• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • Sprawa jest prosta

    Sprawa jest BARDZO PROSTA: jak te opłaty zostaną wprowadzone (obok istniejących już opłat za parkowanie), to wzrosną ceny produktów i usług w centrum i spadnie liczba chętnych do ich nabywania. Firmy działające w centrum będą miały mniej klientów i wyniosą się na obrzeża miasta, gdzie już teraz mieszka mnóstwo ludzi potrzebujących dóbr i usług oraz mogących pracować w tych firmach. Skończą się uciążliwe dojazdy do centrum (to jedyny plus tego rozwiązania!), za to pogłębi się GENTRYFIKACJA TRÓJMIASTA - centra będą pustoszały, nieruchomości będą wykupywane przez bardzo bogatych ludzi i bardzo bogate firmy, a przedmieścia będą się rozrastać. Cóż, wygląda na to, że miasta chcą gentryfikacji, mimo gorących zapewnień, że są jej przeciwne i chcą jej przeciwdziałać...

    • 4 0

  • To jest właśnie ta INNOWACYJNA GDYNIA. Zamiast rozwiązać problem, co jest ich za*ranym obowiązkiem (2)

    wpadli na radosny pomysł żeby płacić. Jasne, najłatwiej. Otworzyli Park Naukowy wraz z biurami do wynajęcia dla firm ale jak ktoś nie ma koneksji w UM Gdynia, to panie z uśmieszkiem na twarzy mówią wypad. Komunikacja miejska to porażka i gdybym chciał z niej korzystać, to niczego bym nie załatwił. Głupiej dziury w Gdyni nie potrafią załatac ale jak kasę z kieszeni wyciągnąć, to już tak. Nie o te 2,50 chodzi, chodzi o podejście jak obsługuje się ludzi w Gdyni, mimo że to z naszego wyboru grzeją stołki innowatorzy za*rani. A może to my jesteśmy głupcami ze takich wybieramy? Trzeba się zastanowić.

    • 3 0

    • ale o co konkretnie chodzi? (1)

      gdzie nie dojedziesz komunikacją ?

      • 0 1

      • A to nie wiesz że ludzie mają często masę spraw do załatwienia w różnych miejscach i często mają na to bardzo mało czasu? Ja na przykład gdybym miał najpierw jechac SKM, póżniej trajtkiem i jeszcze autobusem, to pewnie nic bym nie załatwił, no może jedną sprawę, Samochodem jest łatwiej. Czy tak trudno to zrozumieć? Juz wiesz co konkretnie.

        • 2 0

  • Oho

    Adamowicz zbiera na następne lokum.Mieszkam w takim miejscu że pan redaktor bałby się opisać to miejsce...bałby się tu oddychać....tak w Gdańsk,w centrum.

    • 4 1

  • Odblokujcie Toruńską.
    Od ok. 2 tyg. korek przez cały dzień.
    Trzeba zmienić układ świateł.

    • 0 0

  • Mam dosyc tej uni europejskiej (1)

    Wzieli by sie za refundacje i jednoczesnie likwidacje piecow weglowych i podlaczenia ich do sieci centralnego ogrzewania lub przystosowania w inna alternatywe przyjazna dla srodowiska.
    Niech sie wezma za utylizacje chemi ktora lezy na dnie baltyku

    • 6 7

    • boś tępy.

      czytaj więcej i używaj głowy a nie jak pięta ...

      • 2 0

  • a motława gów..m zawalona i to jest ok.o zatoce nie wspomnę. (1)

    • 6 1

    • mieszkaniec Żukowa?

      • 0 0

  • A

    Nic nie jest napisane o mieszkancach ? Czy beda mieli darmowe i o Taxowkarzach bo wiekszosc tych aut to antyki

    • 4 0

  • (29)

    Dojedzie do by sobie pospacerowac po bulwarze czy skwerku bedziemy musieli zaplacic. Moze jeszcze za to ze oddychamy. Mam badzieje ze wladze Gdyni nie beda az tak glupie

    • 276 58

    • (2)

      To możesz zaparkować dalej, poza strefą, i zrobić sobie dłuższy spacer. Bo o to chyba chodzi w spacerowaniu?

      • 29 15

      • można też w ogóle tam nie przyjeżdzać (1)

        • 18 1

        • jak wolisz, możesz też rowerem ze swoich Kartuz jechać

          • 0 1

    • jestem ZA (3)

      Szerokim łukiem bede omijal Gdańsk i Gdynię. Pojade do Starogardu, Kartuz, Koscierzyny i innych mniejszych. Przedsiębiorcy, sprzedawcy, gastronomi na tym stracą, a ja będę sie smiał.
      Takie czasy, durnie z durnymi pomyslami wypływają na powierzchnię .
      Nastepny podatek po opłacie klimatycznej, która ma sie jak piesc do nosa i nie ma nic wspolnego ani z walka ze smogiem ani z oplata za super czyste powietrze.

      • 7 3

      • do Bydgoszczy będę jeździł...

        czyli nie zapłacisz za wjazd do centrum ale wielkorotność za paliwo już tak
        i to nie jest durny pomysł?

        • 0 0

      • I dokładnie taki jest cel (1)

        Nikt nie chce ani Ciebie ani Twojego gruchota w centrum miasta.
        Jeszcze kilkadziesiąt tysięcy ludzi trzeba przekonać i miasto wróci do normy sprzed kilkudziesięciu lat.

        • 0 1

        • Oczywiście

          Miasto to dla niektórych chińska wioska z lat osiemdziesiątych.

          • 0 0

    • (21)

      wsiadz sobie w SKM/PKM albo autobus. Tez sobie pospacerujesz
      Moim marzeniem jest brak tych 20 letnich szrotow passatow w miescie... jakos nie moge zniesc tego widoku

      • 29 15

      • (8)

        A co mają szroty z okradaniem podatników ?

        • 13 12

        • ta opłata to nie będzie podatek (7)

          tylko forma obciążania kierowców kosztami, które ich zachowania generuje.

          Szroty znikną z rynku z korzyścią dla wszystkich.

          Najważniejsze jest uznanie, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym sposobem poruszania się po centrum miasta.

          Z tym się zgadza 59% naszej ludności.

          • 18 20

          • Najpierw alternatywa dla samochodu (4)

            Potem podatki. Teraz jest od d... strony

            • 5 2

            • Masz alternatywy (3)

              Taxi, traficar, blinkee, tramwaj / autobus / trolejbus, skm / pkm, rower (niedługo miejski), hulajnoga, spacer. Mało?

              • 5 5

              • czyli powrot do sredniowiecza? (2)

                • 4 3

              • Jeżeli w średniwieczu było to wszystko to tak. Ale wtedy to chyba tylko spacer był :/ No i furmanka w stylu Passata, ale z tylko jednym koniem. Przynajmniej nie palił gnojówy, tylko sam wytwarzał.

                • 2 1

              • Taa, passat starszy niż internet jest naszą przyszłością

                • 2 1

          • 59% jakiej ludności?

            Robiłeś ankietę w psychiatryku?

            • 6 7

          • Mi to zwisa, i tak zapłacą za to mieszkańcy tych stref, dostawy do sklepów, dostawy towarów i usług. Mieszkańcom się doliczy żaden problem. i będzie gitara

            • 4 5

      • (2)

        Wyprowadź się na wieś ale taką zabitą dechami to i ludzi nie zobaczysz a swój wypieszczony rowerek powiesisz w "salonie" na ścianie. Tam będziesz mieć czyste powietrze.

        • 6 4

        • Przecież to właśnie wieś jest ostoją biedozłomow

          Więc trochę słaby ten tekst...

          • 3 1

        • nie, bo tam nie ma fancy knajpek i galerii

          • 2 0

      • 20-to letnie szroty to nie, ale nowoczesne mercedesy i lexusy niech po mieście jeżdżą? (2)

        Czyli mówisz jasno - zwykli ludzie wyp...r...da..lać z miasta, bo bogaci chcą wjechać.

        Bredzisz niesamowicie.

        • 10 9

        • Lexusy nie są na prąd, więc tak samo powinny mieć zakaz

          Druga sprawa, jeżeli nie stać Cię na samochód, to Cię nie stać.

          Jakaś Januszowa mentalność tu obowiązuje, że musisz mieć samochód, chociaż 20 letniego szrota, ale to już daje jakiś status...

          • 1 2

        • nie kolego, dla wszystkich ta sama zasada

          • 2 2

      • Do czego? (1)

        Niedługo po Gdańsku nie pojeździsz autobusami, bo bezobsługowych jeszcze nie mają... "Samochody są złe, bo mają napęd spalinowy" ciekawi mnie, gdzie zatankować auto na wodór? Albo ile aut elektrycznych jednocześnie można ładować w Trójmieście, a ile w Kartuzach, Żukowie, Wejherowie czy Sierakowicach? Debilizm systemowy pokonuje kolejne bariery do zdemolowania gospodarki. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że kopciuchy dalej będą grzały domy tym co znajdą w śmietniku, a prąd będziemy mieli z "węgla" brunatnego! A dyzio zwany premierem wszędzie będzie głosił budowę nowoczesnej ojczyzny i szklanych domów!

        • 17 3

        • Prąd z węgla brunatnego dalej jest milion razy czystszy, niz 20 letnie biedowozy

          I nie ważne, co Janusz będzie wył o tym, jak ta chmura dymu za nim nikomu nie szkodzi...

          Mamy pętlę. Nie można ładować elektrycznych, bo nikt ich nie ma i nie ma popytu.

          Opłata za wjazd szrotem do miasta może sprawić, że ktoś pomyśli 2x, czy nie użyć innych środków komunikacji.

          • 0 2

      • Do centrum, jak rozumiem, (3)

        będą miały zakaz wjazdu również autobusy :)
        Przecież do ekostrefy będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne.

        • 17 8

        • (1)

          traficar tez powinni zmienic samochody na elektryczne i uber

          • 8 0

          • Jak to wprowadzą, to pewnie pomontują do nich CNG

            Gorzej że złotówami, jechałeś kiedyś taksówką, w której nie świecił się check engine?

            • 3 0

        • mogą być autobusy elektryczne.

          Dworce autobusowe mogą być położone na skraju strefy niskiej emisji.

          • 5 2

  • agent

    Nie rozumiem. Pisze się że ma to związek z emisją zanieczyszczeń. Tylko jak każdy zapłaci za wjazd (tylko 3 % pojazdów spełnia darmowy wjazd) to zanieczyszczenia dalej będą. Więc po co te głupie tłumaczenie?

    • 5 0

  • Klient zapłaci !

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane