• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza. Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza.

Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.



Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej. Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.

Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.

- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.

Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.

Numerem 1 będzie transport zbiorowy

Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.

- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.

Na co powinny iść w pierwszej kolejności pomorskie pieniądze z UE?

Z pieniędzy RPO sfinansowana ma być też elektryfikacja linii kolejowej 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz modernizacja linii kolejowej do Kartuz.

Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze

- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.

Nauka: lepsza współpraca z biznesem

Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.

- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.

Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.

- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.

To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.

Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami

Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.

Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • "Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje" - podobnie jak Mars (3)

    i tak sam łatwo się tam dostać do specjalisty pewnie :P

    • 76 15

    • I niewielu tm było ;P

      • 13 3

    • Mydlenie oczu. Tylko pijar

      Dlaczego jest tak żle jak jest tak dobrze. Nikt nikomu nic za darmo nie dał, chyba że w m.....

      • 5 10

    • Jeszcze ponarzekaj....
      Moja znajoma dostała się tam na zabieg normalnie ze skierowania od specjalisty.

      Nie wiesz, to nie PiSz bzdur.

      • 13 8

  • To dobrze, że pomyślano o transporcie zbiorowym (12)

    walka z korkami przez budowanie szerszych dróg jest jak walka z otyłością przez kupowanie większych spodni. W Gdańsku jest więcej samochodów na sto osób niż w Berlinie. To nie jest rozwój, to jest właśnie zacofanie.

    • 82 35

    • Widocznie źle szukają... (4)

      ... i te skradzione w Berlinie stoją w Gdańsku...

      Świetna manipulacja, brawo.
      A teraz powiedz proszę na tą mniejszą ilość samochodów przypada ile km dwupasmowych jezdni i obwodnic Berlina.

      Twoje porównanie to jak walka z otyłością poprzez eutanazję...

      • 20 18

      • Co ma piernik do wiatraka (2)

        mówimy o ruchu wewnątrz miasta a obwodnice obsługują tranzyt. Poza tym co mają drogi do ilości samochodów?

        • 10 14

        • Ależ z Ciebie piernik... (1)

          Nie ma obwodnic- samochody jadą przez miasto.
          Jest więcej samochodów- musi być więcej dróg.

          Proponuję zajrzeć do planów budowy dróg na lata 1950-1956.
          Masz tam więcej dróg niż dzisiaj w 2013 roku.
          To jest dopiero zacofanie...

          • 12 14

          • No tak, ale ile z tamtych planów zrealizowano?

            Gdyby do tego doszło, to dzisiaj nie mielibyśmy takiego zapóźnienia w infrastrukturze drogowej

            • 1 3

      • poza ruchem samochodów jest więcej życia

        poszerzanie ulic/ budowa tras szybkiego ruchu skłania do wyprowadzania się poza miasto ale nie redukuje korków, pogarszając warunki ruchu pieszych, niezmotoryzowanych i korzystających z transportu publicznego. GD niewiele kuma albo myśli, że samochód powinien lub może być głównym lub jedynym sposobem poruszania się po mieście. Samochód do wiejska technologia zastosowana do warunków miejskich. Amerykanie już o tym wiedzą, ale są w głębokim dole i nie wiedzą jak z niego wyjść.

        • 0 0

    • Brawo (1)

      Popieram opinię autora. Nigdy nie nadążymy z budową dróg. To jest marnowanie kasy. Trzeba rozwijać transport miejski, rowerowy, kolejowy. W Los Angeles jest 8 pasmowa autostrada, po 4 pasy na kierunek, a mieszkańcy ciągle tkwią w korkach. Choćby nie wiadomo jak była rozbudowana infrastruktura drogowa to korki i tak będą!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 20 7

      • Popieram

        Coraz więcej u nas złomu, do tego coraz większe sztuki (jedyny plus z tego że paliwo coraz droższe - kurduple w swoich suwach mogą pomyśleć o mniejszym pojeździe). Drogi rowerowe i wypożyczalnie rowerów - to jest to.

        • 13 5

    • Samochód to podstawa. (4)

      Wolny człowiek chce jechać gdzie chce i kiedy chce i nie potrzebuje żeby mu ktoś inny organizował transport. Poza tym liczy się czas.

      • 4 5

      • Papier jest cierpliwy i każde głupstwo przyjmie. Elektroniczny papier też. (1)

        • 3 1

        • Dlaczego uważasz że to głupstwo że

          wolny człowiek chce jechać gdzie chce i kiedy chce i nie potrzebuje żeby mu ktoś inny organizował transport a czas się liczy ?

          • 1 1

      • jak wszyscy chcą jechać (samochodem) (1)

        to wszyscy stoją (w korkach)

        • 1 0

        • Nieprawda.

          Wszyscy naraz nigdy nie jeżdzą. A standard 30km/h to totalna głupota - lepiej od razu zakazać jazdy samochodem. Są jeszcze takie kraje. Naprawdę obywatele są tam szczęśliwi... Rowerem natomiast można pojeździć w weekend i to tylko latem w tym klimacie. Zadziwia mnie że są ludzie którzy wierzą w takie pierdoły.

          • 0 0

  • drogi, drogi, drogi !!!!! (6)

    • 64 39

    • Kononowicz?

      • 8 3

    • "drogi, drogi, drogi !!!!!" ALFONSO!!

      • 10 0

    • No drogi !

      Tani nie jest :-P

      • 9 0

    • (1)

      tani, tani, tani?

      • 7 0

      • Tani Armani?

        • 4 0

    • Tak! ULICA STRZELCÓW W GDYYNI

      zanim ktos spadnie z nasypu na tory i się zabije...

      • 1 1

  • OPAT, (7)

    OPAT i jeszcze raz OPAT !!!

    • 61 25

    • Opat to ineteres Gdyni (2)

      Niech Gdynia przygotuje projekt do RPO, albo niech walczy w krajowym programie. Ale niech najpierw ją stać na wkład własny - może to zrobić wspólnie np. z powiatem puckim. Bo przecież reszty regionu i aglomeracji 3-miasta to nie dotyczy.

      • 14 14

      • i tu się mylisz

        ale szkoda czasu aby Tobie to tłumaczyć

        • 10 3

      • dwulicowość

        jeśli nie "gdańska" to oczywiście, że Gdyni

        • 0 3

    • OPADŁ ? (1)

      • 6 1

      • Dlaczego Mieszkany Gdyni milcza na temat OPAT

        • 0 0

    • opat ci? to go podnies

      • 0 1

    • Ale to jest inwestycja, której nikt nie chce.

      Szczurek nie chce, bo nie robi nic by do budowy doprowadzić, Województwo nie chce bo woli trasę Lęborską budować, Warszawka nie chce bo im to wszystko jedno.

      • 0 0

  • ankieta: powinien być złoty podział

    Ale zakłada się 50/50. To nie jest złoty podział, a podział na pół.

    Złoty oznaczałoby, że znajdzie się takie proporcje, które pozwolą się wszystkim dobrze rozwijać.

    • 35 4

  • Drugi szereg (4)

    Drugi szereg kumpli Nowaka zaciera ręce.

    • 43 15

    • Będą szkolić

      • 6 0

    • W 2015 już go nie będzie w ministerswie (1)

      • 1 1

      • Byś się nie zdziwił.

        Nasza opozycja robi wszystko by wyborów nie wygrać niechcący. Oni wolą brać kasę za nic nie robienie. Odpowiedzialność nie dla nich, rządząc można za dużo stracić. Natomiast życie w opozycji to bajka, kasa leci a nic robić poza marudzeniem nie trzeba.

        • 0 0

    • kolejne stracone 1,5 miliarda

      na gównienka i podmurówek dla kolesi kolesi

      • 1 2

  • Pomorski Trójkąt Wiedzy...

    jak to się czyta to jest śmieszniej niż za Hilarego Minca
    Pytanie jest jedno kiedy to urzędnicza piramida się zawali?

    • 24 8

  • Jest sukces sukces !!! (1)

    Tylko dlaczego tu tyle syfu i dziur w drogach???

    • 38 10

    • Propaganda sukcesu

      W przeliczeniu na mieszkańca dostaliśmy mniej niż Czesi, Słowacy, Litwini, Węgrzy itd.

      • 7 9

  • Pozytywnie (5)

    Nie wiem jak Wy ale ja mam mimo wszytko wrażenie, że u nas duuuużo się dzieje:)

    • 39 36

    • Właśnie, masz wrażenie...

      • 10 12

    • zgadzam się z tobą (1)

      wszyscy krytycy z tego forum powinni podnieść pupy sprzed komputera i pojechać zobaczyć centrum Łodzi, Lotnisko w Krakowie, stan dróg we Wrocławiu i tramwaje w Katowicach, żeby przekonać się, że w Trójmieście jest lepiej, niż im się wydaje

      • 25 8

      • szybki pan jest, panie Stefanie Bąku, dobra czujność towarzyszu!

        • 12 18

    • ogarnij się gimbusie!

      • 6 4

    • Duuużo to jest dziur w drogach

      Cym

      • 7 6

  • Miód !

    Piękne przedwyborcze perspektywy a potem bagno korupcji i nieudacznictwa. S7 dalej w proszku. Tylko urodzaj na muzea czegośtam przepiękny a koszty utrzymania horrendalne.

    • 44 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane