• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy remont peronów stacji Gdańsk Główny

Katarzyna Moritz
4 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Remont peronów dalekobieżnych rozpocznie się jeszcze w lipcu i potrwa do stycznia 2020 roku. Remont peronów dalekobieżnych rozpocznie się jeszcze w lipcu i potrwa do stycznia 2020 roku.

Cztery windy i tyle samo kompletów schodów ruchomych, wyższe perony, modernizacja przejść podziemnych - m.in. takie prace czekają stację Gdańsk Główny. Inwestycja za 62 mln zł rozpocznie się w lipcu i potrwa ok. 2,5 roku.



Czy do tunelu przy peronach powinny wrócić kramy handlarzy?

Umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., które w marcu złożyło najkorzystniejszą ofertę na przebudowę stacji Gdańsk Główny, została właśnie podpisana.

- Przebudowa stacji Gdańsk Główny to zwiększenie komfortu podróży w relacjach aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych. Ta wizytówka całego Trójmiasta doczeka się teraz odpowiedniej oprawy. Funkcjonalność stacji będzie zachowana na następne lata i różnicę odczują nie tylko mieszkańcy, ale także turyści - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
2,5 roku prac i bardzo dużo zmian

Tak jak już informowaliśmy, na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Co istotne, znikną obecne bariery architektoniczne. W związku z kompleksową przebudową dwóch przejść podziemnych, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, wreszcie zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych na perony.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

  •  Wejście do tunelu na perony dalekobieżne.
  •  Tunel do peronów dalekobieżnych.
  •  Peron dalekobieżny
  •  Peron dalekobieżny
  •  Wejście do tunelu na perony dalekobieżne.
Inwestycja w Gdańsku - warta 62 mln zł - w 85 proc. dofinansowana jest z funduszy unijnych i jest częścią krajowego programu kolejowego wartego w sumie 11 mld zł.

Jeszcze w lipcu rozpoczną się prace przygotowawcze. Całość prac zgodnie z umową zakończy się w styczniu 2020 roku.

Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Miejsca

Opinie (154) 1 zablokowana

  • Hmm (1)

    Czy tylko mnie zastanawia, czemu te prace nie zostały wykonane w czasie niedawnego remontu peronów tego dworca?

    • 7 0

    • bo nikomu z osób odpowiedzialnych nie zależy na gospodarności

      trzeba zorganizować kolejny przetarg, by mógł wygrać znajomy królika

      • 1 0

  • kostka

    Wcisną znowu kostkę brukową.

    • 3 0

  • Dobra inwestycja (1)

    Bardzo dobrze, że PKP nareszcie dojrzało do tej inwestycji. Brak wind na perony strasznie utrudnia wejście z ciężkimi walizkami. Ludzie schodzą do tunelu i szukają dworca a tu niespodzianka - znowu trzeba taszczyć walizki po schodach, tym razem do góry. Byle doczekać końca remontu:)

    • 4 0

    • o windach na pewno zapomną, albo zrobią takie jak w Orlowie, wciąż nieczynne

      • 0 0

  • PKS (1)

    A co z dworcem PKS? Cośwogóle sieruszy tutaj? Tunel wygląda FATALNIE (bahamozy na ścianach, brudno), schody z przystanków tramwajowych to DRAMAT (od pól roku zieje w nich dziura), zatoczki autobusowe rodem z lat 90tych..... Czy miasto zamierza intereweniować w jakiś sposób ? To też jest przecież wizytówka Gdańska...

    • 3 0

    • Może nie jest on już miasta. Jak wiele miejsc w mieście. I miasta miasto już nie obchodzi.

      • 0 0

  • przepaść między Polską a Zachodem (1)

    za 62 mln zl i 2,5 roku zmieni się 1 z większych dworców w Polsce. Żeby wyremontować i utrzymać większość dworców w PL do poziomu porównywalnego do tego na Zachodzie potrzebujemy masy pieniędzy których nie mamy i pewnie 10-20 lat.... to tragikomiczne niestety

    • 0 0

    • Toż to maleństwo! Patrz na Kraków, Poznań, Wrocław. Przepaść między Gdańskiem a innymi miastami.

      O autobusowym szkoda mówić. Bieda i dziadostwo. Taki mamy tu klimat.

      • 0 0

  • Wrzeszcz.

    Kiedyś w mediach była wizja odnowionego dworca we Wrzeszczu. Z przebudową terenu przed nim. Skończyło się na galerii a dworzec to pudrowanie trupa. Nie wiadomo co skąd jeździ a nagłośnienie to na gdańskich dworcach, z lotniczym włącznie, dobro luksusowe, tutaj nieosiągalne.

    • 0 0

  • 85% Unia ma dać (za 2-3 lata) po zakończeniu prac...

    ale skoro my wychodzimy z Unii, to już nie da... co wówczas? Kto da wielka kasę na te wszystkie projekty ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane