• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ambitny budżet Gdyni na 2019 rok

Michał Sielski
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Gdynia nie zmienia swoich priorytetów inwestycyjnych. Gdynia nie zmienia swoich priorytetów inwestycyjnych.

1 mld 710 mln zł wpływów i 1 mld 858 mln zł wydatków zakłada projekt budżetu Gdyni na 2019 rok. Miasto będzie spłacać 92 mln zł kredytu i planuje zaciągnąć kolejną długoterminową pożyczkę - nawet na 240 mln zł.



Gdynia chce wydać w 2019 roku o 10 mln zł mniej niż w mijającym 2018 roku. Struktura wydatków jest niemal identyczna jak przed 12 miesiącami. Najwięcej pochłonie transport i łączność (27 proc. wydatków), oświata (25,8 proc.), opieka społeczna (14,2 proc.), gospodarka komunalna i ochrona środowiska (10,8 proc.) oraz administracja publiczna (5,1 proc.).

Zobacz również: Rekordowy budżet Gdańska w 2019 roku.

Ponad połowę dochodów własnych miasta stanowią wpływy z podatku dochodowego jego mieszkańców, które wynoszą 52,8 proc. i mają być o 8 proc. wyższe niż przed rokiem. Przypomnijmy przy tym, że liczba mieszkańców Gdyni sukcesywnie maleje, więc wprost wynika z tego, że pensje gdynian są coraz wyższe.

Zobacz projekt budżetu Gdyni na 2019 rok.

Gdynia planuje zaciągnąć 240 mln zł na pokrycie deficytu, ale jeszcze nie jest pewne, czy będzie wnioskować o pełną kwotę. Chce bowiem nadal inwestować i wykorzystać ok. 148 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na wydatki majątkowe oraz 20,5 mln zł na bieżące (połowa przeznaczona zostanie na rozwój szkolnictwa zawodowego).

W budżecie zapisano m.in. 23,5 mln zł na budowę Parku i parkingu centralnego na 270 samochodów, 48,3 mln zł na rewitalizację dzielnic: Witomino-Radiostacja, Oksywie, Chylonia i Kamienna Góra, a także 41 mln zł na budowę szkoły na Wiczlinie oraz 20,8 mln zł na modernizację energetyczną budynków komunalnych oraz budynków użyteczności publicznej.

Gdynia stawia na inwestycje drogowe

Flagowym projektem drogowym w Gdyni w 2019 roku ma być przebudowa ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Flagowym projektem drogowym w Gdyni w 2019 roku ma być przebudowa ul. Chwarznieńskiej na Witominie.
W 2019 roku nie zmieniają się priorytety inwestycyjne Gdyni. Nadal na pierwszym miejscu będą drogi i transport. Gdynia chce wydać na nie ponad 307,5 mln zł, co stanowi 59,2 proc. wszystkich wydatków majątkowych.

Czytaj także: Budżet Sopotu na 2019 rok.

Najwięcej pochłonie zakup nowych autobusów i trolejbusów (124,5 mln zł). 35 mln zł przeznaczono na modernizację dróg powiatowych, na co składa się przede wszystkim przebudowa witomińskiego odcinka ul. Chwarznieńskiej, która szersza dla kierowców nie będzie, ale pojawi się na niej buspas i droga rowerowa. Do tego dojdzie 8 mln zł na remonty dróg gminnych i 0,5 mln zł na oświetlenie ulic.

33,6 mln zł pochłonie budowa węzła integracyjnego przy przystanku kolei metropolitalnej Gdynia Karwiny, a 19,2 mln zł stworzenie węzła integracyjnego Chylonia.

Projekt budżetu radni przegłosują w ciągu najbliższych tygodni.

Opinie (200) 2 zablokowane

  • (3)

    Ubywa mieszkańców bo miascie nie powstaje nic po za parkiem kolejna bzdura jeśli miasto nie potrafi przyciągnąć inwestorów swoją polityką to co tu się dziwić. Miasto żyje z biznesu który wytwarza wszelkie dobra poczęci od przysłowiowego gwoździa po silnik czy części do niego. Jeżeli nie ma klimatu z strony miasta dla inwestorów to idą gdzie indziej gdzie orrzymają korzystniejszą ofertę. Rynek nie zna próżni inne miasta wygrywają z Gdynią.

    • 32 4

    • Rosyjska składnia i ortografia. (2)

      • 1 11

      • Dobrze że w urzędzie macie czas

        Na siedzenie i pisanie po polsku.

        • 11 0

      • Może rosyjska ruletka z prezydentem Gdyni.

        • 1 0

  • Liczba inwestycji drogowych powala! (1)

    • 38 1

    • Bo Gdynia to miasto nader ekologiczne, brawo Panie Wojtku, precz z blacho-smrodami!

      • 2 5

  • Nie marudzić, sami wybraliście w wyborach (3)

    • 51 5

    • (2)

      Nie było na kogo głosować :(

      • 1 19

      • A pan Żmuda

        • 8 3

      • A co, miał Eugeniusz Kwiatkowski z zaświatów przybyć? Kandydatów było aż nadto, a wybraliście najgorszego.

        • 12 0

  • (9)

    A może by tak zacząć finansować poważne, poprawiające przepustowość inwestycje drogowe?! 43,5 mln na drogi to żart przy obecnym sytuacji drogowej w Gdyni, miasto stoi! Od kilku lat Gdynia nic nie robi, żeby poprawić komfort jazdy po mieście, podobnie z transportem kolejowym na Północ. Nic!

    • 41 6

    • Święta przepustowość (7)

      Ludzie nie rozumieją, że wieczne zwiększanie przepustowości niczego nie da, bo dróg nie można poszerzać w nieskończoność i w końcu się zakorkujemy i zatrujemy na śmierć. Całe szczęście, że na Witominie pomyślano o alternatywnym rozwiązaniu.

      • 7 9

      • Ale w Gdyni od lat nie ma żadnych inwestycji!

        • 9 3

      • nie można w nieskończoność poszerzać istniejących dróg - możliwe (5)

        Ale to nie jest ten przypadek.
        W naszym przypadku dróg nie ma.
        A na pewno nie ma ich w ilości i parametrach adekwatnych do potrzeb funkcjonowania tego miasta jako centrum portowo-handlowego.
        No chyba, że są inne pomysły na funkcjonowanie tego miejsca ale, niestety, nie wyjawiono ich szerszemu audytorium.

        Uporczywe trwanie przy ideach niespójnych z rzeczywistością i oczekiwaniem społecznym jest jednostką chorobową eliminującą z życia publicznego.

        Pomysłu na Chwarznieńska nie da się określić inaczej niż tym, co zwykle się zdarza po nadużyciu... Stąd ksywa?

        • 9 3

        • (4)

          Może po prostu aut jest za dużo? ponad 700 na 1000 mieszkańców.
          Ja tutaj bym doszukiwał się przyczyn problemu.

          • 2 6

          • tak może i jest

            ale tą drogą wielu ludzi dojeżdża do i z obwodnicy , rozbudowuje się także Gdynia zachód , komunikacja miejska niestety nie nadąża za zmianami , nie słychać o rozbudowie kolei miejskiej w tym rejonie , o której jakiś czas temu wspominano

            • 4 1

          • a co w zamian? (2)

            Może i są ludzie, którzy nadal w samochodzie lokują ambicje. Jednak dla większości to przykra konieczność. To nie jest duże miasto a nie potrafi ono:
            a. zadowalająco skomunikować swojego terenu
            b. spowodować aby tak intensywne przemieszczanie nie było potrzebne

            Proszę budować centra biurowe w Chwaszczynie a nie na Łużyckiej czy w porcie, to ludzie tam będą jeżdzić do pracy. Proszę rozbudować kolej na górnym tarasie, to nie bedzie potrzeby zjeżdżać na dół, aby przemieścić się po Trójmieście.

            Czemu ma służyć ładowanie kasy w kosmetykę jednego skrzyżowania, do którego nie mozna dojechać. Nie lepiej przeznaczyć te środki na wykup "klocków" z lat 60, które duszą Chwaszczyńską. Nie lepiej przeznaczyć je na "bypass" ?

            Aby autobusy miały którędy sprawnie (!!!) przejechać?

            No co się liczy? Że ludzie sami wymyślą dogodne rozwiązania?
            50% budżetu to PIT!!! Nie widzę opłacalności tej daniny i nie myślę nadal jej składać.

            • 8 0

            • problemy transportowe mieszkańców nie dają się rozwiązywać (1)

              metodami wyłącznie inżynierskimi (typu poszerzanie dróg lub wprowadzanie buspasów).

              Trzeba obciążać użytkowników samochodów kosztami, które ich wybory środka transportu generują: opłaty za parkowanie powinny pokrywać pełne koszty budowy i utrzymania miejsc do parkowania. Ponadto trzeba radykalnie stawiać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ludzi chcących docierać do stacji SKM i PKM nie tylko pieszo, ale i rowerami (wspomaganymi elektrycznie) i innymi innowacyjnymi, a nie terenochłonnymi rodzajami transportu osobistego.

              Bez znaczącej rewizji sposobów myślenia o mobilności w mieście nic się nie poprawi bez względu na skalę wydatków na sieć ulic i dróg.

              • 1 3

              • no to gdzie są te linie dojazdowe, parkingi P&R?

                Ile kosztuje jest wytworzenie? widzisz jakieś ruchy w tym kierunku oprócz przysłowiowej już farby?

                Dywagować można sobie do świtu a ludzie bez widocznej korzyści swojego postępowania nie zmienią. Bo to są utopie.

                O rowerach w mieście o przewyższeniach w okolicach 200m to lepiej nie wspominaj. Nawet ze wspomaganiem.
                Aby było jasne - 100km dziennie na rowerze w górach nie jest mi obce.

                • 2 2

    • Budowa nowych dróg i poszerzanie istniejących nigdzie na świecie nie poprawiło sytuacji w mieście

      i gwarantuję, że Gdynia nie będzie wyjątkiem.

      • 2 2

  • A mnie cieszy ścieżka rowerowa na Chwarznienskiej (2)

    Wreszcie żaden z kierowców nie będzie narzekał, że mu ped**arze blokują ulicę

    • 10 20

    • I tak będą jeździć ulicą.

      Względnie chodnikiem.

      • 5 3

    • zwlaszcza zimą

      • 5 1

  • (3)

    Szkoda że dzielnice pónocne zostają w tyle . Okolice są przepiękne i warto się zainteresować i inwestować . A bardzo szybko zwrócą się koszty .

    • 20 2

    • zaproponujcie przyłaczenie się do Rumi (2)

      Poważnie

      W Gdańsku św Wojciechu zapomnianym przez Boga i Adamowicza ludzie zaczęli ankiety rozsyłać o referendum w sprawie przyłączenia do Pruszcza Gdańskiego i od razu się znalazły pieniędze na kanalizację.

      • 7 0

      • To była plotka tylko. (1)

        • 0 6

        • może i plotka

          ale pomysł dobry.

          • 0 0

  • Prawdziwi mistrzowie ekonomii. (1)

    Ciekawe czy z taką uwagą i prawdziwym wizjonerstwem, prowadziliby również swoje prywatne biznesy? Spłacanie kredytów kredytami, mało uzasadnione wydatki itd... no ale w końcu to nie ich prywatna kasa. Odpowiedzialności zero, bawimy się.

    • 22 4

    • Prawda

      • 2 0

  • tunej pod torami na Północnej zrobią? (1)

    • 31 1

    • Wizualizacja jest

      Pan Szczerba zaraz wrzuci.

      • 8 0

  • (3)

    A co z lotniskiem?

    • 15 2

    • no jest przecież (1)

      • 5 2

      • A że nie działa

        To inna para kaloszy

        • 4 2

    • Lepiej wypluj te słowa bo jak Szczurek wazmie to na poważnie to gotów nam wybudować jakieś lotnisko.

      • 2 0

  • jaka przebudowa (1)

    Chwarznieńskiej? To kosmetyka zapuszczonej ulicy, która trwać powinna góra 1 miesiąc a nie dwa lata i kosztować góra tyle ile jest w budżecie na rok 2019 czyli 35 milionów a nie 85 milionów - koszt całkowity. Wydanie takiej kasę na budowę - czytaj wymalowanie ścieżki rowerowej i odcinkowego buspasa oraz załatanie dziur to ignorancja i marnotrawienie pieniędzy podatników. Inwestycje tą można tylko porównać z "Portem Lotniczym" w Gdyni - razem do kosza pójdzie 200 milionów.

    • 32 5

    • kiedy kilka lat temu była mowa

      o budowie drogi omijającej Witomino to 100 mln na jej budowę było za dużo dla władz miasta

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane