Fakty i opinie

A1. Ruch jak przed pandemią, ale korki krótsze

W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią.
W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią. fot. Trojmiasto.pl

W lipcu i sierpniu przez bramki autostrady A1 przejechało łącznie 4,3 mln pojazdów, co oznacza spadek o zaledwie 6 proc. wobec ubiegłorocznych wakacji. Znacząco poprawiła się za to przepustowość bramek. Korki skróciły się dzięki samym kierowcom, którzy chętniej korzystają z automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Od początku lipca liczba zarejestrowanych w nim pojazdów wzrosła z 244 tys. do 345 tys.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Jadąc na południe kraju, najczęściej korzystasz z:

A1, wolę zapłacić za przejazd, ale mieć większy komfort jazdy 73%
S7, wolę jechać darmową ekspresówką 19%
innej drogi, unikam zatłoczonych tras 8%
zakończona Łącznie głosów: 1119
Wszystko wróciło do normy - tak najkrócej można opisać minione wakacje na autostradzie A1. Dawało się to odczuć zwłaszcza w lipcowe i sierpniowe weekendy, gdy natężenie ruchu w niczym nie różniło się od sytuacji na drogach, jaką pamiętamy sprzed pandemii. W lipcu i sierpniu ruch był bowiem tylko o 6 proc. niższy niż w ubiegłym roku. A pierwsze symptomy tego, że sytuacja wraca do normy były już pod koniec lipca.

- W lipcu z AmberOne Autostrady A1 skorzystało 2 mln 117 tys. pojazdów, z czego najwięcej w sobotę, 25 lipca, kiedy to przez wszystkie bramki przejechało ponad 80 tys. pojazdów. W sierpniu ruch wyniósł 2 mln 252 tys. pojazdów, a największe natężenie przypadło na sobotę, 1 sierpnia, i wyniosło 86 tys. pojazdów - wylicza Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.

Aplikacja AmberGo coraz popularniejsza



Optymizmem napawa też szybki rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 244 tys. pojazdów, a pod ich koniec już ponad 345 tys.

- W wakacje ok. 18 proc. wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO - dodaje Kordecka.
Dzięki temu znacząco poprawiła się płynność ruchu na bramkach i ich przepustowość. Przełożyło się to na krótsze i mniej uciążliwe korki, co w konsekwencji oznaczało też rzadsze znoszenie opłat za przejazd A1 poprzez otwieranie szlabanów na bramkach zjazdowych w Rusocinie i Nowej Wsi. W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019.

Poprawiła się też przepustowość bramek. W Rusocinie dotychczas obsługiwano maksymalnie 1,7 tys. pojazdów na godzinę, a przy obecnym zainteresowaniu AmberGO liczba aut przejeżdżających przez bramki wzrosła do ponad 2 tys. na godzinę.

- Efektywność systemu AmberGO na obecnym etapie zależy wyłącznie od liczby aktywnych użytkowników systemu. Zależność jest prosta, im więcej użytkowników, tym sprawniejszy ruch na bramkach. Większa liczba aktywnych użytkowników umożliwi nam także stałe otwarcie i oznakowanie (także poziome) bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. Powyższe będzie możliwe, gdy co trzeci pojazd oczekujący na głównym placu poboru opłat na dokonanie opłaty za przejazd autostradą dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. Przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. Przy obecnych 20 proc. użytkowników AmberGO zachowanie bramek dedykowanych wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO - tłumaczy Kordecka.
Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo.
Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. fot. A1

Trzy kolizje dziennie



Duży ruch na autostradzie niestety przełożył się też na statystyki wypadków i kolizji. W lipcu i sierpniu na A1 doszło do 167 kolizji18 wypadków, w których ranne zostały 64 osoby, a 1 osoba poniosła śmierć. Podobnie jak w latach ubiegłych najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do umiejętności i warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.

Zapędy kierowców do szybkiej jazdy próbowała hamować policja. Łącznie przeprowadzono blisko 900 kontroli i wystawiono 148 mandatów, które najczęściej wystawiano za przekraczanie dozwolonej prędkości, brak zapiętych pasów, brak uprawnień do kierowania pojazdem oraz korzystanie z telefonu podczas jazdy.

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • I nie trzeba było ani razu ponosić bramek jak za poprzedniej władzy - można? Można! (5)

    • 29 100

    • Bramki

      WTedy jeszcze nie było AmberGo mistrzu oraz kilkua innych rozwiązań które wprowadzono póxniej :-)

      • 27 2

    • A le wiesz, że przed wyborami ci sami rządzili, nie?

      I też bramki były podnoszone.

      • 19 2

    • Czytaj ze zrozumiemiem

      Jest wyraźnie napisane, że zaszła taka potrzba

      • 10 1

    • czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, idź do szkoły zamiast tu śmierdzieć

      "W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019."

      • 16 2

    • Zacznijmy od tego, że najwieksza bzdura w tym całym AmberGo jest brak możliwości podpięcia karty Flota badz DKV czyli kierowców, którzy de facto najczęściej korzystają z autostrady.

      • 9 0

  • (5)

    Autostrada zmienia bardzo dużo i warto z niej korzystać, ale czasami korki pojawiające się w momentach tłoku na końcu przy bramkach niweczą zysk czasowy. Nie wierzę, że admistrujący A1 nie wiedzą, w które dni w jakich godzinach te korki będą, bo powinni już taką wiedzę posiadać. No i brakuje z daleka czytelnych oznaczeń, ktore stanowiska są bezobsługowe...

    • 55 10

    • Chcesz powiedzieć, że ten wielki świecący ekran LEDowy z przekreślonym inkasentem to za mało? (4)

      Podjeżdżając przepisowe 40 km/h do bramek jest wystarczająco dużo czasu, żeby się odpowiednio ustawić.

      • 31 6

      • (2)

        A typowy polak Pan Janusz z Wąsem jadąc z Grażynką widzi pustą bramkę i przecinając 3 pasy jak połączenie Hołowczyca z Kubicą mknie i jest zdziwiony że pojawia sie komunikat że jego tablic nie rozpoznano a potem wymachuje jak ktoś na niego zatrąbi bo jak ktoś śmiał mu zwrócić uwagę.
        Jak widzę blachy z południa które nagle sie wymykają z kolejki do pustej bramki amber go to mam przed oczami trąbienie awaryjne i cofanie.

        • 15 2

        • Ja z kolei zostawiam takim delikwentom miejsce (1)

          By mogli ew wycofać bez przesuwania całej kolumny oczekujących.
          Dla mnie to żadna hańba zostawić odległość a w praktyce jak się trafi gamoń, to szybciej się dostanę do bramki.
          A zarządca drogi powinien wyłapywać na monitoringu cofających się spod bramek: wkońcu to dalej autostrada na której jest zakaz cofania czy zawracania. Może jak dopłaci parę stówek do przejazdu to na przyszłość nauczy się czytać znaki...

          • 5 2

          • Mi niektóre bramki nie wyłapują tablic

            I muszę cofać i podjeżdżać jeszcze raz...mam wrażenie, ze jest to związane z automatycznym podawaniem biletów- wtedy nigdy nie rozpoznaje. Ale są bramki ( nie na wjeździe od nas), które wyłapują zawsze:)))

            • 2 0

      • Tak, ten piktogram jak widać jest mało zrozumiały

        Skoro ludzie się mylą. Jak ktoś pierwszy raz jedzie a1 i w ogóle nie wie że jest istnieje taki system poboru opłat może się nie domyślić co oznacza.

        • 6 0

  • Bramki (7)

    Fajnie by jeszcze było, gdyby kierowcy zwracali większą uwagę na oznaczenia AmberGo. Nadal było sporo przypadków, że jakiś Janusz blokował całą bramkę, bo nie spojrzał nie tylko na wielki znak u góry, że to bramka tylko dla AmberGo, bez obsługi, ale nawet nie spojrzał na dużą tablicę na wysokości jego oczu, która jest przy każdej takiej bramce, a która miała taką samą informację.

    • 90 9

    • No dokładnie, Janusz w porsze alebo innym beemwu X6 lub X1006

      zdziwione Janusze też chcą jeździć się wykąpać w sinicach :)

      • 8 1

    • Ostatnio spotkałem się z gościem, który zrobił awanturę w Rusocinie (3)

      Okazało się że korzystał z Amber GO, a mimo to szlaban się nie podniósł... Przypuszczam, że jest więcej takich przypadków.

      • 12 1

      • (1)

        Czasem, jak się zbyt szybko wjeżdża, system nie odczyta danych z tablicy rejestracyjnej.

        • 5 6

        • Mi po prostu czasem nie rozpoznaje

          Myli się zawsze w tej samej, ostatniej literze- u czyta jako l. Prędkość nie ma nic do rzeczy, tablica zawsze bez śladu brudu. Kamery na parkingach, centrach itp nigdy się nie mylą...był okres, ze przez dwa miesiące mnie nie rozpoznawało na wjeździe, zawsze rozpoznawało na wyjeździe - wjazd nieznany po interwencji się poprawiło, teraz od wakacji znowu gorzej...

          • 4 0

      • Też raz miałem taką sytuację

        Ale dosłownie raz na kilkadziesiąt przejazdów. Z ciekawości sięgnąłem do strony AmberOne co w takich przypadkach, bo nie chciało mi się wierzyć, że trzeba się wycofywać kiedy system zawiedzie. I nie pomyliłem się, jeżeli mimo zainstalowanej i poprawnie sparowanej płatności i czytelnych tablicach szlaban nie podnosi się, należy wcisnąć przycisk SOS, system łączy nas z człowiekiem który z ręki wbija numery w system odczytując je z kamery i otwiera bramkę :)

        • 10 1

    • Amber Go

      Jechałem w te i nazad i na 4 przejazdy przez bramki, dwa razy miałem przed sobą Janusza bramek... Czyli wyszedłem na zero albo w plecy w czasem bo Janusz musiał wycofać... Nie polecam...

      • 4 2

    • Puszczać z dodatkową opłatą

      A ja bym tych Januszy już puszczał przez bramki AmberGo tyle, że za dodatkową opłtą. I nie pozwalałby im się cofać. Raz bym zapłacili, drugi raz by stawali porządnie.

      • 1 0

  • Muszę przyznać że aplikacja AmberGo działa bardzo dobrze (9)

    Szkoda tylko że tak mało osób wie że ma je na swoich telefonach już teraz gotowych do użycia.
    Wystarczy odpalić aplikacje bankową wpisać nr rejestracyjny i jechać. Nie trzeba nigdzie się logować przelewać kasy.

    • 38 9

    • (2)

      I i fak stoimy 5km w korku do bramek

      • 6 1

      • Dlatego że tak mało osób korzysta z aplikacji

        O to mi chodzi od początku.

        • 5 2

      • Zawsze mnie zastanawia dlaczego "miejscowi" stali klienci a1 zwłaszcza w sezonie gdzie więcej niż prawdopodobne jest to że na ostatnich bramkach odczekaja w kolejce do bramek nie zjada jedna wcześniejszą tylko pchają się do końca i są zdziwieni że stoją w korku.

        • 1 0

    • (5)

      Nie musisz mieć aplikacji z bluemedia,
      teraz co druga aplikacja mobilna w każdym banku daje taką ofertę.
      Podajesz nr rejestracyjne i masz to już aktywne

      • 3 3

      • Mam aplikacje IKO w banku pko. Gdzie takie coś znaleźć?

        • 2 0

      • Każda, czy co druga? (3)

        Chyba nawet nie co druga ;)

        • 3 0

        • Jego banku (2)

          Wiec każda... Ja mam w 3 bankach aplikacje i nie kojarzę by w którym kolwiek była możliwość taką jaką opisuje...

          • 1 0

          • a ja mam w jednym banku aplikację i działa... (1)

            może warto zadzwonić na infolinię banku, zamiast stukać komentarze na 3miasto

            • 0 1

            • To może podziel się nazwa aplikacji lub chcoiaz bankiem?

              • 1 0

  • Autostrada powinna byc darmowa to nie byloby korkow (8)

    Ja omijam jej jak ognia, nie bede placic 30zl za taka trase. Czasem jade z zona do torunia to jedziemy tak jak kiedys krajowka jak ludzie.
    Szkoda, ze dawne rzady ustalily ze autostrady sa platne, obecny rzad z pewnoscia zroiblby to bardziej dla obywateli.

    • 32 80

    • (1)

      Darmowa nie, ale zarządzana przez państwo i za państwową winietę.

      • 13 1

      • U nas taka winieta by kosztowala 1000zl

        • 7 1

    • Skoro wy jedziecie jak ludzie, to jak jadą ci na autostradzie?

      • 8 4

    • buahaha

      • 3 2

    • Slaba logika

      Obwodnica jest darmowa, ale czy aby na pewno gwarantuje to brak korków? To w czy stoję każdego dnia?

      • 5 0

    • Platne autostrady (1)

      co stoi na przeszkodzie zeby obecny rząd zniósł.oplate..hahaha

      • 11 0

      • nie może

        bo to prywatny interes finansowany przez tuska i ministra zegarka

        • 2 8

    • to jest drugie amber gold

      tusk zrobił na tym interes

      • 0 8

  • (6)

    W Austrii winieta 10 dniowa kosztuje tyle co u nas przejazd do Torunia

    • 85 2

    • to kup tam chlebek, nabiał, mięso, artykuły chemiczne i wróć z paragonami hahaha (2)

      albo kup mieszkanie hehehe i pogadamy

      • 11 25

      • Ale tam nikt nie zarabia 500euro

        • 22 1

      • Ceny jak u nas a pensje odpowiednie do cen

        • 15 1

    • Polactwo jest za głupie na winiety a zbyt tępe by uczyc sie z cudzych doswiadczen

      Poza tym szwagier ma firme co importuje szlabany i trzeba bylo bramki zrobic w projekcie

      • 2 0

    • Golić frajerów ;)

      • 0 0

    • bo austria miała rządy dla ludzi

      a Polska zawsze najemników dla kasy i interesu.

      • 0 0

  • Ale nadal mamy jeleni, którzy czytać nie umieją i ładują się po bilet do bramki bezbiletowej, (2)

    super hiper fury, ale myślenie to obca im cecha, za to miny zdziwione i zdenerwowanie, przecież on/ona ma taką furę, że na pewno przejedzie, ludzie w drogich samochodach, przecież zawsze mają racje hahahaha,

    • 44 6

    • bo trzeba wybudować bramki i**oto-odporne, bo ludzie zawsze będą się ładować liczac na to ze skrócą sobie kolejkę, podoba mi się metoda na lej jaka była stosowana na norweskich autostradach w latach 90-tych, jadąc wrzucało się monetę do leja po tym jak ona spadła otwierała się bramka, wyćwiczeni nawet nie musieli się zatrzymywać tylko wrzucali monetę przez okno auta jadąc w biegu

      • 0 0

    • Problem jest w tym, że na tych mniejszych wyjazdach/zjazdach

      Na bramce Amber Go można też pobrać bilet. Taka opcja była dostępna w zeszłym tygodniu na zjeździe w Kopytkowie oraz Malbork/Starogard

      I taki szofer że Starogardu jak wraca z Trójmiasta ma w głowie, że tam też można pobrać bilet

      • 5 0

  • spadek ruchu o 6% (3)

    chyba wystarczył żeby bardzo skrócić korki. wszak tristar o ile minut czy % skraca czas przejazdu? 2?

    • 20 6

    • (2)

      Tristar to była klapa podobno nieoficjalnie został już wyłączony

      • 2 4

      • (1)

        podobno nieoficjalnie XD

        • 6 0

        • no co? sąsiadka słyszała u pani w warzywniaku na hali

          • 4 0

  • (3)

    system powinien nieco wcześniej reagować i podnosić szlaban. Zdarzało mi się, że jadąc bardzo wolno i tak musiałem cofnąć o 0.5 m żeby podnieść bramkę.

    • 24 3

    • Paaanie, ja to musiałem wyjsć z auta i sam szlaban podnosić :)

      • 1 0

    • mi kilkadziesiąt razy nie otworzyła się bramka (1)

      i nie ma znaczenia czy na wjeździe czy na zjeździe, czy powoli podjeżdża się pod bramkę czy utrzymuje duży odstęp od samochodu poprzedzającego. Ostatnio facet z obsługi powiedział ze kamery łapią przed budkami, a nie przed szlabanem. Nie wiem. Powoli już to mnie zaczyna wkurzać bo za mną jak zawsze sznur samochodu i tylko trąbią. Przeważnie jest info "pojazd nierozpoznany". Samochód czysty, żadnych opasek na tablicy rejestracyjnej, tablica zamontowana prosto. uważam ze program źle szczytuje literkę "Y" bo często pokazuje cyfrę "1" zamiast niej. Autostradą jeżdżę codziennie.

      • 5 0

      • Moja stara

        Też źle szczytuje

        • 1 0

  • To jest jakaś paranoja (2)

    Dlaczego rząd nie wprowadzi jednakowych dla całego kraju opłat.

    • 18 6

    • bo akurat A1 i A2 są autostradami na koncesji - wybudowane przez inwestorów prywatnych w zamian za możliwość zarabiania na niej...

      • 10 0

    • Bo w państwie z dykty warunki dyktuje mafia

      Mafia w garniturach i z dyplomami =)
      Czechy/Węgry - tam za 10 dni jeżdżenia autostradami płacisz około 50zł. U nas za tyle nie jesteś w stanie przejechać A1 tam i z powrotem bo brakuje 10zł.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.