• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz mniej kartkowych biletów w SKM

Patryk Szczerba
22 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (222)
Bilety kartkowe pozostają w sprzedaży, choć jest ich w obiegu coraz mniej. Stanowią już tylko 16 proc. biletów, kupowanych na pociągi PKP SKM Trójmiasto. Bilety kartkowe pozostają w sprzedaży, choć jest ich w obiegu coraz mniej. Stanowią już tylko 16 proc. biletów, kupowanych na pociągi PKP SKM Trójmiasto.

Bilety kartkowe do kasowników w pociągach SKM powoli odchodzą w zapomnienie. Ich udział w sprzedaży spadł w ubiegłym roku do 16 proc. Czy to znaczy, że znikną? Nie tak szybko, choć ich kres może położyć system Fala.



W jaki sposób kupujesz bilety na SKM?

Bilety kartkowe funkcjonują w ramach systemu sprzedaży PKP SKM od 1988 r. Sprzedawane w kasach kolejowych i kioskach, przez lata były nieodłącznym atrybutem podróży kolejką przez Trójmiasto.

Kto z nas choć raz nerwowo nie odliczał uciekających minut spędzonych w kolejce po ich zakup, a potem z wywieszonym językiem biegł do kasownika i na peron, na który właśnie wjeżdżała SKM-ka?

Właśnie ta konieczność skasowania biletu przed wejściem do kolejki bywała kłopotliwa dla pasażerów. Wielu z nich mając w perspektywie poszukiwanie wolnego lub działającego kasownika (a bywały problemy z ich niezawodnością) albo czekanie na kolejny skład, wskakiwała do pociągu z kupionym, ale nieskasowanym biletem.

Zmierzch biletów SKM do kasowników



Teraz takie historie zdarzają się coraz rzadziej, bo i biletów do kasowników jest coraz mniej.

- W zeszłym roku udział biletów kartkowych w całkowitej sprzedaży wyniósł jedynie 16 proc. - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Rozkład SKM Trójmiasto i Polregio



Kasowniki do biletów będą dostępne tak długo, jak długo w sprzedaży będą tradycyjne bilety kartkowe. Kasowniki do biletów będą dostępne tak długo, jak długo w sprzedaży będą tradycyjne bilety kartkowe.
Początkowo bilety kartkowe były sprzedawane na odległości do 50 km. Ostatecznie ograniczono ich sprzedaż do podróży nie dłuższych niż 24 km oraz do kilku najczęściej występujących ulg (pięć rodzajów).

Bilety kartkowe głównie krótsze trasy



- Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się bilety kartkowe według taryfy normalnej w strefie od 7-12 km (aktualna cena 6,20 zł) - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Jak wynika z informacji przekazanych przez SKM, koszty druku wynoszą ok. 3,50 zł netto za bloczek zawierający 100 biletów.

Znacznie popularniejsze są bilety na konkretną trasę drukowane w kasach oraz sprzedawane przez aplikacje mobilne.

Bilety kartkowe mogły zniknąć przez zasady ministerstwa



Co ciekawe, całkiem niedawno, bo w październiku 2021 r., Ministerstwo Finansów próbowało wprowadzić zasadę, że jednorazowy bilet na podróż koleją ma być fakturą, bez względu na odległość, na jaką został wystawiony.

Tradycyjne bilety kartkowe można kupić już właściwie tylko w kasach SKM, choć kiedyś były dostępne m.in. w punktach sprzedaży prasy. Tradycyjne bilety kartkowe można kupić już właściwie tylko w kasach SKM, choć kiedyś były dostępne m.in. w punktach sprzedaży prasy.
- Bilety kartkowe nie spełniają wymogów dla faktur i wtedy istniało zagrożenie, że nie będzie można takich biletów w Polsce w ogóle stosować. Ostatecznie Ministerstwo Finansów uznało jednak, że pomimo tego iż bilet karkowy nie posiada elementów, które pozwoliłyby być fakturą , zastosowało odstępstwo od tych regulacji i zezwoliło na sprzedaż takich biletów - mówi Tomasz Iżycki-Herman z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

System Fala w Trójmieście: informacje, zmiany, data wprowadzenia



Fala przyspieszy odejście kasowników?



- Czy SKM nie powinno wycofać z emisji takich biletów kartkowych? W kasach coraz częściej pasażerowie otrzymują wydrukowany blankiet. Kartkowe bilety to przeżytek, a przecież trzeba jeszcze utrzymywać kasowniki na stacjach. To nie poczta, gdzie utrzymanie skrzynki nadawczej właściwie nic nie kosztuje - pyta pan Mikołaj.
Niewykluczone, że życzenie czytelnika niebawem się spełni. Choć na razie nie podjęto decyzji o całkowitej likwidacji biletów kartkowych, to proces może przyspieszyć system Fala.

- W 2023 r. jest planowane uruchomienie systemu FALA, w ramach którego zostanie uruchomiona aplikacja dla kanałów elektronicznych oraz nastąpi montaż walidatorów na przystankach i stacjach kolejowych, które stopniowo będą wypierać tradycyjne bilety kupowane w kasach, a tym samym bilety kartkowe - wskazuje przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego.
SKM zapewnia, że kasowniki pozostaną na stacjach i przystankach tak długo, jak w sprzedaży będą bilety kartkowe.

- Warto przypomnieć, że jeśli na stacji lub przystanku nie ma działającego kasownika, bilet kartkowy można bezpłatnie skasować w kasie biletowej. Jeśli nie ma tam  kasy lub jest nieczynna, bilet, także bezpłatnie, można skasować u kierownika pociągu - kończy Złotoś.
Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (222) 10 zablokowanych

  • Na życzenie Pasażerów będą likwidować normalne papierowe bilety i zastępować je aplikacją na telefon . To znaczy że jak nie będę miał telefonu to nie będę mógł pojechać !?

    • 37 0

  • (1)

    Jeśli nawet zostanie wprowadzony system Fala, to musi pozostać możliwość kupna biletów papierowych (kartkowych lub drukowanych).

    • 26 0

    • Dokładnie, zresztą nie ma aglomeracji, w której wprowadzając system podobny jak Fala zlikwidowałaby papierowe bilety.

      Zarówno Aglomeracja Śląska jak i np. Poznań i okolice mają w sprzedaży nadal papierowe bilety.

      • 6 0

  • Gdyby było gdzie je kupić to by człowiek kupił

    A można je kupić na kilku stacjach. Więc się nie dziwię

    • 13 0

  • Wczoraj chciałem kupić kartkowy Miejski. Pani w kasie powiedziała, że w grudniu zostały zlikwidowane i bilety miejskie dostępne są tylko w biletomacie. Nie dość, że jest pierdyliard taryf i ofert to jeszcze trzeba wiedzieć gdzie kupić

    • 25 0

  • Najłatwiej... wprowadzono zasady z góry, żeby zmniejszyć sprzedaż biletów kartkowych, a teraz że

    "Pasażerowie nie chcą" i "Sprzedaż spada".

    A prawda taka, że od jakiegoś czasu sprzedawcy w kasach wciskają domyślnie bilety drukowane przez nich ważne 3 godziny od wydruku. Jeśli wyraźnie im nie powiesz, że chcesz kartkowy to takiego nie dostaniesz.

    Musiało pójść jakieś zalecenie z góry od marszałka, żeby osłabić bilety kartkowe i potem je wycofać, bo Fala ma wejść, a bez tego z niej by nikt nie korzystał.

    • 23 1

  • Powinny zostać papierowe bilety, wiele osób starszych z nich korzysta

    Gdańsk to ponoś miasto tolerancji, a tu ewidentnie dyskryminuje się osoby chcące kupować bilety papierowe

    • 31 0

  • SKM - syf kiła mogiła

    Dyskryminacja osób niekorzystających ze stupidphonów. Jeśli SKM ma mnie w d... to ja tym bardziej mam SKM tam również, tylko nieco głębiej.

    • 21 3

  • zaorajcie autostrady i potem mówcie, że przeca wybieramy jazdę innymi drogami

    Kupienie tych biletów jest trudne, kasy pozamykane, często nawet te niezamknięte nie działają, albo jest dzika kolejka, kasowanie miękkiego, uginającego się biletu jest upiorne, zwłaszcza w pośpiechu i w niepogodę. A w końcu, nawet skasowany bilet bywał uznawany za skasowany nieprawidłowo, jak wydruczek nie trafił w niezagryzmolone okienko.

    Nie, nie wierzę, że kogoś za to ukarzą na tym świecie. Nie w tym kraju (widzisz, że nie piszę "w naszym kraju", ani tym bardziej "w moim kraju"?) Ale mam szczerą nadzieję, że istnieje kara na tamtym świecie i że sprawiedliwy Bóg zgnoi winnych tak, jak zgnoili pasażerów.

    • 13 1

  • (1)

    Ok, nowe wypiera stare ale dlaczego aby skorzystać z komunikacji miejskiej muszę kupić smartona? Ja chcę tylko bilet na przejazd komunikacją miejską z punktu A do punktu B.

    • 35 0

    • dokładnie

      Nie chcę żadnych apek. Chcę prosty bilecik, do tego okazjonalnie.

      • 9 0

  • Na początek - skąd się wzięła ta i**otyczna nazwa "bilet kartkowy" . Domyślnie (5)

    wymyślił go zapewne Sz.P. Prezes Zarządu albo któryś z ważnych Członków Zarządu. Wszędzie i zawsze do tego typu biletów używano nazwy "bilet papierowy" ale SKM musi mieć swoja, choćby najgłupszą nazwę. To po pierwsze.
    Po drugie ten tzw. bilet kartkowy dla wielu, którzy nie korzystają z biletów miesięcznych, był bardzo wygodną formą opłaty za przejazd. Przykładowo, jadę z rodziną z Rumi do Gdańska, mam bilety papierowe o odpowiednich nominałach i, przed powrotem, kasuję odpowiednią ilość biletów w kasowniku i wracam. Ile czasu zajmuje kasowanie biletu w kasowniku - najwyżej kilka sekund. A ile czeka się przy kasie - 5, 10, 15 min i więcej. A przy biletomacie - jak wyżej, zależy od wprawy kupującego, który z założenia z tego urządzenia codziennie nie korzysta a więc wielkiej wprawy nie ma. Chcę zatem kupić bilet w kasie zaraz po przyjeździe do Gdańska a panienka z okienka pyta się o które powrót bo Ona musi taką informację wydrukować na bilecie. Papierowy bilet może mi sprzedać ale tylko do 24 km czyli circa do Gdyni ale do Rumi już nie bo Pan Prezes zabronił.
    Z miniankiety na tej stronie wynika, że z biletów papierowych wciąż korzysta 46% ale rzecznik Zarządu SKM podają, że tylko ok. 16%. A skąd niby rzecznik Zarządu albo Zarząd może wiedzieć ile ludzi kupuje czy chciałoby kupić bilet w kasie? Siedział kiedykolwiek których z nich w kolejce SKM, nie mówiąc już o podróżowaniu kolejką? Najpierw ograniczają zasięg biletów papierowych, następnie ich różnorodność, nominały, jednym słowem z premedytacją wygaszają sprzedaż a potem publikują bzdury, że zainteresowanie maleje.
    A że kasowniki kosztują to oczywiste, bilety papierowe kosztują (choć grosze) to też oczywiste, najgorsze że i przewozy SKM też kosztują. Teraz jednak szykuje się nowa zabawka za 150 mln więc trzeba zlikwidować setki kasowników, żeby udowodnić, że nowy system jest absolutnie niezbędny.

    • 39 1

    • A wystarczyło przeczytać artykuł.

      O tym jakie są bilety w SKM i po ile decyduje marszałek. Od kilku lat w skmkach i Polregio obowiązuje marszałkowska Taryfa Pomorska.

      • 0 3

    • (1)

      Mysle, ze roznica w procentach wynika z tego, ze ludzie z miesiacznymi jezdza codziennie. Ci z papierowymi jezdza od czasu do czasu. Ci z aplikcja jezdza pewnie gdzies pomiedzy dwoma poprzednimi grupami. Wez 1000 osob, ktore kupuja 2 bilety papierowe w roku i 100 osob ktore kupuja 100 biletow rocznie w aplikacji. 10 razy wiecej osob korzysta z papierowych, ale 5 razy wiecej biletow sprzedaje sie w aplikacji.

      • 0 2

      • No i tyle problemów !!! Darmowe przejazdy dla wszystkich i po problemach !!!!!!

        • 1 0

    • Głos rozsądku w tej durnej Polsce.

      • 0 0

    • Były by przejazdy darmowe nie było by problemów !!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane