- 1 Napad na bank czy głupi żart? (67 opinii)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (92 opinie)
- 3 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (239 opinii)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (601 opinii)
- 5 Były wiceprezydent Gdańska skazany (180 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (95 opinii)
160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu
Dzięki włączeniu się do międzynarodowego projektu Euro Velo, Pomorze chce pozyskać pieniądze na budowę i rozbudowę blisko 700 km tras rowerowych. Cały projekt wart jest 160 mln zł.
W naszym województwie w ramach programu "Pomorskie trasy rowerowe", współfinansowanego z Unii Europejskiej, ma być stworzony szlak R-10, biegnący w korytarzu trasy Euro Velo 10 (szlak wokół Bałtyku o długości 7980 km) oraz szlak Wiślanej Trasy Rowerowej, będący częścią korytarza Euro Velo 9 (Bałtyk - Adriatyk, czyli Gdańsk - Pula w Chorwacji, o długości 1930 km).
Szlaki te budowane są w dużej mierze w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych, łącząc je w jeden system.
Rowerem po Głównym Mieście i nowymi drogami
Całkowita długość planowanych tras w Pomorskim wyniesie 669,5 km. Długość Wiślanej Trasy Rowerowej R-9 po obydwóch stronach Wisły wyniesie 242,9 km, a trasy R-10 448,3 km.
W Gdańsku licząca 25 km trasa R-10 rozpocznie się przy ul. Jantarowej na granicy z Sopotem i pobiegnie do dworca Gdańsk Główny PKP. Tam połączy się z liczącą 18 km trasą R-9, która pobiegnie przez Główne Miasto, następnie w kierunku Wyspy Sobieszewskiej.
- Cześć tras trzeba będzie zmodernizować, część tylko oznaczyć, a część wręcz wybudować od zera. Na Głównym Mieście ruch rowerowy jest dopuszczony, a jest to najciekawszy szlak w Gdańsku. Włączenie tego odcinka do europejskiej sieci nie będzie wymagało żadnych zmian, np. w nawierzchni ul. Długiej - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy z gdańskiego magistratu.
Wybudować trzeba będzie odcinek drogi rowerowej przez Wyspę Sobieszewską, od Świbna do Sobieszewa (ulicami Turystyczną i Boguckiego ), trasę po wale wiślanym, czyli ze Świbna do granicy gminy Cedry Wielkie, do miejscowości Błotnik.
Do wybudowania jest też odcinek wzdłuż ul. Elbląskiej, z tym że fragment od Siennickiej do Miałkiego Szlaku jest już w budowie. Dalszy fragment, wzdłuż DK7 powstanie później, podobnie jak niewielki odcinek przy al. Hallera .
- Te trasy mają powstać do 2020 r. My w tej chwili przygotowujemy projekty budowlane. Dla większości odcinków w Gdańsku są już gotowe, czekamy tylko na sygnał od marszałka i możemy startować z realizacją tych prac - tłumaczy Kitliński.
W związku z tym projektem Gdańsk chce podpisać porozumienie z Pruszczem Gdańskim oraz gminami Cedry Wielkie i Suchy Dąb, by wspólnie złożyć niezbędne dokumenty do instytucji zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Uchwałę w sprawie porozumienia mają 27 sierpnia przegłosować gdańscy radni.
Gdynia i Sopot też wyłożą na trasy rowerowe
Marszałek od kwietnia ma już analizę wykonalności projektu pomorskich tras rowerowych. W projekt jest zaangażowanych wiele pomorskich gmin - od Ustki, przez Hel, po Krynicę Morską, oraz od Gdyni, przez Sopot, Gdańsk po Kwidzyn.
Gdańsk na realizację trasy R-9 będzie musiał znaleźć około 12 mln zł, a na R-10 - 1,6 mln zł. Gdynia i Sopot dokładają do budowy tej drugiej trasy kolejne miliony: Gdynia około 18 mln zł (trasa będzie biegła od ul. Płk Dąbka, poprzez estakadę Kwiatkowskiego, tereny portowe, Bulwar Nadmorski, al. Piłsudskiego, do skrzyżowania z Placem Pierwszej Brygady Pancernej ze skwerem Plymouth, al. Zwycięstwa, ul. Orłowską do Promenady Królowej Marysieńki i ul. Przebendowskich - zobacz mapę poniżej), a Sopot ponad 15 mln zł (trasa rozpocznie się od granicy z Gdynią przy ul. Haffnera, dalej ma biec poprzez Powstańców Warszawy, al. Mamuszki, przy molo, do wejścia na plażę nr 26 przy granicy z Gdańskiem - zobacz mapę poniżej).
Łącznie projekt "Pomorskie trasy rowerowe" ma pochłonąć ok. 160 mln zł z nowego rozdania unijnego, a także z innych źródeł. Obecnie jeszcze nie wiadomo, ile dokładnie wyniesie dofinansowanie unijne.
Roboty budowlane będą prowadzone od 2017 do 2020 r. Lata 2015-16 poświęcone będą na przygotowanie dokumentacji projektowo-technicznej, uzgodnienia, pozwolenia, wykup ziemi itp.
Projekt rowerowy będzie towarzyszyć innej inwestycji w pomorską turystykę, czyli "Kajakiem przez Pomorze". Oba prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Czytaj też: 50 mln zł na rozwój turystyki kajakowej na Pomorzu
Przypomnijmy: projekt Kajakiem przez Pomorze przewiduje budowę i modernizację przystani i stanic kajakowych, miejsc przenosek, wodowania i wyjmowania kajaków z wody na pomorskich rzekach. Zagospodarowanych i oznakowanych ma zostać minimum 15 pomorskich szlaków kajakowych.
Opinie (232) ponad 20 zablokowanych
-
2015-08-18 22:01
beznadzieja (3)
Lepiej wydac te 160baniek na nauke rowerzystów pod względem przepisów drogowych i na porządne oświetlenie dla nich. A pozatym po co tyle dróg rowerowych?? Nie lepiej naprawic drogi
- 10 44
-
2015-08-18 22:33
do kuchni sobie zrob droge
- 8 1
-
2015-08-18 22:25
Nie, nie lepiej
ale to kierowcy zabijają ponad 3tys ludzi rocznie w całej Polsce, a nie rowerzysci
- 16 5
-
2015-08-18 22:04
A ja wczoraj czytałem, że kierowcy chcą koniecznie tunel pod Pachołkiem za 2 miliardy, czyli 2000 baniek.
Znaj proporcje, mocium panie.- 20 3
-
2015-08-18 21:39
A jaka nawierzchnia będzie na tych szlakach? (2)
Mam nadzieję, że nie w stylu "bez górala nie podchodź".
- 19 3
-
2015-08-18 22:23
Kostka sopocka :D (1)
- 9 4
-
2015-08-18 22:31
kostka sopocka to komfort przy gdynskim bruku na starowiejskiej
- 10 3
-
2015-08-18 21:28
koszty uboczne (1)
Ciekawe, ile drzew trzeba będzie wyciąć przez te trasy rowerowe. I czy, mimo takiej kasy, ktoś uzna za stosowne, żeby inwestorzy zapłacili odszkodowania za usunięte drzewa
- 16 44
-
2015-08-18 22:22
Jakie drzewa?
Te trasy praktycznie już istnieją.
Wymagają dostosowania jedynie do "standardów"- 18 3
-
2015-08-18 21:12
(2)
mam nadzieję, że będzie asfalt
- 53 5
-
2015-08-18 21:38
Nie koniecznie (1)
Szutr w lesie jest lepszy.
- 7 9
-
2015-08-18 21:55
Na Zachodzie "górale" to nie norma.
- 13 3
-
2015-08-18 21:13
Wiem, że to bardzo fajna sprawa takietrasy rrowerowe, ale ja bym chciał wygospodarować z tych 160 baniek 2na naprawdę mostka kolejowego przy Bramie Nizinnej, bo tam trzeba naprawdę szybko działać i wyrzucić samochody spod Bramy.
- 20 23
-
2015-08-18 21:03
jestem zaskoczony skalą przedsięwzięcia
Byłem kiedyś w Puli, ciekawa perspektywa wrócić tam na rowerze ;)
- 53 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.