• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

133 mln zł zabezpieczyły Orunię i św. Wojciech przed powodzią

Maciej Naskręt
28 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni

Zobacz jak bardzo zmienił się Kanał Raduni.


Zakończyły się roboty budowlane przy przebudowie Kanału Raduni od granicy Gdańska do Biskupiej Górki. Inwestycję wartą 133 mln zł prowadzono od sierpnia 2011 r. Orunia, Lipce i św. Wojciech są teraz lepiej zabezpieczone przed powodzią, ale nie wszystko udało się przebudować po myśli mieszkańców.



W marcu do użytku zostanie oddany przebudowywany od 2,5 roku 7,5-kilometrowy Kanał Raduni - fragment od granicy Gdańska do Biskupiej Górki. Inwestycja pochłonęła 133 mln zł z budżetu państwa. Inwestorem zastępczym była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a wykonawcą - Hydrobudowa Gdańsk.

- Przed wykonawcą jeszcze drobne prace kosmetyczne i sianie trawy na wiosnę. Za kilka dni rozpoczną się odbiory techniczne - mówi dla portalu Trojmiasto.pl Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Prace obejmowały budowę umocnień obu brzegów kanału, przebudowę wału przeciwpowodziowego, budowę drogi eksploatacyjnej na koronie wału (może być wykorzystywany jako ścieżka pieszo-rowerowa), zagospodarowanie terenów wzdłuż kanału po obu jego stronach, przebudowę bądź usunięcie kolidujących elementów technicznej infrastruktury miejskiej i budowę kładek dla pieszych.

Czytaj też: Przebudowa mostu-prowizorki w Lipcach dopiero za rok?

- Co najważniejsze, Orunia jest teraz chroniona przed powodzią. Przed przebudową, gdy woda w kanale wzbierała, dotychczasowy wał zwyczajnie nasiąkał, co groziło jego przerwaniem. Obecnie ciek wodny jest odgrodzony od wałów dodatkową ścianką szczelinową, która nie przepuszcza wody - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.

Chodzi konkretnie o ściankę Larsena. Pogrążanie elementów stalowych ponadto umożliwiło poprawę parametrów dla przepływu wody. Kanał ma większy przekrój i pojemność a tym samym zwiększona została jego przepustowość.

Kanał Raduni na przebudowę czekał aż dekadę. 9 lipca 2001 roku ulewny deszcz spowodował jego wypełnienie i przerwanie ziemnego wału. Straty spowodowane powstałą powodzią sięgnęły ok. 200 mln zł. Zniszczonych zostało wiele domów w dzielnicy św. Wojciech, Lipcach i Dolnej Oruni a dach nad głową straciło 1,3 tys. osób.

Nie wszystko jednak mieszkańcom się podoba po zakończeniu prac. Część z nich dziwi się, czemu tylko fragment kanału na wysokości ul. Zaroślak oraz ul. Brzegi zobacz na mapie Gdańska został obłożony ozdobnym klinkierem. Dalej - w stronę Pruszcza Gdańskiego - okładzina ścian to już porowaty beton.

Miały na to wpływ dwa aspekty. Po pierwsze klinkier jest bardzo drogą okładziną. Wyłożeniem go na na całym 7,5-kilometrowym odcinku realnie podniosłoby koszty. Po drugie do jego ułożenia zobowiązał inwestora konserwator zabytków, inaczej w ogóle by się tam nie pojawił.

Czytaj też: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Z kolei mieszkańcy ul. Tomczaka zobacz na mapie Gdańska w Lipcach utyskują na tymczasowy wiadukt. - Wydawało się, że wraz z przebudową kanału zniknie z naszego niewielkiego osiedla tymczasowy most wojskowy. Niestety. Tak się nie stało. Pominięto jego przebudowę - opowiada jeden z mieszkańców, którego spotkaliśmy podczas przygotowywania materiału filmowego.

Jak ustaliliśmy, na razie nie ma szans, by miasto sfinansowało przebudowę niewielkiej przeprawy. Na większy remont czekają też liczne mosty drogowe, które podczas modernizacji kanału zostały pominięte.

Przebudowa Kanału Raduni to część dużego projektu unijnego pt. "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - etap I " na lata 2007-2013. Zadanie jest finansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ok. 85 proc.

Zobacz także kościół św. Wojciecha, który od wieków stoi tuż przy Kanale Raduni.

Opinie (143)

  • Tam nie mogło być współczesnej ścieżki rowerowej

    ponieważ nie zgodził się konserwator zabytków. Proszę przeczytać znacznie wcześniejsze informacje na ten temat.

    • 3 0

  • barierki w okolicy Zaroślaka

    zrobiono już kilka lat temu podczas remonty tamtego odcinka. Słupki był zwieńczone metalowymi kulkami. Pozostało z nich niewiele. Większość ukradli złodzieje i poszły na przelew w gardła.

    • 4 0

  • Przy ul. Brzegi...

    Przy ul. Brzegi ma swoją siedzibę Leszek Sławoj Głódź, więc lada moment po niedzieli ruszą prace asfaltowe.
    A swoją drogą( szosą?) ta ulica zawsze była w opłakanym stanie.

    • 4 0

  • Jestem pod wrażeniem!

    Po 10 latach wybrałem się na przejażdżkę rowerową do Pruszcza, nową ścieżką brzegiem Raduni. Jestem pozytywnie zaskoczony. Fajna robota. Oby tak dalej.

    • 5 0

  • Jako młody chłopak

    Łapałem raki w kanale Raduni - taka była tam czysta woda

    • 2 0

  • zakończony?!?

    a gdzie część ścieżki od rejtana do dworcowej wzdłuż wału?

    • 1 0

  • tata

    pozdrowienia dla mojego taty gorzegorza ktory jest w cetrum zdjecia. Pomagal wojsku i innym przy tamowaniu przerwanego wału Raduni.

    • 2 0

  • Jeśli chodzi o jazdę rowerem jest tu kilka wad (1)

    Dobrze że w końcu zrobiono porządną trasę , która ułatwi komunikację pieszo rowerową między Gdańskiem a Pruszczem. Czas przejazdu z Pruszcza na Chełm znacznie się skrócił. Jednak jest tu kilka wad.
    1. bardzo poważna wada. Na Oruni pomiędzy ul. Podmiejską a Parkiem Oruńskim trasa nagle się urywa i czeka nas jazda albo po błocie albo po starym krzywym chodniku przy T. S. W. Nie wiem dlaczego tego nie dokończono tego fragmentu.
    2. W złym miejscu jest zrobiona kładka na wysokości ul. Cienistej. Przez to nie ma połączenia z drogą rowerową.
    3. Kawałek dalej brak legalnego wjazdu rowerem z ul. Stoczniowców.
    4. Brak oświetlenia na całym odcinku trasy.
    5. Brak połączenia z rowerową obwodnicą przy 3 maja.
    Ogólnie trasa bardzo fajna i jeździ się dużo lepiej niż poprzednio. Szkoda tylko że kazali na nią tak długo czekać. Będzie ona też fragmentem dwóch ważnych szlaków Eurovelo 9 i Cysterskiego Traktu Rowerowego.

    • 8 2

    • Brak jeszcze tabliczek z nazwą trasy : Via Radiuniae

      • 0 0

  • Pamiętam ryby i raki w Raduni a nawet kąpielisko i tratwy. Pamiętam i szyny w Kanale od wagoników do śmieci, (3)

    Dawniej w miarę często czyszczono Kanał i pakowano śmieci w wagoniki które jeździły po torach umieszczonych na dnie .

    Najbardziej mnie dziwi wąskie betonowe koryto na wysokości Biskupiej , w miejsce starego ceglanego Kanału - nie ma tam drabinek czy schodków , mie ma jak pomóc dziecku czy dorosłemu które wpadnie do Kanału...

    O tym , że zamiast malowniczego Kanału w/w miejscu zrobiono betonowe koryto nie trzeba wspominać...

    Kiedyś znajdowaliśmy w niej bagnety itp. rzeczy a na skraju Kanału biegł pierwszy w Europie wodociąg miejski wybudowany za czasów Burmistrza Wintera... Dzieci straszono , że w studzienki Cyganki dzieci porywają, by nie szwędały się nad Radunią i przy torach kolejowych...

    • 8 1

    • (2)

      Akurat ten odcinek kanału stracił swój urok już w latach osiemdziesiątych, gdy pomiędzy ceglanymi ścianami ułożono kolektor ściekowy i obłożono go od strony wody wiązkami faszyny, sam biegałem w tych rurach gdy jeszcze studzienki były otwarte, później ten teren był bardzo zapuszczony, ostatnia rewitalizacja kanału na wysokości Zaroślaka i Biskupiej Górki tylko przysporzyła uroku temu miejscu, brakuje jednak kilku lamp pomiędzy mostkiem napoleońskim a końcem kanału.

      • 3 0

      • Jak się zwiesz (1)

        dzielny zuchu ?

        / a po rurach nad wodą biegałeś ?/

        • 2 0

        • Hydrozagadka

          Zdradzę jedynie że mieszkałem na Zaroślaku i opisywany odcinek kanału miałem pod oknem, a po rurach przy szkole każdy biegał, ale tylko nieliczni wchodzili na tą najwyższą

          • 1 0

  • Niedoróbki - Kto odbierał obiekt?

    Pomimo "ładnego" wyglądu - w obiekcie jest wiele niedoróbek i braku wyobraźni wykonawców.Wymienię tylko kilka;
    1. Nedokończone połączenia z mostami samochodowymi.
    2. Studnie nie obudowane tak jak odcinek przy Zaroślaku.
    3.Zejścia dla pieszych z mostu przy kościele ignacego powodujące upadki ludzi (kto zapłaci odszkodowania)
    4.Zniszczone i nie wyrwmontowane ulice Brzegi, Raduńska, Nowiny.
    5. Ul.Brzegi - za krawężnikiem zaczyna się bezpośrednio skarpa (przy zwężeniu i tak wąskiej ulicy)
    6. Przed Zrembem zejście z kładki wykonane płytami Yomb a 15 mertów dalej dojście do studni kostka brukowa.
    7. NIe odtworzono dawnych schodów z zjazdem dla wózków na wysokości ul. Sandomierskiej.
    8. Barierka przy ul.Cienista skrócona wysokość o jedną poręcz.
    9. NIe odtworzono znaków drogowych sprzed modernizacji.
    Przy tych kilku tylko uwagach redaktor Naskręt mógłby przejść się po tym trernie, porobić zdjęcia i zapytać się inspektorów DRMG dla czego przyjeli tą inwestycję z tymi brakami.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane