• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Katarzyna Moritz
18 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie. Rowerzyści będą mogli istniejącymi jak i planowanymi do budowy szlakami rowerowymi, podróżować po Trójmieście, ale też Europie.

Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.



Czy często jeździsz na długich trasach rowerem?

Projekt Euro Velo to europejska sieć szlaków rowerowych - w ramach tego zadania tworzonych jest 14 długodystansowych szlaków rowerowych, biegnących przez całą Europę. Ich całkowita długość ma wynosić ponad 70 tys. km.

W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).

Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.

Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami

Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.

W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej zobacz na mapie Sopotu na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.

Przebieg tras w Gdańsku. Przebieg tras w Gdańsku.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego zobacz na mapie Gdańska), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.

Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej zobacz na mapie Gdańska do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
Przebieg pomorskich tras w Gdańsku. Przebieg pomorskich tras w Gdańsku.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.

Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe

Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.

Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).

Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.

  • Przebieg trasy R-10 w Gdyni.
  • Przebieg trasy R-10 w Sopocie.
  • Schemat trasy R-10 i R-9 w naszym województwie.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.

Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.

Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu

Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.

Opinie (232) ponad 20 zablokowanych

  • ekstra, oby wypalilo (1)

    miałem okazję jechać EV10 i niektórymi odcinkami R10 i stwierdzam, że to jedna z najlepszych tras systemu. Niestety jej oznakowanie i stan nawierzchni sprawiają, że sporo turystow omija odcinek polski. Miejscowi posiłkują się objazdami i gpsem, ale nie w tym sens.

    Jaki wpływ na turystykę i dochody gmin ma sieć EuroVelo, widać już za Świnoujściem. Uznam i Rugia pękają w szwach, a trasy mają pierwszorzędne.

    Fajnie by też było, gdyby spójnie poąłczyć R10 i R9 z system tras rowerowych północnych Kaszub oraz Borów Tucholskich. Węzły przesiadkowe, oznakowanie, mapy, bazy noclegowe. To jest przyszłość, tu jest pieniądz.

    • 21 1

    • właśnie przejechałem polską część EV10 - R10

      i stwierdzam, że sa gminy, gdzie jedzie się jak po sznurku, a są takie, gdzie trasa jest palcem po mapie wyznaczona. Niemniej całość ma ogromny potencjał, z chęci przejadę tę trasę jeszcze raz, gdy będzie już poprawiona. Do tego czasu polecam Niemcy, Danię, Szwecję czy Estonię.

      • 2 1

  • czy to beda drogi po lesie? (2)

    Czy tranzyt do Berlina

    • 22 4

    • turystyczny tranzyt

      abyś mógł pojechać z sakwami czy przyczepką. raczej nei nalezy się spodziewać leśnych dróżek

      • 1 0

    • Jeszcze trochę

      Bedzie Wietman,bedzie Azja

      • 2 2

  • "Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. "

    Prawidłowa pisownia to " w województwie pomorskim" lub " w Pomorskiem" .

    • 4 1

  • (1)

    Domyslam sie ze sto baniek na projekty a reszta na trasy

    • 7 2

    • źle się domyślasz, nie siej fermentu

      • 1 4

  • Nie wierze kiedy nie zobacze...

    • 4 2

  • fajnie

    • 4 1

  • Czy jest szansa na międzynarodowy chodnik bezpiecznie oddzielony od autostrad dla rowerów?

    • 12 2

  • mydlenie oczu c.d.

    Co za sztuka wytyczyć trasę rowerową po jezdni z ruchem samochodowym, albo po trasie, gdzie na odcinku 15 km są same piachy? Palcem po mapie, tak to się odbywa i bierze za to grubą kasę.Namaluje kilka znaków na drzewach i postawi tablicę " sfinansowano ze środków..) Wczoraj jechałem trasą rowerową koło Gołabka (Tuchola). Rowerzyści nadrabiają 20 km aby nie jechać po piasku trasą rowerową. Piach jest taki że auto się zakopuje.
    Jedyny pomorski duży projekt ,który naprawdę miał sens to Kaszubska Marszruta.
    Piękny teren, dobra nawierzchnia i z głową wytyczone trasy. Tylko dlaczego tak cicho o tej trasie.?

    • 10 4

  • (2)

    Od molo do Gdańska to już jest trasa.Czyżby ktoś chciał wziąć dwa razy pieniądze za jeden projekt

    • 5 9

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem

      • 7 2

      • Chyba nie wiesz jak pomysłowo działają nasi urzędnicy,szczególnie gdy można wydać pieniądze unijne.Duża część idzie na ekspertów od planów i przygotowania tego co już jest,a jeżeli da się dwa razy skasować za to samo to czemu nie skorzystać

        • 11 3

  • Brawo! Co tu więcej pisać!

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane