• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy połączył brzegi Martwej Wisły

Maciej Naskręt
23 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Zakończyły się prace przy montażu konstrukcji nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Przęsło było podnoszone na przyczółki z barki. Most ma być gotowy pod koniec tego roku.



Jak często podróżujesz koleją?

Wykonawca kilkakrotnie w ostatnich dniach przekładał montaż konstrukcji mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Jednak wreszcie - w czwartek po południu - udało mu się umieścić 120-metrowy i ważący 2 tys. ton obiekt na przyczółkach po obu stronach rzeki.

Przez kilka dni za pomocą podnośników hydraulicznych konstrukcja mostu była podnoszona praktycznie z poziomu wody na wysokość 7 m. W czwartek barka, na której posadowiony był stalowy obiekt, obróciła się o 90 stopni. Wtedy dopiero wyniesioną konstrukcję mostu inżynierowie mogli oprzeć na betonowych przyczółkach. Ostatnia faza prac trwała kilka godzin.

Na czas podnoszenia i montażu konstrukcji mostu została wstrzymana żegluga.

Nowy most zastąpi starą przeprawę

Przypomnijmy, że przeprawa na Martwej Wiśle powstaje w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Nowy most oprócz wspomnianych 120 m długości ma także ok. 21 metrów wysokości, a nad wodą jest od czwartku zawieszony na poziomie 8 metrów. Koszt jego budowy to 38 mln zł.

Dotychczasowy (jednotorowy) obiekt - ponad 100-letni most obrotowy - umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Stary obiekt docelowo zostanie wyburzony po otwarciu nowej (dwutorowej) przeprawy. Wtedy poprawi się też szerokość toru wodnego i będzie mieć 50 m. Przy dotychczasowym moście kolejowym wynosi 11 metrów.

Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja zlecona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe będzie gotowa latem 2016 r.

Pierwsze prace montażowe nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • most (1)

    A co miał połączyć most jak nie oba brzegi świetny tytuł redaktorku zresztą jak zawsze twoje tytułu są super

    • 15 0

    • Naskręt jest z Przeróbki. Wystawił łeb za okno, zobaczył że coś się dzieje, to naskrobał szybko na kolanie...

      Redaktor pełną gębą...
      No a most bez kładki tnie "tkankę miejską", powinni go zburzyć a nie stawiać :P

      • 3 1

  • Co ma wspólnego ankieta z artykułem to chyba tylko autor wie. Przecież ten most jest tylko dla ruchu towarowego.

    • 15 0

  • Tecnologis wznoszenia konstrukcji nieco inna

    • 0 0

  • Mam sie cieszyc,ze wzrosna przeladunki w DCT I IMPORT CHINSKIEGO BADZIEWIA DO POLSKI I EUROPY (4)

    Mam sie cieszyc,ze zabiora nad morzem kolejne tereny,wytna resztki lasow by bizm,esmeni y mogli sprowadzac jeszcze wiecej towaru,wysysajac polski rynek z gotowki i,nabijajac portfele,australijskim emeryta i degradujac srodowisko?

    • 5 13

    • (2)

      Tak. Bo z importu wszystkich towarów, niezależnie z jakiego państwa to wpływ do budgetu państwa podatków VAT, Akcyza i Cło. Tyle na ten temat.

      Jak pewnie zauważyłeś od dawna nikt już żadnych terenów nikomu nie zabiera.

      • 3 3

      • Slaby pieniadz wypiera dobry pieniadz.Tani towar-wypiera drozszy.

        Co z tego ,ze wzrosta dochody \z podatkow i ,akcyzy a pomyslales ,ze wpuszczajac taki towar likwidujesz fabryki w Polksce?,,,Jesli sami nie bedziemy wiecej wytwarzac to bilans wymiany bedzie z Chi nami zawsze ujemny dla Polski.To nie wolna konkurencja..to dyktat Chin.Jak ci zamkna fabryke w ktorej szyja koszule a ty wyladujesz na bezrobociu to za co sobie kupisz dobra konsumcyjne?Chinczycy zrobili rzecz doskonala....wykonczaja gospodarke Europejska delikatnie i niewidocznie zamieniajac cala Europe w swoja hurtownie.tanich towarow.Panstwo musi cos wyrtwarzac inaczej zaciaga pizyczki i zyje na kredyt.Dlugi tych kredytow beda splacac jeszcze nastepne pokolenia...mlodyych i tych co dozyja 67 roku zycia.

        • 0 1

      • Terenow nikt nie zabiera bo miasto zawsze chetnie sprzeda resztki obcemu kapitalowi.

        Kasa misiu-kasa.Wszystko idzie zalatwic.Jak licza sie z nami miejscy urzednicy to dobrze wiemy.

        • 0 1

    • gupi jesteś

      • 1 4

  • A zaprojektowany

    tak został, żeby żaden bezdomny tam nie przenocował. Co innego most przy Kotwiczników, tam są piękne miejsca noclegowe!

    • 1 0

  • (3)

    W ten sposób nareszcie udało się odciąć Gdańsk od Wisły. Wisła utraciła dzięki temu znaczenie jako potencjalny szlak żeglugowy. Pomyśleć że Ģdańsk powstał dzièki Wiśle..

    • 4 6

    • Udało się zbudować a nie odciąć. (2)

      Nie nareszcie, tylko w 1945 roku. Od tego czasu nie podnosi się Most Siennicki. A w ogóle zwodzonych mostów nie budowano w Gdańsku dla ozdoby ani dla rekreacyjnych jachtów, tylko do obsługi nabrzeży, których dziś nie ma. Nic nie zostało ze składów drzewnych nad Wisłą, nie działa żaden spichrz nad Motławą. Wisłą nie pływa do Gdańska żadna barka - zresztą im żaden most nie przeszkadza, więc o co ten płacz? Pewnie,że fajnie byłoby zrobić sweet focię przy podniesionym moście, ale to można zrobić photoshopem.

      • 1 0

      • (1)

        Most kolejowy który rozebrano był obrotowy..Niedawno ukończono zwodzony most w Przegalinie, tam możesz zrobić sobie sweetfocie :) Niszczenie mostów zwadzanych to konsekwencja systemowej niechęci do żeglugi śródlądowej. A ta żegluga ma się doskonale w całej Europie, poza Polską!

        • 0 1

        • Tyle, że u nas głównym blokerem jest tma we Włocławku a nie mosty w Gdańsku.

          • 0 0

  • Ankieta :)

    Proponuję pytania związane z bardziej z tematem:

    Jak często przechodzisz po moście?
    - Tylko jak mam po drodze
    - Jak widzę most, zawsze muszę przejść na drugą stronę
    - Boję się wody, omijam mosty z daleka...

    • 11 0

  • Szybciej tą linię kolejową skończą niż ten żenujący remont linii tramwajowej.

    • 3 2

  • a w Gdyni nic sie nie dzieje w zakresie przebudowy torów kolejowych (1)

    Niestety ciągle tylko planują i planują. Nowe ekspertyzy, nowe wydatki, ale praktycznego wykonawstwa żadnego.
    Międzytorze, Nowa Węglowa, dojazdy do istniejących terminali w zakresie elektryfikacji oraz do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy, no wszystko tylko w słowach i niekończącym się planowaniu.

    • 13 0

    • W Gdyni czekają ..........

      huk wie na co.
      Od 20 lat zastój. O sorry, pewne torowiska nawet rozebrali, znaczy się skasowali. Ot, taki postęp po gdyńsku.
      Przez 25 lat "nowego" marynarka wojenna zmodernizowała swój jeden tor z Rumi do Oksywia, terminal BCT przebudował swoje place manewrowe i nieznacznie poprawił bocznicę dojazdową, a gdyński port jak na razie co mógł, to skasował.
      Teraz obecnie GTC buduje nowy plac składowy z podłączeniem do starej okrężnej bocznicy. i to już koniec osiągnięć całej gdyńskiej przedsiębiorczości, oraz miasta Gdynia i PKP. DOSŁOWNIE, TYLKO TYLE...... :(

      • 2 0

  • ale po co inwestować w martwą rzekę?

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane