• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Lipce prawie gotowy

Maciej Naskręt
24 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za miesiąc pojedziemy przez Węzeł Lipce.


Kończą się prace budowlane na nieczynnym dotąd Węźle Lipce w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Możliwe, że z ekspresówki do Traktu św. Wojciecha dojedziemy dopiero pod koniec listopada.



Czy oczekujesz na otwarcie Węzła Lipce?

We wtorek na nieczynny Węzeł Lipce w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wjechał rozściełacz do masy bitumicznej. Rozpoczęło się układanie nawierzchni bitumicznych, które ma potrwać do końca tygodnia. Oprócz tego trwa montaż ostatnich ekranów akustycznych i barier ochronnych.

- Ten etap prac dowodzi, że zbliżamy się do końca budowy węzła. Jego otwarcie prawdopodobnie nastąpi pod koniec listopada. Trudno w tej chwili wskazać konkretną datę. Czekają nas jeszcze odbiory techniczne - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Węzeł Lipce miał być otwarty dla ruchu najpóźniej w lipcu tego roku. To jednak się nie udało. Projektant popełnił błąd w dokumentacji technicznej zjazdów do Traktu św. Wojciecha. Po ich wybudowaniu w zeszłym roku przeprowadzono próby obciążeniowe. Wtedy okazało się, że konstrukcje wszystkich zjazdów pracują niewłaściwie. M.in. dochodziło do niekontrolowanego skręcenia płyt i dociążania łożyska - na podporach skrajnych.

W efekcie GDDKiA w Gdańsku musiała zlecić opracowanie projektu naprawczego i z wolnej ręki zlecić prace naprawcze firmie Bilfinger Berger, tej samej, która od początku buduje 18-kilometrową drogę ekspresową na południu Gdańska. Usterkę naprawiono. Za prace naprawcze budowlańcy zainkasują 5 mln zł brutto. Gdański oddział GDDKiA wystąpi z roszczeniem do projektanta za popełniony błąd.

Przypominamy, że Południowa Obwodnica Gdańska wciąż jest w budowie. To inwestycja zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt zakłada budowę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta przez Olszynkę. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum firm Blifinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu wycofała się i zeszła z placu budowy. Blifinger Berger kończy budowę ekspresówki samodzielnie. Inwestycja kosztuje ok. 1,133 mld zł. Umowny termin zakończenia robót przy drodze ekspresowej upłynął pod koniec lipca 2012 r.

Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale czynne są jedynie trzy spośród pięciu węzłów drogowych.

Miejsca

Opinie (102) 10 zablokowanych

  • Projektant (14)

    Jedno małe pytanie: czy ten co jest za to odpowiedzialny w jakikolwiek sposób został pociągnięty do odpowiedzialności. Przecież robiła to osoba z imienia i nazwiska a ktoś to zatwierdził (czyt. sprawdził)...

    • 75 16

    • w ZUS od 2008r wydatki na zatrudnienie wzrosly o 1,6 mld zl, stac nas rowniez na ta fuszerke :)

      • 10 12

    • był najtańszy

      • 13 3

    • (8)

      "Gdański oddział GDDKiA wystąpi z roszczeniem do projektanta za popełniony błąd."

      tak zwany wtórny analfabetyzm, nieujmiejętność pojęcia tego co się czyta. zjawisko coraz bardziej powszechne.

      • 33 2

      • (3)

        A skąd wiesz że hippi cokolwiek poza tytułem przeczytał? Nie czytał, nie wie i dlatego pyta.

        • 12 3

        • To skąd wie o fuszerce? (2)

          Nie ma o niej wspomniane w tytule.

          • 4 1

          • Niech no pomyślę... (1)

            Inwestycja drogowa w Polsce bez fuszerki? Nie może być... ;)

            • 5 5

            • Jak "specjaliści" z Politechniki się za to wzięli to będzie dobrze...

              • 4 2

      • (3)

        A ja się nie zgodzę, bo w tym konkretnym przypadku błąd popełnił projektant, który nie pracuje już w biurze projektowym sporządzającym ten projekt. Do błędu się przyznał nie pracując już w tym biurze. GDDKiA wystąpiło z roszczeniami do Biura Projektowego a nie do projektanta osobiście (z imienia i nazwiska), więc tu jest nieścisłość. Najzabawniejsze jest to iż ten sam projektant wykonywał dla Wykonawcy w trakcie budowy specjalistyczne projekty technologiczne wznoszenia tego węzła.

        • 11 1

        • Niekoniecznie. (2)

          GDDKiA zleciło projekt biuru projektowemu a nie konkretnej osobie i to biuro go dostarczyło i było odpowiedzialne za jego jakość. Od projektanta odszkodowania może dochodzić co najwyżej właśnie biuro projektowe za nierzetelne wypełnianie swoich obowiązków.

          Natomiast GDDKiA za niewypełnienie warunków kontraktu dochodzi swoich roszczeń słusznie, od tego, kto wziął za projekt kasę.

          • 12 0

          • (1)

            Zgadzam się... jednak ja odnoszę się do artykułu, w którym jest napisane projektant - i to okrwślenie w tym przypadku odnosi się zarówno do projektanta jako osoby fizycznej i Biura Projektów. Drugą kwestią w tej sprawie jest to, że Projektant przyznał się do błedu w projekcie natomiast Biuro Projektów do błedów sie nie przyznaje. Projektant miał więc trochę ułatwione zadanie bo przyznając się tak naprawdę faktyczne konsekwencje swojego błędu zrzucił na Firmę w której już nie pracuje. Dość wygodnie.
            Drugą sprawą jest to iż uczestniczył w całym procesie opracowując dla Wykonawcy projekty technologiczne w trakcie budowy które znacznie odbiegały od jego pierwotnego projektu. Sprawa niewątpliwie jest skąplikowana z tego co słyszałem.

            • 2 2

            • coś ty bardzo dużo słyszałeś...

              ... oj ty chyba oreientujesz się w tym bardzo dobrze. Biuro projektowe pełniło nadzór autorski nad realizacjią i co za tym idzie uznało się za autora projektu. Projektant został pozbawiony niezgodnie z prawem budowlanym swojego podstawowego prawa i obowiązku. Na etapie wykonastwa nie miał prawa formalnie działać a projektant uzurpator sprawujący ten nadzór nie umiał niczego poprawić przez ponad rok. A jak już to zrobił to był to knot nienadający się do realizacji i został na szczęście zmieniony.

              • 0 0

    • tak właśnie jest z najtańszymi projektantami (2)

      i wcale nie mają oni 25 lat tylko 60. A wy nadal zamawiajcie u nich projekty swoich domów. Weźmie kasę i ma was głęboko w d. i wasze problemy z tym g. co dla was jest projektem.

      • 1 8

      • wybacz

        ale zaprojektowanie domku posadowionego bezpośrednio, to mały pikuś w porównaniu do tej konretnej łącznicy.

        • 10 0

      • Sloju nie wiesz oczym piszesz

        Do gimnazjum na doksztalt

        • 0 0

  • Już w listopadzie? (4)

    Chyba dopiero. z tego co pamiętam !szy termin był maj/czerwiec 2012.
    Ale może się mylę?

    • 24 32

    • Kolejny co nie czyta ze zrozumieniem (1)

      tylko bazgrać potrafi

      • 12 0

      • Głupio komentujesz i tyle

        Akurat Norbert itd ma rację, bo pierwotny termin oddania całej POG był na Euro, potem zmienili na lipiec, a teraz jest m,owa o listopadzie, a właściwie grudniu (odbiory i tp.). A POG ciągle nie skończona - dłubią w Straszynie (gdzie nie było błędu w projekcie), poprawiają rowy melioracyjne na Żuławach. A jak znam życie, GDDKiA nie naliczy ani grosza kary.

        • 2 6

    • mam wrażenie, że przeczytałeś tylko tytuł

      po przeczytaniu całości artykułu, to pytanie jest idiotyczne

      • 5 0

    • No właśnie co się Pan denerwujesz...

      Przecież się zepsuło, to trzeba naprawić to się później będzie jeździć... jak nie w listopadzie to styczniu...ach w styczniu nie bo mrozy...:-)
      I to wszystko dla naszego dobra... będzie bezpieczniej :-))))

      • 4 1

  • Kiedy otwarcie? (1)

    Minister Nowak już szuka wolnych terminów w kalendarzu.

    • 40 11

    • w jakiś piątek,

      Donald Bąk będzie miał pretekst żeby wcześniej urwać się ze stolicy. Wtedy spokojnie w sobotę na tenisa sobie skoczy a może nawet gdzie poharata gałę

      • 11 6

  • Malkontenci do dzieła (24)

    Ten artykuł to kolejny przykład na to, że w Polsce nic się nie buduje.

    • 25 32

    • (4)

      wot sukces
      mialo być w maju
      a jest listopadzie
      sukces
      miąło być dobre zostało sfuszerowane
      sukces
      wakoz bankrutem
      sukces
      a o czym mowa
      o węźle czyli paru metrach asfaltu
      same sukcesy

      w pewnym stanie umysłu wszystko jest sukcesem
      ten stan nazywa się lemingoza

      • 20 18

      • Miało być do końca lipca a było przejezdne w czerwcu (2)

        Bez jednego węzła, ale 3 to więcej niż 0.
        Jeden węzeł do poprawki a Ty piszesz, że cała droga to fuszerka.
        5 jest gotowy ale jeszcze Trasa Sucharskiego jest niezrobiona więc węzeł jest zamknięty.

        • 10 6

        • Anka, dej se na luz -to już kiedyś było (1)

          Szefie tjaktoj się zepsuł!
          Bolek, ile traktor ma kół?
          No 4!
          A ile jest zepsutych?
          Jedno!
          No to 3 sa sprawne!
          Przecież to to samo!
          To samo, ale jak brzmi!

          • 3 5

          • moje pytanie

            Czy to porównanie to efekt bliskiego spotkania z betonową brzozą?

            • 3 0

      • moja opinia

        Twój stan to za to delirium tremens.Nieuleczalny.

        • 1 0

    • oczywiście że się buduje. (4)

      Ale porównując do zachodu to mamy z 60 lat zacofania w takich inwestycjach dzięki dobrym wujkom z ZSRR.

      Do Elbląga dobrej drogi brak.
      Do Słupska droga przez męczarnie.

      • 6 5

      • do Torunia świetna (2)

        Ale ludzie marudzą. Że za droga. Że samochód za dużo pali. Że za wąska (pomimo że na zachodzie są takie same przy większym natężeniu ruchu).

        • 9 4

        • (1)

          Łatwo zauważyć, że marudzą na krytykujących czytelnicy G-Wnianych brukowców. Normalni, trzeźwo myślący krytykują, bo tam gdzie rządzą popaprańcy jest co krytykować.

          • 6 11

          • dla mnie normą jest ogół a nie margines

            • 4 1

      • Niestety to prawda. Dobrze, że teraz tak dużo się buduje i nardabiamy te zaległości.

        • 5 2

    • Jak ci przepustowość Traktu dzięki temu węzłowi spadnie do 30% (11)

      i dzięki nowym światełkom zgnijesz tam w korku, to ci pompka inaczej zacznie pracować...

      • 4 9

      • (10)

        zgadza się, jak otworzą węzeł to trakt będzie na maksa zakorkowany.

        • 4 6

        • A niby czemu (9)

          Rozumiem, że teraz wszyscy będą jeżdzić traktem, a może wręcz przeciwnie w tym węźle część zacznie wreszcie uciekać z traktu w kierunku portu i obwodnicy. Może być wręcz odwrotnie, że przepustowość wzrośnie.

          • 8 0

          • oj, z logiką problemy, wielkie problemy (5)

            Obecnie ruch przez 100% czasu idzie na wprost do i z Pruszcza. A trzeba przecież będzie umożliwić wjazd na estakadę i odrębną od niej, trzecią fazę dla samochodów z niej zjeżdżających. Tak więc przez 2/3 czasu ruch z Pruszcza do Gdańska będzie czekał, aż przejadą samochody w 2 pozostałych fazach...

            • 3 7

            • (2)

              Jak korek jest za skrzyżowaniem/węzłem/przejściem to dodatkowe światła nie spowalniają, nie tworzą korka.
              Teraz nie ma świateł a jest jazda na "pół gwizdka" bo jest korek.
              Gdy będą światła to będzie stanie na czerwonym, i jechanie na zielonym do czasu aż samochody dogonią korek za skrzyżowaniem i znowu będzie jazda na "pół gwizdka" (masz zielone a nie jedziesz bo nie masz miejsca przed sobą bo jest korek).

              • 7 2

              • Teoretyk od siedmiu boleści

                We wrześniu rano dało się płynnie opuścić Pruszcz. Teraz już nie.

                Co się stało? Włączyli światła na krzyżówce z obwodnicą tego miasta.

                • 5 6

              • akurat pod estakada nie ma dziś korków

                Założysz się, że będą????

                • 1 6

            • Czy aby napewno problemy (1)

              "Obecnie ruch przez 100% czasu idzie na wprost do i z Pruszcza." To jest stwierdzenie wielkiego myśliciela i naukowca, bo nikt chyba się tego nie spodziewał. Inny kierunek obecnie nie ma sensu, gdyż skręt na Starogardzką do Straszyna nie jest wykorzystywany, bo lepiej pojechać wcześniejszym dojazdem w Pruszczu.

              Po drugie jak ktoś zauważył, skoro samochody stoją w korku, to światła nic nie zmieniają.

              Po trzecie zjazd da możliwość części kierowcom ominięcie centrum gdy jadą do portu i pobliskich firm. Czyli dzięki OP korek na trakcie za tym zjazdem powinien się zmiejszyć. Bo mimo, że część ludzi będzie musiało zrobić więcej kilometrów, to nie stojąc w korku zyskają na czasie i paliwie jadąc tym objazdem.

              A najważniejsze, każda alternatywna droga pomaga udrożnić przejazd.

              • 5 2

              • Kto ci tych durnot naopowiadał????

                KAŻDE kolejne skrzyżowanie spowalnia ruch. W przeciwnym razie nie byłoby sensu czopować połowy możliwych relacji na Węźle Okopowa, jak zrobiono rok temu.

                • 1 6

          • bzdura (2)

            z Pruszcza na obwodnicę jedzie się na Straszyn, a do portu - przez Przejazdowo.

            Jeśli tylko ktoś będzie chciał jechać tak jak piszesz, to będzie dodatkowym obciążeniem Traktu, którego obecnie nie ma

            • 1 8

            • moja propozycja

              proponuję mondrusiu pojeździć na godz.7.00 rano.
              do portu przez przjazdowo.jeśli kilka razy się spóźnisz wtedy pogadamy.korek rano w tym miejscu to loteria.
              poza tym ciężarówki z obwodnicy jadą bezpośrednio do portu

              • 6 1

            • Nowa droga ściąga na siebie ruch. Zwłaszcza droga lepsza.

              • 4 1

    • Anna do garów, (1)

      bo jak wroci stary i nie bedzie obiadu to w piora jak wczoraj

      • 1 1

      • moja uwaga

        Jak nic po obchodzie będziesz miał tłuku podwójną lewatywę.

        • 0 0

  • typowy przykład gdzie trafiają UE pieniądze na dofinansowanie (7)

    do unijnych(niemieckich) firm. Ciekawe czy u szwabów buduje jakaś polska firma za unijną kase?

    • 16 30

    • jack, polaku a stanąłeś do przetargu ? (1)

      • 7 5

      • nie mam za co niemcu

        • 3 8

    • Tak.

      W sumie firma jest Szwedzka (tj. tam powstała), ale z udziałem Polskiego kapitału kapitałem i polskimi pracownikami (w tym na wysokich szczeblach).

      No w sumie aktualnie nie tyle buduje co modernizuje linię kolejową, ale to się chyba kwalifikuje?

      • 5 0

    • też coś

      a obwodnicę też przeniosa do Niemiec, czy jest uzywana przez mieszkańcow Gdańska i inych kierowców z Polski

      • 5 0

    • nie kumam (1)

      Jeden narzeka, że najtańsza oferta sprawia, że firmy bankrutują.
      Drugi narzeka, że obce firmy na tym się bogacą.
      Ten sam kontrakt a takie rozbieżności.

      • 5 0

      • Bo to nie o kase chodzi, a o politykę

        Jakby kto inny rządził, to obecnie narzekający twierdziliby, że jest super.

        Dziwny ten nasz kraj w którym punkt widzenia, nie zależy od siedzenia, a od tego kto akurat rządzi. Czyli czy moi czy te parszywce o innych poglądach.

        • 4 0

    • Cała kasa trafia do tej firmy? Nie.

      Droga za to powstała. Firma kokosów ogromnych na tym nie robi (najtańsza oferta wygrywa a jej partner zbankrutował).

      • 4 0

  • polak potrafi

    jestem bardzo zadowolona z tych przystoinych panow. zawsze jak przejezdzam to do mnie machaja.bardzo lubie przejezdzac tacy oni przystoini i na dotatek tak na mnie patrza jakby byli spragnieni . mysle ze pracodawca zaopatrza ich w wode do picia

    • 26 11

  • (10)

    Czy oczekujesz na otwarcie Węzła Lipce?
    - tak, bo liczę na to że korki na Przejazdowo i Elbląskiej którymi jadę do /z/ pracy się zmniejszą. Na razie ta obwodnica zmniejszyła te korki w stopniu niewielkim.

    • 14 4

    • A ja nie oczekuję, bo powstanie kolejny generator korków na Trakcie (8)

      Głupie przejście dla pieszych między Gościnną a Starogardzką robi bryndzę, tu będzie jeszcze ciekawiej...

      • 3 7

      • (6)

        Najpierw powinien być remont Traktu św. Wojciecha a dopiero potem oddanie węzła Lipce. Ale Adamowicze nigdy nie myśleli kategoriami "zminimalizować uciążliwość remontów", tylko "odfajkować problem".

        • 1 7

        • A podczas remontu traktu, gdzie mają się schować auta (2)

          Do momentu ukończenia pozostałych dróg nie ma jak poprowadzić objazdów, więc jak ty chciałbyś to remontować. Wtedy to byś dopiero miał tam korek.

          • 5 1

          • (1)

            Adamowicze ci powiedzą jak. Dla nich jakikolwiek korek nie jest straszny. Już niedługo się o tym przekonasz naiwny człowieku.

            • 0 7

            • No tak najważniejsze to mieszanie polityki i realizacji inwestycji

              Jesteś już tak zaślepiony jadem, który z ciebie wypływa, że nawet nie pamiętasz jak to wszystko wyglądało kilka lat temu.

              • 5 0

        • jak będzie węzeł to będziesz mógł omijać remont traktu (2)

          W pierwszej kolejności robisz nowe drogi alternatywne a potem remontujesz stare.

          • 3 1

          • (1)

            Piszesz jak być powinno, a jak będzie to doznasz przykrego rozczarowania. Nie pamiętasz jak było na Kartuskiej, Łostowickiej...??? Przejmowali się jakimiś gigantycznymi korkami? I tutaj się nie będą przejmować.

            • 1 6

            • Tak pamiętam, bo codziennie korzystam z tego przejazdu

              Przed wybudowaniem były korki dłuższe niż sama Łostowicka, a w trakcie budowy były podobno, ale dzięki utwardzeniu jednej drogi można było ten korek ominąć :). Teraz droga jest cud miód malina.

              Kartuską to pamiętam jak powstał pierwszy hipcio Auchan i każdy aby dojechać do niego musiał stać w 1h w korku do obwodnicy, a obecnie jedzie się tam kilka minut. Podczas budowy korki nie były większe niż przed.

              Mieszkam tu ponad 30lat i jak się wprowadzałem to te okolice to były same pola i wtedy nikt o korkach nawet nie słyszał :P.

              • 5 2

      • A jak już przejedziesz przez przejście to dalej nie ma korków? Są - tylko troszeczkę dalej od Twojego egoistycznego noska. Jest korek więc obojętnie czy przejścia nie ma czy jest, za 5 minut jesteś dokładnie w tym samym miejscu.
        Piesi przepraszają Cię, że nie możesz jechać zderzak w zderzak przez cały czas.

        • 2 1

    • Poczekaj na otwarcie Sucharskiego

      Ta trasa da więcej niż węzeł Lipce.
      A szczególnie gdy będzie tunel pod Martwą Wisłą.

      • 9 0

  • Głupia sonda (1)

    jedna odpowiedź nie wyklucza drugiej.

    • 19 0

    • Wszystkie sondy na trojmiasto.pl są głupie.

      • 2 0

  • W końcu ludzie z południa gdańska nie będą musieli jechać dookoła przez obwodniec 3miasta na obwodnice południową (1)

    • 15 2

    • niestety bedą musieli jechac dalej tak samo, no moze Ci z Oruni beda miec blizej

      • 0 1

  • co? (7)

    Co oznacza "niekontrolowane skręcenie płyt i dociążanie łożysk na podporach skrajnych"??? Bez jaj, to jest news, a nie dokumentacja techniczna... :/

    • 11 11

    • ja bym się wstydził przyznawać, że czegoś nie rozumiem (6)

      i żeby mi dali coś na poziomie przedszkola...

      • 5 7

      • (4)

        No to masz pecha, wstyd bardzo utrudnia życie - a do tego uniemożliwia zrozumienie niezrozumiałych rzeczy.

        • 7 3

        • Mi nie umożliwia - do wiedzy dochodzę sam (3)

          nie czekam na strawioną papkę...

          • 4 3

          • to może mnie oświecisz... (2)

            ...co oznacza cytowany fragment? Podaj to w formie papki, na poziomie przedszkola.

            • 2 1

            • oswiecę (1)

              Wysil trochę wyobraźnię, przypomnij sobie co to jest skręcanie, wyszukaj pojęcie "moment skręcający" i będziesz wiedział. To wszystko, ja za Ciebie żuł nie będę, i papki wypluwał.

              • 1 3

              • Tłumaczenie dla humanistów:
                Wiadukt składa się z podpór (elementy pionowe) i płyt (elementy poziome). Jak każdy powinien wiedzieć ze względu na rozszerzalność cieplną płyty z podporami muszą stykać się w łożyskach. Dodatkowo płyta powinna być w miarę elastyczna (chociaż nie za bardzo).
                Więc teraz dochodzimy do meritum. Płyta była zbyt mocno ruchoma i za mocno dociążała skrajne łożyska.

                Dygresja kiedyś humanistą był człowiek, który mówił w czterech językach znał się na fizyce, medycynie oraz astronomii. Teraz humanista to przeważnie debil nie potrafiący mnożyć i dzielić.

                • 6 2

      • tym wpisem ukazałeś tylko swoją ignorancję

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane