• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska: linia tramwajowa będzie dłuższa. Wyjątkowa estakada wenecka

rb
12 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza
  • Trwa budowa szkoły na Jasieniu i dróg do niej prowadzących. Po prawej stronie poprowadzona zostanie również przedłużona linia tramwajowa w ramach realizowanej właśnie Nowej Bulońskiej.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.
  • Nowa Bulońska w budowie.

Dobra wiadomość jest taka, że linia tramwajowa w ciągu Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska zostanie wydłużona o ok. 320 metrów na południe zobacz na mapie Gdańska, by móc obsłużyć budowaną właśnie szkołę przy ul. Lawendowe Wzgórze. Powstająca w jej przebiegu estakada wenecka jest wyjątkowym, rzadko stosowanym rozwiązaniem. Są jednak też gorsze wieści: układ drogowy zostanie oddany do użytku pod koniec roku, a nie na koniec lipca, z kolei tramwajem pojedziemy dopiero w połowie 2020 roku. Wzrośnie też koszt budowy Nowej Bulońskiej - o ok. 35-40 mln zł.



Jak oceniasz zmiany w projekcie Nowej Bulońskiej?

Nowa Bulońska Północna to droga i linia tramwajowa, która połączy Jasień i Ujeścisko z Moreną. Jej budowa trwa już od przeszło roku i według zapisów przetargowych, powinna zakończyć się ostatniego dnia lipca 2019 roku.

Tak się jednak nie stanie.

Wpływ na to mają zmiany w projekcie. Jedną z nich jest wydłużenie linii tramwajowej o ok. 320 metrów. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, ale zostanie poprowadzona dalej, aż do ul. Lawendowe Wzgórze. Ma to związek z budową nowej szkoły, do której od września uczęszczać będzie ok. 750 uczniów.

- Projekt zamienny przewiduje powstanie nowego przystanku, który będzie zlokalizowany między działającym już przedszkolem a budowaną szkołą - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Linia tramwajowa nie będzie kończyć się pętlą - drogą w budowie i zajmującą sporo miejsca. Po zakończonym kursie tramwaj zmieni tor jazdy i ruszy w drogę powrotną.

Budowa szkoły na Jasieniu utrudnia życie przedszkolakom



W ramach innego przetargu miasto buduje układ drogowy dla nowej placówki, którego realizacja zakończy się przed nowym rokiem szkolnym.

Inny kształt skrzyżowania Jabłoniowej i Warszawskiej



Kolejna zmiana dotyczy skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, które początkowo zostało zaprojektowane w formie ronda. Później podjęto jednak decyzję, by przekształcić je w prostsze skrzyżowanie, tzw. skanalizowane. Ma to zapewnić większe bezpieczeństwo użytkownikom, a także poprawić płynności przejazdu.

Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni. Przeprojektowane skrzyżowanie Nowej Bulońskiej z Warszawską i Jabłoniową. W ramach inwestycji przedłużona na południe zostanie linia tramwajowa widoczna po prawej stronie jezdni.
- Dzięki tej zmianie projekt Nowej Bulońskiej będzie bardziej dopasowany do projektów Nowej Warszawskiej i Nowej Jabłoniowej - zauważa dyrektor DRMG. - Już w ramach Nowej Bulońskiej wybudujemy ok. 200 odcinek torów Nowej Warszawskiej, a przetarg na jej budowę ogłosimy w przyszłym tygodniu. Dodatkowo wyprowadzimy też fragment jezdni przyszłej Nowej Jabłoniowej.
Powstanie też węzeł integracyjny na południe od dzisiejszej ul. Warszawskiej. Znajdzie się tam pętla autobusowo-tramwajowa i parking.

Zmiany opóźnią prace budowlane



Takie zmiany odbiją się jednak na terminach realizacji.

- Mamy ustalone trzy kamienie milowe. Pierwszy dotyczy skrzyżowania i docelowego układu drogowego na potrzeby szkoły i ma być zrealizowany do sierpnia. Przejezdność całego układu drogowego Nowej Bulońskiej Północnej, na odcinku od ul. Myśliwskiej do ul. Jabłoniowej, planowana jest na koniec roku 2019 roku, a tramwajem z Moreny na Jasień pojedziemy w połowie 2020 roku - informuje Włodzimierz Bartosiewicz.
Wykonawcą całej inwestycji jest firma NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. O ile wzrośnie wartość kontraktu po zmianach?

- Bilansujemy plusy i minusy, bowiem część planowanych wcześniej robót nie zostanie ostatecznie wykonana. Nie powstanie m.in. odnoga dla Nowej Politechnicznej na wysokości skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską. Na ten moment wartość kontraktu wzrośnie o ok. 40 mln zł - mówi Bartosiewicz. - Jednak od tej kwoty należy odjąć jeszcze kilka milionów złotych, gdyż zmniejszą się koszty budowy obiektu mostowego nad potokiem Siedleckim.

Wyjątkowa Estakada Wenecka



Co ciekawe, powstająca w ramach trasy estakada, nosi miano weneckiej, gdyż jest wzorowana na wiaduktach łukowych, które budowali starożytni Rzymianie.

Zastosowanie konstrukcji łukowej, dodatkowo zasypanej ziemią, sprawi, że jeżdżące estakadą pojazdy będą znacznie mniej hałasowały, niż gdyby poruszały się po wiadukcie o typowej konstrukcji, np. opartej o stalowe belki.

Jedna przęsło wykonane z betonu zbrojonego ma rozpiętość 20 metrów i waży 40 ton. Na całej estakadzie takich przęseł będzie 154.

Podpory obiektu mostowego nad Potokiem Siedleckim w ramach Nowej Bulońskiej

rb

Opinie (370) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    To potrzebna inwestycja, szkopuł w tym jak zostanie zrealizowana (29)

    Inwestycje tramwajowe w naszym mieście prowadzi się po najmniejszej linii oporu, władzy jakby bardziej zależało na wydaniu pieniędzy i odtrąbieniu sukcesu, niż rozwiązaniu realnego problemu komunikacyjnego. Na odcinku między Bulońską i Warszawską ten tramwaj będzie zatrzymywał się na światłach 6 razy. 6 razy na odcinku cirka 2 kilometrów! Dlaczego? Bo tak było wygodniej projektantom poprowadzić tramwaj między jezdniami pod wiaduktem AK niż po jego zewnętrznej stronie.

    Uważam, że nad takimi "szczegółami" powinna pochylać się władza. Niestety wielka polityka (czerwiec, sierpień, wrzesień...) jest ważniejsza niż wygoda mieszkańców

    • 161 35

    • wladza to nieudacznicy nienadajacy sie do prawdziwej pracy, dlatego ida w polityke (3)

      lebiec bedzie bez ich pochylania sie nad jakimkolwiek pomyslem

      • 4 1

      • (2)

        Co proponujesz?

        • 1 1

        • odpowiedzialem - usuneli

          • 0 0

        • zwolnić

          • 0 0

    • Urzednicy reaguja tylko na potrzeby deweloperow. (4)

      Potrzeby wieloletnich mieszkanców im sa calkowicie obojetne. Potrafia obciac dobre polaczenia, zamknac i sprzedac szkolę i zniszczyc co bylo dobre byle zaspokoic na 2 lata swojego oferenta z urzedu.

      • 9 5

      • (2)

        Kacper nie męczy cie to wieczne kwiczenie po przegranych wyborach?

        • 9 14

        • co ty masz z tym kacprem? dla osób, które tak kochają obecne władze, (1)

          każdy głos sprzeciwu jest głosem z pisu. przejawiacie identyczną butę jak np. prezydent z okresu kampanii wyborczej

          • 12 5

          • Zwlaszcza, że Kacper nie startował w tych wyborach.

            Kto takie głupoty powtarza? Pogrobowcy Adamowicza?

            • 2 0

      • To nawet nie to

        Niech i reagują na potrzeby deweloperów, niech budują blisko domów, osiedli, planowanych inwestycji. W tym przypadku realizuje się inwestycję bo a) jest kasa unijna b) jest rezerwa drogowa. O celu i sensie myśli się mniej

        • 5 0

    • Nie mówiąc o tym, że tramwaje się w Gdańsku buduje tam, gdzie jest łatwie i przyjemnie, (3)

      a nie tam, gdzie są potrzebne.

      Tramwaj Ujeścisko Morena sam w sobie nie rozwiązuje praktycznie żadnych problemów komunikacyjnych. Dopiero połączenie tego z Wrzeszczem zaczyna mieć sens.

      • 14 1

      • A na tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz nie ma praktycznie szans w najbliższej dekadzie (1)

        Nie ma pozwolenia środowiskowego, projektu, kasy na budowę. Policzmy...
        Pozwolenie środowiskowe - 1 rok
        Przetarg na projekt i projekt - 2 lata
        Szukanie finansowania, problemy proceduralne i finansowe - 2 lata
        Przygotowanie przetargu na budowę i rozstrzygnięcie 1-2 lata
        Budowa - 2 lata

        • 8 0

        • Jeszcze niedawno nie było tramwaju ani na Morene ani na Chełm i na Świetokrzyską . Mieliśmy 70 lat zaniedbań , powstały nowe dzielnice a Wy kupujac na nich mieszkania chcielibyście wszystko odrazu . Będą pieniądze i powoli uzupełni się braki , teraz przyszedł czas na mieszkańców Jabłoniowej i okolic.

          • 3 1

      • No fakt , do Wałbrzycha też musze jechać z przesiadkami.

        • 1 1

    • To potrzebna inwestycja (1)

      A skąd wiadomo, że 6 razy będzie sie musiał zatrzymywać. We Wrzeszczu jest też dużo świateł. Najlepiej to marudzić i wszystko krytykować

      • 2 7

      • Spójrz na plany inwestycji

        i tyle w temacie

        • 4 1

    • Będzie mijał 6 świateł, a stawał na dwóch. (2)

      • 7 2

      • W Gdańsku?

        Musi odstać swoje na każdych światłach

        • 5 1

      • Chyba, "będzie mijał 6 świateł, a stawał 10 razy".

        • 6 1

    • "po gdańsku" bedzie zrealizowana. Lisicki ciagle na stanowisku. (1)

      • 7 1

      • To też jeden z problemów

        Lisicki spełnia się malując tramwaje w barwy WMG, niestety na tym wygląda na to jego kompetencje się kończą

        • 8 1

    • (5)

      Dlaczego ta opinia jest wyrózniona ?

      • 11 3

      • (2)

        też jestem ciekawy o co chodzi z tymi wyróżnieniami

        • 7 1

        • (1)

          Pewnie chodzi o długość wypowiedzi :-)

          • 1 4

          • Opinia jest wyróżniona bo jest dobra i merytoryczna :)

            • 3 5

      • tak na zachęte. żeby więcej pisał

        • 2 0

      • Moja też kiedyś była wyrózniona

        Pewnie robi to automat gdy użyjesz wiele róznych słów :P

        • 8 0

    • po linii najmniejszego oporu (2)

      asie:)

      • 20 2

      • ale żeś zabłysnął jopku

        • 2 8

      • Prawo Ohma

        prąd przez opór?

        • 2 1

  • Kiedy Nowa Politechniczna ? (5)

    • 30 1

    • Masz pośrednio odpowiedź w artykule (3)

      Nie zbudują na tym etapie odnogi przy Nowej Wołkowyskiej, więc prawdopodobnie nie doczekamy się realizacji przez około dekadę :( o szybszym połączeniu południa z Wrzeszczem pewnie można zapomnieć. To bardzo zła decyzja

      • 5 1

      • jak zelektryfikują PKM to będziesz miał szybszy dojazd kolejką - węzeł przesiadkowy już masz

        • 0 0

      • (1)

        "Na etapie sporządzenia wielowariantowej koncepcji dla budowy tramwaju Nowa Politechniczna, wykazano jednak, że bardziej optymalnym rozwiązaniem będzie połączenie Nowej Politechnicznej z istniejącą już linią tramwajową Piecki Migowo, na wysokości przychodni Morena. Dlatego też przy budowie Nowej Bulońskiej Północnej zrezygnowano z budowy dodatkowego rozjazdu w realizacji Nowej Bulońskiej Północnej, w okolicy skrzyżowania z Nową Wołkowyską."

        • 0 0

        • Bez sensu

          Od Nowej Wołkowyskiej skręt tramwaju w Nową Politechniczną jest optymalny

          • 1 0

    • Czeka na rondo traugutta sobieskiego

      Pewnie nigdy

      • 6 1

  • Ale tu wyzywają się niektórzy

    No brak kultury

    • 0 0

  • Czy u nas zawsze musi być na sztukę??? (5)

    Kto to projektuje przystanki tramwajowe w środku nieużytkow...poprowadzić to jeszczez 300-400m pod ul.Jaworzniakow i setki mieszkańców osiedli wybudowanych w ciągu ulic Porębskiego i Guderskiego maja cudowna alternatywę dojazdu na morene do wrzescza itd...ale w miejsce planowanego tramwaju trzeba zrobić jakieś cywilizowane przejscia...bo teraz to przez łaki i pola...sztuka...gdzie połączenie drogowe jakiś łącznik z Porębskiego do Jabloniowej właśnie wzdłuż tramwaju to by niesamowicie rozładowało korki w tej okolicy...Myśleć urzednicy myśleć...

    • 25 2

    • Miasto nie jest na Was gotowe

      Musicie czekać u siebie

      • 1 1

    • (2)

      do Wrzeszcza to z godzinę będziesz jechał tą trasą

      • 6 0

      • A nawet po powstaniu obecnie zmienionej Nowej Politechnicznej nie będzie dużo lepiej (1)

        Bo tramwaj będzie musiał przejechac przez całą Morenę, dwa długie dla tramwajów skrzyżowania Rakoczego, a potem dalej krętą ścieżką i to nie do samej stacji Wrzeszcz tylko na Do Studzienki, gdzie aby pojechać np dalej SKM, bedzie trzeba iść pieszo 15 - 20 minut na stację. Nie wspominając już o większych korkach w aucie na samej Rakoczego, gdy dojdzie więcej aut i tramwajów. Super planowanie.

        • 3 0

        • Krętą ścieżką

          Dokładnie! Dlatego optymalnie jest poprowadzić tramwaj w Nowej Politechnicznej planowaną wcześniej trasą od Nowej Wołkowyskiej, bez wjeżdżania w bermudzki sześciokąt na szczycie Moreny, na którym można stracić masę czasu

          • 0 0

    • Hej młody junaku

      Smutek zwalcz i strach
      Przecież na tych polach już za parę lat
      Wyrosną przepiękne jasne i radosne
      osiedla z betonu wzdluż nowej bulońskiej

      • 2 0

  • Uklad drogowy (1)

    Powinno byc przedluzenIe linii tramwajowej az do ul.Havla przez Ujescisko oraz podlaczenie ul.Piotrkowskiej od strony pld-zach do wezla integracyjnego.

    • 5 2

    • Połączenie z havla będzie innym projektem, bodajże nową warszawską

      • 1 1

  • Ola

    Ja Dulkiewicz I jej durnego akcentu nie widział na budowie

    • 2 3

  • przestanek przesiadkowy

    Tylko żeby to funkcjonowało a nie funkcjonuje na obecnych trasach jak autobus podjeżdża pod przestanek końcowy to tramwaj odjeżdża z przed nosa skandal !!! i jak tu ma być dobrze zawsze na początku jest kolorowo a potem do d....y !

    • 5 2

  • ja sie pytam kedy ?

    • 2 0

  • Proszę o budowę linii do ul.Porębskiego (2)

    Miło byłoby gdyby liniia tramwajowa kończyła się na ul. Porębskiego lub najlepiej pociągnąć ją do Świętokrzyskiej wzdłuż zbiorników retencyjnych Świętokrzyska 1 i 2. Dalej mogłaby odchodzić w stronę Kowal.

    • 42 1

    • Sobie możesz prosić

      • 0 4

    • takie sa plany

      a nowa droga ma nazywac sie roboczo Nowa Bulońska Poludniowa

      • 6 0

  • kolejne opóźnienie ale tak to jest jak gospodarz nie ma czasu dla miasta (27)

    Wciąż robi przecież wielką politykę.

    • 232 350

    • ilu ona ma ochroniarzy? ostatnio widziałam ją z czterema. (2)

      • 11 8

      • (1)

        Adamowicz nie miał żadnego.

        • 11 4

        • No właśnie

          • 3 1

    • Hmm... a komu dobrze robią jak nie mieszkańcom Gdańska.

      Chyba artykułu nie czytałeś ze zrozumieniem. Nic tylko współczuć.

      • 5 4

    • Nie opóźnienie, a rozsądniejsze zaplanowanie

      Bo gospodarz ma czas na przemyślenie zmian i poprawienie pomysłów w trakcie budowy, a nie po.

      • 5 4

    • Dyżurny maruda? (4)

      • 42 25

      • to Kacperek (3)

        zaczyna kolejną kampanię , niedługo wybory do sejmu trzeba się przypomnieć

        • 42 25

        • (2)

          ale kacper to lipa

          • 11 5

          • lipa to było amberd gold, oboje z ojcem o tym wiedzieliśmy

            • 10 7

          • nawet duda

            • 6 4

    • mu (2)

      wyprowadz sie w polsce jest tyle pieknych miast

      • 15 19

      • sam się wyprowadź lewaku (1)

        • 13 20

        • ledwo wstal od konfesjonalu i juz zaczyna od nowa

          • 14 9

    • parady jeszcze robi i obraża Polaków (1)

      • 14 19

      • chyba tylko taka obrazalska panienke jak ty

        • 9 8

    • (4)

      Haha Pan ledwo wstał i już narzeka, współczuję.

      • 77 37

      • (3)

        Jak "narzeka"? On jest tu w pracy! Trochę szacunku! W takim upale od białego rana trolluje!

        • 83 22

        • Skup się (2)

          A może myśli logicznie w przeciwieństwie do Was. Czy DRMG kiedyś skończyła cokolwiek w terminie? Nigdy. Czy potrafiła wybrać wykonawcę który skończy w terminie? Nigdy. Wybrać ofertę najtańszą to pewnie moja papuga potrafi. Teraz zmiany wyjdą 30-40 mln. Co to za przedział ? Myślicie ze teraz będzie przetarg na zmiany ? Nie. Obecny wykonawca policzy już po swojemu te zmiany oczywiście bez presji przetargu. Jak można było zaprojektować tramwaj który zatrzymuje się 1 km od szkoły. Teraz dopiero doszli do tego ze lepiej jakby podjeżdżał pod szkołe ? No nie róbcie jaj. Faktycznie Dulkiewicz niech się skupi na Gdańsku

          • 31 26

          • najpierw siusiu potem do kompa bo pecherz mozg uciska i pisze sie glupoty

            • 13 11

          • Jest prawo i muszą go przestrzegać

            Nie pasuje, to pisz petycje o zmianę ustawy o przetargach publicznych...

            • 19 15

    • W ramach przeprosin postawi się nowy kościół. Mieszkańce będą zadowolone, flaszek będzie zadowolony.

      • 11 8

    • Kiepski trolling

      Za coś takiego nie powinni ci płacić.

      • 18 14

    • beton, beton, beton ... (1)

      • 16 18

      • O sobie piszesz?

        • 18 9

    • Kacperku,
      nie wstawaj tak wcześnie, krótki sen sprzyja otyłości i podnosi poziom złego cholesterolu

      • 35 18

    • O i to lubię ! Wstanę rano i dołożę komu sie da - już mi lepiej!

      • 35 15

    • Ona jeździ ze stołem po Polsce

      • 31 38

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane