• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biurowce przy Jana z Kolna jak statki w budowie

Ewa Budnik
12 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nowe biurowce, które miałyby stanąć przy ul. Jana z Kolna, swoim kształtem mają nawiązywać do sylwetki statku w trakcie budowy.
  • Od strony ulicy Jana z Kolna budynki mają mieć nowoczesną, wykorzystującą szkło, architekturę.
  • Przed budynkiem traserni zaplanowany został jeden z trzech niewielkich placów.
  • Projekt, nad którym obecnie pracuje obecnie Cavatina obejmuje realizację czterech budynków.
  • Elewacje biurowców od strony stoczni mają nawiązywać do zabudowy stoczniowej.
  • Elewacje budynków, które powstaną od strony Jana z Kolna, nie będą miały jednolitej płaszczyzny.
  • Cały ciąg zabudowy wzdłuż Jana z Kolna projektowany przez Grupę Cavatinę, nie jest jeszcze znany proponowany przez dewelopera projekt budynku pomiędzy kładką pieszą, a placem przed trasernią.

Firma deweloperska Cavatina planuje budowę siedmiopiętrowych biurowców wzdłuż ulicy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, blisko tzw. hali traserni. Ponieważ są niewysokie, nie powinny budzić kontrowersji.



Jakie powinny być budynki wzdłuż Jana z Kolna?

O krakowskiej Cavatinie zrobiło się głośno w październiku ubiegłego roku, kiedy deweloper zaprezentował projekt budowy wysokiego na 97 metrów biurowca w sąsiedztwie wiaduktu ul. Popiełuszki zobacz na mapie Gdańska. Projekt wzbudził wiele emocji wśród środowisk oczekujących wysokiej zabudowy na terenie Młodego Miasta. Jego przyszłość stanęła jednak pod znakiem zapytania po decyzji wojewódzkiego konserwatora, który wszczął procedurę wpisu do rejestru zabytków kolejnego obszaru Młodego Miasta. Obejmuje on też działkę, na której miał stanąć wysokościowiec. Dopóki procedura wpisu nie będzie zakończona, nie może być wydane żadne pozwolenia na budowę dla tego terenu.

Zobacz także kompleksową koncepcję zabudowy dla terenu półwyspu Drewnica, stoczni Schichaua i terenów wzdłuż ul. Jana z Kolna

Deweloper postanowił więc nie tracić czasu i przeszedł do realizacji etapu, który w pierwotnych założeniach miał powstać w drugiej kolejności. Wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę już został złożony w urzędzie.

- Skupiliśmy się na terenie położonym po zachodniej części należącej do nas działki - mówił w czasie czwartkowej konferencji "Młode Miasto - Jestem na tak!" Piotr Jasiński, architekt z Grupy Cavatina. - W ramach projektu planujemy odbudowę biegnącej równolegle do Jana z Kolna ulicy Malarzy. Zgodnie z ogólną koncepcją powstanie tu zielona aleja.
Nowa-stara ulica ma łączyć trzy place, które inwestor ma zamiar stworzyć. Pierwszy z nich powstanie u wjazdu w ulicę Malarzy zobacz na mapie Gdańska, drugi przy zejściu z pieszej kładki zobacz na mapie Gdańska, trzeci przed budynkiem traserni zobacz na mapie Gdańska.

Zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego budynki będą miały nie więcej niż 30 metrów, czyli osiem kondygnacji nadziemnych. Pod nimi powstaną jednokondygnacyjne hale garażowe.

- Inspiracją dla architektury budynków była stocznia i jej krajobrazy. Najważniejszą zaś - wygląd statku w trakcie budowy. Ta idea oraz wygląd budynków przemysłowych sprzed wojny zainspirowały nas do tego, żeby od strony stoczniowej elewacja miała bardziej przemysłowy charakter - opowiadał Piotr Jasiński. - Zwykle w XXI wieku architektura biurowa jest opakowana w szklaną elewację. My chcemy, by od strony stoczni była to "przemysłowa krata" uzupełniona zielenią.
Szkło i nowoczesna stylistyka ma z kolei pojawić się od strony ulicy Jana z Kolna.

- Tu też planując bryły budynków staraliśmy się nawiązywać do kształtu budowanych w stoczni statków - dodaje Jasiński.
W pierwszym, zaprezentowanym na wizualizacjach, etapie tej inwestycji powstać ma 52 tys. m kw. powierzchni biurowej, powierzchnia całkowita przedsięwzięcia wyniesie 80 tys. m kw.

Zobacz także: Koncepcja, która wygrała konkurs na koncepcję zagospodarowania Stoczni Cesarskiej

Wizualizacja wysokościowca i planowego obok niego parkingu wielopoziomowego. Nie wiadomo, czy ta wizja zostanie zrealizowana, jednak wizualizacja pokazuje planowany plac obok kładki pieszej. Wizualizacja wysokościowca i planowego obok niego parkingu wielopoziomowego. Nie wiadomo, czy ta wizja zostanie zrealizowana, jednak wizualizacja pokazuje planowany plac obok kładki pieszej.
Warto przypomnieć, że w 2015 na wniosek ówczesnego właściciela terenów, spółki Drewnica Development, podjęto próby uchwalenia nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenu wzdłuż ulicy Jana z Kolna, obejmującego również teren przed budynkiem traserni. W wyniku uchwalenia nowego planu zagospodarowania odsłonięty miał zostać plac przed budynkiem hali traserni zobacz na mapie Gdańska. Zaplanowana w tym miejscu wcześniej zabudowa miała zostać zrekompensowana zwiększeniem intensywności zabudowy w innym miejscu.

Na takie rozwiązanie nie zgodził się jednak wojewódzki konserwator zabytków, zadaniem którego wysokie budynki mogłyby ograniczyć widok na halę traserni z wiaduktu nad ulicą Jana z Kolna. W opinii konserwatora, lepszym rozwiązaniem jest równa, 12-metrowa zabudowa wzdłuż ul. Jana z Kolna, a nie plac przed halą traserni i wyższe budynki w innych miejscach. Takie rozwiązanie - zdaniem konserwatora - "zacierałoby" pierwotny układ przestrzenny terenów postoczniowych.

Pod koniec 2017 roku miasto odstąpiło więc od uchwalenia zmienionego planu.

Niemal po sąsiedzku, również przy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, zabudowę przygotowuje także deweloper Inopa. Realizacja budynku C-300 jest zapowiadana od dłuższego czasu. Inwestycja nadal jest w trakcie projektowania, trwają ustalenia z gestorami sieci. Deweloper chciałby, aby budowa rozpoczęła się jeszcze w tym roku.

Budynek C 300 powstanie w sąsiedztwie wyremontowanego biurowca C 200. Budynek C 300 powstanie w sąsiedztwie wyremontowanego biurowca C 200.

Miejsca

  • Inopa Gdańsk, Marynarki Polskiej 163

Opinie (148) 2 zablokowane

  • nie,nie zabierajcie terenów stoczniowych państwu Polskiemu! Panie Jarosławie Kaczyński-ratuj Gdańsk, (2)

    zanim totalnie zostanie zabetonowany i ,,zmodernizowany"!

    • 20 25

    • (1)

      pissuar do wc

      • 5 9

      • A ty do spluwaczki.

        • 0 0

  • Już jeden taki budynek, który miał przypominać statek w budowie, stoi niedaleko (5)

    Dla niewiedzących - Centrum Solidarności
    Niestety powstał architektoniczny koszmar

    • 36 22

    • Masz pospolity gust. Demokracja niestety tak (4)

      ma. Podobają ci się bloki prl na Zaspie?

      • 3 5

      • Stal cortenowska jest elementem uzupelniajacym a nie podstawowym

        Jedz kawalek dalej, tam stoi GPZ Mlode Miasto. Tam tez uzyto tego materialu ale jako dodatek do architektury industrialnej.
        To jest troche jak ze srebrem lub zlotem. Jako bizuteria jest ok, ale jak sie ma cale wyposazenie pomieszczen ze zlota, tak jak pewien prezydent, to wyglada malo gustownie.

        • 2 0

      • gdzie moda panią, tam rozum sługą

        I jedyny argument ofriar "tryndów"
        "To sie nosi! Nie znasz sie..."

        • 0 0

      • A podobają mi sie bloki z pro, o wiele lepsze, niz to badziewia, co teraz budują...

        • 0 0

      • A podobałby Ci się Mariacki

        pomalowany w biedronki mutanty?

        • 0 0

  • W Polsce wszystko wzbudza kontrowersje (3)

    Bo każdy się na wszystkim zna i uwielbia krytykować

    • 20 12

    • nie tylko w Polsce wiele rzeczy budzi kontrowersje

      warto pracować nad instytucjami zajmującymi się rozwiązywaniem sporów i konfliktów. (Mediatorzy na start).

      • 1 2

    • w Polsce liczy się tylko pieniądz, ludzie to śmietnik, to jest podejscie neoliberalnych świń

      • 6 4

    • Nie zgadzam się z tobą.

      Nie masz racji i basta. To ja mam rację.

      • 0 0

  • Już teraz na tej trasie korki a oni planują kolejne biurowce (7)

    Brawo Gdańsk - powinni przyznać nagrodę w kategorii jak uprzykrzać życie kierowcom psując obecne rozwiazania a wprowadzając nowe gorsze.

    • 16 23

    • Dbają o dojście od strony przystanku SKM Gdańsk Stocznia. (1)

      Przyszłość transportu w Gdańsku to SKM i rower (metropolitalny lub prywatny), najlepiej wspomagany elektrycznie.

      • 7 2

      • Trasę JzK należy zwęzić do rozmiarów normalnej ulicy miejskiej, tiry mają do portu jeździć tunelem.

        Autem to do P+R możesz sobie dojeżdżać. A ZTM niech dba do czystość, punktualność i bezawaryjność. To tańsze i wygodniejsze.

        • 6 2

    • (1)

      wyjdz z auta i przejdz sie/skorzystaj z KM. Uwierz, istnieje zycie poza blachosmrodem.
      Jana z Kolna masz doskonala komunikacje, rozumiem, zebys stekal jakby to bylo na jakims Zakoniczynie

      • 7 1

      • Masz rację ale nikt nie dojeżdża do pracy z centrum do centrum

        A właśnie wiele osób dojeżdża do centrum m.in z zakoniczyna.

        • 1 0

    • (1)

      Miasto nie jest do jeżdżenia samo w sobie jeszcze trzeba tworzyć miejsca, do których się zmierza np. mieszkania, biurowce, urzędy, instytucje:) Inaczej to będzie zdegradowane przejazdowo, w którym nikt się nie zatrzyma i nie wyda pieniędzy.

      • 3 1

      • Ja sobie jadę pojeździć, a nie wydac pieniadze, czy jechać od do...

        • 0 0

    • Trzeba spitalaj z GDANSKA.

      • 0 0

  • Za niskie (1)

    Budynki powinny być wysokie ale tak aby nie zasłaniały widoku traserni, co się stanie jak zasłonią od strony wiaduktu NIC . Konserwator zabytków ma za dużo władzy niech projektowaniem zajmują się architekci a nie konserwator zabytków - to tak jakby geograf zajmował się finansami.

    • 14 10

    • nawet teraz zasłaniają

      • 1 3

  • Ok, ale dwie uwagi

    - z tyłu, przy JzK są zabytkowe budynki mieszkalne - powinny zostać, dobrze, żeby byli tam ludzie i pamiątka po zabudowie mieszkalnej, stoczniowej
    - dlaczego elewacja "do" stoczni jest wiele lepsza, niż g..niane szkło na "zewnątrz"?

    • 4 9

  • Obawiam się

    ... że jak znikną stamtąd budowane kadłuby, to o nawiązaniu do nich będzie pamiętać tylko architekt i jego małżonka.

    • 10 4

  • a BASEN kiedy what ? NIESLYSZEM !

    • 3 9

  • Przejście do parku (1)

    Jestem pewien że ta planowana pseudo "Zielona Aleja" będzie jednym wielkim parkingiem zewnętrznym. Również planowane place nie będą niczym wiecej niż trawnikiem z karłowatymi drzewkami. Może warto rozważyć połączenie tej części z parkiem po drugiej stronie torów czymś wiecej niż istniejącą kładką.

    • 10 5

    • Dokładnie

      Od razu przerzucić kładki do parku w miejsce przy czołgu oraz do basenu PG

      • 0 0

  • Fajne

    Po prostu.

    • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane