• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet przez komórkę będzie dodatkowo płatny

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 13:18 (24 lutego 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Aplikacja pobiera opłaty za nieaktywne bilety
Zakup biletu przez telefon jest szczególnie przydatny w miejscach, gdzie na przystankach brakuje biletomatów np. na Dolnym Mieście w Gdańsku lub w Gdyni i Sopocie. Zakup biletu przez telefon jest szczególnie przydatny w miejscach, gdzie na przystankach brakuje biletomatów np. na Dolnym Mieście w Gdańsku lub w Gdyni i Sopocie.

Główny operator płatności za bilety na trójmiejską komunikację publiczną przez komórkę - firma Mobilet - od początku marca wprowadza opłatę za korzystanie z usług. O zmianach urzędnicy dowiedzieli się poprzez... komunikat skierowany do użytkowników aplikacji.



Aktualizacja godz. 13:15. Mobilet poinformował Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej o przesunięciu terminu wprowadzenia opłaty miesięcznej na 1 kwietnia br. Do tego czasu planuje się omówienie warunków dalszej współpracy.
* * *


Ekran główny aplikacji Mobilet na telefonie z systemem Android. W Trójmieście można za jej pośrednictwem kupić tylko bilety jednorazowe MZKZG. Ekran główny aplikacji Mobilet na telefonie z systemem Android. W Trójmieście można za jej pośrednictwem kupić tylko bilety jednorazowe MZKZG.

Jak oceniasz decyzję firmy Mobilet o wprowadzeniu opłat za korzystanie z aplikacji?

Bilet przez komórkę w formie aplikacji Mobilet wprowadzono 1 stycznia 2011 r. Usługa od początku cieszyła się sporym zainteresowaniem, które rosło nawet mimo wprowadzenia alternatywnej metody zakupów e-biletu poprzez tzw. usługę wdzwaniania CallPay.

W samym tylko styczniu br. poprzez Mobilet sprzedano prawie 16 tys. biletów, podczas gdy przez system CallPay zaledwie ok. 1,1 tys. sztuk.

Teraz jednak niespodziewanie nie tylko dla użytkowników, ale również organizatorów komunikacji, Mobilet poinformował o wprowadzeniu opłaty za korzystanie ze swoich usług. Mimo że dostaje od operatorów prowizję od każdego sprzedanego biletu, od 1 marca chce wprowadzić miesięczną opłatę 49 groszy.

- O tym, że Mobilet wprowadza dodatkową opłatę dowiedziałem się z komunikatu wysłanego każdemu użytkownikowi. Zaraz po tym zwróciliśmy się do tej firmy, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację. Wszystkie firmy tego typu żyły z prowizji od biletów i taki też został przyjęty model w przypadku współpracy z Mobiletem - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, który oferuje bilety metropolitalne poprzez telefon.

Ile konkretnie zarabia Mobilet na jednym bilecie? Tego MZKZG nie chce zdradzać, aby móc negocjować z innymi podobnymi podmiotami na rynku. Związek rozważa bowiem wiele wariantów co do dalszych losów dystrybucji biletów przez telefon.

- Bierzemy pod uwagę każdy scenariusz. Być może podpiszemy umowę współpracy na nowych zasadach, wychodząc z założenia, że użytkownicy będą skłonni płacić dodatkową opłatę za aplikację. Nie wykluczamy także rozwiązania współpracy - dodaje Kołodziejski.

Zaistniała sytuacja stawia także MZKZG pod ścianą w zakresie znalezienia szybko alternatywnego operatora. Takich umów nie podpisuje się wszak "z dnia na dzień". Na szczęście nim jeszcze Mobilet ogłosił wprowadzenie opłat, do MZKZG zgłosił się konkurencyjny podmiot - firma SkyCash.

- Na 11 marca umówieni jesteśmy z przedstawicielami SkyCash, którzy chcą przedstawić nam swoje modyfikacje w oprogramowaniu. Niewykluczone, że nawiążemy współpracę celem wprowadzenia biletów poprzez ten podmiot. O wszystkim jednak zadecydują finanse - mówi dyrektor MZKZG.

Nawiązanie współpracy ze SkyCashem byłoby ogromną korzyścią dla pasażerów, gdyż to właśnie ta firma oferuje w swojej aplikacji bilety na trójmiejską Szybką Kolej Miejską. Tym samym pasażer mógłby wreszcie korzystać tylko z jednej aplikacji oraz posiadać jedno konto, aby w miarę swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej w Trójmieście.

Firma Mobilet nie ukrywa, że zalewana jest pytaniami zarówno od użytkowników, jak i organizatorów komunikacji miejskiej, którzy, podobnie jak MZKZG, są zaskoczeni wprowadzeniem opłat.

Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego na portalu społecznościowym Facebook tak komentuje działania Mobiletu: Nie zostaliśmy o tym oficjalnie poinformowani. Nadal obowiązuje aktualna umowa, zgodnie z którą nie są pobierane dodatkowe opłaty za zakup biletu. Sprawa będzie wyjaśniana.

Firma Mobilet w piątek wydała oświadczenie, w którym wyjaśnia, na jakiej zasadzie będą pobierane opłaty:

"Opłata za dany miesiąc będzie pobierana do 10 dnia następnego miesiąca ze środków na koncie. Brak środków na koncie oznacza brak możliwości korzystania z Mobilet-u, a więc i brak opłat. Użytkownik, który będzie chciał powrócić do korzystania z Mobilet, zobowiązany będzie wnieść opłatę jedynie za miesiąc bieżący. Opłaty nie podlegają kumulacji."

Dystrybutor e-biletów potwierdza, że rozważał możliwość wprowadzenia reklam do aplikacji, ale "chciano uniknąć jej zaśmiecania treściami, które raczej nie ułatwią korzystania z Mobiletu".

Jak zapewnia Mobilet, nadal nie będą pobierane opłaty za błyskawiczne przelewy celem doładowania konta (SkyCash pobiera prowizję 1,9 proc. dla przelewów błyskawicznych, bez prowizji są doładowania "tradycyjnym" przelewem). Dodatkowo wprowadzona zostanie promocyjna oferta dla... nowych użytkowników, którzy po zarejestrowaniu dostaną 3 zł do wykorzystania na usługi Mobiletu.

Czytaj też: Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Opinie (161) 1 zablokowana

  • Trudno, jednego klienta stracili. (2)

    Zlikwidowałem właśnie konto bo to naciągactwo z ich strony.

    • 8 1

    • łyżeczką a nie chochlą (1)

      strzał w stopę ewidentny, zarabiać mieli na prowizji od ztm a nie na kupujących bilety mimo że to niewielka kwota, użytkownicy wpłacali z góry większą kasę na ich konta i w zasadzie mogli nimi obracać, dla mnie zmiana niewygodna bo np. musiałbym teraz pilnować czy aby nie zdjęli mi kasy w którymś miesiącu poniżej ceny biletu chyba że będę przelewać (blokować sobie a im udostępniać) większe kwoty a przynajmniej kontrolować, do tej pory miałem kilka złotych na kilka biletów do wykorzystania w sytuacjach awaryjnych czyli jak muszę gdzieś podjechać a nie mam bankomatu w okolicy czy drobnych na bilet w kieszeni,

      • 5 1

      • podobne zagranie rok temu usilowal zrobic mpay
        i stracili 70% klientow, troche odzyskali,
        ale od tego czasu nie sa pierwsi na liscie w Polsce

        • 1 1

  • Podniecacie się tym SkyCashem (1)

    Obejrzałem sobie aplikację i nie zamierzam instalować, a to dlatego:
    -kobyła (waży 4x więcej niz mobilet) do wszystkiego czyli do niczego, ja zamierzam kupować tylko bilety, to po co mi cała reszta...
    -jako że kobyła to wygląda, że trzeba się naklikać żeby kupić bilet...
    -no a powiązanie z kartą kredytową, tak tak, całkiem bezpieczne, ale nie według mnie

    Wolę żeby w Gdyni pozostał Mobilet

    • 4 0

    • uzywales kiedys mPay?

      też skubany ma wady
      np bilet sie kupuje tak latwo i szybko
      ze pare razy kupilem bilet... niechcąco

      ale wchodzac po schodkach tramwaju
      wystarczy czasu by kupic bilet dla siebie i kolezanki!!

      wyobraź sobie niechcąco kupienie biletu w moBilecie ;-)

      • 1 0

  • Uwaga też na najnowszą aktualizację mobiletu (1)

    Żąda dostępu do SMSów, nie ukrywa nawet że chodzi o "ułatwienie przelewu z banków", czyli de facto rozmontowanie dwustopniowego systemu bezpieczeństwa przelewów.

    Wystarczy teraz że jakiś ktoś przejmie kontrolę nad aplikacją moBillet (a nad KAŻDĄ się da jak życie uczy) i bez problemów wyczyści konto.

    Miła perspektywa?

    • 8 0

    • w moBilet to dopiero od teraz
      ale w SkyCash już dawno aplikacja ma do tego wszystkiego dostęp
      ja bym się bał...

      • 1 1

  • będzie dodatkowo płatny

    Pieprzyć ich !!!!!!

    • 1 0

  • kiszka !

    • 0 0

  • Callpay (4)

    Wiec można skorzystać z Callpay, i problem z głowy, żadnych dodatkowych opłat :-)

    • 4 2

    • (3)

      Dokładnie. Korzystam z Callpay od jakichś 3 miesięcy i jestem zadowolony.

      • 2 1

      • (2)

        korzystam odkąd tu jest, ale się męczę
        trzeba używać ze słuchawką
        bez słuchawki nie słychać co mówią
        bo trudno słuchać i klawiszować jednocześnie

        • 1 1

        • CallPay - aplikacja (1)

          Teraz CallPay ma aplikację mobilną, więc problem sam się rozwiązuje :) Aplikacja jest szybka, bardzo łatwa w obsłudze i my - użytkownicy, nic nie płacimy! :)

          • 2 1

          • MCM back door

            faktycznie, jest, dowiedzialem sie od ciebie :-)

            co wiecej okazuje sie ze jest tez MasterCardMobile, za posrednictwem ktorej kupowalem bilety i w Clallpay i w SkyCash i w mPay, ale mozna tez teraz mozna u nich bezposrenio kupowac bilety komunikacji publicznej.

            nie uzywam smartfona, bo lubie telefon z na kilka kart Sim, ale Master Card Mobile dziala tez w iPadzie, ktory mam ze soba prawie zawsze. wiec od jutra tez w kolejce bede mial bilet elektroniczny. nowy wspanialy swiat. i warto bylo przeczytac twoj komentarz J, dziekuje

            • 1 0

  • no, właśnie oficjalnie zrezygnowałem z moBilet, załączam HOWTO (2)

    Formularz jest na ich ogólnej stronie
    PRZED logowaniem, w publicznej części
    na dole czerwony prostokąt, zakładka DO POBRANIA

    ta tam trzeci od góry formularz doc.
    wypełnić i wysłać trzeba do ich B.O.K.
    na formularzu trzeba wpisać numer konta gdzie mają zwrócić kasę.

    ponieważ na formularzu nie napisali gdzie to wysłać
    wysłałem na oba pomoc@mobilet.pl i biuro@mobilet.pl

    Od dawna nie używałem. Ta zmiana regulaminu tylko przyspieszyła rezygnację
    bo już od dawna używam telefonu na dwie karty SIM, na którego NIE dało się wgrać moBiletu. Bilety kupowałem w Trójmieście via CallPay, a w Warszawie via mPay. W trójmiejskiej SKM i w Przewozach Regionalnych kupuję bilet zawsze u konduktora i nigdy nie płacę za wypisanie biletu, bo prawie zawsze wożę rower, co mnie z tego zwalnia, nawet jak wsiadam w Gdańsku Głównym.

    • 8 2

    • a jak mozna zrezygnowac nieoficjalnie? (1)

      • 0 0

      • można mieć u nich 0zł to chyba nic nie pobiorą, bo z czego, a konto sobie tam bedzie

        • 0 0

  • Trojmiasto robi problem (2)

    tam gdzie go nie ma.

    Mobilet zdecydował się wprowadzić opłatę, poinformował użytkowników i jak się komuś nie podoba to może zlikwidować u nich konto i wrócić do biletów papierowych. To jest własnie wolny rynek, nikt nie zmusza do korzystania z mobiletu.

    Tak poza tym z mojego punktu widzenia i tak się opłaci. Jeżdżę z mobiletem po Gdyni, płacąc za bilet o 20gr mniej niż za papierowy, więc kupując tylko 3 bilety w miesiącu i tak będę do przodu w stosunku do biletów z kiosku....

    PeeS. Ja tam bym się zastanowił dlaczego zdecydowali się wprowadzić opłatę. Może dlatego, że przewoźnicy w trosce o swoich klientów tak ich duszą przed podpisaniem umowy, że prowizja to jakieś marne promile. Przypomnijcie sobie co mówią kioskarze o opłacalności sprzedaży biletów....

    • 5 16

    • (1)

      Ale ta firma nie działa na zasadach wolnorynkowych głąbie jeden tylko ma monopol od MZKZG na sprzedaż tej formy biletu z zapisami w umowie o nie pobieraniu dodatkowych opłat, więc jak im się nie podoba, to niech zerwą umowę, nikt ich nie zmusza do takiej działalności, inni operatorzy na ich miejsce się znajdą.

      • 6 0

      • jest CallPay

        a mPay przebiera krótkimi nóżkami, żeby wejść na rynek trójmiejski

        mobilet mial menu auf Deutch i dodtkowo po polsku
        nigdy ich nie lubiłem.

        MZKZG - śmiało - zerwijcie umowę. Nim coś innego znajdziecie, CallPay nam wystarczy. moBilet i tak nie dzialal na wszystkich telefonach, choc na wiekszej ich liczbie niz SkyCash

        • 1 0

  • poprostu zrezygmowalem z mobilet (2)

    bilety w mobilet i tak byly drozsze godzinny normalny kosztuje w aplikacji 3,8 zł gdzie normalnie u kierowcy 3,6 zł

    • 1 5

    • BEEP: wykryto ściemniacza! (1)

      mzkzg nie ma w ofercie biletów godzinnych
      tylko jednorazowe
      jednorazowy u kierowcy-3,00
      jednorazowy w telefonie-2,80
      jednorazowy nocny u kierowcy-4,00
      jednorazowy nocny w telefonie-3,80

      w jakim celu usiłujesz nas oszukać? jaki w tym masz interes?

      • 6 2

      • to ty chyba nie jezdzisz autobusami

        jest tak jak napisal.

        • 0 1

  • podpiszcie umowe z skycash

    bedzie o wiele lepiej i darmowo! ja kasuje aplikację mobilet, nie bede za nią płacić! Jeszcze cha..y nie chcą zwrócić wpłaconych na konto środków!

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane