• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • Głupota wydatkowania unijnych środków postępuje ... (2)

    Ciekawe czy ktoś sprawdzał ilu osobom to będzie służyć? Jeździłem rekreacyjne rowerem przez Sobieszewo do Świbna i przez głowę mi nie przeszło, że potrzebna jest tam teraz inwestycja w drogę rowerową - gdy w mieście brakuje porządnych ulic, chodników ze ścieżkami rowerowymi czy zwykłego oświetlenia.

    Rozumiem, że inwestycja będzie bo jest taki program. I trzeba sięgnąć po środki, a skorzysta na tym wykonawca i instytucja rozdająca dotacje.

    Kto wie, może w kolejnym programie pojawi się pomysł drogi rowerowej na księżyc i ktoś za miliardy będzie naklejał nalepki z drogowskazami na satelitach.

    Smutne.

    • 15 28

    • .

      Nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz.To że na tym odcinku nie doszło do śmiertelnych potrąceń rowerzystów to tylko przypadek.

      • 1 1

    • latem tragedia

      Niestety latem przejechać z Sobieszewa do Świbna - to tragedia. Samochody jeżdżą jak szalone. Wolałam jechać przez las, żeby uniknąć jechania ulicą. Przedłużenie ścieżki rowerowej na Turystycznej i dalej jest konieczne.

      • 3 0

  • Cieszę, że lobby rowerowe w Gdańsku coraz silniejsze!

    Może kiedyś doczekam czasów gdy Stare i Główne Miasto będą zamknięte dla ruchu kołowego, tak jak w cywilizowanych krajach.

    • 2 0

  • (5)

    Wszystko fajnie tylko ci chorzy roszczeniowcy jakim są rowerzyści, dalej bedą wlec się jezdnią a nie ścieżką wybudowaną za grube miliony.

    • 12 16

    • (2)

      bo te twoje ścieżki to takie g..wno że żal jechać i jak debil stać na przejściach dla pieszych bo ścieżynka przeskakuje sobie wesoło co 500 m raz na tę raz na drugą stronę drogi poza tym budują to to urzędasy którym jakakolwiek logika jest obca mają w d..pie nawet standardy budowlane jakie wymusza na nich polskie prawo.

      • 1 1

      • a ty musisz zap..dalac 90km./h??? jak ci szkoda czasu na zmiany pasow ruchu rowerkiem (1)

        , to wsiadz do autobusu- on zawsze jezdzi PRAWYM

        • 0 1

        • 90 km/h rowerem. Pomyliłeś ze swoim 20-letnim biemdablju

          • 1 0

    • Wcale nie chorzy

      Jeżeli droga jest dwujezdniowa po dwa pasy, jeżeli jest chodnik z obu stron, tory w jedną i druga stronę, to dlaczego rowerzysta nie ma mieć prawa do chociaż tego 1.5m swojego pasa?

      Czas najwyższy coś z tymi latami zaniedbań zrobić.

      • 5 2

    • Roszczeniowcy?

      Bo domagają się infrastruktury, dzięki któej włąśnie nie będa musili skakaś z jezdni na chodnik cały czas? Łatwo się piętnuje innych, gdy zmuszeni są poruszać się w większości po drogach zbudowanych pod SAMOCHODY. Jakoś nie widzę rowerów na Zwycięstwa czy Grunwaldzkiej, czyzby te miejsca roszczeniowcy omijali?

      • 8 3

  • Bicycle:-)

    Rower najlepiej wozić tramwajem.

    • 0 3

  • BEZSENS (1)

    Bezsens totalny, zamiast zainwestować w rozwój przedsiębiorczości, dzięki której powstaną nowe firmy a tym samym miejsca pracy to kasę wydaje się na głupoty.
    Połowę daje niby UE a na drugą połowę samorządy zaciągają kredyty - ciekawe z czego to będzie spłacane.
    UE niestety nie da kasy na rozwój np. przemysłu w naszym kraju, gdyż chce sobie wykastrować konkurencję. A jak nie będzie z czego spłacać kredytu - to będą banki przejmować połowę kraju - tak jak w Grecji - Niemcy lotniska.

    • 2 2

    • UE daje kasę na przemysł wysokich technologii

      moja firma ładne miliony z funduszy UE wyciągnęła i zainwestowała. Opłaciło się

      • 0 0

  • Do tego projektu (2)

    powinni przeznaczyć parę mld euro na likwidację zimy w Polsce...

    • 1 1

    • nie ma czego likwidować

      dni z warunkami utrudniającymi jazdę na rowerze (śnieg/oblodzenie) było ostatnimi laty bardzo mało. Średnia temperatura stycznia 2014 to -2,8 stopnia Celsjusza. Człowiek ubrany stosownie do warunków - wsiadając na rower - nie poczuje silnego chłodu. Potrzebne oczywiście są rękawiczki (palce szybko kostnieją) i okulary (przewiane oczy to naprawdę nic przyjemnego).

      • 1 1

    • hahahah

      • 0 0

  • Rowerzyści trzymajcie się z daleka od Jabloniowej !! (2)

    ulica jest wąska, duzo jezdzi po niej sprzetu ciezkiego, takze trzymajcie sie z daleka bo sami prosicie sie o wypadek. Najlepiej spadajcie na chodnik :)

    • 0 9

    • A może ty spadniesz do autobusu?

      • 2 0

    • a ty będziesz na chodniku stał z bloczkiem mandatowym?

      pałujcie się sam, posterunkowy

      • 2 0

  • Kuźwa, niech Pan Kietliński (5)

    zajmie się budową dróg rowerowych, które SENSOWNIE, to znaczy z zastosowaniem łagodnych spadków oraz dostatecznych szerokości jezdni, połączą dolny i górny taras. Bo na razie nie ma nic, a to jasno pokazuje jaką to stolicą rowerową Polski jest nasze miasto. Fasadową.

    • 5 3

    • ale to artykuł o miedzynarodowych szlakach. (1)

      Fakt jednak że u nas słabo z infrastrukturą rowerową.
      Jak nawet coś wybudują to bubel jakich malo (na tzw. odpitol).

      • 0 1

      • Wiem że to o międzynarodowych szlakach.

        Ale EuroVelo nie może być zamiast porządnych lokalnych dróg rowerowych. Dlatego właśnie niech się tzw. władze miasta zajmą rzeczami priorytetowymi.

        • 1 0

    • (2)

      Ja tam jeżdże na rowerze nawet jak leży śnieg ui nie ejstem jedyna.

      • 3 1

      • Chyba pomyliłaś posty, droga Agato.

        Ja nie piszę o zimie, tylko o braku pewnych dróg. A twardego jądra gratuluję.

        • 1 0

      • nie jesteś jedyna, ale jesteś elitarna jak bum cyk cyk ;-)

        Wielu tych co jeżdżą w lecie po ddr przy plaży to zupełnie niedoświadczeni rowerzyści, zero odruchów, nawet jak mają prawko i autko, usiłują wymijać prawa do prawej, nie sygnalizują manewrów, nie rozglądają się, stają i gadają na środku drogi, kompletny busz.

        Tylko dlatego, że rower to naprawdę ekstra bezpieczny pojazd, prawie wszystko to uchodzi bezkarnie.

        • 3 0

  • A bo tak (4)

    Wydaje mi sie ze to stereotyp. Ja jezdze samochodem na codzien i dla mnie to nie problem zwolnic przed rowerem jadacym przede mna. Natomiast nagonka jaka jest zrobiona na kierowcow juz sie nudna robi. A jak to wszedzie bywa wina lezy na srodku i zarowno kierowcy jak i rowerzysci nie sa bez win

    • 15 5

    • nagonka jest na obie grupy przez osobników szczególnie widocznych, tj. debili

      jeżdżąc codziennie nie mam problemów ze znaczną ilością rowerzystów, kierowców, pieszych. Czasem jednak ktoś się na siłę czuje lepszy i spowoduje nerwową sytuację. A potem są bluzgi i okopywanie się.

      • 1 1

    • jak jadac w tym samym kierunku zwalniasz PRZED rowerem?!

      a nie ZA rowerem, podazajac za nim!?

      • 2 0

    • Przecież kierowcy i rowerzyści to te same osoby!

      Po co antagonizować? Jeżeli ktoś zachowuje się jak debil na rowerze, to samo robi za kółkiem. A przecież większość rowerzystów ma samochody.

      • 13 2

    • a czy ten komentarz dotyczy art?

      • 4 1

  • Mydlenie ludziom oczu (2)

    O tych szlakach mowa u nas już od kilku lat
    O projektach, planach słyszy się to na konferencjach, to w prasie, a co mamy ciekawego w terenie?
    Dopóki nad planami będą teoretyzować urzędnicy, w życiu nie doczekamy się porządnych tras w terenie. Żeby inwestycje miały sens, trzeba je omawiać z czynnymi rowerzystami, a nie tworzyć trasy, którymi mało kto pojedzie... jak np: gdyńska estakada.

    I dopóki znakowaniem lokalnych tras będą zajmować się stare dinozaury z PTTK w życiu w tym naszym pięknym kraju nic się nie zmieni.

    • 63 67

    • (1)

      Przecież Remik to cyklista

      • 1 0

      • ten powyżej pomylił drogę rowerową w mieście z pozamiejską

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane