• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy

rb
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów od bydgoskiej Pesy.
  • Nowe tramwaje dają też większy komfort pracy motorniczym.
  • Po dostosowaniu nowych tramwajów do wożenia pasażerów wkrótce wyjadą one na ulice Gdańska.

Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.



Co jest największym atutem nowych tramwajów?

Kilka dni temu informowaliśmy o 30 nowych autobusach Mercedes Citaro, które wzmocniły i znacznie odmłodziły flotę spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Sporo dzieje się też w zajezdniach tramwajowych, gdzie w ostatnim czasie pojawiły się nowe tramwaje.

Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
  • Za każdy dzień opóźnienia w dostawie GAiT nalicza Pesie kary umowne. Na dziś wynoszą już one 26 mln zł.
  • Pasażerowie mogą korzystać m.in. z gniazdek USB do ładowania telefonów.
  • W drugim półroczu rozpocznie się produkcja kolejnych 15 tramwajów dla gdańskiej spółki.

Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.

Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
rb

Miejsca

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • klimaaaaaa (4)

    Bo lepiej oszczedzac...., Liczba siedzacych miejs, a co do motorniczych to jak najbardziej

    • 8 28

    • Gdzie siedziska dla starszych ludzi ?? (3)

      • 4 2

      • Starsi to niech siedzą...w domu

        A nie ciągle jeżdżą nie wiadomo gdzie i po co!!!

        • 2 0

      • skończy się wirus to starszych nie będzie

        • 0 0

      • Chyba dla młodych bo starsi non stop siedzą i jeżdżą niewiadomo gdzie i po co

        • 11 5

  • Mafia po kto wziął kopertę lisek dulkiewicz czy grzelak...

    • 5 3

  • kolejny sukces (1)

    dobrej zmiany. PESA miała problemy jak była prywatna, opóźnienia, niedoróbki itp. Ale to co się teraz wyczynia przechodzi wszelkie granice

    • 17 6

    • No widzisz, a jednak Gdańsk ciągle zamawia z Pesy

      Ale Ty wszystko wiesz lepiej

      • 3 2

  • PESA

    Tramwaje z pesy to wielki bubel ,wiem coś o tym,bo sam je przez rok budowałem ,ledwo się trzymają kupy i żeby nie wszystko klejone na klej specjalistyczny to by się rozpadły. Wypuścić tylko na tory goła konstrukcję stalową tramwaju to po przejechaniu kilku kilometrów złoży się jak pudełko z papieru ,pomsta budować taki bubel

    • 4 2

  • Patroni!

    Liczę na Clemens Betzel

    • 1 0

  • Dlaczego GAiT za kary nie dokupi 3 dodatkowych tramwajow (5)

    Więcej nowoczesny tramwajów.

    • 32 7

    • (3)

      Bo póki co to kary tylko sobie naliczyli, ale kasy żadnej nie dostali!!! ( ale szum już robią)

      • 13 3

      • i nie dostaną (1)

        bo to bandycki ustrój - firma z protektoratem tzw. państwa. A płacimy za to my.

        • 13 6

        • Nie dostana, bo nie zaplacili tumanie. Zaplaca kwote pomniejszona o kary.

          • 4 0

      • Jak mieli dostac jak jeszcze nie zaplacili. O czym ty d**ilu pie*dolisz.

        • 2 0

    • Przecież dokupili 15...

      A gdyby nie kary to nie wiem czy by się zdecydowali na rozszerzenie zamówienia. Gotówkę od Pesy by zobaczyli pewnie jak świnia niebo :)

      • 10 0

  • (6)

    Czy Pesa dostarczyła w ostatnich latach choć jeden kontrakt bez opóźnień i problemów? I co Gdańsk zrobi gdy pesa zbankrutuje? Mam nadzieję, że to ostatnie zamówienie w tej niepoważnej firmie.

    • 57 58

    • Mevo (1)

      a jakie tutaj kary zostały naliczone ? już pieniądze są w kasie miasta?

      • 8 2

      • Po prostu mniej zaplaca. Czytaj ze zrozumieniem.

        • 2 0

    • gadul

      mam nadzieję aby twoja firma zbankrutowała...............a ty na bruk.................

      • 0 6

    • przy oglaszaniu przetargu bardzo starali sie, aby nikt inny nie wygral, zwlaszcza stadler/solaris

      • 11 2

    • a pamiętam jaki był lament

      jak Polska kupowała pendolinio. Jak dużo ludzi było oburzone, że przecież "nasza polska Pesa" może zrobić lepsze i tańsze. A jak w Niemczech nie dali homologacji pociągom z Pesy, to był to "antypolski spisek rządu niemieckiego", bo przecież "nasze polskie" pociągi przeznaczone na rynek niemiecki nie powinny być dostosowane do niemieckich peronów, tylko Niemcy powinni przerobić perony.
      A teraz się okazuje, że jednak samo bycie polską firmą nie daje magicznych +100 do niezawodności i ogólnej jakości usługi.

      • 21 7

    • uważaj, bo zaraz dowiesz się że nie jesteś Polakiem

      • 24 6

  • klima, chłodne piwko z chłodziareczki, radyjko, papierosek naładowany sr*jfonik i można prowadzić takiego bimbaja

    za 5 tysi na rączkę...

    • 3 1

  • Ile zarobiła Pesa? (9)

    Kary pobrały zysk

    • 29 4

    • (6)

      myślę że te kary były od samego początku wliczone w bilans, więc i tak i tak wyjdą na swoje...

      • 9 5

      • nie wyjdą (3)

        są na skraju bankructwa, obecnie sztucznie i wbrew zdrowej (dla nas czyli konsumentów) utrzymywani przez tzw. państwo czytaj podatników. Rozwaliły ich fuszerki, a więc reklamacje z Niemiec, Szwecji i chyba dwóch innych krajów. Zobaczycie ile z tych= składów będzie uziemionych w ciągu następnych 2-3 miesięcy. Kupowanie badziewia to marnotrawienie naszych pieniędzy. Biednego nie stać na badziewie.

        • 26 8

        • gdańsk już kupował złom z niemiec

          bo musieli wesprzeć przyjaciół z UE - tak kazał tusk

          • 6 15

        • to trochę jak za PRL

          fabryka nie ma produkować składów dla zysku, fabryka ma produkować miejsca pracy. Coś jak państwowe stocznie, kopalnie itp. itd.

          • 20 4

        • fuszerki nie biorą się z kosmosu. Raczej rozwaliły ich hapanie wszystkich zamówień jakie się

          pojawiały

          • 25 1

      • (1)

        Nie sądzę, żeby w projekcie za 130mln było marży 30% :)

        • 4 2

        • masz rację, 50% jest bardziej realne

          • 3 2

    • PFR zrobil kolejny zloty interes :)

      • 5 0

    • pesa to taki przykład januszabiznesu. nachapię się zamówień, a później nie wiem jak je ogarnąć

      • 9 1

  • Jak to jest, że umowy z PESA są podpisywane tak, że PESA nigdy nie może się wywiązać z dostawy? A może lokalni włodaże już wiedzą jak podpisywać umowę, żeby te kary były?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane