (opcja podwójne)



    Poszycie wewnętrzne:

    ściany boczne laminat
    sufit laminat



    Podłoga wodoodporna, sklejka o grubości 12 mm, wykończona bardzo trwałą poliuretanową wykładziną antypoślizgową natryskową w kolorze szarym (może być czyszczona mechanicznie), żółty kolor w przestrzeni przy wejściach. Drzwi otwierane do wewnątrz lub odskokowo-przesuwne, pneumatyczne drzwi z funkcją rewersowania; drzwi blokowane automatycznie przy prędkości min. 3 km/h, szerokość czynna wszystkich drzwi min. 1200 mm.







    Copyright by AMZ-KUTNO Sp. z o.o.
    Strona główna · O firmie · Autobusy i mikrobusy · Bankowozy · Karetki · Pojazdy specjalne · Pojazdy wojskowe · Kontakt

    • 6 0

  • Długo się nie pośmieje

    Okleją go reklamami i po zawodach.

    • 5 0

  • kolejna firma krzak zgapiająca Solarisa... (2)

    takie mam skojarzenie, że to już któraś firma w PL i CZ która próbuje nazwą, czy designem skorzystać z wyrobów Solarisa. Dziś jest, jutro jej nie będzie, co z gwarancją, naprawami, częściami zamiennymi? Tak samo było z Solbusem...

    • 3 0

    • SOLBUS jest COOL!

      Zgadam się z Rafałem!
      Solbus też miał być nowoczesny, lżejszy, tańszy, POLSKI, ekonomiczniejszy, NAJ ... NAJ ... NAJ ... i co? Wyszło szydło z worka!
      Nie wszystko złoto co się świeci! - wszystko co nowe ładnie wygląda, ale wygląd to nie wszystko.

      • 0 0

    • Solaris kiedys gdy zaczynał kupił projekt niemiecki

      taka jest tendencja w produkowaniu autobusów - są podobne do siebie

      • 2 0

  • bardzo radosny autobus :)

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane