- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (238 opinii)
- 2 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (261 opinii)
- 3 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (56 opinii)
- 4 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (145 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (47 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-18 22:51
Głupota wydatkowania unijnych środków postępuje ... (2)
Ciekawe czy ktoś sprawdzał ilu osobom to będzie służyć? Jeździłem rekreacyjne rowerem przez Sobieszewo do Świbna i przez głowę mi nie przeszło, że potrzebna jest tam teraz inwestycja w drogę rowerową - gdy w mieście brakuje porządnych ulic, chodników ze ścieżkami rowerowymi czy zwykłego oświetlenia.
Rozumiem, że inwestycja będzie bo jest taki program. I trzeba sięgnąć po środki, a skorzysta na tym wykonawca i instytucja rozdająca dotacje.
Kto wie, może w kolejnym programie pojawi się pomysł drogi rowerowej na księżyc i ktoś za miliardy będzie naklejał nalepki z drogowskazami na satelitach.
Smutne.- 15 28
-
2015-08-20 06:15
.
Nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz.To że na tym odcinku nie doszło do śmiertelnych potrąceń rowerzystów to tylko przypadek.
- 1 1
-
2015-08-19 11:56
latem tragedia
Niestety latem przejechać z Sobieszewa do Świbna - to tragedia. Samochody jeżdżą jak szalone. Wolałam jechać przez las, żeby uniknąć jechania ulicą. Przedłużenie ścieżki rowerowej na Turystycznej i dalej jest konieczne.
- 3 0
-
2015-08-19 21:38
Cieszę, że lobby rowerowe w Gdańsku coraz silniejsze!
Może kiedyś doczekam czasów gdy Stare i Główne Miasto będą zamknięte dla ruchu kołowego, tak jak w cywilizowanych krajach.
- 2 0
-
2015-08-19 07:33
(5)
Wszystko fajnie tylko ci chorzy roszczeniowcy jakim są rowerzyści, dalej bedą wlec się jezdnią a nie ścieżką wybudowaną za grube miliony.
- 12 16
-
2015-08-19 11:49
(2)
bo te twoje ścieżki to takie g..wno że żal jechać i jak debil stać na przejściach dla pieszych bo ścieżynka przeskakuje sobie wesoło co 500 m raz na tę raz na drugą stronę drogi poza tym budują to to urzędasy którym jakakolwiek logika jest obca mają w d..pie nawet standardy budowlane jakie wymusza na nich polskie prawo.
- 1 1
-
2015-08-19 18:19
a ty musisz zap..dalac 90km./h??? jak ci szkoda czasu na zmiany pasow ruchu rowerkiem (1)
, to wsiadz do autobusu- on zawsze jezdzi PRAWYM
- 0 1
-
2015-08-19 21:34
90 km/h rowerem. Pomyliłeś ze swoim 20-letnim biemdablju
- 1 0
-
2015-08-19 10:45
Wcale nie chorzy
Jeżeli droga jest dwujezdniowa po dwa pasy, jeżeli jest chodnik z obu stron, tory w jedną i druga stronę, to dlaczego rowerzysta nie ma mieć prawa do chociaż tego 1.5m swojego pasa?
Czas najwyższy coś z tymi latami zaniedbań zrobić.- 5 2
-
2015-08-19 07:56
Roszczeniowcy?
Bo domagają się infrastruktury, dzięki któej włąśnie nie będa musili skakaś z jezdni na chodnik cały czas? Łatwo się piętnuje innych, gdy zmuszeni są poruszać się w większości po drogach zbudowanych pod SAMOCHODY. Jakoś nie widzę rowerów na Zwycięstwa czy Grunwaldzkiej, czyzby te miejsca roszczeniowcy omijali?
- 8 3
-
2015-08-19 20:53
Bicycle:-)
Rower najlepiej wozić tramwajem.
- 0 3
-
2015-08-19 15:18
BEZSENS (1)
Bezsens totalny, zamiast zainwestować w rozwój przedsiębiorczości, dzięki której powstaną nowe firmy a tym samym miejsca pracy to kasę wydaje się na głupoty.
Połowę daje niby UE a na drugą połowę samorządy zaciągają kredyty - ciekawe z czego to będzie spłacane.
UE niestety nie da kasy na rozwój np. przemysłu w naszym kraju, gdyż chce sobie wykastrować konkurencję. A jak nie będzie z czego spłacać kredytu - to będą banki przejmować połowę kraju - tak jak w Grecji - Niemcy lotniska.- 2 2
-
2015-08-19 18:46
UE daje kasę na przemysł wysokich technologii
moja firma ładne miliony z funduszy UE wyciągnęła i zainwestowała. Opłaciło się
- 0 0
-
2015-08-19 15:14
Do tego projektu (2)
powinni przeznaczyć parę mld euro na likwidację zimy w Polsce...
- 1 1
-
2015-08-19 18:45
nie ma czego likwidować
dni z warunkami utrudniającymi jazdę na rowerze (śnieg/oblodzenie) było ostatnimi laty bardzo mało. Średnia temperatura stycznia 2014 to -2,8 stopnia Celsjusza. Człowiek ubrany stosownie do warunków - wsiadając na rower - nie poczuje silnego chłodu. Potrzebne oczywiście są rękawiczki (palce szybko kostnieją) i okulary (przewiane oczy to naprawdę nic przyjemnego).
- 1 1
-
2015-08-19 18:17
hahahah
- 0 0
-
2015-08-19 09:54
Rowerzyści trzymajcie się z daleka od Jabloniowej !! (2)
ulica jest wąska, duzo jezdzi po niej sprzetu ciezkiego, takze trzymajcie sie z daleka bo sami prosicie sie o wypadek. Najlepiej spadajcie na chodnik :)
- 0 9
-
2015-08-19 18:39
A może ty spadniesz do autobusu?
- 2 0
-
2015-08-19 13:49
a ty będziesz na chodniku stał z bloczkiem mandatowym?
pałujcie się sam, posterunkowy
- 2 0
-
2015-08-19 08:42
Kuźwa, niech Pan Kietliński (5)
zajmie się budową dróg rowerowych, które SENSOWNIE, to znaczy z zastosowaniem łagodnych spadków oraz dostatecznych szerokości jezdni, połączą dolny i górny taras. Bo na razie nie ma nic, a to jasno pokazuje jaką to stolicą rowerową Polski jest nasze miasto. Fasadową.
- 5 3
-
2015-08-19 10:47
ale to artykuł o miedzynarodowych szlakach. (1)
Fakt jednak że u nas słabo z infrastrukturą rowerową.
Jak nawet coś wybudują to bubel jakich malo (na tzw. odpitol).- 0 1
-
2015-08-19 18:38
Wiem że to o międzynarodowych szlakach.
Ale EuroVelo nie może być zamiast porządnych lokalnych dróg rowerowych. Dlatego właśnie niech się tzw. władze miasta zajmą rzeczami priorytetowymi.
- 1 0
-
2015-08-19 10:43
(2)
Ja tam jeżdże na rowerze nawet jak leży śnieg ui nie ejstem jedyna.
- 3 1
-
2015-08-19 18:36
Chyba pomyliłaś posty, droga Agato.
Ja nie piszę o zimie, tylko o braku pewnych dróg. A twardego jądra gratuluję.
- 1 0
-
2015-08-19 12:19
nie jesteś jedyna, ale jesteś elitarna jak bum cyk cyk ;-)
Wielu tych co jeżdżą w lecie po ddr przy plaży to zupełnie niedoświadczeni rowerzyści, zero odruchów, nawet jak mają prawko i autko, usiłują wymijać prawa do prawej, nie sygnalizują manewrów, nie rozglądają się, stają i gadają na środku drogi, kompletny busz.
Tylko dlatego, że rower to naprawdę ekstra bezpieczny pojazd, prawie wszystko to uchodzi bezkarnie.- 3 0
-
2015-08-18 22:27
A bo tak (4)
Wydaje mi sie ze to stereotyp. Ja jezdze samochodem na codzien i dla mnie to nie problem zwolnic przed rowerem jadacym przede mna. Natomiast nagonka jaka jest zrobiona na kierowcow juz sie nudna robi. A jak to wszedzie bywa wina lezy na srodku i zarowno kierowcy jak i rowerzysci nie sa bez win
- 15 5
-
2015-08-19 18:32
nagonka jest na obie grupy przez osobników szczególnie widocznych, tj. debili
jeżdżąc codziennie nie mam problemów ze znaczną ilością rowerzystów, kierowców, pieszych. Czasem jednak ktoś się na siłę czuje lepszy i spowoduje nerwową sytuację. A potem są bluzgi i okopywanie się.
- 1 1
-
2015-08-19 18:21
jak jadac w tym samym kierunku zwalniasz PRZED rowerem?!
a nie ZA rowerem, podazajac za nim!?
- 2 0
-
2015-08-19 00:36
Przecież kierowcy i rowerzyści to te same osoby!
Po co antagonizować? Jeżeli ktoś zachowuje się jak debil na rowerze, to samo robi za kółkiem. A przecież większość rowerzystów ma samochody.
- 13 2
-
2015-08-18 22:44
a czy ten komentarz dotyczy art?
- 4 1
-
2015-08-18 21:01
Mydlenie ludziom oczu (2)
O tych szlakach mowa u nas już od kilku lat
O projektach, planach słyszy się to na konferencjach, to w prasie, a co mamy ciekawego w terenie?
Dopóki nad planami będą teoretyzować urzędnicy, w życiu nie doczekamy się porządnych tras w terenie. Żeby inwestycje miały sens, trzeba je omawiać z czynnymi rowerzystami, a nie tworzyć trasy, którymi mało kto pojedzie... jak np: gdyńska estakada.
I dopóki znakowaniem lokalnych tras będą zajmować się stare dinozaury z PTTK w życiu w tym naszym pięknym kraju nic się nie zmieni.- 63 67
-
2015-08-19 12:25
(1)
Przecież Remik to cyklista
- 1 0
-
2015-08-19 17:42
ten powyżej pomylił drogę rowerową w mieście z pozamiejską
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.