• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie drugi buspas przed Dworcem Głównym w Gdańsku

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe. Korki na Podwalu Grodzkim tworzą się bez względu na porę roku. W 2018 r. mogą być jeszcze bardziej uciążliwe.

W 2018 roku na Wałach Piastowskich zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska w kierunku Huciska zostanie wytyczony buspas, a jezdnia zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. Zmiany wymusi remont dworca, który obejmie też przystanki i obecne zatoki postojowe. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że taka organizacja ruchu pozostanie przed dworcem na dłużej.



Czy buspas na Wałach Piastowskich i Podwalu Grodzkim to dobry pomysł?

Obecnie kierowcy jadący od strony al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska przez centrum Gdańska w kierunku Huciska korzystają z trzech pasów.

Światła na węźle przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska i dalej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska sprawiają jednak, że w godzinach szczytu korek odkłada się na Błędnik zobacz na mapie Gdańska, a nawet dalej, na Trakt Konny i al. Zwycięstwa. Podobnie jest na równoległych Wałach Piastowskich, gdzie kolejka aut ustawia się przed pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska.

To powoduje, że w korkach, które i tak są zdecydowanie mniejsze po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, tkwią także jadące z tamtego kierunku autobusy komunikacji miejskiej, które właśnie na pętli przy Jana z Kolna rozpoczynają kursowanie.

Przez duże korki na zatkanych Wałach Piastowskich, już na starcie łapią jednak spore opóźnienia i do Dworca Głównego, a więc drugiego przystanku na trasie, przyjeżdżają po czasie. Bywa, że w korku między pętlą autobusową a dworcem jednocześnie stoi nawet kilkanaście autobusów.

Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego PKP w Gdańsku.
W związku z remontem dworca, który w 2018 r. wejdzie w decydującą fazę i obejmie także plac przed budynkiem wraz z przystankami autobusowymi i zatokami postojowymi, konieczne jest wytyczenie buspasa na prawym pasie Podwala Grodzkiego.

- Musimy to zrobić, by zapewnić obsługę komunikacyjną przed dworcem - przyznaje Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu. - Obecnie rozmawiamy z kolejarzami nad wypracowaniem dogodnego terminu zmian. Prawdopodobnie będzie to druga połowa roku, już po otwarciu Forum Gdańsk i Nowego Podwala Grodzkiego, które odciąży obecny układ komunikacyjny.
O buspasie na Wałach Piastowskich po raz pierwszy mówiło się już w 2010 r. Wówczas jednak plany wymalowania pasa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej zawieszono, bo zapadła decyzja o likwidacji pętli autobusowej. Gdy przeniesiono ją w pobliże placu Zebrań Ludowych, pojawił się pomysł, by buspas powstał na Błędniku. Ostatecznie z tego pomysłu także zrezygnowano, bo miasto postanowiło odtworzyć pętlę przy Jana z Kolna.

Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r. Tak może wyglądać organizacja ruchu przed dworcem w 2018 r.
Planowane zmiany oznaczać będą małą rewolucję w centrum Gdańska. Kierowcy jadący w kierunku Huciska już na Błędniku pojadą dwoma, a nie trzema - jak jest obecnie - pasami. Obecny lewy pas ma stać się wydłużonym lewoskrętem w Rajską, a prawy płynnie przechodzić w środkowy pas na Podwalu Grodzkim. Także z tego pasa kierowcy mogliby jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowe Podwale Grodzkie. Sam buspas kończyć ma się przed Huciskiem.

- Ostateczne decyzje póki co nie zapadły, bo nie znamy jeszcze szczegółowego harmonogramu prac przy dworcu - przyznaje Wawrzonek. - Zdajemy sobie sprawę, że to może oznaczać kłopot dla kierowców i nieco większe korki. Ze względu na planowane otwarcie Nowego Podwala Grodzkiego, paraliżu jednak być nie powinno.
Drogowcy nie wykluczają, że jeśli rozwiązanie się sprawdzi, to buspas przy dworcu pozostanie tam na dłużej.

Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione. Obecnie autobusy na Wałach Piastowskich codziennie tkwią w korkach i już na swój drugi przystanek przed dworcem przyjeżdżają mocno opóźnione.

Opinie (325) 4 zablokowane

  • nie bus pas tylko tunel dla samochodów

    • 22 5

  • Nareszcie!

    Ten buspas powinien istnieć już od 10 lat!

    • 35 15

  • Zabierają się do tego jak pies do jeża

    zaraz po otwarciu tunelu powinni ucywilizowac (zwezic) oba podwala

    • 21 7

  • Korki (5)

    Co do korkow to beda zawsze dopoki nie zmieni sie mentalnosc.Mamy w Gdansku tysiace ludzi ktorzy maja do pracy 5 do 10 przystankow tramwajem lub busem do pracy a i tak jada samochodem.Stoja w korku pol godziny traca czas i pieniadze ale co tam .Przeciez ja mam nowe auto wiec muszwe sie pokazac.Rozumiem tych zza miasta oni maja daleko i komunikacja w wielu miejscach jest fatalna ale tych wielu miejscowych nie zrozumiesz.Liczy sie preztiz a nie rozsadne myslenie.

    • 53 24

    • Płatne parkowanie to najlepsza metoda walki z korkami.

      Jak u mnie przy firmie zlikwidowano ostatni bezpłatny parking to z dnia na dzień do komunikacji miejskiej przesiadło się 80% pracowników.

      A dojeżdżali z Pruszcza, Karczemek, Ujesciska, Jasienia, 5Wzgórz, Kowal i Jankowa.

      • 18 8

    • Rolnicy niech robia u siebie nie wpuszczac buraka do miasta jedynie pksem jak tak auta przeszkadzaja

      • 4 7

    • Ciekawa teoria...

      ... bo ja do pracy rano samochodem jadę 15 min a komunikacją 35min. Wracam do domu 30 min samochodem a komunikacją 45min.
      mieszkam w starej dzielnicy od wieków skomunikowanej tramwajem.
      Jakoś czas się nie dodaje, bo zapominamy że czas liczy się od zatrzaśnięcia drzwi w domu do otwarcia drzwi pracy a nie samo stanie w tramwaju porównane z siedzeniem w samochodzie.

      • 11 4

    • (1)

      Ale mentalność się nie zmieni dopóki SKM, PKM i ZKM będą funkcjonować, tak jak funkcjonują w tej chwili. Wolę posiedzieć pół godziny w samochodzie w korku, niż marznąć pół godziny na przystanku.

      • 11 2

      • a co konkretnie proponujesz?

        byś uznał, że SKM funkcjonuje lepiej niż teraz?

        • 1 1

  • Bardzo dobra decyzja.

    Szkoda że tak późno.

    • 28 14

  • ... (2)

    Korki przed dworcem wróciły po uruchomieniu tristara i zmianie czasów sygnalizacji na hucisku na faworyzujaca tramwaje. Nie jestem pewien, czy to że tramwaj, który przecież jeździ co jakiś czas, przejedzie kilka sekund szybciej jest warte takich korków przed dworcem.

    • 42 24

    • (1)

      Sygnalizacja ,ostała zmieniona bo powstawały korki na torach.

      • 6 3

      • Ale chyba nie aż takie w jakich muszą stać autobusy

        • 3 1

  • dodatkowe światła zaraz ruszą za dworcem (7)

    dojdą dwa naziemne przejścia, oczywiście na każdym obowiązkowe tristarowe zatrzymanie i mamy korki nie od opery a od galerii Bałtyckiej.

    • 49 12

    • chyba ty (2)

      Ja jeżdżę skm lub tram

      • 7 7

      • w godzinach szczytu ta trasa dla mnie nie istnieje (1)

        już dawno tamtędy nie jeżdżę. A przesiadanie się w tym miejscu z autobusu na tramwaj i stanie w smrodzie spalin odstrasza mnie do komunikacji miejskiej.

        • 8 5

        • spaliny cię odstraszają, więc sam smrodzisz na innych... logiczne. Nobla temu panu!

          • 7 6

    • (2)

      Ale działa to tak: zwężanie jezdni->większe korki->spadek atrakcyjności komunikacji samochodowej->mniej samochodów
      wyjeżdża na ulice->mniejsze korki
      Ponadto:
      ludzie przesiadają się do komunikacji miejskiej->wzrost wpływów z biletów->atrakcyjniejsza oferta->ludzie przesiadają się do komunikacji...itd

      • 7 15

      • (1)

        Jak niby ludzie mają się przesiąść do komunikacji miejskiej, jak w godzinach szczytu i tak już nie ma miejsca w pojazdach? Chyba czegoś tu nie rozumiem, a może po prostu lubicie jeździć jak bydło w pociągu towarowym.

        • 17 2

        • żeby w pojazdach było więcej miejsca, wystarczy przedłużyć pociągi SKM

          Lub puścić pociągi z dwukrotnie większą częstotliwością.

          koszt takiego działania jest nieporównanie niższy niż zbudowanie dodatkowego pasa jazdy dla samochodów.

          Przypuszczalnie chodzi tu o conajmniej dwa rzędy wielkości

          • 1 1

    • To przesiadka na autobus

      • 2 2

  • (2)

    Super!!! W końcu się zorientowali. Do tego 1000 PLN mandatu za wjazd pojazdu nieuprawnionego i minimum 5 fotokomórek do wyłapywania delikwentów. Trzeba też pomyśleć nad zieloną falą dla tramwajów na Hucisku i będzie prawie idealnie.

    • 35 20

    • Państwo policyjne? = Danzig AD 1939 (1)

      • 6 5

      • Nie, fotokomórki skierowane tylko na buspas. Powinny zarobič na siebie bo cfaniaków nigdy nie brakuje :-)

        • 2 1

  • No to będzie korek od Oliwy do Huciska. Gratulację. Adamowicz - odejdź proszę (3)

    • 36 35

    • (2)

      Słoiki i tak nie mają prawa głosu. Powinni podnieść jeszcze podatki dla słoików - szczególnie za te auta, co to Niemiec płakał jak sprzedawał (ze śmiechu).

      • 4 5

      • (1)

        Odezwal sie wek.

        • 3 2

        • cebula

          • 1 1

  • za niedlugo zrobia strefe z rygorystycznymi normami spalinowymi dla samochodow osobowych (2)

    I koreczkow nie bedzie.. Nawet przy dwoch pasach

    • 24 14

    • Lol, najpierw musieliby zacząść sprawdzać spaliny na stacjach diagnostycznych (1)

      • 6 1

      • mi zawsze sprawdzają
        i zawsze ok, choć fura ma czterdieści lat
        ale w gazie

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane