- 1 Pod prąd uciekał przed policją (195 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (90 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (591 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (84 opinie)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (518 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (321 opinii)
Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
Poza dwiema kładkami dla pieszych, brzegi Motławy zepnie też tunel dla tramwajów, samochodów i rowerzystów. Pobiegnie nim przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę. Tunel nie powstanie jednak wcześniej niż w kolejnej dekadzie.
Wśród nich jest plan określający przeznaczenie terenów wokół ul. Stępkarskiej i ul. Wiosny Ludów (pn. Młode Miasto - Gazownia II). To obszar, na którym przewidziano tunel pod Motławą. Obiekt ma być częścią (nazywanej roboczo) ul. Nowej Wałowej, łączącej docelowo al. Zwycięstwa z ul. Elbląską.
- Do planu przystąpiono m.in. w celu zmiany zasad obsługi komunikacyjnej wynikającej z odmiennego od poprzednio prezentowanego podejścia do przeprawy ulicy Nowej Wałowej przez Motławę. Preferowane przejście tunelem pod Motławą wymusza zmianę obsługi komunikacyjnej terenów położonych na północny wschód od ulicy Nowej Wałowej, szczególnie w rejonie ulicy Stępkarskiej - mówi Agnieszka Siedlecka z Biura Rozwoju Gdańska.
Zgodnie z założeniami planu, droga i tunel mają mieć przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Co ważne, w jej świetle powstanie chodnik dla pieszych, trasa rowerowa i trasa tramwajowa. By pomieścić wszystkich użytkowników ruchu, miasto zarezerwowało na ten cel ponad 8 tys. m kw. terenu.
Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać przestrzeń publiczna - park lub deptak z obiektami małej architektury.
Jak może wyglądać tunel pod Motławą?
Kolejny krok w stronę tunelu
Prace planistyczne to ważny, ale nie pierwszy krok w stronę budowy tunelu pod Motławą i ul. Nowej Wałowej. W 2014 r. powstał jej pierwszy, 1,2-kilometrowy fragment, z wiaduktem nad linią kolejową i ul. Jana z Kolna. Ten fragment drogi został nazwany imieniem ks. Jerzego Popiełuszki. Przedsięwzięcie realizowane było w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Spółka BPTO Infra wyłożyła na to 58,5 mln zł.
Jeszcze wcześniej, bo pod koniec 2013 r., rozebrano budynki należącego do dawnego zakładu Elmor. Według założeń planu, to właśnie przez ten teren pobiegnie droga do tunelu pod Motławą. W sumie obiekty miały 4,5 tys. m kw. powierzchni zabudowy, a ich kubatura wynosiła 35 tys. m sześc. (kliknij, by zobaczyć zakład na mapie z 2008 r. , a także po przeprowadzeniu rozbiórek ).
Zanim zakład został rozebrany, odwiedziliśmy go z naszą kamerą.
Film z 2013 r. ukazujący budynki zakładu Elmor, które ostatecznie zostały rozebrane w 2014 r.
Tunel z prefabrykatów, a nie drążony
Teoretycznie nie wiadomo jeszcze, jaką formę przyjmie przeprawa przez Motławę. By to jednoznacznie określić, trzeba opracować studium wykonalności, niezbędne dla uzyskania unijnego dofinansowania inwestycji.
Wszystko jednak wskazuje na to, że będzie to ok. 140-metrowy tunel pod rzeką. W przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą nie będzie jednak drążony, lecz powstanie z prefabrykatów. Projektanci podkreślają, że drążenie wymagałoby obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m. Taka "stromizna" eliminowałaby z tunelu tramwaj, który nie byłby w stanie z niego wyjechać. Ponadto trzeba pamiętać, że Młode Miasto znajduje się 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wymaga, by wlot do tunelu był na wysokości 2,5 m.
Dlatego dużo prostszym rozwiązaniem będzie budowa zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu w tzw. suchym doku, przetransportowaniu tego elementu nad rzekę i zatopienie go. Przed tą operacją trzeba jednak wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby konstrukcja nie zmniejszyła głębokości rzeki.
Po wyjściu z tunelu po wschodniej stronie Motławy, ul. Nowa Wałowa pobiegnie śladem dawnej bocznicy kolejowej, pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Siennickiej , aż do ul. Elbląskiej . Po drodze Nowa Wałowa minie jeszcze ul. Litewską. Cała ok. 4-kilometrowa trasa będzie stanowić małą obwodnicę Śródmieścia.
Budowa najszybciej w pierwszej połowie następnej dekady
Wstępnie koszty przedłużenia ul. Nowej Wałowej i budowy tunelu pod Motławą szacuje się na ok. 500 mln zł.
- Inwestycja jest na liście rezerwowej przedsięwzięć do 2023 r. Jej realizacja rozpocznie się, jeśli z jakichś powodów nie da się wykonać, albo powstaną oszczędności podczas wykonywania przedsięwzięć z listy podstawowej. W innym razie inwestycja może zostać zrealizowana dopiero po 2023 r. - mówi Dariusz Wołodźko z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto będzie się starać o dofinansowanie budowy tunelu z Unii Europejskiej, ale obecnie trudno przewidzieć, na jaką kwotę można liczyć.
Infrastruktura pod dnem Motławy
Na koniec warto podkreślić, że miejsce w rejonie planowanego tunelu już jest wykorzystywane do przeprowadzania m.in. sieci podziemnych. Niedawno na zlecenie firmy GPEC prowadzona była tam akcja przewiertu pod Motławą w związku z rozbudową sieci ciepłowniczej.
Przedsięwzięcie związane było z likwidacją kotłowni Zawiślańska i przyłączeniem dzielnic Stogi i Przeróbka do miejskiej sieci. Po raz pierwszy w Polsce aż cztery 230-metrowe rury ciepłownicze jednocześnie zostały poprowadzone 20 metrów pod poziomem gruntu w rejonie ul. Wiosny Ludów.
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2016-08-06 16:16
jaka kwote proponujecie platnosci za przejazd tym tunelem? (3)
bo doplacac to i tak trzeba bedzie do jego eksploatacji
chyba ze bedzie platny 14 zl za przejazd. Co na to inwestor?
Jakie beda koszty przejscia dla pieszych? 4-6 zl?- 2 7
-
2016-08-06 16:25
abonament - 30 zł miesięcznie. (1)
albo 5 zł od wjazdu.
- 3 0
-
2016-08-06 16:39
ok. podnosze 1,5x i jest
7, 5 od wyjazdu i 60 abonament obowiazkowy od kazdego mieszkanca nowej motlawy.
- 1 0
-
2016-08-06 17:40
Tylko w naturze
a co !!!!
- 1 0
-
2016-08-06 16:20
drapnąc tunele w SOBIESZEWIE (7)
Górki-Sobieszewo, ulica Turystyczna, Sobieszewo-Świbno. Sobieszewo, nowy kurort. Sopot umiera.
- 7 2
-
2016-08-06 16:25
Pod Turystyczną 5 :-) (5)
albo prosto do Barku :-)
- 0 1
-
2016-08-06 16:29
dobra trasa dla mieszkańców (4)
Mikoszewa, Stegny, Sztutowa, Krynicy, aby nie drałowali na około, tylko tunelem do Gdańska.
- 1 1
-
2016-08-06 16:31
Trzydzieści lat temu mówiłem o połączeniu m.in z Górkami Zachodnimi. (3)
Sobieszewo to największa dzielnica Gdańska jeśli idzie o powierzchnię, tam są wielkie możliwości, za jakiś czas pójdą miliardy w te tereny...
- 1 1
-
2016-08-06 16:38
tam jest rezerwat durniu (2)
- 1 2
-
2016-08-06 16:50
rezerwat jest na północ, a można montaż zrobić na południu.
- 1 1
-
2016-08-06 16:51
można ekrany zrobić, jeśli s*4syny będą miały rozmach.
- 1 1
-
2016-08-06 18:57
rąba.......c Sopot
tu jest Gdansk tu rządzi budyń
- 1 0
-
2016-08-06 16:22
Ja swoj tunel kopie w tajemnicy (1)
Pan Dziara z kwatery na 3 maja
- 11 1
-
2016-08-06 16:26
Kurkowa 12
:-))
- 3 1
-
2016-08-06 16:22
kiedy Nowa Kosciuszki???
Może jakiś artykuł na ten temat bo sprawa ucichła. Pozdrawiam.
- 14 5
-
2016-08-06 16:35
nie moge doczytac sie w tym art. czy ten tunel bedzie na siebie zarabial. (3)
bo budowac infrastrukture mozna ale mierzac sily na to jaki budzetem musimy potem dysponowac.
Praktycznie wszystkie tzw inwestycje. w Gdansku robia nam straty ostatnio. Ich eksploatacja i remonty pochalaniaja miliardy a na zwykle remonty drog ciezko juz znalezc kase i ciagle sa opozniane.
Wiec ile przyniesie Gdanskowi ta inwestycja?- 4 13
-
2016-08-06 17:17
Jasne ze tak!
Zarobi budyń i s-ka.
- 5 2
-
2016-08-06 17:23
Pomyliłeś głąbie (1)
Gdańsk z Gdynią. W Gdańsku co chwilę czytamy o nowych remontach dróg a w Gdyni całe 40m ścieżki rowerowej czy jakoś tak.
- 4 4
-
2016-08-06 23:12
widac, ze nie masz pojecia
wyzwij swoja rodzine.
- 3 1
-
2016-08-06 16:38
(6)
Unia Europejska, aby przetrwać i być taką nadzieją dla narodów Europy jak dotychczas musi dokonać reformy. Musi doprowadzić do dalszej integracji państw Ją tworzących. Konieczne jest stworzenie jednej i jednolitej Konstytucji UE, która powinna stać się nadrzędną w stosunku do Konstytucji państw członkowskich. UE jest naszą przyszłością, o którą musimy dbać; jedyną siłą, która może nam pomóc w konfrontacji z imperium Putina. Jest więc naszą niepodległością. Bo nie ma niepodległości Polski samotnej. Nie w tym miejscu. Od 300 lat to wiadomo. Niestety wolność i suwerenność Polski aktualnie rządząca ekipa stawia pod wielkim znakiem zapytania. Obyśmy się nie obudzili z ręką w nocniku bo dziś Polska jest ponad 30 mld euro netto na plusie. Za to pis przez pół roku zadłużył kraj o dodatkowe 47 mld zł. Czyli jakieś 1300 zł na obywatela. Jeżeli przeliczymy to tylko na tych pracujących (ok 10 mln) to wyjdzie prawie 5000 zł TYKO PRZEZ PÓŁ ROKU!!! Polska bardzo szybko skończy jak Grecja. Dostajesz pińcet a księgują ci co miesiąc 1000 do spłaty w przyszłości. Wot dojna zmiana!
- 11 12
-
2016-08-06 16:41
i zlkiwidowac jezyk angielski
tylko polski w calej UE od dzisiaj.
- 3 6
-
2016-08-06 16:43
szpilek, po co chcesz sie konfrontowac z putinem? (1)
z kimem tez pewnie chcesz ;)
- 5 1
-
2016-08-06 16:52
z putanem, on chce
- 1 0
-
2016-08-06 19:39
(1)
toś pojechał... chociaż raz mądrze.
- 1 2
-
2017-01-02 22:57
szpilek nie za pisem?
Bez kitu to 1 raz gdy szpilek napisal cos sensownego tylko ze pn poprzednich durnych wpisach myslalem ze on popiera pisuarow a tu taki zwrot..
- 0 0
-
2016-08-06 21:22
takie brednie opowiadaj przygłupom
- 2 2
-
2016-08-06 16:41
Czy w planach zaznaczono (4)
ze tunel trzeba poswięcic, zeby sie nie zalewał?
- 9 8
-
2016-08-06 16:45
tak, swiecenie w najblizsza niedziele
tunel za 20 lat.
- 4 0
-
2016-08-06 16:52
to tak jak z kiblem, też trzeba
aby nie wybijał.
- 2 1
-
2016-08-06 17:25
Tak
a nawet już opłacono. Oficjalnie jest niby "co łaska" ale cennik nieoficjalny mówi o 50 tysiącach zł.
- 2 1
-
2016-08-06 19:00
Gmina żydowska tez wyciąga łapę
5.000 euro a co im zawsze mało
- 0 2
-
2016-08-06 16:49
(1)
patrząc na zdjęcia widzimy obraz po 30 latach dewastacji Polski zaczęło się od junty Jaruzelskiego/Kiszczaka i trwa do dziś, rozwalone zakłady produkcyjne i fabryki, zlikwidowane stocznie... koszmar i teraz wielkim osiągnięciem będzie wylanie asfaltu na drogę... i apartamentowce na morskich nabrzeżach
- 8 17
-
2016-08-06 22:48
celne podsumowanie
- 1 6
-
2016-08-06 16:58
A co na to Człowiek Który Nie Wie Ile Ma Mieszkań....
- 14 8
-
2016-08-06 17:00
Czego to urzednik nie zrobi dla debelopera
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.