• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą pieniądze na tramwaj i SKM

Michał Tusk
27 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:13 (27 maja 2008)
Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej. Gdańsk Południe to najszybciej rozwijająca się dzielnica miasta. Na budowie tramwaju wzdłuż ul. Nowej Łódzkiej skorzystają tysiące mieszkańców okolic ul. Świętokrzyskiej.

Coraz bardziej pewna staje się kolejna rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku. Wśród projektów, które mają gwarantowane finansowanie z UE, pojawiło się wydłużenie linii tramwajowej z Chełmu do Łostowic, zakup nowych tramwajów oraz kolejne remonty istniejących torowisk. Gwarancje finansowe otrzymała także Szybka Kolej Miejska.



Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów. Dodatkowe pieniądze dla SKM sprawią, że po Trójmieście jeździć będzie więcej zmodernizowanych składów.
Bój o trójmiejskie projekty komunikacyjne trwa od ponad roku. O pieniądze walczył Gdańsk (na III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, czyli rozbudowę i modernizację sieci tramwajowej oraz zakup taboru), Gdynia (na rozbudowę sieci trolejbusowej i zakup nowych trolejbusów), Szybka Kolej Miejska (na remont 7 przystanków, budowę nowego odcinka do przystanku Gdańsk Śródmieście i modernizację pociągów) oraz Urząd Marszałkowski (na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej).

Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie) i do tego o pieniądze będzie musiała ciągle walczyć w konkursach (pisaliśmy o tym w weekend). Dużym sukcesem skończyły się za to starania Gdańska i Szybkiej Kolei Miejskiej, choć są one skutkiem odgórnej decyzji ministrów infrastruktury i rozwoju regionalnego, a nie wyjątkowych zdolności lobbingowych włodarzy i pracowników SKM.

- Rząd zdecydował o wydzieleniu z unijnych pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w miejski transport zbiorowy specjalnej puli dla miast organizatorów Euro 2012 - mówi Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska. Wrocław, Poznań i Gdańsk (Warszawa już wcześniej miała zagwarantowane środki na rozwój metra) mają otrzymać po 360 mln zł.

Na rozwój gdańskiej sieci tramwajowej przeznaczonych będzie 220 mln zł, czyli połowa potrzebnych pieniędzy. Resztę Gdańsk musi pokryć z własnego budżetu. Dodatkowo, aby zmieścić się w proponowanej przez ministerstwo sumie, z projektu wyłączyć trzeba było linię na Morenę. Tym samym w projekcie pozostały pieniądze na zakup nowych tramwajów, budowę linii tramwajowej od pętli na Chełmie ulicami Witosa i projektowaną Nową Łódzką (powstanie razem z torowiskiem) do skrzyżowania z ul. Świętokrzyską - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację istniejących torowisk (wszystkich niepoddanych remontom w ostatnich latach, z wyjątkiem tych w Nowym Porcie, Stogach i Przeróbce). Przebudowana zostanie także zajezdnia we Wrzeszczu.

Co z linią na Morenę? - Bez obaw. Ta część projektu nie ma gwarancji finansowych, ale jesteśmy gotowi do walki o nią w konkursach. Jest doskonale przygotowana, więc nie powinno być problemu z otrzymaniem funduszy - uspokaja Marcin Szpak.

Z kolei Szybka Kolej Miejska ma otrzymać 140 mln zł - połowę tego, co w najbliższych latach planuje wydać na inwestycje. Pieniądze przeznaczone zostaną na modernizację 7 przystanków, wydłużenie linii do planowanego przystanku Gdańsk Śródmieście - zlokalizuj na mapie Gdańska oraz modernizację 20 kolejek, w taki sposób, by miały m.in. lepsze przyspieszenie.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (117) 10 zablokowanych

  • Sam jestes debil, madrze mowi

    • 0 0

  • OT i co (1)

    WSADZIĆ PREZYDENTÓW TYCH TRZECH "METROPOLII" W samochód [mogę się zadeklarować, że załatwię auto, i o godzinie 6:55 zacząć drogę do pracy codzienną. Czyli Piotrkowska, Kielecka, teraz są dwie opcje: 1. Łostowicka , Sobieskiego , Grunwaldzka przy operze . Wariant 2 przy Netto jedziemy na Chełm przy BP: Korek od skrętu na ulicę Dragna do pętli autobusowej 25-40 minut , zjazd Armii Krajowej korek 20-30 minut, korek w centrum na Podwalu 15-20 minut. Wariant 2 przy pętli jedziemy prosto pokonując wcześniejsze korki oczywiście i stoimy na zroślaku 15-25 minut.

    Po czym jesteśmy po 1:30 piłowania samochodu na 1wszym biegu, w pracy Oliwa. I niech mi ktoś powie, że Trójmiasto to metropolia, buduje się bzdetne Centrum Solidarności, zastanawiają się czy na euro opłaca się wybudować trasę SKM na Osową, która też jest zakorkowana. Buduje się nowe osiedle naprzeciwko Biedronki na warszawskiej a droga zostaje zafajdana ta sama, nawet chodnika nie ma wczoraj wyciągałem kobietę z wózkiem z rowu!!! przy Netto. Wiem, że podobnie jest w Gdyni, nie wspominając o Sopocie wiecznie zakorkowanym. Także wielkie

    Trójmiasto, wielkie trójmiejskie szychy ;]. Jak ktoś mieszka pod urzędem to nie odczuwa tego problemu, ja pokonuje taką trasę codziennie, paląc paliwo i przede wszystkim nerwy. Chciałbym kupić mieszkanie bliżej miasta ale tu się nic nie buduje a nie zadowalają mnie falowce i stare beznadziejne sypiące się bloki. Dziwna polityka miasta pozwolenia na budowę osiedli się wydaje ale planów na modernizację dróg, czy na powstawanie wraz z osiedlami dróg nie ma!!! Długo by tu pisać jeszcze, dojdzie do tego że wyprowadzę się jak większość ludzi z tego "pięknego" Gdańska, jak nic się nie zmieni. Wszędzie na świecie ludzie potrafią zapanować nad większymi problemami komunikacyjnymi, codziennego życia miasta, buduje się metra, koleje miejskie u nas było wydarzeniem pobudowanie linii na Chełm, która w planach wisiała od lat 60 ;]. Ktokolwiek podróżował choć trochę zawsze na to wszystko co się dziej tutaj i w jaki sposób jest organizowane państwo przez naszych "kochanych" urzędasów śmieje się pod nosem i przełyka codzienną beznadzieję tego Miasta, przepraszam Trójmiasta!!!

    Dopóki nie zmieni się mentalność urzędasów nic się nie zmieni!!1

    • 0 0

    • nic sie nie zgadza

      kup sobie nowy zegarek i liczydło

      • 0 0

  • morena ^^

    linia na morenę!!! ja jestem za !!! Ale niech nie przedłużają linii do śródmieścia... przy pkp jest dobrze... można wysiąść z pociągu czy autobusu i od razu jechać gdzie się potrzebuje, a jak będzie w śródmieściu no to sorry...

    • 0 0

  • bez sensu (4)

    wszystko jest bez sensu...

    • 0 0

    • to twoja opinia jest bez sensu

      • 0 0

    • a najbardziej ty

      • 0 0

    • sam jestes bez sesu

      • 0 0

    • hmm

      czas isc do psychologa

      • 0 0

  • a szklane domy tez beda?

    jak zobacze to uwierze... jak na razie obietnic slyszalem miliony, a realizacja jak zawsze...

    • 0 0

  • ... (1)

    rozbudowywac gdansk a nie sledziowo tam i tak nikt nie chce jezdzic

    • 0 0

    • debil

      • 0 0

  • czeżetka, chcesz się tu publicznie założyć, że do 2012 roku żadna nowa linia tramwajowa tu nie POwstanie? (4)

    a i te co są, ulegną degrengoladzie?
    wiem, że wygram, ale skoro taka jesteś POdniecona (tymi czerwonymi długimi stojącymi tramwajami), to czemu mam nie skorzystać:-)

    • 0 0

    • Tutaj Gluś ma chyba rację

      Bo w tekście jest wyraźnie napisane, że zagwarantowano POŁOWĘ potrzebnej kasy. Druga połowa poszła, moi kochani, na hiperpotrzebne Jewropejskie Centrum Solidarności im. Bolka i JotPe2 (a co, na pewno tak się będzie nazywać). Dlatego jakoś nie wierzę w te nowe tramwaje. Poleci kasa raczej na pomnik naszego lokalnego Prezydenta-Słońce (przez wgląd na jego krągłą buzię).

      • 0 0

    • Czy ja się już kiedyś z tobą nie zakładałam o coś (1)

      a potem się z tego wykręciłeś?
      W kręceniu kotem jesteś prawie tak dobry jak kaczki ;)
      Mam zacząć szukać twoich wpisów na temat linii na Chełm? ;)

      • 0 0

      • Czarna

        POszukaj mu wpisów jak na zabój kochał się w LW...

        • 0 0

    • Gallux,

      a o co sie zalozycie?
      Proponuje stryszek- moge przeciac?

      • 0 0

  • gdańsk śródmieście (10)

    może głupia, ale nie rozumie o co chodzi ze stacją gdańsk śrómieście - przeca to jeden przystanek tramwajem od głównego wedle wskazań mapy... skm się rozpędzić nie zdoła, a już hamować będzie.
    na coś takiego kasę wywalać?! głupota.
    chyba, że chodzi o przesunięcie stacji skm z głównego na śródmieście?

    • 0 0

    • (4)

      To pomyśl sobie, ile mniej będą mieli do przejścia na SKM ci wszyscy, którzy pracują:
      - na Gildii
      - w Urzędzie Wojewódzkim i Marszałkowskim
      - w I skarbówce
      - w GIWK
      - w KWP
      ...i turyści jadący na Długą

      Mało????

      • 0 0

      • !

        tak, tylko ze wtedy czesc miasta przy dworcu głownym umrze smiercia naturalna .... wszyscy beda teraz wysiadali na srodmiesciu

        • 0 0

      • (1)

        no faktycznie , zakładajac ze połowa jeździ zkm-em i własnymi brykami, zostanie jakies 500 osób

        • 0 0

        • np. cala dzielnica gdansk poludnie i okolice kierujaca sie strone wrzeszcza, sopoty gdyni. ta juz jakies 50 tys luda. podobne ilosci ze stogow i tamtych oklic poskracane linie autobusowe. w tej chwili jada tramwajem do lotu. potem jeszcze jedn przystanek innym tram do dworca i dopiero dalej skm.

          • 0 0

      • gildii juz nie bedzie wtedy

        • 0 0

    • zeby rozlozyc obciazenie

      w tej chwili glownym wezlem przesiadkowym jest dworzec glowny pkp. powoduje to duze utrudnienia i kompliukje proktowanie polaczen miedzy roznymi rodzajami srodkow komunikacji. jezeli beda dwa wezly bedzie to o wiele latwiejsze i umozliwi czesciowe rozladowanie korkow w tej okolicy przez wyrzucenie z ulic czesci autobusow.

      • 0 0

    • Zdewastowana - zdezelowana! (2)

      Czy jakoś tam. ;)
      Wsiądziesz z pociągu na GG i po to, zeby przejechać ten Twój jeden przystanek, musisz pałętać się po tunelach, a potem bulić 2 zety i ty się zapytowywujesz po co to?!

      • 0 0

      • ... (1)

        ten kawałek można jeszcze PRZEJŚĆ na pieszo - za darmo i szybciej niż czekając na tramwaj.
        a argumentu pt. ludzie pracujący na gildii nie rozumiem - mieszkam za murami i i tak myslę, że budowanie skm śródmieście to czysta i niczym nieskrępowana GŁUPOTA.

        • 0 0

        • Ale jeżeli będzie można wsiąść na Śródmieściu, to będzie jeszcze szybciej, bo nie paręnaście minut z buta, a 2 minuty kolejką.

          • 0 0

    • Bo duzo ludzi musi najpierw dojść ze Starówki, Śródmieścia czy Dolnego Miasta do tramwaju, po czym przejechać ten jeen przystanek aby dostać się do kolejki.

      • 0 0

  • Mieszkam na osiedlu 5 Wzgórz uważam, że dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym dla naszego osiedla byłaby droga dojazdowa od strony ulicy Warszawskiej. W obecnej chwili na osiedle można wjechac tylko od strony Świętokrzyskiej, a to wiąże się z tym, że jadąc do Gdańska zmuszeni jesteśmy do korzystania tylko z tej jednej drogi. Mając dojazd do Warszawskiej miałabym większy wybór, (Jabłoniowa, Warszawska, trasa WZ), takie rozwiązanie zmniejszyłoby korki na Małomiejskiej i Łódzkiej.

    • 0 0

  • Osowa (1)

    zdecydowanie powinny znaleźć się pieniądze na nitkę do Osowej.

    • 0 0

    • tia u puścić Spacerową tory w obie strony :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane