• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilbordy wracają na ulice Gdańska. Miasto rocznie zarobi na nich 2 mln zł

Maciej Korolczuk
15 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wkrótce bilbordy, od których zdążyliśmy się już odzwyczaić wrócą na część ulic w Gdańsku. Miasto zarobi na nich 2,2 mln zł i zyska 170 nowych drzew. Wkrótce bilbordy, od których zdążyliśmy się już odzwyczaić wrócą na część ulic w Gdańsku. Miasto zarobi na nich 2,2 mln zł i zyska 170 nowych drzew.

6 tys. zł dziennie i 2,2 mln zł rocznie miasto zarobi na reklamach, jakie wkrótce ponownie pojawią się na ulicach w Gdańsku w ramach obowiązującej uchwały krajobrazowej. Dodatkowo właściciele reklam będą musieli posadzić w Gdańsku 170 drzew.



Czy 170 drzew i 2,2 mln zł to wystarczająca rekompensata za powrót reklam na ulice Gdańska?

O tym, że bilbordy wrócą na ulice Gdańska informowaliśmy w lipcu.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił wówczas przetarg na umieszczenie reklam w pasach drogowych, mimo że chwilę wcześniej wielkopowierzchniowe nośniki zostały zlikwidowane w ramach uchwały krajobrazowej. Urzędnicy, pytani wówczas przez nas, dlaczego reklamy znów staną na ulicach Gdańska, tłumaczyli, że uchwała nie miała na celu likwidacji branży reklamowej, lecz uporządkowanie zasad funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej.

- Jeśli reklamy wrócą, to wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat - tłumaczyli urzędnicy.

Wyjściowa dzienna stawka od 2,90 zł za m kw.



W ramach przetargu obszar Gdańska, na którym mają stanąć billboardy, podzielono na 14 pakietów. W zamian za umiejscowienie reklam na gruntach przyległych do pasów drogowych właściciele nośników będą musieli wykonać nasadzenia drzew i zapłacić za powierzchnię reklamową.

Stawka minimalna za 1 m kw. danego pakietu wynosiła między 2,90 zł a 3,10 zł dziennie. Aby wyłonić podmiot, który w danym sektorze ustawi reklamę (już zgodną z zasadami uchwały krajobrazowej), przeprowadzono licytację poszczególnych pakietów. 10 pakietów zawierało po sześć lokalizacji, natomiast cztery pakiety obejmowały jedną lokalizację.

62 oferty w przetargu



Ostatecznie, zainteresowanie umieszczeniem nośników wyraziło pięć podmiotów (AMS, Outdoor Trójmiasto, Synergic, OMP, Jaworscy Nieruchomości), które przesłały łącznie 62 oferty zakupu pakietów (od trzech do pięciu dla każdego pakietu).

- Ponieważ na każdy z pakietów wpłynęła więcej niż jedna oferta, konieczne było przeprowadzenie licytacji. Jej przedmiotem była cena za 1 m kw. powierzchni reklamowej. Zwycięzcą został ten podmiot, który zaproponował najwyższą stawkę - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Najdroższe reklamy staną przy ul. Obrońców Wybrzeża, Czarnym Dworze, Wita Stwosza, Chłopskiej i al. Jana Pawła II, gdzie stawka za m kw. w licytacji osiągnęła 4,50 zł za każdy dzień ekspozycji. To oznacza, że każdy z bilbordów, jaki stanie przy tych ulicach, będzie średnio kosztował 445 zł, a podmiot który go postawi będzie musiał dodatkowo posadzić 11 drzew.

Najtańsze okazały się nośniki w trzech ostatnich pakietach (przy ul. Marynarki Polskiej). Tam stawka za m kw. reklamy wyniosła 3,60 zł. Pozostałe pakiety sprzedano w cenie 4 zł/m kw.

Lista wszystkich 64 lokalizacji, gdzie wkrótce staną billboardy


Wylicytowane stawki za poszczególne pakiety:

  • Pakiet 1 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 2 - AMS - 4,50 zł
  • Pakiet 3 - OMP - 4 zł
  • Pakiet 4 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 5 - Outdoor Trójmiasto - 4 zł
  • Pakiet 6 - Synergic - 4 zł
  • Pakiet 7 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 8 - Jaworscy Nieruchomości - 4 zł
  • Pakiet 9 - AMS - 4 zł
  • Pakiet 10 - Synergic - 4 zł
  • Pakiet 11 - OMP - 4 zł
  • Pakiet 12 - AMS - 3,60 zł
  • Pakiet 13 - AMS - 4,60 zł
  • Pakiet 14 - Synergic - 3,60 zł

Uchwała krajobrazowa dopuszcza nie tylko ustawianie we wskazanych przez miasto lokalizacjach bilbordów, ale także reklam na rusztowaniu podczas remontów budynków. Uchwała krajobrazowa dopuszcza nie tylko ustawianie we wskazanych przez miasto lokalizacjach bilbordów, ale także reklam na rusztowaniu podczas remontów budynków.
- Biorąc pod uwagę wylicytowane stawki, kwoty za umieszczenie nośników reklamowych w lokalizacjach ze wszystkich 14 pakietów za jeden dzień wyniosą 6100 zł, czyli 2,2 mln zł rocznie. Wpływy te przeznaczone zostaną na pielęgnację zieleni i nowe nasadzenia w pasach drogowych - precyzują urzędnicy.
Oprócz wniesienia opłaty za możliwość ustawienia bilbordów firmy zobowiązane są do posadzenia i pielęgnowania drzew przez okres trzech lat. W sumie w pasach drogowych posadzonych ma zostać 170 drzew.

Po opublikowaniu oficjalnych wyników przedsiębiorcy mają 30 dni na podpisanie umowy, a następnie, po uzyskaniu stosownych pozwoleń na budowę, będą mogli przystąpić do prac związanych z montażem bilbordów. Umowy z poszczególnymi podmiotami podpisane zostaną na 10 lat.

Opinie (244) 10 zablokowanych

  • Czyli tak.. (2)

    Działała sobie w Gdańsku branża reklamowa. Pani Ola stwierdziła, że reklamy wielkoformatowe są be i zakazała reklam. Po czasie się jednak zreflektowała że przecież kasa nie śmierdzi a potem będą wybory i miło byłoby gdzieś na widoku umieścić swoją buzię tak, żeby wszyscy widzieli. No więc zrobiła przetarg z licytacją, ale taki, do którego żaden "średniak" nie mógł stanąć bo nie było go stać na pakiecik. I tak mili państwo reklamę będzie nam serwować AMS czytaj Agora / Gazeta Wyborcza i deweloperzy. Wszystki legitnie, a jak! No i jeszcze te drzewka nasadzą, jak więc ich nie kochać..

    • 18 0

    • Dokładnie, a ile jeszcze pod stołem zarobią.

      • 0 0

    • Wszystko w punkt i merytorycznie- prosty naród wszystko kupi. Będzie jak w Warszawie. Tam podczas wyborów tylko po ma dostęp do reklam na przystankach i na bilbordach. Tonący brzytwy się chwyta- ludzie otworzą oczy w końcu.

      • 3 0

  • Podziekujcie bandytom z PIS (2)

    Okradli miasta z pieniedzy , rozdaja tylko swoim ,

    • 2 9

    • Czytam i nie wierzę, mózg dokładnie wyprany.

      • 1 0

    • Uchwała krajobrazowa była poprzedzona ustawa komorowskiego w momencie kiedy ten już przegrał reelekcje a jeszcze był prezydentem. Tonący brzytwy się chwytał i teraz ostatnie bastiony wykorzystują to do celów politycznych. Ale ludzie otwierają oczy.

      • 2 0

  • (1)

    To jest korupcja. Dopiero co Gdańsk zaczął wyglądać jak miasto a nie lipidowa wiocha z banerami na każdym kroku. Pojedźcie do np. Lublina i zobaczcie jak to wygląda pełno szmat plakatów banerów bilbordów śmietnik u wiocha a teraz nagle w Gdańsku można znów bajzel za 2 mln. ???? To żaden zysk to są grosze dla miasta a wizerunek wiochy i buractwa

    • 9 0

    • 2 mln oficjalnie a ile pod stołem?

      • 0 0

  • beznadzieja (1)

    po co było wprowadzenie wcześniejszej ustawy o zakazie bilbordów i reklam?

    • 5 0

    • żeby teraz kręcić na tym lody, proste, cała prawda o władzach Gdańska.

      • 1 0

  • Skandal

    Urząd Miasta robi z nas znowu kicz, robi z nas taką kiczowatą Redę, Rumię To jest skandal. Kto tam siedzi w tym UM?

    • 4 0

  • I będzie kasa na ochronę Pani Oli... (1)

    Ręce opadają co się w Gdańsku wyprawia. Jak ta gmina jest fatalnie zarządzana. Jak marnowane są pieniądze i jeszcze ten syf znowu na ulicach.

    • 8 0

    • Dokładnie, mam nadzieję, że ludzie przejrzeli na oczy i trochę zmądrzeli i OLA nie wygra wyborów!

      • 0 0

  • I proszę... nagle uchwała krajobrazowa przestała być ważna, gdy spadły przychody

    • 4 0

  • Odpowiedź brzmi : kasa, kasa, kasa.

    • 1 0

  • ile jeszcze nim ich na taczkach wywieziecie ?

    co musi ta władza miasta zrobić nim się ruszycie ? zochydzić życie w tym mieście to potrafią

    • 6 1

  • A o to chodziło. (1)

    Żeby mogły zarobić firmy demontujace reklamy a potem je montujące no i oczywiscie miasto z otwartymi rękami przyjmie każdą kwotę. Wolne miasto Gdańsk jak zapłacisz to droga wolna.
    Gdańskiem rządzą hieny i nietoperze. Jedne pazerne a drugie ślepe na estetykę. Zero zdrowego rozsądku.

    • 6 2

    • Dno jest dużo głębsze niż firmy od montażu i demontażu- radzę zgłębić temat i się nie ośmieszać.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane