Fakty i opinie

stat

120 mln to za dużo. Nie będzie remontu dworca PKP w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Peron dworca w Gdańsku jest ciągle brudny

Remont dworca Gdańsk Główny po raz kolejny odsunie się w czasie.
Remont dworca Gdańsk Główny po raz kolejny odsunie się w czasie. materiały prasowe

Polskie Koleje Państwowe unieważniły przetarg na przebudowę budynku dworca Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska, w którym jedyna oferta okazała się o 50 mln zł wyższa od budżetu inwestycji. Nie wiadomo, czy i kiedy remont zostanie przeprowadzony.



Jak często bywasz na dworcu głównym w Gdańsku?

przynajmniej raz w tygodniu 23%
może raz na miesiąc 19%
kilka razy w roku 37%
co parę lat 19%
nigdy tam nie byłe(a)m 2%
zakończona Łącznie głosów: 1996
Ci, którzy nie mogą doczekać się zapowiadanego od lat remontu zabytkowego gmachu dworca Gdańsk Główny będą musieli uzbroić się jeszcze bardziej w cierpliwość. Polskie Koleje Państwowe unieważniły właśnie przetarg z powodu zbyt wysokiej ceny.

Przypomnijmy: do ogłoszonego w lipcu postępowania zgłosiła się tylko jedna firma - Budimex. Gdy w październiku otwarta została oferta tego wykonawcy opiewająca na blisko 120 mln zł niemal jasnym się stało, że do remontu nie dojdzie. Kolejarze oszacowali bowiem, że przywrócenie dawnego wyglądu budynkowi dworca nie powinno kosztować więcej niż 70,6 mln zł.

Finansowej wyrwy w wysokości 50 mln zł, jaka podzieliła obie propozycje, nie udało się zasypać i tym samym podpisać umowy z wykonawcą.

Skala remontu dworca jest bardzo duża, a co za tym idzie, kosztowna. W ramach inwestycji przewiduje się następujące prace:

Na zewnątrz:



  • oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji

  • wymiana stolarki okiennej

  • rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową)

  • powstanie tarasu nad barem McDonald's

  • wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej

  • iluminacja obiektu

  • budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia


Wewnątrz:



  • odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX wieku

  • przywrócenie pierwotnej kolorystyki

  • historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli

  • zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami miast (Chojnic, Tczewa, Słupska, Kościerzyny, Malborka, Starogardu Gdańskiego, Lęborka i Sobowidza)

  • wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami


Zgodnie z zapisami przetargu realizacja miałaby potrwać 104 tygodnie - to dokładnie dwa lata.

Na koniec warto wspomnieć, że na półmetku jest remont peronów dalekobieżnych na gdańskiej stacji. W tym przypadku prace zakończą się na początku 2020 roku.

Opinie (244) 7 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.