• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awantura w autobusie. Będą sankcje dla kontrolerów

Maciej Korolczuk
28 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju

Krzyki, szarpanina, opóźnienie odjazdu autobusu i ostatecznie - brak mandatu dla gapowiczki. Tak wyglądała interwencja kontrolerów Renomy w gdańskim autobusie. Przełożeni ocenili ich postawę jako "naganną" i "nieakceptowalną" i zapowiedzieli wyciągnięcie konsekwencji.



Czy miałeś do czynienia z nieprofesjonalnym zachowaniem kontrolera biletów?

Do incydentu w autobusie linii 199 doszło w środę po godz. 9 rano na przystanku przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska. Do autobusu weszło dwóch kontrolerów Renomy. Na przedzie pojazdu jeden z nich poprosił o bilety dwie pasażerki zza granicy. Jedna z nich okazała ważny bilet miesięczny, druga - biletu nie miała.

- Wcześniej chciała go kupić u kierowcy, ale próbowała zapłacić banknotem 20-złotowym i kierowca odmówił sprzedaży, mówiąc, że musi mieć odliczoną kwotę. Chwilę później weszli kontrolerzy i się zaczęło - opowiada pan Gracjan, autor nagrania, które przesłał do naszej redakcji.
Na trwającym ponad 5 min filmie widać kłótnię i szarpaninę pasażerki bez biletu z jednym z kontrolerów, który próbował zatrzymać ją w pojeździe i wypisać jej mandat. Drugi z nich całemu zdarzeniu się przyglądał.

- Ej, co wy robicie, o co chodzi w ogóle? - pyta jeden z podróżnych.
- Ta pani nie ma biletu - odpowiada mu jeden z kontrolerów.
- No i co z tego? Nie możecie z nią wyjść na zewnątrz?
- Tragedia, coś strasznego. Wstyd, tylko wstyd Polakom przynoszą - komentowali inni pasażerowie.
- Ludzie, ale wy wstrzymujecie autobus!
- Nie szarp się z nią może co? - odzywały się kolejne głosy.
- Puśćcie ją, nie szarpcie się z dziewczyną - zainterweniował jeden z podróżnych.

- Druga z kobiet - ta z ważnym biletem - stała na zewnątrz i próbowała wyciągnąć koleżankę na zewnątrz. Dopiero po interwencji innych pasażerów obie strony zaczęły ze sobą rozmawiać. Z tego, co mówił jeden z kontrolerów wynikało, że jej dokumenty mogli sprawdzić tylko w pojeździe i mają zakaz wysiadania z podróżnym przed zakończeniem kontroli - dodaje pan Gracjan.
Co mówi Regulamin kontroli biletów?

Zaglądamy do Regulaminu kontroli biletów w ZTM Gdańsk. W pkt. 10. czytamy, że wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe winny być załatwiane wyłącznie w pojeździe, z zastrzeżeniem wynikającym z treści pkt. 14, w sposób taktowny, grzeczny i jednocześnie stanowczy. Niedopuszczalne jest komentowanie braku biletu, zachowań pasażerów, ocenianie postępowania, wyglądu itp.

Według przepisów w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa uprawnienia do zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu wskazanym przez kontrolera.

Po wyjściu z autobusu kontrolerzy jednak odpuścili. Po krótkiej wymianie zdań kobiety szybkim krokiem oddaliły się w kierunku skrzyżowania z ul. Chłopską, a pracownicy Renomy pozostali na przystanku.

Postawa naganna i nieakceptowalna

Co na to ich pracodawca? W krótkim oświadczeniu zarządu, podpisanym przez reprezentującego interesy firmy mecenasa Łukasza Syldatka, czytamy, że "postawa kontrolerów była naganna", a ich postępowanie "nieakceptowalne". Wobec kontrolerów zostaną też wyciągnięte konsekwencje.

- Sprawa może być oceniana w dwóch sferach - na płaszczyźnie formalnej oraz przez pryzmat tego, czego nasza firma oczekuje od kontrolerów. W sensie formalnym kontroler, do czasu przybycia Policji, ma prawo zatrzymać pasażera, który nie posiada biletu i odmawia okazania dokumentu. Niewątpliwie jednak postawa kontrolerów była naganna. Wielokrotnie podkreślamy podczas rozmów z kontrolerami, że w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość, powinni unikać sytuacji konfliktowych i łagodzić ewentualne spory. Postępowanie zaprezentowane na przesłanym materiale jest nieakceptowalne. Wobec kontrolerów zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne. Jednocześnie zostaną wzmożone dodatkowe starania, aby tego typu sytuacje się nie powtórzyły - skomentował całe zajście Łukasz Syldatk.

Miejsca

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • Kanarzy to konfidenci (1)

    • 6 14

    • a osoby bez biletu to złodzieje

      • 2 0

  • nie miał wydać z 20 zł...

    to jego problem, jak nie może sprzedać biletu. Chore zasady, że winę ponosi za to pasażer. Zaraz pojawia się głosy, że kierowca nie jest od tego aby sprzedawać. Ok to wprowadźcie zasadę, że kierowca nie ma biletów. Teraz jeden może wydać, kolejny nie może, idę na autobus i nie wiem czy pojadę czy nie pojadę. Burdel na maksa.

    • 11 12

  • Czyste skur-nstwo (1)

    Nic sie nie liczy.Tylko kurna kasa

    • 6 8

    • zasady synu zasady.

      nie płacisz nie jedziesz,kierowca to nie rozmieniacz kasy,zdarza się.

      • 6 3

  • stało się,nie miał drobnych,zdarza się. (1)

    to się wysiada i organizuje drobne lub bilet,nie można jechać bez biletu i koniec,po co stwarzać problem.

    • 12 7

    • organizujesz drobne?

      okrasz babcie? rozbiasz parkomentr?

      • 0 1

  • Ciekawe (1)

    Zastanawiające dlaczego ta Pani tak nachalnie chciała wyjść z autobusu? Przecież skoro jest w Polsce to obowiązują ją tutejsze przepisy??
    Rozumiem, że jak ja będę jechał bez biletu i do kontrolerów będę mówił w języku np mandaryńskim to oczywiście oni nie mają prawa wystawic mi mandatu??
    Juz tylko tak na marginesie - akcent typowy dla "rodowitego" angola :-)

    • 19 4

    • a dlaczego cuchnących pijanych ludzi nie obowiązują te przepisy?

      nikt ich nie spisuje gdy nie mają biletu (nigdy nie mają, a jadą, by się ogrzać np.kilka tras).

      • 5 0

  • kierowca to nie rozmieniacz pieniędzy. (3)

    nauczcie się tego że on jest sam i bez przerwy drobnych mieć nie musi,no chyba że wprowadzą coś takiego że co kilka przystanków będą mu rozmieniać na drobne,to co innego.

    • 11 5

    • (1)

      to w takim razie musi być dwóch kierowców

      • 2 0

      • A może biletomat z możliwością zbliżeniowej płatności kartą w każdym autobusie?
        W XXI wieku to naprawdę nie do ogarnięcia?

        • 2 0

    • Wystarczyło by możliwość płacenia karta zbliżeniowa i szybko i bez problemowo

      • 1 0

  • Kierowca dał ...

    Skoro nie sprzedał biletu to powinien ostudzić zapał kanarów.

    • 6 9

  • Śmisznie to wygląda! (1)

    Ten kanar się na Niej uwiesił jak do kopulacji..

    • 9 4

    • Co za skojarzenia każdy widzi co chce

      • 2 0

  • Za czasów PO leżały by na ziemi i kwiczały,był porządek i zasady.

    • 4 5

  • Załóżcie Im...

    chełm na głowę, blachę na pierś, kałąsznikowa w łapy skoro zachowują jak okupanci z czasów minionych.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane