• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

55 mln zł to za mało na dwa pociągi

Michał Brancewicz
25 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe. Województwo pomorskie posiada w swoim taborze spalinowe pociągi. Teraz czas na zakup pojazdów elektrycznych, ale ceny okazały się zaporowe.

Dwie oferty na zakup dwóch pociągów elektrycznych przez województwo pomorskie wyniosły blisko 70 mln i niemal 105 mln zł. To oznacza, że do tańszej oferty brakuje w budżecie ponad 14,5 mln, a do droższej niemal 50 mln zł.  



Co sądzisz o zaproponowanych cenach?

Zamówienie dotyczy dwóch pociągów: aglomeracyjnego i regionalnego.

Oferty na dwa pociągi:

  • Newag: 69,987 mln zł
  • Pesa: 104,919 mln zł

Kwota, jaką Urząd Marszałkowski zamierzał przeznaczyć na ten cel, to 55,350 mln zł. Brakuje więc co najmniej 14,5 mln zł.

Przypomnijmy. Zamówienie obejmuje zakup dwóch pociągów, aglomeracyjnego oraz regionalnego, i w założeniu może zostać rozszerzone aż do 31 pojazdów.

Czy jest szansa, że przy takich cenach któraś z ofert zostanie przyjęta?

- Obie oferty są znacznie powyżej pierwotnych kosztorysów, co oczywiście nas martwi, ale to efekt rekordowej inflacji, na którą nie mamy niestety wpływu. Mimo to mam nadzieję, że przetarg uda się rozstrzygnąć pozytywnie, gdyż zakup tego taboru jest dla nas priorytetem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Obecny tabor, zwłaszcza w obszarze aglomeracji, wymaga pilnej wymiany.
Czytaj też: SKM chciała kupić jeden pociąg za 50 mln, ale nie było ofert

Pociąg aglomeracyjny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi połączenia kolejowego na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Parametry pojazdu:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Pociąg regionalny



Fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym (EZT) do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna

Parametry pojazdu:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umowy, ale ten termin może zostać skrócony do 24 miesięcy.

Do 31 marca 2023 r. zamawiający powiadomi wykonawcę o chęci zwiększenia liczby zamówionych pojazdów. Maksymalnie do 10 pociągów regionalnych i 21 aglomeracyjnych. Warunkiem jest zachowanie tej samej ceny pojedynczego pojazdu.

W tej sytuacji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w ciągu 54 miesięcy.

Kryteria wyboru ofert:

  • cena brutto - 58 proc.
  • termin dostawy - 16 proc. (skrócenie z 36 do 24 miesięcy)
  • okres gwarancji - 12 proc. (od 36 do 60 miesięcy)
  • zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
  • moc ciągła silnika trakcyjnego w pojazdach - 5 proc.
  • chłodzenie falowników i przetwornic powietrzem w pojazdach - 3 proc.
  • lokalizacja zbiornika na fekalia pod ostoją w pojeździe typu 1 - 1 proc.

Opinie (147) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Jeśli ceny są zaporowe to zwiększa się budżet...przecież wszystko drożeje z dnia na dzień choc pensje stoją w miejscu...jeśli lansowane są te drogie elektryki to trzeba za to zapłacić.spalinowe byłyby 3 razy tańsze ale wiadomo,normy euro nie pozwolą na zakup.Pozostaje liczyc jak zwykle na cetralę,względnie dotację z UE.

    • 14 26

    • apx (2)

      czy ty czlowieku masz zycie jakies siedzisz tutaj na trojmiescie i co chwila twoje komentarze wiodac jestes specjalista od wszystkiego

      • 12 4

      • przecież on tu pracuje xD a wy się dalej jaracie tym baranem

        • 17 1

      • Twoje komentarze też widać

        Masz jakieś życie?

        • 0 0

    • Jak się ma brudne majciochy to je się zmienia puchatku.

      Ahahahaha.

      • 2 0

    • Tylko obecny rząd (4)

      Może nam dać wolność i środki na modernizację.

      • 1 10

      • Zrozum (2)

        Rząd nie ma swoich pieniędzy.

        • 9 1

        • A czyje? (1)

          • 0 3

          • podatników. No i te pożyczone, które podatnicy będą musieli oddać

            • 2 0

      • to chyba taki mało śmieszny żart, co? Jak na razie to zabiera środki samorządom bo przecież sam wie lepiej. Wraca "nowe"

        • 1 0

    • "bogatego" Pomorza nie stać na 2 nowe pociągi? (2)

      • 2 11

      • Bogate miasto w biednym kraju

        • 3 2

      • Na Śląsku i Mazowszu

        Już dawno jeżdżą nowe, u nas muzeum S- bahn

        • 2 0

  • Zaskoczony (3)

    Hehe, no kto by pomyślał...

    • 21 4

    • (1)

      ziobro zaskoczenia

      • 6 1

      • Nawet młody Tusk z ojcem wiedzą, że to zamówienie to lipa

        • 2 1

    • I o to.....

      właśnie "woj. pomorskiemu" chodziło. Chcieliśmy kupić nowy tabor, ale ci źli producenci, na czele z "narodowa fabryką" za dużo chcą. Jakże inaczej było by gdyby zamówienie opiewało na 30 EZT-ów....no bo im więcej tym taniej, no ale jak działamy "pod publikę" to mamy to co mamy, czyli gooowno !

      • 8 4

  • oby nigdy wiecej Pesy, wystarczy że ich tramwaje sa beznadziejnie zaprojektowane (2)

    • 24 17

    • ani nie usiadziesz, ani za okno

      nie wyjrzysz, bo te resztki szyb pozaklejał Łysicki propagandą.

      • 6 3

    • Tylko Newag!

      • 0 0

  • (1)

    To kupić 1,proste.Nie bardzo rozumiem to zdziwienie...przecież wszystko każdego dnia drożeje...Nie żałujcie grosza drodzy włodarze niczym Wiesław Wojnar z wesela.Na pasażerach komforcie nie ma co oszczędzać...a długu miasta i tak się nigdy nie spłaci.

    • 11 13

    • Dałem Ci lajka

      Za Wiesia Wojnara ;)

      • 0 0

  • Czemu elektryczne ? Nie bardziej ekologiczne są na energię słoneczną ? Fotowoltaika ? (5)

    • 5 20

    • Czemu elektryczne ?

      Żagiel też można ....

      • 9 0

    • a energia słoneczna to nie jest elektryczność?

      pała z fizyki...

      • 8 0

    • Panie kierowniku dziś SKM nie jechalo

      Bo słońce zaszło chmurami.

      • 3 0

    • Lepiej na turbiny wiatrowe

      Dr gamoń

      • 0 0

    • Lepszy byłby parowóz.

      Jak zabraknie węgla to można nazbierać chrustu przy torach i pojechać dalej.

      • 2 0

  • prędkość maksymalna 160 km/h obniżcie do 80 km/h i będzie o połowę tańszy

    • 17 12

  • Opinia wyróżniona

    Nietypowe pojazdy (9)

    Jak się zamawia pojazdy nietypowe, tj. dotychczas w Polsce nieoferowane oraz w podstawowej liczbie po 1 sztuce na dany typ, to niestety należało się liczyć z ofertami przekraczającymi kosztorys.
    Producent musi zaprojektować pojazdy specjalnie pod nietypowe zamówienie nie mając przy tym żadnej gwarancji, że zamawiający skorzysta z opcji zwiększającej podstawowe zamówienie. To są konkretne koszty i ryzyko, które ponosi wyłącznie producent taboru.
    Dla mnie te oferty cenowe nie są żadnym zaskoczeniem.

    Przetarg należało rozpisać z zamówieniem podstawowym na co najmniej 5 pojazdów każdego typu oraz podzielić je na dwa odrębne, wówczas mogliby startować producenci chcący realizować tylko jedną część zamówienia. W tym przetargu takich możliwości zabrakło.
    Przetarg do unieważnienia i rozpisania od nowa na innych warunkach.

    • 88 1

    • Co w nich jest nietypowego, bo nie znam się na tym ? (3)

      • 7 5

      • Hm... (2)

        Np. 9 par drzwi po każdej stronie pojazdu. To sugeruje, że UM do obsługi aglomeracji chciałby kupić pojazdy 3 czlonowe na wózkach indywidualnych dla każdego czlonu, czyli tak jak jest w starych EN57. Obecnie dostarczane pociągi zwykle oparte są na tzw. wózkach Jacobsa, czyli wspólnych dla sąsiadujących że sobą członów pojazdu.

        • 12 0

        • Dużo w tym racji.....ale (1)

          układ wózków nie ma nic wspólnego ani z ilością drzwi, ani z ilościa członów w EZT-cie. Ponieważ teraz zamawiane sa tylko składy niskopodłogowe dostosowane do peronów o wys. 550,760,960 mm pudła wagonów nie moga byc oparte na belce a jedynie na konstrukcji pudła, a w tym przypadku rozmieszczenie wózków jest dowolne, oczywiście po uwzględnieniu obliczeń wytrzymałościowych

          • 2 3

          • 960 mm

            ... to jest wg Ciebie niską podloga?

            • 6 0

    • Ekspert (2)

      Twoja szeroka wiedza wskazuje iz na pewno kupiłem już co najmniej z 50 pojazdów kolejowych.

      • 2 1

      • Do 50 jeszcze nie doszedłem, ale kto wie, może za jakiś czas tyle ich w sumie będzie.

        • 1 1

      • Chyba podkładów palę w piecu

        • 0 0

    • Dla mnie pociągi na sztuki to sobie może tzw. Republika Naddniestrzańska kupować

      A nie jakoby poważny region w Polsce. Przecież to zamówienie nieomalże typu: poproszę trzy wagony i pół lokomotywy...

      • 7 0

    • Chińczycy by je wykonali w tydzień i za 10ml

      • 0 0

  • Nie nie nie

    Niech sobie tymi PESAmi w Bydgoszczy sami jeżdżą.

    • 23 7

  • Ciekawe co ma pociąg o połowę droższy od tego drugiego (przy tych samych wymaganiach klienta).

    I widać nieciekawy przetarg, jasne jest że sztuka pociągu może być tańsza jak ktoś zamówi 20 sztuk. A w tym przetargu albo 2 albo 31, to jak poważna firma ma proponować cenę i planować produkcję?

    • 27 1

  • Niestety Miasto zapomniało że Rząd zafundował drożyznę i hiper inflację - a kto za to płaci? Pan, Pani, Społeczeństwo. (11)

    15 do 50 milionów brakuje do oferty Miasta. Czyli inflacja dla zakupu pociągów wynosi od 27% aż do 100 %. Brawo polski Rząd - trzymajcie tak dalej to niedługo chleb będzie za 20 złotych :)

    • 34 19

    • co ma do tego "miasto"? (2)

      • 7 1

      • A czy gdańscy eurodeputowani przekazali swoje mieszkania uchodzcom , np jeśli maja 12 takowych? (1)

        • 13 2

        • Dlaczego przedmówca

          Przekazał organ znajdujący się pomiędzy uszami do celów naukowych

          • 2 2

    • Może celowo

      Bo kto zapłaci 30% odsetki od 2 miliardów długu miasta?

      • 2 3

    • Jak mozna oceniac inflacje wzgledem ceny pociagow

      To juz trzeba nie miec mozgu

      • 0 1

    • Wygramy wybory kuPOwać będziemy za darmo

      Używane rocznik 1952 już mamy z Germania załatwione

      • 4 5

    • Nowy nick?

      • 1 0

    • Ruski trolu a w zasadzie to tusko trolu gdyby głupota potrafiła latac to bys został bocianem :)

      • 2 6

    • nie tylko rząd, sankcje na Polske nałożył zgodnie cały POPIS z sejmem

      i przegłosował podwyższenie finansowania amerykańskiego wojska do 3% PKB

      • 3 0

    • Czyli od jutra kartofel? Che che

      • 2 0

    • Inflacja jest przez wojnę rząd tu nie ma wiele do gadania.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane