- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (76 opinii)
- 2 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (21 opinii)
- 3 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (41 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (669 opinii)
- 5 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (70 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (44 opinie)
11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy
Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.
Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.
W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.
Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
Miejsca
Opinie (124) ponad 10 zablokowanych
-
2020-04-23 11:31
klimaaaaaa (4)
Bo lepiej oszczedzac...., Liczba siedzacych miejs, a co do motorniczych to jak najbardziej
- 8 28
-
2020-04-23 12:08
Gdzie siedziska dla starszych ludzi ?? (3)
- 4 2
-
2020-04-24 04:05
Starsi to niech siedzą...w domu
A nie ciągle jeżdżą nie wiadomo gdzie i po co!!!
- 2 0
-
2020-04-23 21:33
skończy się wirus to starszych nie będzie
- 0 0
-
2020-04-23 12:31
Chyba dla młodych bo starsi non stop siedzą i jeżdżą niewiadomo gdzie i po co
- 11 5
-
2020-04-23 23:34
Mafia po kto wziął kopertę lisek dulkiewicz czy grzelak...
- 5 3
-
2020-04-23 11:48
kolejny sukces (1)
dobrej zmiany. PESA miała problemy jak była prywatna, opóźnienia, niedoróbki itp. Ale to co się teraz wyczynia przechodzi wszelkie granice
- 17 6
-
2020-04-23 23:30
No widzisz, a jednak Gdańsk ciągle zamawia z Pesy
Ale Ty wszystko wiesz lepiej
- 3 2
-
2020-04-23 23:29
PESA
Tramwaje z pesy to wielki bubel ,wiem coś o tym,bo sam je przez rok budowałem ,ledwo się trzymają kupy i żeby nie wszystko klejone na klej specjalistyczny to by się rozpadły. Wypuścić tylko na tory goła konstrukcję stalową tramwaju to po przejechaniu kilku kilometrów złoży się jak pudełko z papieru ,pomsta budować taki bubel
- 4 2
-
2020-04-23 23:24
Patroni!
Liczę na Clemens Betzel
- 1 0
-
2020-04-23 11:40
Dlaczego GAiT za kary nie dokupi 3 dodatkowych tramwajow (5)
Więcej nowoczesny tramwajów.
- 32 7
-
2020-04-23 11:50
(3)
Bo póki co to kary tylko sobie naliczyli, ale kasy żadnej nie dostali!!! ( ale szum już robią)
- 13 3
-
2020-04-23 12:08
i nie dostaną (1)
bo to bandycki ustrój - firma z protektoratem tzw. państwa. A płacimy za to my.
- 13 6
-
2020-04-23 23:17
Nie dostana, bo nie zaplacili tumanie. Zaplaca kwote pomniejszona o kary.
- 4 0
-
2020-04-23 23:17
Jak mieli dostac jak jeszcze nie zaplacili. O czym ty d**ilu pie*dolisz.
- 2 0
-
2020-04-23 12:35
Przecież dokupili 15...
A gdyby nie kary to nie wiem czy by się zdecydowali na rozszerzenie zamówienia. Gotówkę od Pesy by zobaczyli pewnie jak świnia niebo :)
- 10 0
-
2020-04-23 11:33
(6)
Czy Pesa dostarczyła w ostatnich latach choć jeden kontrakt bez opóźnień i problemów? I co Gdańsk zrobi gdy pesa zbankrutuje? Mam nadzieję, że to ostatnie zamówienie w tej niepoważnej firmie.
- 57 58
-
2020-04-23 21:22
Mevo (1)
a jakie tutaj kary zostały naliczone ? już pieniądze są w kasie miasta?
- 8 2
-
2020-04-23 23:15
Po prostu mniej zaplaca. Czytaj ze zrozumieniem.
- 2 0
-
2020-04-23 19:52
gadul
mam nadzieję aby twoja firma zbankrutowała...............a ty na bruk.................
- 0 6
-
2020-04-23 13:33
przy oglaszaniu przetargu bardzo starali sie, aby nikt inny nie wygral, zwlaszcza stadler/solaris
- 11 2
-
2020-04-23 12:25
a pamiętam jaki był lament
jak Polska kupowała pendolinio. Jak dużo ludzi było oburzone, że przecież "nasza polska Pesa" może zrobić lepsze i tańsze. A jak w Niemczech nie dali homologacji pociągom z Pesy, to był to "antypolski spisek rządu niemieckiego", bo przecież "nasze polskie" pociągi przeznaczone na rynek niemiecki nie powinny być dostosowane do niemieckich peronów, tylko Niemcy powinni przerobić perony.
A teraz się okazuje, że jednak samo bycie polską firmą nie daje magicznych +100 do niezawodności i ogólnej jakości usługi.- 21 7
-
2020-04-23 11:36
uważaj, bo zaraz dowiesz się że nie jesteś Polakiem
- 24 6
-
2020-04-23 23:10
klima, chłodne piwko z chłodziareczki, radyjko, papierosek naładowany sr*jfonik i można prowadzić takiego bimbaja
za 5 tysi na rączkę...
- 3 1
-
2020-04-23 11:32
Ile zarobiła Pesa? (9)
Kary pobrały zysk
- 29 4
-
2020-04-23 11:58
(6)
myślę że te kary były od samego początku wliczone w bilans, więc i tak i tak wyjdą na swoje...
- 9 5
-
2020-04-23 12:03
nie wyjdą (3)
są na skraju bankructwa, obecnie sztucznie i wbrew zdrowej (dla nas czyli konsumentów) utrzymywani przez tzw. państwo czytaj podatników. Rozwaliły ich fuszerki, a więc reklamacje z Niemiec, Szwecji i chyba dwóch innych krajów. Zobaczycie ile z tych= składów będzie uziemionych w ciągu następnych 2-3 miesięcy. Kupowanie badziewia to marnotrawienie naszych pieniędzy. Biednego nie stać na badziewie.
- 26 8
-
2020-04-23 22:18
gdańsk już kupował złom z niemiec
bo musieli wesprzeć przyjaciół z UE - tak kazał tusk
- 6 15
-
2020-04-23 12:27
to trochę jak za PRL
fabryka nie ma produkować składów dla zysku, fabryka ma produkować miejsca pracy. Coś jak państwowe stocznie, kopalnie itp. itd.
- 20 4
-
2020-04-23 12:26
fuszerki nie biorą się z kosmosu. Raczej rozwaliły ich hapanie wszystkich zamówień jakie się
pojawiały
- 25 1
-
2020-04-23 13:02
(1)
Nie sądzę, żeby w projekcie za 130mln było marży 30% :)
- 4 2
-
2020-04-23 14:54
masz rację, 50% jest bardziej realne
- 3 2
-
2020-04-23 12:29
PFR zrobil kolejny zloty interes :)
- 5 0
-
2020-04-23 12:24
pesa to taki przykład januszabiznesu. nachapię się zamówień, a później nie wiem jak je ogarnąć
- 9 1
-
2020-04-23 22:14
Jak to jest, że umowy z PESA są podpisywane tak, że PESA nigdy nie może się wywiązać z dostawy? A może lokalni włodaże już wiedzą jak podpisywać umowę, żeby te kary były?
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.