• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • Jakby nie ECS (2)

    to mogło by być ich ze 60 już.

    • 33 4

    • ECS kosztuje miasto tyle co 9 sztuk nie 30 jak napisaleś:) (1)

      gdyby nie stadion to mógłbyś dodać kolejne 86 ... ale na stadion nikt nie narzeka

      • 3 4

      • Z nowych tramwajów byłby dla Gdańska pożytek. Z ECS-u i stadionu jest żaden.

        • 1 0

  • Może by w końcu wprowadzić nowe tramwaje na linii nr 8 ? (11)

    czy naprawdę nikogo nie razi ta jeżdżąca ruina. Podobno tory na stogi były poprawione więc w czym problem ?

    • 39 28

    • (1)

      Pesa się rozpadnie jak wjedzie na Most Siennicki. Szyny sa co kawałek urwane więc tramwaj przeskakuje z jednej na drugą, a nie po nich jedzie.

      • 4 0

      • Więc chyba czas już wyremontować te torowisko?

        • 2 0

    • Tylko Dortmundery i 105ki (1)

      przejadą przez torowisko na moście Siennickim.

      • 10 0

      • Hummery też dają radę

        • 6 0

    • jak zaczniecie sie grzecznie zachowywac to pomyslimy

      • 13 5

    • tory na Stogi poprawione?

      w którym miejscu? właśnie torowisko na Stogach (na moście Siennickim zaczynając) jest w najgorszym stanie wśród torowisk w Gdańsku

      • 20 2

    • No fakt...podobno

      • 2 1

    • (2)

      Żeby zaraz były zniszczone? na stogi tylko stare ramole będą jeździły aż się rozsypią, zapamiętaj !

      • 35 14

      • (1)

        stary ramol to jestes ty!!!!!!!!!!!!!!

        • 7 9

        • A jak sie rozsypią to Gdańsk kupi nowe ramole z białorusi żeby coś na te stogi puscić.

          • 30 8

    • Wykolejony pomysł...

      A po co PESA na Stogi? Zeby powozic sie nowa "furą"? N8C po liftingu tam jezdzi, wiec nie musisz wsiadac do starego 105Na jesli ci sie trafi, bo te tramwaje po 2000r mialy remont kapitalny i prawdziwych 105Na prawie juz nie ma.

      • 16 13

  • (1)

    Przy okazji w każdym tramwaju, w którym jest trochę ludzi zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże. Co innego jak się widzi kobietę, na siłę wpychającą wózek w autobus, który jest tak zatłoczony, że inny podróżni nawet nie próbują wejść

    • 2 0

    • Taka sytuacja wystawia fatalne świadectwo - ale organizatorowi komunikacji miejskiej. Zwłaszcza, że rozkłady jazdy, cytuję: "są ustalane na podstawie analizy potrzeb przewozowych mieszkańców" (Herold Gdański, Nr. 6 (9)/2011.)
      Uj, coś cienko, panowie, z tą analizą.

      • 1 0

  • pesy?? duza niewiadoma (4)

    Jestem kobieta nie znam sie na pesach, autach i tp.Moje zdanie jest takie jak poprzednika,to co ladne nie znaczy ze dobre.Mieszkam w Gdansku.Poczytalam o pesach artykuly,opinie niemcow ,ktorzy wycofali sie z kupna pes,
    o awaryjnosci.Nie wiem kto kupowal pesy?Czy naprawde tym zajmuja sie fachowcy-smiem watpic.
    Jezeli tramwaj podobno wyjezdza z fabryki i juz jest wadliwy to o czym tu mowa?

    • 3 4

    • (1)

      awaryjność pesy a awaryjność konstala 105N to dwa różne pojęcia :)
      PESA jak stanie to stoi z 40 minut i nie wiadomo co zrobić, Konstal spycha następny konstal i po sprawie.....

      • 5 0

      • Z tym, że awaryjność "sto piatek" wynika głównie z zanidbań w zakresie obsługi technicznej. Mówiąc inaczej, nasz Konstale są tragicznie zapuszczone.
        A PESY to tramwaje fabrycznie nowe. I się psują...

        • 0 0

    • jak jedynym kryterium przetargu była NISKA cena to jak mogą być bez wad (1)

      • 1 0

      • jak są dobrze napisane Warunki Techniczne w SIWZ to cena = 100% może być kryterium

        tylko trzeba potrafić napisać WarTech...

        • 0 1

  • Ranking (2)

    Nie wiem czemu w ankiecie powyżej ludzie na 2 miejscu wybrali 105Na, a nie n8c?
    według mnie
    1. Pesa
    2. N8C fajny ten człon niskopodłogowy
    3. Alstom 11 lat ale dobry
    4 bombardier za dużo miejsc siedzących i te twarde siedzenia
    5. 105Na stary i szkoda że część z nich nie została zmodernizowana jak dortmund
    6. 114Na maskra połączenie 105 i jak ostatnio jechałem to tak trzęsło i uważam że lepszy jest on od kołyski dla dzieci. Na drzwiach pisało proszę się nie opierać o szybę

    • 2 3

    • Dlaczego? Proste. Duża przepustowość, dużo miejsca w środku, uchwyty dla stojących wygodnie rozmieszczone. Możliwość łączenia w długie składy - szkoda, że zniknęły pociągi trzywagonowe. Na linii 8 to po prostu konieczność.

      • 1 0

    • nie mozna opierac sie o szybe

      bo w tych starych rzęchach jest ryzyko ze wyleci

      sam kiedys wybilem szybe..
      jak?
      a no zamykalem gorne okienko i nagle trach! szyba sie stlukla
      szkoda ze nie napisali ze szyba moze sie rozpaosc w dotknieciu z cialem obcym np. z ludzka reka

      • 0 0

  • (1)

    Ograniczenie do 60km/h nie jest kwestią braku wiary w motorniczych ale kwestią wiary w możliwości pieszych i kierowców samochodów.

    • 6 1

    • I kwestią niewydolnych hamulców w PESAch. Dortmundy są o całe 10 km/h szybsze

      • 1 0

  • nowe tramwaje

    mam zastrzeżenie do obsługi tych nowych tramwajów, a mianowicie obsługa nie potrafi dostosować temperatury w pojeździ. Funduje pasażerom saunę wychłodzi się na zimne powietrze z takiego tramwaju pot leci i choroba gotowa i w druga stronę w lecie często jako komora krioniczna czy nie możne tego z rozsądkiem wyregulować. Zwracanie uwagi obsłudze często kończy się wzruszenie ramion.

    • 4 0

  • Pesy to produkt nieudany. (2)

    Ruskie wagony KTM już są lepsze. Za taką cene 1 wagonu było się spodziewać jakiegoś guana jakim jest SWING. Za 10 lat rozpoczną się planowe kasacje tych wagonów. ZKM będzie żałował że nie modernizowali wagonów 105Na jak postąpił Wrocław (204WrAs , 205WrAs) Poznań (Moderus Alfa i Beta MF02-AC) czy np. Kraków (405N-Kr)

    • 3 4

    • oszalałeś (1)

      modernizować konstrukcję z lat 30 XXw ? Z SKM Gdynia jesteś czy co?

      • 0 1

      • A dlaczego by nie? Skoro przykład innych misat pokazuje, że można?

        • 0 1

  • Najlepsze były strare drewniane tramwaje (1)

    nie pamiętam symbolu, był szyk i szok

    • 10 3

    • Konstal N i 4N. Z tym, że to pochodna niemieckiego wagonu KSW.

      • 0 0

  • a na Marynarki Polskiej zlom (5)

    Linia 94 to zabytki na kolkach - masakra, dlaczego nie ma nowych skladow?
    A juz najbardziej zastanawiam mnie fakt ze linia nr 4 wciaz nie kursuje???????????????????

    • 8 0

    • (4)

      Zajrzyj na linie nr. 3 i 8. Tam dopiero zobaczysz złom na kółkach. Najgorsze trupy na te linie wysyłają.

      • 2 0

      • Jakie torowisko, takie trupy (3)

        • 1 0

        • jacy mieszkańcy, takie trupy... (1)

          • 0 2

          • Tak, prawda. Bo wszystko jest prawda. Jest:
            1) sama prawda,
            2) też prawda
            3) g...o prawda.
            I to co piszesz to własnie jest ta prawda III rodzaju! Byłeś/byłaś kiedyś na Stogach czy Przeróbce?

            • 1 0

        • To może czas torowisko wyremontować?

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane