• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?

Piotr Weltrowski
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni. Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni.

W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej zobacz na mapie Sopotu. Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?



Czy jest sens budowania dróg rowerowych w miejscach, gdzie konieczne jest tworzenie dla nich całej infrastruktury?

Droga wybudowana na odcinku od ul. Polnej do ul. 3 Maja wykonana została z kostki betonowej niefazowanej. Obiekt oficjalnie oddano do użytku 29 września.

Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.

Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?

- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.

On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.

- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • 2 tys zł za metr drogi rowerowej to niedrogo. (15)

    Pod warunkiem, że będzie ona całkowicie finansowana z kar i mandatów nakładanych na pedalarzy nagminnie przejeżdżających wzdłuż przejść dla pieszych często nawet przy czerwonym świetle, za jeżdżenie po jezdni podczas gdy obok jest droga rowerowa, za jazdę po zmroku bez oświetlenia, za niestosowanie się do znaków zakazu jazdy rowerów oraz innych przepisów ruchu drogowego. Chcą być pełnoprawnymi uczestnikami ruchu niech zaczną od stosowania się do kodeksu drogowego.

    • 69 61

    • Pan pirat drogowy zawsze musie sie chwalic swoją gupota i hipokryzją (1)

      zmień płytę bo sie nudny robisz piracie drogowy

      • 5 13

      • na razie nie jest, gdyby był wszystkim by się poprawiło

        • 0 0

    • I co z tego (9)

      wiesz ile osób rowerzyści zabijają rocznie osób w całej Polsce ?? dwie trzy ?
      Poszukaj sobie teraz ile osób ginie z winy kierowców dziennie.
      Takze nie od rowerzystów wypadałoby zacząć

      • 25 21

      • (8)

        Tu nie chodzi o zabijanie, ale o chamstwo jakie swoją osobą prezentują. Ignorują innych uczestników ruchu w tym także pieszych. Życzę Tobie aby kiedyś jakiś pędzący slalomem po chodniku pomiędzy ludźmi szczeniak na BMX-ie potrącił żonę lub matkę. Może inaczej będziesz śpiewał. Albo niech wpakuje się taki tobie w samochód, gdy jedziesz prawidłowo , a on radośnie wbija się z prędkością światła bez upewnienia z chodnika na przejście.

        • 28 18

        • Chcesz powiedzieć że kierowcy nie rażą chamstwem ? (7)

          szczeniaka na bmx da sie jeszcze wytłumaczyć, ale jak wytłumaczyć chamstwo i brak znajomości przepisów u zawodowego kierowcy z 20letnim stażem za kółkiem???

          • 24 10

          • (6)

            Chamów i ignorantów karać! Bez względu na to czy jest kierowcą samochodu, pieszym czy p......... Od tego są odpowiednie służby, aby tego dopilnowały.

            • 21 4

            • Taka prawda (4)

              czy na rowerze czy za kierownicą czy jako pieszy, to dalej ten sam cham!

              • 15 2

              • (2)

                Problem w tym że za kółkiem (teoretycznie), jedzie kierowca który zna przepisy. Jako rowerzysta nie masz obowiązku posiadać żadnych dokumentów, które określą czy znasz jakiekolwiek przepisy.
                Jak ja chodziłem do szkoły to było coś takiego jak BRD, a w 4 czy 5 klasie zdawaliśmy egzamin na kartę rowerową. Mając 11-12 lat znałem wszystkie znaki, potrafiłem rozwiązać każdą "krzyzówkę" drogową, oraz znałem podstawowe przepisy ruchu drogowego. Głównie te przepisy dotyczące rowerzystów. Dodatkowo trzeba pamiętać że znając przepisy ruchu drogowego, można w pewnym stopniu przewidzieć jaki manewr może wykonać samochód.
                Teraz każdy może wsiąść na rower albo o zgrozo na skuter i zasuwają po drogach..

                • 17 2

              • (1)

                Powinno się wprowadzić obowiązkowy przedmiot nauki przepisów ruchu drogowego choćby nawet zamiast nikomu nie potrzebnej religii czy etyki, bo te przedmioty i tak nic nie wnoszą.

                • 6 2

              • ta nauka przepisów jest prowadzona od dawien dawna już od przedszkola

                nazywa się wychowanie komunikacyjne.

                • 0 0

              • za kierownicą roweru cham dużo mniej groźny na jezdni

                • 0 0

            • piszesz "Chamow i ignorantow karac" to jak cie ukarac?

              • 5 8

    • Pan kierowca czyli won z kraju

      • 4 6

    • Dobrze że chociaż ty zawsze jezdzisz przepisowo. (1)

      Dobrze że chociaż ty zawsze jezdzisz przepisowo. ;)
      Chcialbym to zobaczyc.

      • 20 19

      • Gdyby autostrady w Polsce były finansowane z mandatów za przekroczenie prędkości

        To byśmy mieli już większą sieć autostrad niż w Niemczech.

        • 16 6

  • Po zbudowaniu drogi dla rowerów i pieszych (4)

    warto policzyć ile osób z nich korzysta w taki czy inny sposób. W Gdańsku na głównych ciągach ruchu rowerowego jest to regularnie robione i podawane do wiadomości w internecie.

    • 7 0

    • No i ile? (1)

      Podaj dane.

      • 3 0

      • skorzystaj z internetu, to się dowiesz

        w lipcu na trasie nadmorskiej było 196 tysięcy przejazdów rowerem

        • 0 0

    • Guzik (1)

      Guzik prawda. Po tych ścieżkach jeżdżą również rolkarze oraz matki na rolkach z wózkami. Tak więc dane są lekko "zaburzone". :)

      • 2 4

      • "korzysta w taki czy inny sposób."

        • 2 0

  • niechby tak rowerzyści jeździli tymi ścieżkami a nie chodnikami (1)

    po asfalcie żaden samochód wieczorem nie jedzie a rowerzyści pchają się chodnikami - czy nie ma na takich rady?

    • 2 6

    • jechałem wczoraj rowerem po asfalcie ulicy Sikorskiego

      potem "pchałem się" chodnikiem Alei Niepodległości od Reja do Czyżewskiego. Samochodów widziałem całe mnóstwo, pieszego na chodniku jak na lekarstwo.

      • 0 0

  • Ja żem jest wścibski... (1)

    ... i dalej podrążę ten temat. Droga ma 500m długości jak rozumiem. Załóżmy że 3m szerokości.
    Kostkarze wraz z materiałem i obrzeżami biorą przy małych robotach 150zł za m2 i to jest już dosyć drogo. Bez problemu znajdę takich co robią za 50zł + 50zł materiał. Czyli wykonanie tej ścieżki powinno kosztować max ~225000zł. A tu mamy kwotę 774000zł. Czyli widać wyraźnie że jest to trzykrotnie przepłacone.

    • 5 3

    • To źe ci badziewiasz z Kaszub zrobi na lewo za 50

      nie znaczy, ze za tylele zrobi firma, ktora musi dolczyc np. podatki. Do tego roboty ziemne, gwarancja. Jak jestes taki przedsiebiorczy, to startuj w przetargu i zrob taniej.

      • 0 2

  • Na zdjeciu widoczne duże natężenie ruchu na nowej drodze. (1)

    Od razu widać, że była bardzo potrzebna.

    • 9 2

    • Wyrzucone pieniądze

      Władza wydaje pieniądze na swoje pomniki, czyli to co widać w przestrzeni publicznej lekceważąc inne potrzeby. Co z tej inwestycji mają ludzie żyjący w niedostatku, których nawet nie stać na rower? Nie mówiąc już o tym, że rekreacja jest luksusem dla zamożnych.

      • 0 1

  • nie jest za drogo (3)

    o ile rowerzyści będą z tej ścieżki korzystali. Na razie obserwuję, że ścieżki rowerowe to niepotrzebne inwestycje, bo rowerzyści wolą jeździć po ulicy (bo równiej, mniej piasku, brak spowalniaczy itd.). Na ścieżki wjeżdżają gł. tam, gdzie jest zakaz poruszania się rowerów po drogach. Także uważam, że jeżeli miasto ma wydawać wspólne pieniądze na udogodnienia dla jednej grupy, to miło byłoby, gdyby ta grupa z tego korzystała. A jak nie, to bardzo poproszę o nowe nawierzchnie chodników - w imieniu grupy pieszych, do których sama należę :)

    • 8 4

    • te inwestycje nie są dla jednej grupy (2)

      tylko dla mieszkańców, którzy chcą bezpiecznie i wygodnie chodzić pieszo i jeździć rowerem. Co robisz, jak wysiądziesz z samochodu? Wsiadasz do windy?

      • 1 3

      • ale w artykule (1)

        jest napisane, że powstała droga rowerowa, cena jest podana za drogę rowerową, więc nie dla pieszych. Oczywiście Panie Nerwowy, jak wysiadam z tramwaju, autobusu lub skm'ki, zdecydowanie rzadziej z auta, wchodzę na chodnik a nie na ścieżkę rowerową. I dlatego proszę o nowe nawierzchnie chodników. A Pan wysiadając z auta wsiada prosto na rower???? Proszę przeczytać jeszcze raz. Napisałam, że inwestycja jest ok, o ile grupa, dla której jest przeznaczona, będzie z niej korzystać.

        • 3 3

        • ta droga to też poniekąd chodnik

          po co się wpisujesz w chór wujów psioczących na rowerzystów i zwolenników budowy dróg dla rowerów i pieszych? Oczywiście chodniki są potrzebne, ale warto kwestionować prawo do parkowania na nich samochodów.

          • 1 0

  • Bardzo dobra śćieżka. (1)

    Brawo SOPOT - jechałem już tą ścieżką, bardzo mi przypadła do gustu a nawet zachwyciła swym urokiem. Martwię się tylko aby nie było dewastacji na tej ścieżce, bo chuliganów u nas nie brakuje. A widać tu na tym forum jak niektórzy się źle wypowiadają, to oni najczęściej niszczą wszystko co się da. Mam tylko jeszcze pytanie do WŁADZ, czy to jest tylko ścieżka dla rowerzystów, czy też jest to i przejście dla pieszych, bo jak na razie to nie widziałem tam żadnego oznakowania. Ścieżka jest dość szeroka więc mogłaby być i dla pieszych, tym bardziej, że są tam ustawione ławeczki do wypoczynku.

    • 3 1

    • Jeździłeś nią w tę i z powrotem kilkaset razy?
      Bo to jest odległość do jazdy rowerem w sam raz dla mojego trzyletniego synka...

      • 0 2

  • absurd po polsku (2)

    Nie widzę sensu budować ścieżki rowerowe, z których korzysta niewielu rowerzystów. Oni wolą jeździć po jezdni lub chodniku. To powinno być karalne, ale żadne odpowiednie władze tym się nie interesują. Ścieżki powinny biec równolegle i obok jezdni, a nie przy budynkach (większe zagrożenie kolizją z pieszym, mniejsze bezpieczeństwo pieszych, wziętych w dwa ognie przez rowery i samochody, mniejsza widoczność rowerzysty, wypadającego na przecinającą jego trasę jezdnię). A cena absurdalnie wysoka. Z te pieniądze można wybudować duży dom, a nie parę metrów ścieżki, którą rozjadą samochody.

    • 5 6

    • Mieszkańcu ! - po groma się wypowiadasz jak nie wiesz nawet gdzie ta ścieżka jest wykonana. Idź i zobacz a dopiero się przekonasz jakie bzdety i dyrdymały napisałeś. A tak na marginesie to idź i się utop póki wada ciepła.

      • 2 3

    • pasy rowerowe na jezdniach są często zastawiane parkującymi samochodami

      to jest droga poza pasem drogowym - wygodna i dla pieszych, i dla rowerzystów. Skąd wiesz, że z tej drogi dla pieszych i rowerzystów będzie korzystało mało rowerzystów? Co to znaczy mało? Jak będzie 300 dziennie to będzie mało?

      • 3 3

  • E, tam

    Ustawi się bramki do pobierania opłat i raz dwa "odbije się" koszt budowy:)

    • 1 3

  • Asfalt

    Szwedzi ciągną wszędzie u siebie najzwyklejszy asfalt. Taka ścieżka jest gotowa w kilka dni, kosztuje na pewno mniej i wszyscy są zadowoleni.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane