• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

212 mln zł za 4-letni kontrakt z SKM

Michał Brancewicz
19 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł Za wożenie pasażerów przez kolejne cztery lata SKM zainkasuje 212,5 mln zł

Na 212,5 mln zł wyceniona została usługa Szybkiej Kolei Miejskiej dotycząca przewozu pasażerów przez najbliższe trzy lata po linii SKM i cztery lata po linii PKM. Według urzędu marszałkowskiego twarde negocjacje pozwoliły zaoszczędzić ok. 10 mln zł. Rozmowy ze spółką Przewozy Regionalne na część połączeń na PKM wciąż trwają.



Jak oceniasz poziom usług oferowanych przez SKM?

Pierwszy raz od 2015 roku kontrakt został podpisany na dłużej niż rok, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Za ich obsługę Szybka Kolej Miejska otrzyma 212,5 mln zł. W pierwszym roku (od grudnia 2018 do grudnia 2019) będzie to ok. 54 mln zł. Warto w tym miejscu wspomnieć, że kontrakt, który się niedawno zakończył (grudzień 2017 - grudzień 2018) opiewał na 51,25 mln zł.

Władze urzędu marszałkowskiego uważają, że negocjacje były udane.

- Udało się nam uzyskać cenę korzystniejszą o ok. 10 mln zł od pierwotnej oferty, zaś umowa czteroletnia gwarantuje pasażerom stabilność usług - mówi wicemarszałek Ryszard Świlski.

Wciąż trwają rozmowy dotyczące umowy ze spółką Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że od grudnia tego roku PR przejęły ok. 30 proc. połączeń na linii PKM zarówno na odcinku aglomeracyjnym, jak trasach do Kościerzyny i Kartuz.

To spowodowało duże zamieszanie wokół rozkładów jazdy oraz doprowadziło do likwidacji biletów kwartalnych.

Warto również wspomnieć, że Urząd Marszałkowski przymierza się, by od 2021 roku podpisać kolejny kontrakt na obsługę linii SKM aż na 15 lat.

Opinie (202) 3 zablokowane

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo - Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) (4)

    Geniusze kufa

    • 122 3

    • Nie (3)

      Fenomenalne oszczędności kosztem społeczności.

      • 19 2

      • 10 mln zaoszczędziliśmy dzięki temu, że kolejki nie będą dojeżdżać do Pruszcza i Tczewa (2)

        Jak ktoś chce pracować w Gdańsku, niech zmieni prace i weźmie kredyt

        • 17 5

        • Ja bym chciał pracować w Białymstoku, a mieszkać w Gdańsku, gdzie zgłosić zapotrzebowanie na takie połączenie?

          • 1 0

        • Święte słowa Bronka

          • 4 2

  • (14)

    czyli te 10 milionów zaoszczędzonych na SKM będzie można oddać Polregio

    • 85 8

    • A jak pisałem, że koszt obsługi PKM to 40 mln rocznie to platfusy dementowali (12)

      Koszt samej SKM rok w rok wynosił 20 mln. Połączyli koszt z PKM aby ukryć jak bardzo deficytowe jest PKM. Przy 2 mln pasazerow PKM rocznie dopłata do 1 biletu to aż 20 zł a do 1 7biletu SKM to tylko 0.5 zł (40 mln pasażerów rocznie)

      Brawo platfusy od Struka - zamiast budować przystanki w Gdyni i na Kielnienskiej to wy planujecie zbudowac przystanek 2 KM od przystanku lotniska.

      No to doplacamy z naszych podatków po 20 zł do 1 pasażera PKM. Taniej uberem byłoby wysyłać po 2 pasażerów a 4 osobowa rodzina to 80 zł dopłaty za przejazd. Jeden!

      • 15 8

      • Przepraszam, to nie 40 mln dopłaty do PKM rocznie a wiecej (10)

        Przecież jeszcze trzeba opłacić budynek PKM w Matarni i te wszystkie pensje tam zatrudnionych. Przecież tego kontrakt z SKM nie obejmuje...

        Ktoś wie jaki to koszt? 5 mln rocznie? Nie chce mi się szukać w budżecie marszałka województwa a może ktoś już sprawdził

        • 8 2

        • (7)

          Jest tylko jedno dzialajace rozwiazanie aby nie trzeba bylo doplacac do komunikacji zbiorowej: prywatyzacja. Tyle tylko, ze wtedy najtanszy bilet jednorazowy bedzie kosztowal 30pln, a miesieczny 1000pln. Umowa z przewoznikiem na 20 lat. Bedziesz mial za to ladne nowe pociagi, dzialajace biletomaty akceptujace platnosci zblizeniowe i wiecznie odwolane/spoznione pociagi. Tak jest w wielu krajach EU.

          • 4 9

          • Weź nie pitol (6)

            Tu chodzi o to jak PO NIE zbudowała przystanków w Gdyni a zbudowała w gdańsku 10 i w jakich miejscach. Dzięki takiej POliityce teraz doplacamy powyżej 20 zł do jednego biletu.

            Ekonomia głupcze!!!

            • 3 2

            • (5)

              Przestan pie*dolic swoje pisowskie farmazony. Nie zbudowali bo nie bylo to ekonomicznie uzasadnione. Teraz przystanki masz i co? Dalej liczba pasazerow niska.

              • 2 4

              • Jakie przystanki i ile? I jak często kursy? (3)

                Porownujesz 2 przystanki w Gdyni z 10 w Gdańsku gdzie chcą budować tam 11-sty...
                A tego przy Kilelnienskiej nie ma więc nikt jadacy z Kaszub się nie przesiada z auta.

                Ile mln wydano w Gdańsku z przystankami w szczerym polu a ile nie zbudowano w Gdyni w gestozabudowanych dzielnicach?

                • 1 1

              • Deweloperzy (1)

                Te przystanki w polu najbardziej słuzą deweloperom. Wartość mieszkań rośnie a ziemia była tania.

                • 1 1

              • Czyli postawiono na rozwój miasta.

                • 1 0

              • A co mają co 100m robić w Gdyni żeby też było 10 jak w Gdańsku? Tak że trzy bym zrobił w lesie żeby list i sarny mogły do Kościerzyny jechać.

                • 1 1

              • polecam się zapoznać z historią prywatyzacji kolei w UK

                i jej obecnym stanie

                • 1 0

        • Dofinansowanie marszałka tonie jest jedyny koszt SKM. Dolicz te z centrali. (1)

          • 1 0

          • No dobrze, doliczmy drugie tyle. Dofinansowanie 1 biletu SKM to 1 zł a PKM to 22.5 zl

            Czy to coś zmienia w proporcjach?

            Brawa dla Struka i PO za takie wydanie miliarda złotych, że do 1 biletu trzeba dopłacać powyżej 20 zł

            To nasze podatki...

            • 6 3

      • Proponuję zrobić tak jak w województwach wschodnich (rządzonych przez twój ukochany PiS). Jeden kurs rano,8 godzin przerwy, jeden kurs wieczorem. Same zalety: kolejarze się nie napracują, pociągi się nie zużywają, pasażerowie nie generują kosztów :-)
        Ewentualnie można zaorać PKM i na nasypach postawić kapliczki i pomniki smoleńskie.

        • 5 3

    • Więcej tych baranów na w biurach zatrudniajcie!

      • 4 4

  • jak mam oceniać dobrze usługi skm (4)

    jeśli codziennie są opóźnienia i z roku na rok jeździ coraz mniej pociągów?

    Wiele razy to mówiłem - w SKM nic się nie polepszy póki jej kierownictwo nie zacznie codziennie dojeżdżać do pracy kolejką. Zza szyby limuzyny wszystko wygląda inaczej.

    • 180 12

    • Ehhh

      Jaka cena taka usługa. Dla marszałka liczy się że tanio

      • 1 0

    • jesteś w błędzie beznadziejny trolu

      w ostatnim roku częstotliwość wzrosła w szczycie pociągi jeżdżą co 6-7 minut a poza szczytem co 10 minut. tylko wcześnie rano i wnocy jest mniejsza częstotliwość.
      Jakbyś jeżdził to byś wiedział.
      Ale z mentalnością platfusowego leminga nie ogarniasz tematu.

      • 5 15

    • to samo jest na każdym innym odcinku w Gdańsku (1)

      Budyń czy Lisicki w życiu w tramwaj nie byli - inaczej nikt by nie kupił bydłowozów Pesy, nie robiliby tras turystycznych zaczynających się na Szadółkach itd. itp.

      Gdańsk trzeba przeorać do gruntu w każdej dziedzinie, kto tego nie rozumie, ten kiep

      • 15 5

      • Pampers idź po smoczka

        • 4 7

  • (10)

    Marszałek zaoszczędził kasę dla Polregio, dla których właśnie kupił nowe pociągi. Oczywiście, bardziej by się one przydały SKM, ale przecież nią jeżdżą tylko wyborcy PIS, po co im robić dobrze...

    • 32 18

    • kaki

      Marszałek jest kolegą {jak nie rodziną] pana na stołku z Polregio i tu jest sedno.

      • 2 0

    • Marszałek nie jest od kupowania pociągów (4)

      dla SKM , która do niego nie należy.
      Tak samo Gdańsk i Gdynia kupuja autobusy, tramwaje, trolejbusy tylko do swoich spółek, a obce jak dostają kontrakt na przewozy to same muszą zatroszczyć się o pojazdy.
      Marszałek musi się przygotować na to że PiS nie umożliwi mu przejęcia większości udziałów w pkp skm (nie bo nie) i mając własny tabor będzie mógł utworzyć własną spółkę przewozową, która stopniowo przejmie przewozy od SKM i PR

      • 18 5

      • a dlaczego uważasz, że PKP powinno cokolwiek "umozliwiać"? (1)

        To jest niezależny podmiot gospodarczy i kieruje się swoim interesem.
        Samorząd miał wylane na komunikację a na kolejową to już szczególnie. Wolał budować drogi w Gdańsku i najbliższej okolicy.
        Czy z "własności" cokolwiek wynika? Sądząc po GAiT i pomorskim Regio - zupełnie nie. Trudno jest zrobić krzywdę koledze, choć mocno mu sie należy chociażby kuracyjny oklep...
        Jesli samorząd nie jest od kupowania pociągów, to kto jest?
        Jesli samorząd nie kupi/utrzyma taboru, to będzie musiał finansować podmiot, który to zrobi za niego. Widzisz taki podmiot? Który ma tabor, zaplecze i ludzi?
        W przypadku usług masowych, to nie są sprawy proste i reguły "rynku" wzięte z rynku zieleniny nie bardzo sie sprawdzają.

        • 2 0

        • tak więc PKP powoli dziękujemy

          i niech niezależnie spada na drzewo. A na okres 2024-2030 należy ogłosić przetarg i zaprosić do niego choćby Koleje Białoruskie; z tym burd.elem pod nazwą SKM czas najwyższy skończyć się już cackać.

          • 0 0

      • Z tym nie należy to tak nie do końca (1)

        18% udziałów ma...

        • 2 3

        • Nie 18 a 10,3%. A centralne PKP ma 67% - i gdzie ono jest? Czemu będąc zdecydowanie większościowym właścicielem nie dba o tabor?

          • 7 1

    • (3)

      Po co nowe pociągi na 160 km/h SKM?
      A na trasy szybkie do Elbląga w sam raz, tam są tory 160 km/h.

      • 15 5

      • (2)

        Po to, bo w starych komfort jest bardzo niski.

        • 2 5

        • (1)

          A w nowych bez drzwi lepszy?

          • 2 0

          • O kurde to faktycznie lipa. Można wypaść.

            • 0 2

  • Ktoś wspomniał 4 lata bez podwyżki na skm
    tylko za co podwyżka, skm kuleje wiecznie się spóżnia,sobota to obłęd

    • 0 1

  • Skm-ka to kręgosłup trójmista dużego i małego ale

    Niestety, wiecznie spóźniona, składy stare, trakcje puszczają, mijanki w Redzie, stare perony, błędy w zapowiadaniu stacji (ostatnio w chyloni było Gościcino Wejherowskie), pijaki w ostatnich wagonach, każdy kto jeździ zna te sprawy, momo to kochamy skm bo bez niej trójmiasto małe i duże by padło dlatego to powinien być czołowy projekt by podrasować całą trasę. Może państwo wprowadzi na tej linii pierwszą w Polsce kolej magnetyczną. Było by dużo szybciej..

    • 2 0

  • Ostatni pociąg z Lotniska do Wrzeszcza dziś w środę był o 21:09 (1)

    A ostatnie samoloty lądują w Rębiechowie około godziny 1:00 w nocy. Niech się wypchają z taką komunikacją. Autobusy ZKM jeżdżą częściej i przez całą noc.

    • 5 2

    • to po co pociągi?

      Dla 5 pasażerów na krzyż?

      Przecież N3 powietrze wozi.

      • 2 0

  • (1)

    skm zawsze bedzie w trojmiescie wozic pasazerow i to jest super sprawa jest zarzadca linii i nie wpusci innego przewoznika a urzad niech w koncu sie obudzi z swych marzen i niech przestanie faworyzowac polregio bo i tak nie dorastaja skm do piet wystarczy popatrzec na obsluge obydwy spolek. polregio nawet nie ma gdzie przeprowadzac przegladow i czyszczen swoich en57 i korzystaja z hali skm

    • 5 4

    • Łachy bez. Mogą wrócić na Toruń Kluczyki i żaden wąsaty janusz z Cisowej bredni tu pisać na zasiłeczku nie będzie

      • 2 0

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (bez Pruszcza i Tczewa) (4)

    Malarzowi też pewnie zlecają pomalowanie pokoju ale bez scian

    • 12 0

    • Dlaczego ? (3)

      Dlaczego te miasta zostały wyłączone ?

      • 1 0

      • Bo nie ma już gdzie wcisnąć pociągów na linii (1)

        • 1 2

        • Taki badziew to tylko łosie jak ty łykają

          Z Gdańska pociągi na Tczew można wyprawiać nawet co 2,5 minuty; jak się będzie chciało, to się wciśnie. A w razie czego - nikt masy o 15 po południu PLK trasować nie każe.

          • 0 0

      • Jeszcze tego brakowało aby zepsuty złom SKM blokował tory w Świat.
        Niech sobie blokuje różne Zaspy czy Wyścigi...

        • 0 1

  • (3)

    Broniny miejsc pracy administracji. Maszynista, kierownik zawsze znajdzie prace! Za duzo was w tych biurach siedzi!

    • 27 8

    • pitolisz bez sensu trolu (1)

      ale cóż nie znasz sytuacji bo poza trolowaniem na tym portalu nic więcej nie potrafisz

      • 1 2

      • no to misiu podaj wskaźniki wydajności pracy

        choćby w pracownikach/pociągokilometr.

        I co, zatkało kakao? Tam od razu widać, że Arriva ma dwukrotnie wyższą wydajność pracy...

        • 0 0

    • Prawda

      Polać mu

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane