• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Błąd SKM: brakuje ponad 1 mln zł na remont przystanku

Michał Sielski
17 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Otworzą SKM Leszczynki, choć remont trwa
  • Przystanek SKM Leszczynki nie był gruntownie remontowany od 50 lat.
  • Przystanek SKM Leszczynki nie był gruntownie remontowany od 50 lat.
  • Przystanek SKM Leszczynki nie był gruntownie remontowany od 50 lat.
  • Przystanek SKM Leszczynki nie był gruntownie remontowany od 50 lat.

Spółka PKP SKM informowała, że ma 24 mln zł brutto na remont przystanku SKM LeszczynkiMapka, a okazało się, że ma... prawie 10 mln zł mniej. Pomyłka pracownicy spółki sprawia, że w rzeczywistości żadna z ofert wykonawców nie mieści się w planowanym budżecie. Nie wiadomo więc, czy prace ruszą oraz kiedy może to nastąpić.



Czy SKM powinna dołożyć brakującą kwotę?

O sprawie jako pierwszy poinformował Kolejowy Portal. Okazało się bowiem, że informacja spółki PKP SKM w Trójmieście, która po przeprowadzeniu przetargu poinformowała, że jest trzech oferentów na remont przystanku SKM Leszczynki, jest nie do końca prawdziwa.

Faktem jest, że zgłosiły się trzy firmy, które złożyły oferty na kwoty od 13 do 26 mln zł netto. 1 września 2021 r. PKP SKM w Trójmieście ogłosiła, że na prace zarezerwowała 19,5 mln zł netto (czyli ponad 24 mln zł brutto).

Można więc było założyć, że prace niebawem ruszą, bo dwie oferty mieściły się w zaplanowanym budżecie.

Oferty w przetargu na remont przystanku SKM Leszczynki

  • Konsorcjum firm: Roverpol, Rover Infraestructuras - 13 mln 120 tys. zł i 7 lat gwarancji,
  • Konsorcjum firm: Mosty Gdynia S.C., Mosty Gdynia Sp. z o.o. - 18 366 693,00 zł i 7 lat gwarancji,
  • Poleko Budownictwo - 26 458 817,43 zł i 5 lat gwarancji.

Okazuje się jednak, że nie ma finansowania nawet na najtańszą z nich.

SKM: jednak mamy mniej pieniędzy



Po tygodniu od przetargu spółka sprostowała bowiem kwotę, jaką zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Prawidłową kwotą jest 14 mln 894 tys. zł brutto.

- Błąd powyższy wynika z pomyłki pracownicy, która zamiast prawidłowej kwoty, wynikającej z uchwały Zarządu Spółki oraz Rady Nadzorczej Spółki określających maksymalną wysokość zobowiązania, jakie może zaciągnąć spółka na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia-Leszczynki" oraz oszacowania wartości tego zamówienia na podstawie kosztorysu z lutego 2021 r., wpisała w treść dokumentu błędną kwotę - napisała w oświadczeniu spółka PKP SKM w Trójmieście.
To oznacza, że różnica pomiędzy deklarowanymi środkami (14,89 mln zł brutto) a najtańszą ze złożonych ofert (16,13 mln zł brutto) wynosi 1,24 mln zł brutto.

Czy SKM dołoży tę kwotę, czy jednak przetarg trzeba będzie powtórzyć i liczyć na to, że tym razem jakiś wykonawca będzie chciał za prace mniej pieniędzy w czasie, gdy materiały budowlane drożeją w galopującym tempie?

Na razie trwa analiza złożonych ofert.

- Dopiero po jej zakończeniu zostanie podjęta decyzja, czy zostanie zwiększony budżet na realizację tego zadania - informuje w Kolejowym Portalu Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Co się zmieni na przystanku SKM Leszczynki



  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
  • Tak ma wyglądać przystanek SKM Leszczynki po remoncie.
Jeśli brakujące pieniądze się znajdą, wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie następujących prac:

  • rozbiórkę i budowę peronu,
  • demontaż i budowę nowego torowiska,
  • rozbiórkę i budowę nowego wejścia na peron,
  • rozbiórkę i budowę nowego wejścia od strony ulicy Wiejskiej,
  • montaż wind,
  • rozbiórkę i budowę wiaty peronowej,
  • rozbiórkę istniejących budynków i zadaszenia,
  • rozbiórkę i budowę małej architektury, ogrodzenia,
  • budowę oznakowania dotykowego nawierzchni dla osób niedowidzących i niewidomych,
  • przebudowę oraz rozbudowę sieci, linii, urządzeń elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych,
  • przebudowę oraz rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, budowę odwodnienia układu torowego i liniowego peronu.

Czytaj także: Przystanek SKM Leszczynki leży niemal w samym środku Chyloni

SKM Leszczynki to niejedyny remont, który może zacząć się w tym roku. SKM złożyła już wniosek o pozwolenie na przebudowę SKM Grabówek. Zgoda może zostać wydana nawet w ciągu dwóch miesięcy, a dzięki zabezpieczonemu finansowaniu od razu zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę. W kolejce na remont czekają też przystanki SKM Orłowo, Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski i Gdańsk Stocznia.

Opinie (225) 10 zablokowanych

  • Błąd kuriozalny, ale...

    ... czy ktoś sprawdzał po pracowniku ofertę?! Dlaczego nie ma dwuetapowej weryfikacji tak ważnej czynności? Jesteśmy tylko ludźmi - to oczywiste, że się mylimy, ale błąd zostałby wyłapany przy weryfikacji.

    • 39 1

  • Sasin dołoży z wyborczych 77 mln zł które przepadły w błoto... (1)

    • 19 6

    • Grodzki dołoży z koperty

      • 1 1

  • W Gdyni na wszystko (1)

    brakuje pieniędzy.

    • 16 1

    • na festyny starcza

      • 0 0

  • Niezłą spółka, kropnęli się o 1`0 mln i nikt tego nawet nie zauważył (6)

    Ale fakt, że publicznych środków się tak nie liczy i nie szanuje jak własnych.

    • 95 10

    • w sumie podobnie PiS wybudował energoblok-ostrołęka by go zaraz zburzyć (1)

      1.6Miliarda poszło w dym - i każdy PiSaniec niewinny ... prokuratura zioobry się tym poważnie nie zajęła - bo to ludzie z ich bandy!

      • 14 1

      • ZERO sprawiedliwości i odpowiedzialności

        a UE nas atakuje i chce pozabierać nam stołki
        buuu ;(

        • 3 1

    • Nie wierze w takie pomyłki

      po prostu od początku zakładali, że nie zrobią ale wtedy znacznie gorzej by to wyglądało w mediach.

      • 5 1

    • takich mamy managerów (1)

      Baba się walnęła w obliczeniach a stado managerków podpisało papiery. To tylko pokazuje że SKM to moloch, w którym są tylko cyfry i zero pojęcia o stanie faktycznym spółki. Poza tym 24 mln zł za remont tego cudactwa to żart. W tych 24 mln jest min 20% ostrej przycinki na czysto do kabzy właściciela firmy. Jak ten kraj ma się rozwijać jak są takie ceny. Kto to będzie spłacał? Na Chyloni i Cisowej zrobili ten magiczny remont i efekt to sam polbruk. Pod spodem zamiast betonu jest kruszywo i tani tłuczeń z rozbiórki.

      • 1 0

      • Trochę masz rację, a trochę nie.

        Co do zarządzania - pełna zgoda, jest całkowicie do dudy.
        Co do kwot - nie masz racji, o cenach decydują przetargi, a powszechnie wiadomo, że sektor publiczny dostaje ceny znacznie wyższe niż prywatny.

        • 1 0

    • Nie myli się ten co nic nie robi

      • 1 0

  • Zróbcie remont, ale nie taki z wyswietlaczami, elektroniką i wszystkim na ładnie

    tylko taki niby remont, ze troche sie odmaluje i załąta pare dziur. to przeciez i tak jakis przystanek na ktorym nikt nie wysiada ani nie wsiada, wiec solidna kąpiel i malowanie załatwi sprawe

    • 6 8

  • Założę się, że ta "pracownica" w ogóle nie istnieje

    • 29 1

  • 24 miliony za remont peronu. (22)

    Prywatny właściciel za tyle dałby radę wybudować wieżowiec i pewnie przystanek kolejki przy nim też by się w tym budżecie zmieścił,,

    • 252 38

    • (11)

      pamiętaj że przy inwestycjach finansowanych z budżetów samorządowych/państwowych wszystko jest 2-3 razu droższe, bo na każdym etapie każdy musi dostać swoją działkę.

      • 70 12

      • Kto to jest każdy i co to za działka? (6)

        • 21 17

        • Zapytaj w magistracie, mają doświadczenie (3)

          • 37 8

          • (2)

            Ale to skm inwestuje nie magistrat

            • 9 5

            • (1)

              Spółka pkp skm.
              PKP czyli

              • 7 0

              • jeden ...u nas tylko ryba nie bierze

                • 0 0

        • Każdy decyzyjny. Musi dostać działkę przynajmniej 1000m2. A ile to jest to sobie sprawdź. (1)

          • 6 2

          • No i pare baniek musi

            pójść dla prywatnego klubu piłkarskiego którego Szczurek jest kibicem.

            • 8 1

      • (1)

        i jeszcze zabezpieczyć sobie kasę na wielokrotne poprawki, gwarancje itp itd - po czasie

        nikt nie ma pojęcia jak będą wyglądały koszty takich rzeczy za 2-3-5 lat

        a w tym kraju jeszcze nikt nie nauczył się robić bez fuszerek - od początku

        • 15 2

        • Tak jak i nikt nie nauczył się zamawiać

          bez błedów i rażących przeoczeń

          • 11 0

      • Nie, głównie z powodu asymetri stron

        Z powodu której każdy wykonawca zabezpiecza się na wypadek błędów i złośliwości zamawiajacego.

        • 10 0

      • A, to spoko.

        • 1 0

    • 24 mln... (1)

      koszt budowy ok. 100 małych mieszkań !!!

      • 17 1

      • Koszt budowy 200 mieszkań, 100 to po cenach >>sprzedaży

        • 16 1

    • "dałby radę wybudować wieżowiec"

      Chyba z kartonu

      • 9 13

    • Oczywiście, lub 24 naprawdę porządne domy po 250m2.

      A tutaj trzeba trochę nowego asfaltu, trochę tynku, farby, okna wstawić. Nikt prywatnie nie zapłaciłby za to więcej niż 1.5-2mln.

      • 13 4

    • To bylo pewne że w tym miejscu tego remontu nie wykonają.Teraz mają wymówkę i zaczną najpierw remontować Orłowo bo tam dzielnica prestiżowa, potem Grabowek a Leszczynki za jakieś 10 lat bo ni będzie kasy.

      • 5 1

    • Tam ten dworzec z tym parkingiem pełnym dziór i lejow jak po bombach,prezentuje się chyba gorzej niż niejedna dzielnica w Bangladeszu.

      • 7 0

    • A

      Masz pojęcie jak świnia na gwiazdach.

      • 4 2

    • Gdyby to było czysto państwowe albo czysto prywatne to byłoby ok. Problem jest na styku państwowego i prywatnego, bo tam różni tacy żerują i chcą działkę.

      • 1 1

    • szafki w kuchni to teraz 15 kafli (1)

      • 0 0

      • Waldi

        Lesxczynki to taka dzielnica ze inwestor liczy sie z tym ze materjaly i sprzet zmienia wlasciciela nie jednokrotnie i taka oferte wystawil

        • 0 0

  • (1)

    Unieważnianie przetargu obecnie nie ma sensu. W kolejnym oferty będą wyższe, a nie niższe, ponieważ wyceny budowlane non stop idą w górę. Najtańsza opcja dla SKM to dołożyć ten milion. inaczej stracimy czas i kasę.

    • 16 0

    • Kto straci ten straci.

      • 0 0

  • Ktoś zrobił reasumpcję budżetu?

    • 11 0

  • będą

    podnieście ceny biletów, są za tanie !

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane