• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy ile sopocianie zapłacą za śmieci

Katarzyna Kołodziejska
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 15:31 (5 kwietnia 2013)
W Sopocie od lipca za wywóz odpadów będzie obowiązywać tzw. metoda powierzchniowa W Sopocie od lipca za wywóz odpadów będzie obowiązywać tzw. metoda powierzchniowa

Prezydent Sopotu zdecydował o obniżeniu stawek za wywóz śmieci w kurorcie. Podczas piątkowej sesji Jacek Karnowski zaproponuje radnym pod głosowanie dwie metody naliczania. Jednak opozycja może nie zgodzić się na żadną z nich.



Czy wiesz już, ile zapłacisz za odbiór śmieci od lipca?

Aktualizacja godz. 15:29. Po prawie czterogodzinnej dyskusji sopoccy radni wybrali sposób naliczania opłat za wywóz śmieci. Od lipca mieszkańcy Sopotu będą płacili według metody powierzchniowej. W mieszkaniach do 110 metrów kwadratowych opłata wyniesie 0,52 zł za każdy rozpoczęty m kw., a w większych 10 groszy za m kw. Stawki dotyczą śmieci segregowanych.

Wprowadzono natomiast poprawkę do zaproponowanej przez prezydenta Sopotu stawki za odbiór odpadów zmieszanych. Jacek Karnowski chciał, żeby opłata ta wynosiła 1,04 zł za m kw (w mieszkaniach do 110 m kw), radni jednak zgodzili się na 0,78. W większych mieszkaniach (powyżej 110 m kw) - lokatorzy zapłacą 20 groszy za metr kwadratowy.

Członkowie klubu Kocham Sopot, czyli Jarosław Kempa i Wojciech Fułek, złożyli wniosek, żeby wprowadzić metodę osobową. Chcieli żeby każdy sopocian płacił 10 złotych miesięcznie za segregowane, a 20 zł za zmieszane odpady. Nie uzyskali jednak poparcia większości radnych.

***

Sopoccy urzędnicy zaproponują radnym dwie metody naliczania podatku od wywozu śmieci w mieście. Pierwsza z nich to ryczałt, ale z uwzględnieniem powierzchni mieszkania. I tak - 16 zł (wcześniej proponowano stawkę - 17 zł) miesięcznie mieliby płacić sopocianie, którzy mieszkają w lokalach nie większych niż 45-metrowe. 39 złotych (było 41) mieliby do zapłacenia mieszkańcy lokali od 45 do 90 m kw., a 55 zł (wcześniej 62) mieszkańcy lokali większych niż 90 m kw.

Drugi wariant, który prezydent chce zaproponować radnym, to naliczanie opłat w zależności od powierzchni mieszkania. Tu w mieszkaniach do 110 metrów kwadratowych opłata ma wynieść 0,52 zł za m kw. (było 0,56). Nadwyżka metrażu miałaby być opodatkowana w wysokości 10 gr za m kw.

Opłaty te mają obowiązywać w przypadku segregowania odpadów. Za śmieci zmieszane ma być dwa razy drożej.

- Po ostatecznych analizach, konsultacjach i szacunkach dotyczących liczby mieszkańców, którzy nie będą segregować odpadów, postanowiłem obniżyć proponowane stawki - tłumaczy Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Jednocześnie wprowadzamy system wsparcia dla osób samotnych oraz dla rodzin wielodzietnych, analogiczny do systemu dodatków mieszkaniowych. Oba zaproponowane warianty naliczania opłat za wywóz śmieci, z uwzględnieniem obniżki, preferują osoby samotne mieszkające w małych mieszkaniach oraz rodziny wielodzietne. Premiujemy także zdecydowanie segregowanie odpadów.

Propozycje opłat i metod do wyboru prezydent przedstawi radnym podczas piątkowej sesji. Niewykluczone jednak, że żadna z nich nie będzie obowiązywać od lipca w Sopocie.

- Podczas sesji zaproponujemy własną koncepcję na ten temat - powiedział nam przewodniczący klubu Kocham Sopot, Jarosław Kempa. - Nie jest powiedziane, że wybierać będziemy tylko z tych dwóch metod.

Jeszcze dziś ma się odbyć w tej sprawie spotkanie klubu KS.

Jeżeli propozycję radnych Kocham Sopot poprze PiS, wniosek prezydenta w sprawie naliczania opłat za wywóz śmieci przepadnie.

Takie stawki przyjęto w Gdańsku i Gdyni

W Gdańsku opłata uzależniona jest od powierzchni mieszkania. Stawki to 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

W Gdyni radni przyjęli następujące stawki: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Miejsca

Opinie (74) 3 zablokowane

  • Segregujcie odpady (1)

    Gady

    • 12 18

    • spadaj płazie

      • 4 1

  • popatrzą ja gdzie indziej

    wymyślili i jak na to ludzie zareagowali, jak wypadły przetargi itp. itd. i postanowią jak zapiąć Sopocian.

    • 5 4

  • panie Kempa !!!!!!!!!!!!!!!! ciekawe co za bzdury pan znow wymysli . (13)

    w Sopocie jest wiele mieszkan gdzie zameldowana jest 1 osobawynajmuje sie takie mieszkanie i mieszka w nim 4 soby wiec dlaczego ktos ma palcic za cwaniakow .metoda naliczen od m jest chyba najlepsza bo wyeliminuje oszustwo

    • 10 27

    • NIE dla metody powierzchniowej (7)

      Metoda uzależniająca cenę wywozu od powierzchni mieszkania jest najgłupszą (bo nijak nie mającą związku z rzeczywistą ilością śmieci), najbardziej niesprawiedliwą z możliwych jakie daje ustawa i całkowicie arbitralną (widzimisię UM i spółdzielni). Jak byś był wczoraj na spotkaniu mieszkańców z vice prezydentem to byś wiedział, że przytłaczająca większość mieszkańców była jej przeciwna. Dlaczego ludzie samotni (często w podeszłym wieku) mieszkający w dużych mieszkaniach w starych kamienicach mają płacić więcej niż kilkuosobowe rodziny z bloków? Cena powinna być liczona w oparciu o liczbę osób lub zużycie wody.

      • 14 4

      • czytaj ze zrozumieniem artykuł i nie pisz bzdur (1)

        • 1 7

        • A co jest niby bzdurą?

          • 5 2

      • Oba zaproponowane warianty naliczania opłat za wywóz śmieci, z uwzględnieniem obniżki, preferują osoby samotne mieszkające w

        • 3 1

      • (1)

        w małych mieszkaniach oraz rodziny wielodzietne. Premiujemy także zdecydowanie segregowanie odpadów.

        • 1 0

        • A niby dlaczego mamy premiować ludzi mieszkających w małych mieszkaniach? Co z osobami, które samotnie mieszkają w dużych mieszkaniach komunalnych (na 90 i więcej m2)? Mamy dążyć do możliwie najsprawiedliwszego odwzorowania "produkcji" śmieci. A to ludzie wytwarzają śmieci a nie powierzchnia mieszkania.

          • 10 3

      • (1)

        Jednocześnie wprowadzamy system wsparcia dla osób samotnych oraz dla rodzin wielodzietnych, analogiczny do systemu dodatków mieszkaniowych,,

        • 2 1

        • Zamiast kombinować z dodatkami wprowadźmy system, który działa bez jakiś specjalnych zabiegów. Liczmy koszty w oparciu o liczbę osób zamieszkujących lokale lub ilość zużytej wody

          • 5 3

    • w moim bloku jest mieszkanie gdzie zameldowana jest 1 osoba a tak w rzeczywistosci mieszka w tym mieszkaniu 4 osooby wiec
      dlaczego spoldzielnie nie sa przygotowane do tej ustawy dlaczego nie ma wymienionych pojemnikow ?

      • 2 1

    • płace obnecnie 28 zl za mały jeden pojemnik
      39 zl to nie jest az tak wiele i nie wazne czy to maly czy wielki pojemnik

      • 3 0

    • Trzecia metoda to od wagi lokatorow naliczac gruby duzo je to i smieci duzo - chudy malo to i smieci nie ma wiele:))

      • 5 2

    • Składa deklaracje, deklaracja z numerem lokalu jest ogulnie dostępna (1)

      na klatce i w internecie ,mieszka więcej zgłoszenie kontrola,kara. A nie kara ryczałtowa dla wszystkich

      • 1 1

      • OGÓLNIE ! - p(!)RZYGŁUPIE

        • 0 0

  • Gdańska nikt nie przebije czyli pomysłów Liska-Chytruska!!!!

    • 16 2

  • a jak to się liczy

    Rozumiem, że proponowana stawka jest liczona od mieszkania, niezależnie od ilości osób tam mieszkających. A jak będzie się sprawdzać, kto w bloku lub kamienicy segreguje, a kto nie? Jak to wyodrębnić?

    • 18 0

  • Dlaczego te śmietniki są takie ładne i czyste (2)

    a na moim osiedlu takie zasyfione?

    • 21 0

    • tak działa propaganda

      na zewnątrz piko bello wszystko gra i jest pięknie. Rzeczywistość to jest właśnie twoje osiedle..i moje i twoje

      • 2 0

    • Bo cyknięto je w gdyńskim ratuszu.

      Gdynia kocha czystość i gardzi brudasami.

      • 0 0

  • a kiedy przetarg w Sopocie? (1)

    w Gdyni był, w Gdańsku był a Sopot? hmmm CBA i CBŚ dawno nie było w ratuszu

    • 11 7

    • O Gdańskim przetargu można tylko napisać :żenada !!!!!!

      • 2 2

  • (1)

    A w Gdańsku 3 duże rejony wygrała malutka firma z 2 autami .To możecie sobie wyobrazić , jakie możliwości sprzątania mają takie ,,najtańsze" firmy .Czemu panowie dziennikarze nie opiszą , kto wygrywa te przetargi .Znowu będzie tak jak ze stadionami i autostradami .

    • 17 4

    • Dlaczego projekt pokazywany jest teraz bez zadnych konsultacji nawet z PiS nie mowiac o Sopocianach

      Grupa Fulka chce przekonac PiS , ze to najlepszy sposob . To najlepszy sposob na zrobienie zadymy na sesji Rady Miasta . Tylko bez demagogi panie Kempa i uwadadniania ,ze kij ma dwa konce ,

      • 3 0

  • kompletnie nie miarodajne (2)

    moim zdaniem najbardziej miarodajnym systemem byłoby naliczanie opłaty wg zużycia wody tak jak to ustalono w wielu gminach , szczególnie tych nadmorskich;

    • 16 10

    • A czy każde mieszkanie ma licznik wody?? (1)

      • 2 3

      • Ale przecież ludzie wody nie czerpią ze studni (nawet jak w mieszkaniu licznika nie mają), dostarcza ją Saur Neptun Gdańsk. Licznik jest zbiorczy i wspólnota koszt rozlicza wspólnie. Skoro tak jest to widać, że jakoś mieszkańcy nie maja z tym problemu.

        • 3 3

  • Za dużo i nie będę płacił. Wszystko pójdzie do kominka!

    Za darmo!
    Kominiarz kilka razy w roku na koszt wspólnoty przyjdzie przeczyścić komin i po temacie!

    • 7 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane