• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,5 mld euro dla Pomorza, ile dla Trójmiasta?

Marzena Klimowicz-Sikorska
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza. Modernizacja trójmiejskiej SKM znalazła się na liście projektów, które będą dofinansowane z pieniędzy przekazanych z budżetu UE dla Pomorza.

Modernizacja Szybkiej Kolei Miejskiej, wydłużenie jej linii do Pruszcza Gdańskiego i Wejherowa, modernizacja i rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku i trolejbusowej w Gdyni, podnoszenie jakości na ucznia na uczelniach i walka z nowotworami - to niektóre z planowanych na Pomorzu projektów, które mają szansę na zasilenie pieniędzmi z Unii Europejskiej. Na lata 2014-2020 Pomorze dostanie ich blisko 1 mld 480 mln euro.



Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej. Centrum Medycyny Inwazyjnej już istnieje, dlatego z najnowszego programu operacyjnego dla Pomorza wsparta zostanie budowa Centrum Medycyny Nieinwazyjnej.
9 lutego oficjalnie został zatwierdzony nowy budżet UE na lata 2014-2020, w którym dla Polski, na wydatki rozwojowe, zapisano 70 mld euro. Rząd zdecydował, że część tych pieniędzy będzie wydawanych na poziomie województw.

Po dokonanym w minionym tygodniu wstępnym podziale, okazało się, że Pomorzu przypadnie 1 mld 480 mln euro. To o blisko 270 mln euro więcej, niż mieliśmy do wydania w budżecie na lata 2007-2013.

- Jesteśmy zadowoleni z tego budżetu. Myślę, że jego wielkość odpowiada ilości mieszkańców naszego województwa - przekonuje marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Ważne, by przygotowywać projekty wspólnie z kilkoma, kilkunastoma gminami, które miałyby dzięki temu większą siłę oddziaływania, i które mogły być finansowane z programów krajowych, a nie regionalnych.

Czytaj także: Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Fragment ekspresówki z Gdańska do Elbląga ma powstać za rządowe pieniądze.

Numerem 1 będzie transport zbiorowy

Na co wydamy te pieniądze na Pomorzu? W pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na inwestycje związane z transportem zbiorowym. Ale do tego sektora trafią nie tylko pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Pomorza, ale też pieniądze europejskie wydawane na poziomie rządu.

- Chcemy realizować projekty spójnościowe, które będą wyrównywać różnice w regionie. Trójmiasto i cała metropolia planują takie projekty, które mogą być współfinansowane ze środków UE, ale rozdzielane na poziomie krajowym. Dlatego pieniądze województwa będą wydawane także w innych ośrodkach - mówi marszałek Mieczysław Stuk. - Wśród priorytetowych projektów jest transport publiczny, a w tym projekt modernizacji SKM - wydłużenie torów linii kolejowej nr 250 do Wejherowa (dziś kończą się w Rumi), modernizacja systemów sterowania SKM. Być może nawet wydłużenie linii SKM do Pruszcza Gdańskiego, będziemy o tym rozmawiać z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do tego dochodzi też budowa i modernizacja węzłów transportowych w różnych częściach regionu - w przypadku Gdyni będzie to rozwój transportu trolejbusowego, w Gdańsku - tramwajowego, w tym zakup taboru.

Na co powinny iść w pierwszej kolejności pomorskie pieniądze z UE?

Z pieniędzy RPO sfinansowana ma być też elektryfikacja linii kolejowej 201 łączącej Gdynię z Kościerzyną, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz modernizacja linii kolejowej do Kartuz.

Drogi też, ale przede wszystkim za rządowe pieniądze

- Zależy nam na rozwijaniu Obszaru Metropolitalnego i ciągów komunikacyjnych łączących go z takimi ośrodkami, jak Starogard Gdański, Kościerzyna czy Słupsk - dodaje marszałek. - Dlatego będziemy lobbować w rządzie za wyłożeniem centralnych pieniędzy na duże inwestycje drogowe, takie jak modernizacja pierwszego odcinka do Elbląga na trasie S7 Gdańsk - Warszawa, drogi krajowej nr S6 (tzw. Trasa Lęborska), budowa Obwodnicy Metropolitalnej. Jesteśmy też już po pierwszych negocjacjach w zakresie projektów dotyczących obwodnicy Kościerzyny, Czerska czy też budowy mostu na Nogacie w Malborku. Planujemy też modernizację linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina (dziś ten odcinek jest jednotorowy). Wszystkie te inwestycje powinny być finansowane nie z RPO, ale z programów krajowych.

Nauka: lepsza współpraca z biznesem

Pieniądze z RPO mają z kolei zasilić pomorskie uczelnie: zarówno państwowe, jak i publiczne.

- Zdajemy sobie sprawę, że w ciągu najbliższych 10 do 15 lat liczba studentów w naszym województwie spadnie o ok. 20 proc. - mówi Struk. - By o nich walczyć uczelnie muszą być bardziej konkurencyjne i podnosić jakość nauczania i badań naukowych.

Szkoły wyższe mają w końcu zacząć przyciągać studentów spoza Pomorza (dziś 96 proc. z nich pochodzi z naszego regionu). Żeby to osiągnąć, uczelnie mają stać się bardziej międzynarodowe.

- Najlepszym przykładem, że to jest możliwe, jest Gdański Uniwersytet Medyczny, który cieszy się popularnością wśród skandynawskich studentów. Ale także na Politechnice i Uniwersytecie widać coraz więcej studentów z zagranicy - mówi marszałek.

To nie wszystko. Unijne fundusze mają też pomóc w komercjalizacji wyników badań naukowych, by te, zamiast trafić do uczelnianych szuflad, jak najszybciej były wdrażane przez gospodarkę. Ma w tym pomóc Pomorski Trójkąt Wiedzy, instytucja już powstająca na PG, ale która ma też pomagać naukowcom z UG i GUMedu.

Zdrowie: pieniądze na walkę z nowotworami

Zastrzyk europejskich funduszy nie ominie też pomorskiej służby zdrowia. - Nie przewidujemy wydatków na infrastrukturę medyczną, poza dokończeniem projektu Centrum Medycyny Nieinwazyjne i zakupami sprzętowymi - zastrzega marszałek. - W głównej mierze będziemy skupiać się na walce z rakiem, bowiem na Pomorzu mamy spory odsetek zachorowań.

Walka z rakiem ma skoncentrować się na projektach związanych z zakrojoną na szeroką skalę profilaktyką onkologiczną, rozwijaniem Gdyńskiego Centrum Onkologii i Wojewódzkiego Centrum Onkologii, a także powstaniem Mapy Chorób, którą ma w najbliższych miesiącach stworzyć Urząd Wojewódzki.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

  • !!!

    remonty dróg !!!!!!

    • 10 0

  • szkoda pieniędzy na obwodnicę metropolitalną - Budować OPAT!

    • 8 12

  • Mieszkam w USA a nie w tym idiotycznym eurokolchozie a wy rodacy wezcie się do pracy i sami budujcie swój kraj (4)

    a nie tylko liczycie aż inni wam coś dadzą bo nic za darmo nie ma a tym bardziej od Niemców ,oni dają ale jeszcze więcej zabierają

    • 14 15

    • USA

      Ot co napisał rodowity Amerykanin zapominając, że przez parę lat Europa oddawała kasę Amerykańcom, które dostali jako " Plan Marszala " Grunt, że Ty budujesz swój Amerykański kraj, to wystarczy :)

      • 6 1

    • I kochasz tego co mieszka w Białym Baraku (1)

      I tych co sobie lubią postrzelać w szkołach,
      i tych którzy nieustannie wrzeszczą przy każdej okazji "oł maj gad, oł maj gad"

      • 6 1

      • A ty kochasz Szumełde albo Biedronia?

        Bo co post nadajesz na Kościół i uważasz, że tak super tu rządzą?

        • 0 1

    • Masz jakiś urlop? Ubezpieczenie?

      • 1 0

  • SKM (3)

    Skoro SKM dostanie kase od UE to może niech zakupi nowe składy, a nie remontuje 35 letnie graty ?!

    • 17 0

    • SKM OK (2)

      No fajnie - nie dostanie - tylko dostanie dofinansowanie - a to już duża różnica. Ponadto - jak ma kupić 5 nowych - to wole, żeby porządnie zmodernizowała 15 składów, które po remoncie będą jak nowe (bo przecież stare zostaną tylko "budy" a wszystko inne - silniki, wózki kołowe, osprzęt, drzwi i nawet przody i tył i okna są nowe). I tyle w temacie znafffffco

      • 2 2

      • "nawet"... nawet to nie będą miały klimatyzacji i dalej wielką dziurę w wejściu (1)

        i za mało drzwi bocznych. Ale ty jako fan głuszka tego nie rozumiesz - zgłuszony jesteś

        • 2 0

        • a po co ci klimatyzacja buraku jak co 2 minuty jest wymiana powietrza?

          • 1 2

  • jak demokracja to demokracja (1)

    dla Gdańska 1200 milionów Ojro a reszta po równo

    • 6 3

    • no i dobrze! trzeba było mieć premiera ze swoich

      a tak... żal d. ściska

      • 5 2

  • (1)

    województwo dolnośląskie ma mieć około 1 mld 636 mln euro, kujawsko-pomorskie 1 mld 531 mld euro, lubelskie 1 mld 832 mld euro, lubuskie 728 mln euro, łódzkie 1 mld 764 mln euro, małopolskie 2 mld 390 mln euro, opolskie 759 mln euro, podkarpackie 1 mld 744 mln euro, podlaskie 974 mln euro, pomorskie 1 mld 480 mln euro, śląskie 2 mld 782 mln euro, świętokrzyskie 998 mln euro, warmińsko-mazurskie 1 mld 124 mln euro, wielkopolskie 1 mld 940 mln euro, zachodniopomorskie 1 mld 204 mln euro.
    Województwo mazowieckie ma mieć 1 mld 659 mln euro (dla tego regionu środki mają być dzielone inaczej, niż dla pozostałych, gdyż region ten, jako pierwsze polskie woj. przekroczył barierę 75 proc. średniej unijnej PKB na mieszkańca i wyszedł z grupy tzw. najbiedniejszych regionów, w związku z czym dostanie 60 proc. obecnej alokacji, a było to na lata 2007-13 2 mld 526 mln euro - PAP).

    Pozdrawiam

    • 1 1

    • mydlenie oczu. A ile zabiorą spowrotem ?

      • 1 3

  • W pierwszym rzędzie powinniście sobie wziąć po premii bo się należą w końcu mld zł UE dała, tylko szkoda że nie widać wogóle na co to idzie bo transport publiczny to jedna wielka katastrofa, a remontowanie peronów nijak sie ma do obsługi połączeń których coraz mniej jest, a to że troszkę dróg wybudujecie i wyremontujecie to do liczby samochodów i zdzieranych podatków z tego to jest wielką kpiną.

    • 7 2

  • Opat opat opat

    Opat opat opat budowac opat

    • 6 4

  • ile wplacamy i jak wydajemy

    Prawo które ogranicza rozwój, unijne przepisy które hamują szybki i tani przebieg realizacji. Miliony urzędników których trzeba opłacić by dostać dotacje.Same fundusze to zakup określonych technologii tzw klimatycznych które przypadkowo produkują akurat Niemcy. Do tego korupcja która potraja koszt budowy. Wszystko to powoduje bezsens unijnego finansowania. No chyba ze dla tych którzy nimi zarządzają. Urzędnik, kolega urzędnika, firma kolegi no i sami dostawcy sprzętu czyli ci którzy nam niby za darmo te pieniądze dają.

    Rozwój poprzez socjalizm to rozwój pozorny co każdy może określić po swoim portfelu. Gdyby nie UE i gdyby nie nasza socjalistyczna ułomność to byśmy rozwijali sie w tempie 10%

    • 4 2

  • Konkretnie,

    co z OPAT Panie marszałku.Jest ona najbardziej potrzebną obwodnicą na Pomorzu.Czy władze tego nie dostrzegają,preferując ambicjonalnie inne projekty.Potrzebna jest także trzecia nitka w każdym kierunku na obecnej Obwodnicy Trójmiasta,a nie jakaś tam Obwodnica Metropolitarna.

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane