• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

Michał Sielski
7 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Tak ma wyglądać przystanek PKM Karwiny i jego bezpośrednia okolica. Tak ma wyglądać przystanek PKM Karwiny i jego bezpośrednia okolica.

Węzeł Karwiny, który powstanie u zbiegu ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni ma być gotowy do końca 2021 roku. Gdynia otrzymała właśnie ponad 34 miliony zł dofinansowania do wartej prawie 55 mln zł inwestycji.



Czy poruszając się po Trójmieście zmieniasz środki transportu?

Węzeł Karwiny powstanie w granicznym miejscu Karwin, Wielkiego Kacka i Małego Kacka. Węzeł komunikacyjny ma ułatwić podróżowanie nie tylko kierowcom samochodów, ale także - a może przede wszystkim - pasażerom kolei, trolejbusów, autobusów i rowerzystom.

Przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to tylko część projektu. Oprócz tego rozbudowana zostanie ul. Nowowiczlińska, Chwaszczyńska, Wielkopolska, Sopocka i Korzenna, a przebudowie ulegną skrzyżowania ulic Wielkopolskiej, Korzennej i Nowodworcowej. Powstanie też zupełnie nowa ul. Strzelców oraz nowe odcinki tras rowerowych i bus-pasów.

W planach jest też wielopoziomowy parking na 250 miejsc, 160 miejsc na parkingu osiedlowym oraz parking kiss & ride (dla kierowców podwożących pasażerów na PKM). Na rowerzystów czekać będzie 50 miejsc postojowych. Inwestycja zakłada budowę tunelu pod ulicą Strzelców i kładki nad torami kolejowymi z zejściami na perony. Kładka dla pieszych i rowerzystów ma powstać też nad ul. Wielkopolską.

  • Zmiany czekają całą najbliższą okolicę Węzła Karwiny.
  • W ramach przebudowy powstaną m.in. buspasy.


Gdynia właśnie otrzymała dotację na tę inwestycję. Przyznał ją Zarząd Województwa Pomorskiego. Miasto otrzyma z Unii Europejskiej dokładnie 34 mln 621 tys. 418 zł, czyli ponad 63 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Pełen koszt powstania węzła to bowiem 54 mln 893 tys. 164 zł.

- Obecnie trwają prace projektowe realizowane przez firmę Transprojekt Gdański. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na wrzesień 2018 roku, a ich zakończenie, na grudzień 2021 roku - informuje Barbara Betlejewska z gdyńskiego magistratu.

Opinie (155) 2 zablokowane

  • najważniejsze, że krzyż już został ścięty (1)

    nie ważne, czy zbudują tam coś za 5 czy za 50 lat, grunt, że postępowym i yntelygentym mieszkańcom młodych dzielnic żaden zabytkowy krzyż przydrożny nie będzie już wypominał odstępstwa od świętej wiary poprzednich pokoleń.

    • 15 39

    • Weź go sobie do domu

      • 0 0

  • (9)

    W chinach w tym czasie wybudowano całe miasto , wstrząsające tempo,swego czasu były plany pięcioletnie aktualnie obowiązują stuletnie.

    • 66 10

    • Dokładnie!!! Chore. Tak samo budowa drogi Gdańsk Elbląg też 3 lata!

      sic!

      • 0 0

    • hmm

      a chiny to jakosciowy wzor do nasladowania?

      • 1 0

    • do chinczyka

      dureń

      • 0 0

    • Owe miasto ma nazwę?

      Tak jak prowincja w której jest?

      • 0 1

    • A w Charkowie dwóch facetów wzięło ślub. (1)

      I co ?

      • 8 2

      • I co? Wszyscy mówili pomyłka, pomyłka!

        No i po roku urodziły im się bliźniaczki.

        • 9 0

    • to miasto się już pewnie rozpada, china town

      • 0 2

    • sprawnie za to idzie Szczurowi budowa kosmodromu:)!

      • 4 4

    • A w Bangladeszu w tym czasie wybudowano nowe slumsy.

      Co ma dać takie porównanie?To się przeprowadź do tego miasta w Chinach. Będziesz mieszkał w mieście o liczbie mieszkańców jak 3 Polski.

      • 10 11

  • A co z ulicą Strzelców? (6)

    Może w ramach inwestycji celu publicznego jakiś "diveloper" wykonałby chodniki i nawierzchnię dyogi rozjeżdżonej przez 7 sąsiednich inwestycji?

    • 21 3

    • (2)

      W ramach tej inwestycji będzie przebudowane skrzyżowanie Strzelców z Wielkopolską - ma zostać zapewniony wyjazd w każdym kierunku - czyli bez konieczności zawracania w kierunku centrum i Sopotu. Dodatkowo ma zostać wybudowana ulica Strzelców wraz z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem. Wystarczy przeczytać dokumenty dotyczące inwestycji :)

      • 3 1

      • Wyjazd w każdym kierunku ze Strzelców?BZDURA!!!Widze ze nie rozumiesz słowa pisanego i nie znasz przepisów ruchu drogowego!

        • 0 0

      • A gdzie znaleźć można te dokumenty?

        Jestem mieszkańcem pobliskiego osiedla Hovnanian i interesują mnie te plany

        • 0 0

    • od czego jest miasto i szczur??? sprzedali teren to niech zadbają. (2)

      • 2 3

      • od czego jest deweloper, kupuje za dziesiątki milionów grunty pod bloki, a drogę dojazdową nie może wyremontować lub się

        dorzucić? Sorry, ale tam z 4 czy 5 deweloperów buduje lub zbudowało osiedla, jakby każdy zrzucił się po trochu, to by zrobili ulicę Strzelców w pół roku.

        • 6 2

      • To nigdy nie był teren miasta. Idąc tym tokiem drogę powinien wybudować rolnik który sprzedał teren

        • 3 2

  • Szok (36)

    Po tym jak miliard zł dotacji na PKM poszedl prawie w całości do Gdańska, na tory , nasypy, wiadukty i ok 10 przystanków, te 35 mln od PO rządzącego województwem na element PKM w Gdyni to szok!

    Wreszcie dostrzegli że bez przystanków w Gdyni frekwencja będzie marna a dopłata do 1 pasażera 25 zł (gdy do SKM 0.5 zł)?

    PS ciekawe ile postów tu strzeli frustrat piszący codziennie "a szczurek to i tamto"

    • 89 76

    • (16)

      Gdynia w tym czasie, wzorem Radomia, topiła pieniądze w budowę portu lotniczego.

      • 48 29

      • i właśnie się odezwał wspomniany koleś :) (14)

        • 25 28

        • (13)

          Ale to prawda, że kolej metropolitarną Gdynia traktowała jako inwestycję Gdańską i nie byłą nią zainteresowana... Może to i dobrze bo teraz jest jeszcze czas na przebudowę i rozbudowę wiaduktów nad Drogą Gdyńską i torami dalekobieżnymi i wpięcie torów w SKM. To nic, że perony różnią się wysokością... Już teraz SKMka wysyła na tą trasę składy z niższym zawieszeniem i trzeba pokonać jeden schodek..., a w Gdyni i w Gdańsku jeszcze większą różnicę trzeba pokonać i jakoś żyjemy.... Zyskiem byłoby zatrzymywanie się składów na Wzgórzu i choćby bliższa droga z Kawin do Urzędu Miejskiego. Trzeba tylko chcieć i chcieć pozyskać środki... zamiast ciągle marudzić, że czego nie ma.

          • 12 5

          • Jakie wpięcie w tory SKM ? PKM ma mieć swoje oddzielne perony na Wzgórzu (1)

            Św. Maksymiliana. Od dawna to jest w planach.

            • 0 0

            • Tylko nie wiadomo po co skoro peron już jest. Wystarczy do niego podjechać i wsiadać i wysiadać kiedy się chce... Jaki bałagan jest we Wrzeszczu i w Gdańsku gdzie SKM ma dwa perony nie trzeba wspominać. Wygodniej jest jeśli kolejka rusza z jednego peronu... Zdecydowanie łatwiej się wtedy przesiąść na inny kierunek. Gdynia nie powinna powielać błędu z Gdańska.

              • 2 0

          • co ty pitolisz przybledo z Gdanska (5)

            po pierwsze Gdansk nie chcial budowy PKM, chcial budowac linie tramwajowa. To Gdynia od poczatku lansowala pomysl na PKM. Pozniej pomysl zostal ukradziony przez PO i w ramach skoku na kase w calosci ulokowany w Gdansku. Teraz wyszlo na to, ze ta wspaniala inwestycja za 1 MLD PLN jest w zbudowanej przez nieudacznikow z PO konfiguracji trwale nierentowna to laskawcy zdecydowali sie laskawie dopuscic Gdynie i odpalili marne 34 MLN PLN ( 3% kwoty jaka utopiono w Gdansku ).

            • 11 7

            • (4)

              Wychodzi na to, że Gdańsk najpierw nie chciał a potem chciał, a Gdynia najpierw chciała a potem już nie... Dobrze, że Gdynia już znów chce to za jakiś czas infrastruktura w Gdyni będzie lepsza...

              Tak czy siak ja mam 2 godziny szybciej do pracy każdego dnia co mnie niezmiernie cieszy i wszystko mi jedno kto to zbudował...

              No i jeszcze jestem pewien, że komunizmu nie da się zbudować nawet jeśli ostatni (mam nadzieję) Sekretarz ciągle w to wierzy... i ma wsparcie wielu, którzy chcą zrobić szybka kasę...

              • 7 4

              • no niestety nadal nic nie rozumiesz (3)

                Gdansk ukradl pomysl PKM razem z 1 MLD PLN unijnej dotacji, oczywiscie pod pozorem organizacji Euro. Na Euro nie zdazyli, zbudowali badziwie co pierwszy wiekszy deszcz pokazal, na dodatek trwale nierentowne. Teraz ciulom z PO przyszla refleksja, ze moze jednak warto zwiekszyc liczbe pasazerow i laskawcy Gdyni zaproponowali 3% sumy, ktora wczesniej zainkasowali z UE....

                • 5 7

              • (2)

                Może gdybyśmy w jednym mieście mieszkali to nie mielibyśmy takich problemów..., choć wtedy pewnie zajmowalibyśmy się tym ile to Wrzeszcz ukradł Oliwie, Oliwa Wyścigom, które najbardziej okradły Orłowo, ale to nic w stosunku do tego jak okradła nas Chylonia... Ja ani w tej rzeczywistości ani i w tej wirtualnej nie mam takich problemów... Za to cieszę się, że w Gdyni buduje się w lepszej lokalizacji przystanek, a nawet 2 i pewnie zdążymy zanim opuścimy UE... Gdyby jeszcze tylko ktoś zechciał pozyskać kasę i wpiąć te tory w SKM w Redłowie to byłoby jeszcze lepiej...

                • 7 0

              • (1)

                W pewnym sensie mieszkamy - w Trójmieście, ale na tym forum to nazwa niepopularna i niektórych potwornie drażni.

                W naszym interesie jest, aby całe Trójmiasto (i okolice) się rozwijało. A już kompletnie nie rozumiem durnej mściwej satysfakcji niektórych z problemów sąsiada. Jak w "Dniu Świra" po prostu.

                • 13 0

              • W teorii tak, w praktyce peowski gdansk zawlaszczył rękoma marszałka większosc kasy unijnej na rozwój regionu, resztę aglomeracji traktując po macoszemu. Choć prawdą jest że było co budować, bo nie było nawet dobrej drogi do obwodnicy.

                • 1 0

          • (4)

            Przecież to dzieki lobbowaniu Gdyni ta inwestycja powstała, Gdańsk nie był zainteresowany PKM, chciał natomiast bardzo za te pieniądze wybudować sobie super linię tramwajową.

            • 12 10

            • My mamy juz super linie tramwajowa baranie. (1)

              • 6 12

              • Ty chyba nigdy nie widziales super lini tramwajowych...

                Pewnie nosa poza Gdansk nie wystawiasz.

                • 4 2

            • To prawda, że Gdańsk też nie jest święty ze swoją decyzją i z planami pożegnania się z myślami o wpięciu linii tramwajowej w tory kolejki żeby dublowała przewozy do zajezdni i dalej na Zaspę. Gdyby było inaczej to pewnie ostatni przystanek tramwaju byłby przy cmentarzu na Srebrzysku, a wcześniej na Ogrodowej i kiedyś potem dalej przez starą Słowackiego do Wrzeszcza i dalej do Chłopskiej w świetle Hynka... Tylko kto ma taką kasę, ale pomarzyć można...

              • 3 1

            • i przynajmniej nie byłoby kłopotu z denną SKM, która tym zarządza

              normalne bilety, normalne rozkłady i wpięcie w system tram w mieście. A tak mamy kolejarski bajzel

              • 2 3

      • A ecs i stadion ile kosztowały?

        • 2 2

    • Gdynia nie pierwszy raz transport oddaje walkowerem (3)

      Gdynia ma mniejszy udzial w SKM niz Pruszcz i Rumia (choc do Pruszcza aktualnie SKM nie dojezdza).

      Jak sie chce pasozytowac na innych to tak sie konczy. Lotnisko tez uznali, ze zbuduja swoje. Albo Gdynia zrozumie, ze jest mniejszym miastem obok Gdanska i w tej roli moze sie swietnie sprawdzac jako partner do rozmow, albo bedzie zyc utopijna nadzieja, ze moze z Gdanskiem wygrac konkurencje (jak w latach '30 XXw.). To juz nie wroci.

      • 10 9

      • Dopóki rządził będzie największy megaloman 3city Gdynia nadal stać będzie snami o potędze i wywalaniem kasy w błoto, zamiast sensownymi inwestycjami dla mieszkańców i w nieco mniejszym stopniu dla turystów.

        • 0 1

      • Gdynia zawsze miała i ma najlepszą komunikację

        czego niektórzy przełknąć nie mogą bo blado przy Gdyni wypadają

        • 3 1

      • PKM to inwestycja realizowana w całości przez województwo - nie przez Gdynię czy Gdańsk.

        Co ma do rzeczy udział miast w SKM, które zostało o wiele później od zaplanowania inwestycji wybrane na operatora? I udział, który Gdańsk powiększył ze względu na planowaną budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście?

        Akurat Gdynia na nikim nie pasożytuje - jak widać na przykładzie PKM, które w Gdańsku budowane jest w całości za kasę wojewódzką, podczas gdy Gdynia do swoich dwóch przystanków musi dopłacać. Gdzie tu pasożytowanie? Kto bierze więcej, tak w kwotach bezwzględnych jak i procentowo?

        Generalnie to taki swoisty kalizm - gdy dofinansowania trafiają do Gdańska, nie ma mowy o "pasożytowaniu" czy innych inwektywach, jest super i tak ma być. Gdynia tymczasem jest winna takiej a nie innej formy inwestycji realizowanej przez województwo (PKM) a jak dla odmiany zdoła coś tam uzyskać (jak w przypadku dofinansowania z artykułu) to pasożytuje, itp. Kompletny brak konsekwencji, biorąc pod uwagę, że to Gdańsk jest głównym beneficjentem najróżniejszych dofinansowań ostatnich lat w regionie a do Gdyni trafia bardzo mało.

        A co do kwestii lotniska - adoptując istniejące lotnisko wojskowe do innych funkcji Gdynia na kimkolwiek pasożytowała? Rozumiem, że można dyskutować, na ile ten pomysł miał sens (chociaż podpisały się pod nim swego czasu nie tylko władze Gdyni, ale także Gdańska i województwa), ale gdzie tu rzeczone pasożytowanie?

        I wreszcie, a propos partnerstwa - a Gdańsk próbuje być partnerem? O ile pamiętam, swego czasu prezydent Gdańska zapomniał nawet o zaproszeniu prezydenta Gdyni na rozmowy dotyczące kreowanej trójmiejskiej metropolii - faktycznie, bardzo partnerskie podejście.

        • 10 4

    • Gdzie właściwie jest szczurek? Co jakiś problem to wypowiadają się vice. (3)

      • 10 6

      • A co ty, chcesz się ze Szczurkiem na randkę umówić czy co, że ciągle pytasz, gdzie on jest? (1)

        Zadzwoń do sekretariatu, popytaj o terminy, to ci powiedzą gdzie aktualnie się znajduje.

        • 4 4

        • Szczurek zlany w gacie

          otwierał wiatę przystankową pod stadionem Bałtyku

          • 0 2

      • nie znam gościa, jakiś twój kolega?

        • 0 1

    • ile z budżetu na inwestycję daje szczur??? (6)

      Za lotnisko miałbyś dwie takie przebudowy albo generalny remont Wielkopolskiej. Fajnie, że od rana jesteś na stanowisku trollu miejski.

      • 22 12

      • Aż dziw, że to nie ty gdański trollu napisałeś pierwszy komentarz pod artykułem. Zawsze przecież wyskakujesz pierwszy z opinią. (1)

        • 1 5

        • on pod każdym artykułem jest pierwszy

          nie ważne jakim, taka praca,
          do niczego więcej się nie nadawał tylko na pisowskiego popychla

          • 3 2

      • (3)

        A ile dawał Gdańsk na swoje inwestycje? Gdy w końcu jakiekolwiek dofinansowanie trafia do Gdyni, to źle - ale gdy w Gdańsku finansuje się nawet całościowo różne inwestycje, to wszystko jest w najlepszym porządku? Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia (a raczej zamieszkania), krótko to ujmując.

        Tak czy owak, w stosunku do rozlicznych gdańskich dotacji są to grosze - ale dobre i to. Najlepszy czas dofinansowań, na którym bardzo skorzystał Gdańsk, i tak już minął.

        • 16 5

        • A że kolega pytający "ile daje Szczur" jest z Gdańska, to wyjaśnia wiele, tj. jego zaczepki i ataki na Gdynię i jej władze. (2)

          Codziennie musi on wykazywać wyższość Gdańska nad Gdynią, jakby miał jakieś obawy i fobie, że Gdynia może wyprzedzić Gdańsk w czymś. Codzienne dowartościowanie siebie i Gdańska jest jego podstawą egzystencji.

          • 12 10

          • Pax pax pax między chrześcijany

            Widzimy się w Poniedziałek Wielkanocny o 18 na meczu derbowym Lechia-Arka

            • 6 1

          • Jakiś KODomita,wiece nic nie przynoszą to stęka jeszcze na forum.

            • 5 10

    • moge poprosic o zrodlo owego 0,5 vs 25?

      • 3 0

    • ... (2)

      Ciekawe ile Ty frustracie strzelisz jeszcze takich samych postów pod każdym artykułem o PKM.
      Jak jesteś taki skrupulatny to po pierwsze, 35mln zł idzie na przebudowę węzła, a nie budowę przystanków.
      Po drugie, widzisz chyba różnicę w kosztach budowy linii od podstaw, a budowie samych przystanków na istniejącej linii?
      Po trzecie, Gdynia, która pierwotnie była niejako inicjatorem budowy PKM, później całkowicie się wypięła na projekt i wolała się zająć lotniskiem.

      • 8 5

      • Gdynia się wypieła? To daltego tyle nowych przystanków powstału w Gdańsku, a w Gdyni dopiero po latach powstanie jeden, potem

        może jeszcze koło Stadionu.

        • 4 2

      • Nie wypięła się. A frustracja mieszkańców Gdyni jest dla mnie całkowicie zrozumiała, jeżeli inwestycje regionalne (realizowane nie przez Gdańsk czy Gdynię a województwo) lokuje się finalnie tylko w jednym mieście.

        W każdym razem news jest pozytywny, ale piekiełko w komentarzach i tak pewnie nieuniknione.

        • 8 1

  • Jak zwykle w Gdyni inwestycja która będzie przestarzała już w momencie skończenia budowy... tragedia. W ramach tej inwestycji powinien być dobudowany nowy pas jako buspas na całej wielkopolskiej, całkowicie przerobione skrzyżowanie (jeden duży a nie dwa małe wiadukty)

    • 0 0

  • Generalnie artykuł ani zdjęcie nie pokazuje całego zakresu inwestycji. Przebudowa drogi ma obejmować odcinek od ul. Górniczej do ul. Racławickiej wraz z ul. Strzelców. Na Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej mają być buspasy

    • 1 0

  • Kto tak zadecydował.??? (5)

    Największym błędem w budowie PKMce to było ominięcie Centrum Handlowego na Złotej Karczmie.Wielkie spartolenie w planach trasy.

    • 10 2

    • Nie wspominając o nie podłączeniu do torów skm (4)

      na Zaspie w odległości umożliwiającej korzystanie z przystanków skm między Zaspą a Gdańskiem i uniezależnieniu się od betonowej pkp plk.

      • 4 0

      • Zaspa cały czas jest w planach (przesunięcie peronu)

        wpięcie też jest mozliwe

        • 0 0

      • Trzeba by wyburzyć kilka biurowców i wielkopowierzchniowych sklepów w okolicach Grunwaldziej i Abrahama..

        Odszkodowanie za to byłoby kosmiczne. Pół biedy ceny nieruchomości. Województwo musiałoby zapłacić za towary i usługi, które nie sprzedaliby z racji wyburzenia. Zapłacić za budowę w innym miejscu, które gwarantowałoby podobną liczbę klientów, za przeprowadzkę, odprawy etc.

        • 1 0

      • (1)

        PKP, wróć !

        • 1 0

        • To by nic nie zmieniło.

          Linia nr 202 jest potwornie oblegana. Nie ma szans współgrać z linią nr 250.

          Tymczasem wszędzie jest normalne by z tego samego przystanku na pewnych odcinkach korzystały więcej niż jedna linia kolei miejskiej czy metra.

          • 2 0

  • Pętla autobusowa

    A cos wiadomo o przeniesienu pętli autobusowej z pod Tesco do omawianej budowy ?

    • 3 0

  • a ile kasy poszło w BŁOTO ?

    zbudowano już cały peron a potem wszystko skuto i wyrzucono ,bo okazało się że nie ten rodzaj cementu ! kto za to odpowie ? toż to jawny kryminal..no jak panowie z Urzędu Miasta?

    • 2 0

  • Tylko nie Transprojekt Gdański...

    przeskalowane projekty jak z głębokich lat 70-tych... Gdańsk jest nimi dewastowany regularnie..

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane