• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wkrótce ruszy remont peronów stacji Gdańsk Główny

Katarzyna Moritz
4 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Remont peronów dalekobieżnych rozpocznie się jeszcze w lipcu i potrwa do stycznia 2020 roku. Remont peronów dalekobieżnych rozpocznie się jeszcze w lipcu i potrwa do stycznia 2020 roku.

Cztery windy i tyle samo kompletów schodów ruchomych, wyższe perony, modernizacja przejść podziemnych - m.in. takie prace czekają stację Gdańsk Główny. Inwestycja za 62 mln zł rozpocznie się w lipcu i potrwa ok. 2,5 roku.



Czy do tunelu przy peronach powinny wrócić kramy handlarzy?

Umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., które w marcu złożyło najkorzystniejszą ofertę na przebudowę stacji Gdańsk Główny, została właśnie podpisana.

- Przebudowa stacji Gdańsk Główny to zwiększenie komfortu podróży w relacjach aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych. Ta wizytówka całego Trójmiasta doczeka się teraz odpowiedniej oprawy. Funkcjonalność stacji będzie zachowana na następne lata i różnicę odczują nie tylko mieszkańcy, ale także turyści - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
2,5 roku prac i bardzo dużo zmian

Tak jak już informowaliśmy, na stacji przebudowywane będą perony dalekobieżne. Zostaną one podwyższone do 76 cm i pokryte antypoślizgową nawierzchnią, co ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Zyskają też nowe oświetlenie.

Co istotne, znikną obecne bariery architektoniczne. W związku z kompleksową przebudową dwóch przejść podziemnych, od strony ul. Podwale Grodzkie i od ul. 3 Maja, wreszcie zostaną zamontowane cztery windy i tyle samo schodów ruchomych na perony.

Zabytkowe wiaty na peronach zostaną poddane renowacji, ale będą zachowane ich historyczne walory. Na peronach zamontowane zostaną też nowe ławki, tablice informacyjne i zegary. Czytelne oznakowanie ułatwi poruszanie się po całej stacji.

  •  Wejście do tunelu na perony dalekobieżne.
  •  Tunel do peronów dalekobieżnych.
  •  Peron dalekobieżny
  •  Peron dalekobieżny
  •  Wejście do tunelu na perony dalekobieżne.
Inwestycja w Gdańsku - warta 62 mln zł - w 85 proc. dofinansowana jest z funduszy unijnych i jest częścią krajowego programu kolejowego wartego w sumie 11 mld zł.

Jeszcze w lipcu rozpoczną się prace przygotowawcze. Całość prac zgodnie z umową zakończy się w styczniu 2020 roku.

Stacja i dworzec mają mieć jeden standard obsługi

Kolejną inwestycją będzie remont samego zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja zakłada także budowę nowej części podziemnego przejścia dla pieszych, które połączy istniejące przejścia na perony z budynkiem dworca oraz dojścia do przystanków tramwajowych i przejście pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP S.A. posiada niezbędne zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskała pozwolenie na budowę. Wraz z wyłonionym zewnętrznym wykonawcą, finalizowane są obecnie prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy inwestycji, co ma się stać jeszcze latem.

Miejsca

Opinie (154) 1 zablokowana

  • A co z ścieżkami rowerowymi. Czy będzie wjazd na perony.

    • 7 6

  • Najważniejsze, żeby można było handlować gaciami

    • 11 3

  • PKP w dwa i pół roku ? Lotnisko chcą tam zrobić? (1)

    w sumie to skończą ten remont gdzieś tak w okolicach otwarcia Forum Raduni jak znam życie...

    • 14 1

    • 2,5 roku perony i tunel czy budynek główny również?

      • 2 1

  • A skm ma w planach remont swoich peronów na dworcu głownym czy zostanie taki skansen jak z dworcem pks?

    • 9 2

  • Kolejny raz przeznacza się fundusze na inwestycje nie mające nic wpólnego ze zrównoważonym rozwojem. Wyremontowane perony będą zachęcać ludzi aby z nich wsiadać do pociagów. Aby dostać się na dworzec ludzie będą przyjeżdzaź samochodami. Inwestowanie w infrastrukturę kolejową wzmaga więc. ruch samochodów. To kolejny przykład na to, że miasto popiera działania mające na celu potworne stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.
    Tak nie musi być.

    • 1 18

  • Mam nadzieje że ściągną tą papę z daszków peronów. Z góry wygląda to gorzej niż źle

    • 13 0

  • No i bardzo dobrze, że PKP rozumie, że podróż nie zaczyna się i nie kończy w pociągu.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane