• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • A w Gdyni 300m dróżki remontują pół roku

    Szczurek won na wieś

    • 6 0

  • Dlaczego nie Rondo? (2)

    Dlaczego na skrzyzowaniu Jabloniowa - Warszawska nie powstaje rondo? Tylko zwykle skrzyzowanie????

    • 10 4

    • Ronda to pomyłka, zwiększają korki (1)

      Przykład rondo kartuska pólnicy leszczynowa, chyba ktoś jednak wyciągnął wnioski rezygnując z ronda

      • 1 6

      • Nie mówimy tu o pseudorondach. Tutaj jest sporo terenu zeby zrobić rondo z dwoma pasami o dużej srednicy, a nie skrzyzowanie ze swiatlami, gdzie lewoskrety będą blokowały dwa pasy...

        • 2 0

  • 320m nowych torów i wzrost kosztów 35-40mln? (1)

    Za co ten wzrost kosztów? Na etapie przetargu tego nie można było tego przewidzieć? Nie powstanie odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Ale to pewnie wszystko ok będzie i w bilansie będzie się zgadzać. Grunt żeby w tabelce się zgadzało. Bo to przecież nasze wspólne, publiczne środki. Wakacje idą.

    • 10 2

    • Cena gruntu + cena materiału + cena robocizny + cena projektu.

      Lepiej żeby kasa szła na zbiorkom niż na kolejną miejską autostradę dzięki której gdańszczanie wyprowadzą się jeszcze dalej i która jeszcze bardziej zakorkuje i zasmrodzi miasto.

      • 1 1

  • (1)

    Jabłoniowa i Warszawska miała być rondem ale zrobią bardziej bezpieczne skrzyżowanie skanalizowane.Hmmm to proszę mi napisać czym kierował się geniusz decydujący o budowie super ronda ul. Kartuska-Pólnicy- Leszczynowa. Jego zamysłem było stworzenie większego zagrożenia dla zdrowia i życia kierowców bo na pewno nie ich bezpieczeństwo i gdzie tu mowa o zwiększeniu płynności przejazdu? Rondo o średnicy 3-4 metrów. A górka ziemi jaka pozostała po budowie tego ronda jak leżała tak leży pomiędzy rondem a przystankiem ZTM, bo po co posprzątać gdy kasa poszła - zleceniodawca przyjął budowę - i nikt tego nie widzi.

    • 7 3

    • Rondo kartuska pólnicy leszcynowa to nieporozumienie

      Generuje korki i zakłóca płynność ruchi. To dobry przykład na brak kompetencji osób planujących w Gdańsku rozwiązania drogowe

      • 1 1

  • Południe Gdańska wygląda z góry jak kalafior

    Powstają tuż obok siebie kolejne osiedlowe "wykwity", ale żeby dostać się z jednego na drugie trzeba wrócić prawie do centrum. Pokonujemy niepotrzebnie wielkie odegłości. Politycy rządzący w Gdańsku od 25 lat nie mają żadnego pojęcia o urbanistyce i budowaniu tkanki miejskiej. To dlatego wszędzie jeździmy autami, tracimy czas i zdrowie w korkach i żyjemy w enklawach których nie da się skomunikować zbiorkomem.

    • 27 1

  • To przez upały

    Fachowo nazywa to się termiczna rozszerzalnością cieplną.

    • 2 0

  • że wzrośnie

    -To było do przewidzenia

    • 2 0

  • Kiedy naprawdę potrzebne inwestycje?

    Remont Hallera, Pomorskiej, Chłopskiej, Piastowskiej, Kołobrzeskiej... można tak wymieniać w nieskończoność.

    • 6 8

  • (7)

    Przypominam - kupno mieszkania na wygwizdowie czytaj Jasien, Rebowo, Zakoniczyn,Kiełpinek i inne za cenę pół śmieszną nie jest bez przyczyny. Komfort w postaci rozwinietej komunikacji miejskiej, przemieszczania się z punktu A do punktu B w 15 minut maks w dzisiejszych czasach kosztuje.

    • 10 16

    • Nawet 10-15 min autem z Jasienia (Damroki) do centrum to dużo?

      Przy dużych korkach max 20-25 - kup sobie mieszkanie na Żabiance pod Ergo Areną i dostań się tak szybko do centrum Gdańska. Zapomnij, SKM nie pomoże bo do samej stacji SKM Żabianka będziesz szedł 10-15 min

      • 7 1

    • jeł....pie zazdrość bierze? zwykły prowokator i to marny! pół śmieszną cenę? widać że wiesz co piszesz, idź lepiej do szkoły.

      • 5 2

    • (4)

      tak potwierdzam 20-25 minut do centrum ale w niedzielę po 22 :)
      żadna zazdrość nie bierze - sam mam tam jedno mieszkanie na wynajem ale przeprowadziłem się bliżej centrum bo tam zero życia. A życie na zasadzie muszę wstać po 5 rano żeby byc na 7 w pracy i poźniej w korku wracać.. wybieram zdecydowanie życie i spędzanie czasu nad zatoką, a nie nad sztucznymi stawami między wygwizdowymi osiedlami.
      I tak - dla mnie te nieruchomości w tych rejonach to są pół śmieszne ceny 5-6 tyś, to jest dużo ? Mieszkanie w dobrze skomunikowanej dzielnic (Przymorze,Oliwa,Zaspa,Żabianka ) do tego w sąsiedztwie Zatoki, nie kałuży ( czyt. zbiorniki wygwizdowe ) kosztuje owyżej 9 tyś za metr. I nie tracisz czasu na dojazdy, możesz spać dłużej i mieć życie dla siebie :)

      • 3 5

      • Spoko z Żabianki do centrum dojadę autem w 20-40 min - rewelacja, lecę, pędzę kupić tam mieszkanie

        Jak czesto człowiek korzysta z tego ze żyje nad zatoką? Żyje tu od urodzenia i przez kilkadziesiąt lat nic sie nie zmieniło. Z kim bym nie rozmawiał to nad zatokę wybiera się max kilka razy do roku.

        • 7 0

      • O, panicz.

        • 0 0

      • Przymorze dobrze skomunikowane? Chyba żartujesz

        Dostań się szybko stamtąd na obwodnicę lub wylotówki. A w godzinach szczytu na czarnym dworze jest nielepiej niż na kartuskiej.
        Ja mam nieruchomiści w rejonach przymorze, które właśnie wynajmuję ale mieszkać bym tam nie chciał bo tam zero życia.

        • 4 0

      • Łoś

        No jeśli za te same materialy do budowy bloku mieszkalnego wolisz zaplacić 9tys a nie 6 tys to niezły łoś jesteś. Jak lubisz napychać kieszenie deweloperowi to twój wybór.

        • 0 0

  • Rejon szkoły (2)

    Rejon szkoły to ulice:
    Białostocka , Cedrowa od nr 48 ,Władysława Czermińskiego, Alfonsa Flisykowskiego,Aleksandry Gabrysiak , Goszyńska , Konrada Guderskiego od nr 51 do końca , Jabłoniowa , Jeziorowa do nr 9, Kielecka , Mariana Kołodzieja , Lawendowe Wzgórze, Kazimierza Leskiego , Leszczynowa od nr 22, Lubelska, Lubowidzka , Morelowa , Oliwkowa, Ostrzycka , Mariana Pelczara, Połczyńska , Potęgowska , Przywidzka , Rekowska , Stężycka , Turzycowa, Warszawska , Eugeniusza Węgrzyna, Zakoniczyńska

    Czyli tramwaj raczej uczniów nie dowiezie...

    • 21 2

    • Prawda?! Tez o tym mowie!

      • 0 0

    • Dowiezie ale za 2 lata

      Dopiero po zbudowaniu linii w Nowej Warszawskiej dowiezie z: Kieleckiej, Warszawskiej, Kołodzieja, Białostockiej, Lubelskiej. Ale przyda się jadącym z Lawendowego Wzgórza na Morenę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane