• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • decyzja rozpoczęcia niszczenia 1000 letnich zabytków zapadła? (1)

    przyznam, że jestem zszokowana decyzją wprowadzenia lini autobusowej na stare miasto. Ludzie to nie jest mądre rozwiązanie!!! Wszędzie na świecie chroni się tak cenne zabytki OGRANICZAJĄC RUCH POJAZDÓW W GRANICACH ZABYTKÓW a tu nasze "mądre" władze wykombinowały jak dopełnić swoje kieszenie dodatkowymi pieniędzmi poprzez rozpoczęcie powolnego lecz trwałego niszczenia istoty miasta...

    • 8 1

    • Zapraszam do Wiednia

      Zapoznać się z trasami linii autobusowych 1A, 2A, 3A.
      Zapraszam także do Bremy gdzie można obejrzeć tramwaje przejeżdżające przez sam środek starego miasta, tuż przy ratuszu. Obawiam się, że te miasta nie zaliczają się do "wszędzie na świecie" zdefiniowanego przez szanowną komentatorkę.

      • 1 1

  • (10)

    To jest jakiś żart! Ruszać tyłki i zwiedzać, a nie tylko podjechać tu, podjechać tam. Później cukrzyca, miażdzyca i niedowład kończyn się robi.

    • 224 44

    • DO PRZEDMÓWCÓW: MIESZKAŃCY TO NIE TYLKO MŁODZI, SPRAWNI FIZYCZNIE LUDZIE. (4)

      macie taką świadomość czy wogóle nie myślicie?

      • 9 6

      • Mieszkańcy to są akurat ostatni do (3)

        popierania tych autobusów ;-) Jeszcze tego im pod oknami potrzeba :-)

        • 7 5

        • BĘDZIESZ PIERDZIAŁ INACZEJ MAJĄC 80 LAT I DO PRZYCHODNI 4 KM (2)

          • 5 2

          • proponuję zamianę - mieszkanie w pobliżu wałowej i aksamitne (przychodnie) dosłownie 1,5 minuty spacerkiem, 2 pokoje na parterze , słoneczne

            • 1 0

          • to nie kiś mieszkania 84 metry na szerokiej tylko zamień na mniejsze w poblizu przychodni ... tylko marudzić , zawsze jest rozwiązanie ... lepsze to niz autobus na piwnej w trakcie jarmarku

            • 1 0

    • a potem stęka grubas jeden z drugim i kolejki u lekarza , bo żre jakby pracował fizycznie a potem d*pa samochodem wszędzie wożona

      • 6 2

    • poco komu ta linia by powietrze woziła? jak komus daleko to taxi dzwoni!

      a jak juz ma tędy jechać to powinna byc jakaś furmanka albo melex elektryczny!

      • 7 7

    • popieram

      czytając zastawiałam się, jak to dzisiaj data, czy to nie spóźniona wiadomość prima-aprilisowa?????

      • 7 5

    • miasto jest przede wszytskim dla mieszkańców

      a nie dla turystów.

      • 13 0

    • dokładnie^^

      a autobusy i tak będą w korkach stały...

      • 16 5

  • www

    przynajmiej bedzie cos warszawskiego bo w Warszawie od zawsze jezdza

    • 0 4

  • Budyniobusy ? Na starówce ?

    Spalinowe ? Z przejściem dla pieszych na Długiej ? Albo Mariackiej ? Za moje pieniądze ? A co lekarze na to ??

    • 6 0

  • Absurd. (13)

    Aż człowieka skręca od tej głupoty.Przecież można podjechać tramwajem i od dworca,Huciska,Żabiego Kruku,Chmielnej,Łąkowej i Elbląskiej,wszędzie jest już blisko i można zwiedzać.nie przesadzajmy z tą odległością,jestem niemłodą turystką i nie takie odległości pokonuję żeby coś ciekawego zobaczyć.Żenada ruszcie tyłki a będziecie zdrowsi!!!

    • 22 8

    • Oj tuptuś tuptuś (8)

      Ostatnio miałem przyjemność przeprowadzić znajomych z Ołowianki na Targ Rybny (fakt, że przez Długą, Zbrojownię, Kościół Mariacki). Dzieciaki wymiękły...

      I bynajmniej od Targu Rybnego do komunikacji blisko nie jest.

      • 2 9

      • Dzieciaki siedzą przy komputerach

        to krótki spacer je wyczerpuje. Czyja to wina?

        • 1 0

      • Zapraszam do Oliwy, albo Osowy

        tu ci dopiero dzieciaki wymiękną, a jakoś żyjemy i nie narzekamy na brak autobusów.

        • 2 1

      • Od targu Rybnego do końcowego przystanku autobusu pętli na Wałowej daleko też nie jest :-) (2)

        Jakieś 5 minut drogi.

        • 3 0

        • A z Wałowej z powrotem na Ołowiankę to autobusów jeżdżą setki... (1)

          • 1 2

          • Skoro masz takie dziwne trasy spacerowe na dodatek z drogą powrotną,

            to sobie wynajmij prywatny autokar.

            • 2 1

      • (1)

        A sadło duże ?

        • 4 2

        • Nie. Były to 5-latki.

          • 0 4

      • zwiedzanie polega na chodzeniu-niestety,więc nie zwiedzaj...!!!!!!!!!!!!!

        • 6 0

    • absurd (1)

      Nie wszyscy są turystami, są też mieszkańcy,którzy nie mają żadnej komunikacji w rejonie Głównego i Starego Miasta! Ty sobie pospacerujesz i zdrowsza wyjedziesz, a mieszkańcy zostaną komentuj więc komunikację w swoim mieście.

      • 1 4

      • Chcesz mieć smród spalin i hałas pod oknem?

        Albo jesteś bezmyślna/y albo nie mieszkasz tutaj, więc sama się nie wypowiadaj.
        Jako mieszkaniec nie sądzę, aby Stare/Główne Miasto było źle skomunikowane.

        • 3 1

    • Wielu starszych mieszkańców chodzić już specjalnie nie może o czym (1)

      doskonale powinnaś wiedzieć niemłoda a zapewne jeszcze nie stara turystko, a tam mieszkają ludzie - to nie są puste kamienice. Rejon Targu Rybnego nad Motławą faktycznie jest upośledzony komunikacyjnie.

      • 4 6

      • I o to chodzi

        a te ciołki nie rozumieją. Dopiero gdy zaparkować nie można w fontannie Neptuna to się drą.

        • 2 3

  • pytanie (4)

    Dla zysku paru hotelarzy miasto ma wydać kilka milionów na autobusy które znowu zasmrodzą powietrze tym którzy chcą je zwiedzić ? Mieszkający tutaj najczęściej mają własny samochód i przepustkę na dojazd do swojego mieszkania.
    Kolejny genialny pomysł p. L. po epokowym zmienianiu potrzaskanych przez kolesiów tego Pana pięknych płyt granitowych na obskurną kostkę. Czeka nas wymiana tych jeszcze całych płyt na kostkę brukową.
    Może już czas utworzyć w Gdańsku Senat złożony z właścicieli restauracji i hoteli zamiast podejmować decyzje i potem mozolić się nad obłudnym jej wytłumaczeniem ? Taki nietypowy Związek Zawodowy Właścicieli hoteli i restauracji o niezwykłej sile przebicia w Urzędzie Miasta.
    Wprawdzie to się zgadza z zasadami polityki rządowej gdzie płaci się partiom politycznym z naszych kieszeni za to aby z siebie robiły błaznów narodowych. Tak więc i Gdańsk "swoim" zapłaci aby im powiększyć zyski. Tylko pamiętajcie panowie władcy, ze może dojść do strzelaniny gdy ten przez nich wymyślony autobus będzie stał o 2 minuty dłużej pod hotelem konkurencji.

    • 21 8

    • po

      w końcu koment z usadnieniem swoich racji,
      popierm

      • 1 0

    • Nie gadaj bzdur z tak zwanym własnym samochodem. Mieszkam

      w Gdyni w okolicach Redłowskiej Kaskady, gdzie wszyscy niby mają samochody i tak wiele osób z tego osiedla korzysta z autobusów. Bo samochód się zepsuje (albo ulegnie kolizji), ktoś nie może nim jechać ze względów zdrowotnych albo innych - może ma odebrane prawo jazdy, nie wszyscy członkowie rodzin mają prawko. Po prostu życie o którym ty i podobni tobie przeciwnicy tej linii na starówce mają blade pojęcie (czemu tak strasznie prostacko je schematyzujecie skoro one jest skomplikowane). To samo na Głównym i Starym Mieście - wszyscy tam mieszkający są zdrowi, silni i młodzi ?

      • 1 5

    • co się dziwisz ,zobacz ilu radnych to "kelnerzy" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 7 0

    • co do stosunków w mieście: zgoda

      Co do zasmradzania: nie
      Nowe autobusy spełniające normy spalin Euro4 czy nawet 5 mniej syfią niż 90% samochodowego szajsu rozlewającego się po historycznym centrum.

      • 2 5

  • Fajna wiadomość (19)

    Dobrze, że w Gdańsku komunikację się rozwija, bo w innych miastach się ją niestety zwija :(

    • 142 97

    • lemingi nawet gdyby im miał wtyłek autobus wjechac i mieszkanie zatruc spalinami by klaskali

      to normalne u leminga

      • 1 1

    • (5)

      co za bzdura. Po co autobusy w scislym centrum? Targ Weglowy stoi pusty (nie mowie o Jarmarku), zaparkowac nie ma gdzie, bo podobno tak jest lepiej dla scislego centrum, a tu nagle autobusy wprowadzaja, bo 10 minut na Mariacka to niedogodnosc...juz bez przesady. Moze na wieze kosciola tez nas dzwig zawiezie, bo wejscie to niedogodnosc. Czy wszedzie musimy miec d*pska podwiezione? Narzekamy, ze dzieci sie malo ruszaja, a do MAriackiej komus sie dojsc nie chce spacerkiem. Jakby turysc codziennie tak po 5 razy dymali. Juz nie robcie sztucznych problemow. Stare i glowne miasto sa po to, zeby sie szwedac, odkrywac uliuczki, a nie wszedzie autobusem dojezdzac. Zaloze sie, ze te starsze i niepelnosprawne osoby tak czy siak dojada. Odwiedza to miejsce raz w sezonie i na tym sie skonczy. A miasto uraczy nas syfem z autobusow w miejscach, gdzie powinno sie chodzic na piechote.

      • 26 11

      • czytaj ze zrozumieniem

        to nie tylko dla turystów, ale również dla mieszkańców,którzy mieszkają na starym mieście, szczególnie tych starszych. Nie wszyscy traktują ten rejon Gdańska jako miejsce "odwiedzin", niektórzy tam po prostu mieszkają!!!

        • 0 1

      • porobili bruk (3)

        to i ciężko chodzić

        • 11 2

        • Niestety, ale to fakt. (2)

          Stare i Głowne Miasto to albo bruk po którym nie da sie chodzić w innym obuwiu niż sportowe albo niebezpieczne - dziurawe i krzywe, a na dodatek popękane chodniki oraz co gorsza ulice w tragicznym stanie (okolice Tandety, Świętego Jana i wiele innych ulic to zgroza. Dziwię się, że jeszcze ktoś po tym jeździ).

          • 6 6

          • (1)

            jak się nie ma butów tylko ładne atrapy to tak to jest

            • 2 5

            • Mowa jest o chodnikach w tragicznym stanie, a nie o

              markowym obuwiu ;-/ Nie na każdą okazję pasują trapery i bojówki, a to byłby idealny strój na chodzenie po uliczkach gdańskiej "starówki". W niektórych miejscach może się jeszcze przydać czekan ;-/
              W przypadku kobiet chodzenie po bruku na jakimkolwiek obcasie (nie mówimy tu wcale o ekstremalnych szpilkach czy koturnach) jest po prostu gehenną.

              • 6 2

    • Po co w tych wąskich uliczkach jeszcze autobusy??? (4)

      W starym mieście można dojść wszędzie.

      • 40 15

      • Mi się marzy tam krótka linia tramwajowa obsługiwana przez Konstale N. Użytkowe i atrakcyjne turystycznie.

        • 6 0

      • To po co tyle samochodów tam stoi (2)

        • 15 8

        • (1)

          a pomyslales, ze tam ktos mieszka i ma samochod, albo dwa? Czy mieszkanie w scislym centrum ma cie skazac na autobus, bo komus sie nie podobaja zaparkowane auta? Do wielu miejsc nie mozna dojechac, trzeba miec wjazdowke dla mieszkanca, po co wiec gadasz glupoty. Wez sie lepiej przejdz i zobacz, gdzie dojedziesz i zaparkujesz, a gdzie wjedziesz tylko na abonament.

          • 14 7

          • Dwa samochody w tym miejscu to gruba przesada

            Tym bardziej, że teren, na którym parkujesz jest o wiele bardziej cenny niż te ochłapy, które płacisz w abonamencie.

            • 9 9

    • zwija i podnosi ceny biletów (5)

      • 10 17

      • miesięcznych nie podnoszono od 2 lat, więc po co marudzisz??? (4)

        • 10 4

        • No bo jak podnieśli i dop....kilka lat temu (1)

          tym co jeździli na trasie do 6 przystanków, to raczej wystarczy ;-/

          • 4 1

          • No tak, bo za 35 zł to się w całym kraju można było przewieźć 6 przystanków...

            • 0 6

        • a co mnie miesieczny wiekszosc ma jednorazowe (1)

          • 3 4

          • ciekawe, skąd o tym ci wiedzieć...

            • 3 4

    • 1959 była linia trawajaowa przez długą to moze ja ponownie wprowadzic:)

      bo jak widać takie zapędy mają bezrozumne urzędasy proponuje jeszcze linie trolejbusową na Monciak w Sopocie :)

      • 11 7

  • Urzędnicza schizofrenia (2)

    Najpierw akcja "Targ Węglowy musi być dla ludzi".
    "
    "Władze miasta poparły pomysł i od połowy czerwca samochody stąd znikną".
    Już teraz w k ur w i a ją rowerzyści wkraczający z impetem i panoszący się po chodnikach. Jeszcze tylko jeżdżących ogórków brakuje. Puknijcie się w czółko i czym prędzej zmieńcie plany, bo to nie tylko marnotrawienie pieniędzy publicznych. Przejdź się jeden z drugim po śródmieściu, śmierdzi spalinami itp.
    Głupota, żeby jedyna zabytkową oazę w ten sposób profanować. Gdańsk, to niestety nie jest najpiękniejsze i najczystsze miasto. No, ale jak się bierze do rządzenia nie całkiem rozgarnięta młodzież, zaspokajająca swoja ambicję przejścia do historii "ciekawym projektem", to taki mamy efekt.
    A tak swoja drogą blisko Długiego Targu mieszkańcy protestują przeciw głośnemu lokalowi. Może zacznijcie słuchać głosu mieszkańców, w tym przypadku tych których obejmie trasa autobusu?

    • 8 1

    • ?

      Czy dobrze mysle, ze chodzi o mazel tov?

      • 0 0

    • a co- przez Długą....

      a może ktoś pomyślalby o dojeżdzie do Filharmonii-starowkę zostawmy spacerowiczom- potrzebna komunikacja poza nia

      • 1 1

  • Autobusy na budyń.

    Kretyński pomysł, zapodany przez kretynów. Mieszkam na starówce i nie wyobrażam sobie jeszcze śmierdzacego autobusu wyjacego pod oknami. To jest opcja dla leniwych, grubych turystow. Sama jak wysiadam z skmki to ide PIECHOTA do domu i zajmuje mi to 15 min. Ale to za duzo, bo mozna w tym czaise przejechac sie busem na Długa obcykac neptuna, a potem z bachorami skoczyc na kebaba. Powodzenia w sezonie, kiedy przez Długa nie da sie przejsc, zeby nie powycierac sie o spoconych niemcow w sandałach i skarpetach. TO JEST DEPTAK! Ludzie otworzcie w koncu gały i wypieprzcie tego budynia, bo mi krew na wieczor psujecie.

    • 6 1

  • "autobus pojedzie przez Ogarną a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką" (5)

    Takie pomysly sa najlepszym dowodem, na to ze my (Polacy) ani troche nie zasluzylismy na to miasto.
    Kamienice z szarymi blokami w tle, szklane nowoczesne kloce obok ceglanych budynkow, roz***na wyspa spichrzow prawie 70 lat, govvna typu PKS, LOT, Zieleniak.
    Brudna zasyfiala motlawa i odpadajace plyty z dlugiego pobrzeza, na niektorych ulicach asfalt, na innych betonowe plyty, tylko na niektorych kostka brukowa.
    Nie wspominam nawet slowem o oryginalnym, zabytkowym DOLNYM MIESCIE ktore samo sie rozpada, bo wlodarze miasta maja na nie wy***ne.
    A i tak najlepsi sa kresowiacy, wielcy polscy "gdansczanie", ktorzy nawet nie wiedza ze istnieje takie cos jak szaniec mewi czy jezuicki i nie wymienia z nazwy zadnego bastionu poza zubrem.

    Gdyby po wojnie Gdansk zostal u Niemcow - bylby tu drugi Amsterdam.
    A tak mamy drugi Kaliningrad.
    Kocham to miasto i wlasnie dlatego wolalbym je widziec piekne, zadbane i ODBUDOWANE.
    Bo to co teraz mamy, to tylko RELIKT, mala namiastka czegos co kiedys bylo Gdańskiem, a i tak praktycznie tylko stare sentymentalne Helmuty sie nim zachwycaja.

    Szczerze sie zastanawiam czasem, po uj to wszystko odbudowano?
    van den Blockeowi by serce na pol peklo jakby zobaczyl autobusy na dlugim targi, krewetke, madisona, zieleniaka, lot itp.
    To miasto to nie jest Gdańsk, tylko nieudolna i niekompletna kopia która się nazywa "Gdańsk".

    • 14 1

    • nie pisz tak proszę (3)

      nie pisz tak o Gdańsku, który duchem przynajmniej jest w potomkach Gdańszczan z Wolnego Miasta (jest ich garstka ale żyją tutaj);
      nie pisz tak o Gdańsku bo duch miasta też jest w dzielnicach prawie nienaruszonych przez zawieruchę wojenną;
      nie pisz tak o Gdańsku, skoro rzeczywiście kochasz to miasto,
      nie rób tego więcej publicznie, proszę

      • 2 4

      • przecież napisał samą prawdę (1)

        tak mało ludzi dostrzega, że Gdańsk niszczeje
        piękne kamienice są skazane- Dolne Miasto, Wrzeszcz, Orunia, Nowy Port, Oliwa...
        nikt nie interesuje się, brak najdrobniejszych remontów, porządków- zero zainteresowania
        Dla urzędników kamienice komunalne nie istnieją,
        o ile za komuny jeszcze się coś działo.... to teraz całe kamienice są oddane w okupację meneli, robią wszystko... nikt nic nie widzi, nie słyszy

        • 4 0

        • prawda jest tylko jedna...

          Gdańsk istnieje nadal.

          Tworzą to miasto ludzie, którzy tutaj mieszkają. Tacy jak Ty i ja. Tworzą to dalej, na przekór faktom, które co jakiś czas w historii uśmiercają to miasto. Gdańsk został zrabowany w latach II wojny i zbombardowany w 1945 r. przez Rosjan. (Teraz napędzają nam być może interesy - więc nie jest przychylnym wypowiadać się negatywnie o Rosjanach i ich mentalności, tymbardziej, że nowe pokolenie Rosjan ma prosty dostęp poznawać kulturę Gdańszczan, Pomorzaków i Polaków). Niemcy oczywiście dołożyli swoich starań do tego aby Wolne Miasto przestało być wolne, ale nie mnie jest historię oceniać.
          Wracając jednak do rzeczywistości, plany rewitalizacji, szumnie nazwane jako projekty współfinansowane przez UE ograniczają się do obrukowania tanim granitem z kostki ulic i chodników, posadzenia pierzeji drzew niskorosnących, o ile wogóle na takie gatunki stać wykonawców lub postawienia ławek. Miasto Gdańsk jest biedne w pomysłach pomimo, że ma potencjał, którwgo nie wykorzystuje jeszcze. Obym się pomylił ale tak samo Twoja, jak i moja odpowiedź być może komuś otowrzy oczy. Nie myślałeś, żeby o tym napisać/opowiedzieć/podzielić się?
          p.s. nie jestem zatrudniony jako dziennikarz trojmiasto.pl ani żaden inny;)

          • 0 1

      • Ale taka prawda, że Gdańsk jest Gdańskiem TYLKO I WYŁĄCZNIE z nazwy.

        Gdańsk umarł całkowicie w 1945.
        Duchowo to miasto zniszczyli Niemcy, a fizycznie je rozpieprzyli Rosjanie.

        Dzisiejszy "Gdańsk" jest jak Queen bez Mercurego, ale spoko niektorzy tego sluchaja.

        • 2 0

    • Bo polonus nie szanuje.
      Wystarczy porownac Gdansk do Pragi (wiem... to jak porownanie kału do dobrej jakości czekolady...).
      Bazgroły sprayem w XIV wiecznej bramie chlebnickiej... już kij w zlota brame bo to replika...
      A teraz poszukajcie czegoś takiego w pełnej cyganow i turystow Pradze...
      powodzenia.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane