- 1 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (48 opinii)
- 2 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (56 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (403 opinie)
- 4 Ostatnia zebra na Grunwaldzkiej ze światłami (58 opinii)
- 5 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (935 opinii)
- 6 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (80 opinii)
Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów
25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.
I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.
Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.
Kierowcy: kadra się wykrusza
Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.
- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.
Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?
- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.
- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.
Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"
- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?
- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.
Miejsca
Opinie (465) ponad 10 zablokowanych
-
2022-07-27 09:35
(5)
Nie można zatrudnić kierowców z Ukrainy?
Kiedyś pracowałem na statku na którym był kucharz z Ukrainy.
Pietia miał prawo jazdy kat. A, B, C+E, D i mówił, że bez problemu zdał.- 6 6
-
2022-07-27 20:42
W gdynskich autobusach
Jest juz pelno kierowcow z Ukrainy, z niektorymi trudno sie dogadac
- 0 0
-
2022-07-27 09:55
Za takie pieniądze? (3)
To na czynsz mu nie starczy
- 8 0
-
2022-07-27 11:06
(2)
To może oddelegować więźniów z Zakładów Karnych do jazdy autobusami za darmo?
Lepsza jazda za darmo niż leżenie w celi na pryczy i nuda.- 3 2
-
2022-07-27 18:04
Z jednej strony tak (1)
Ale z drugiej pewnie niejeden by się znalazł, co chciałby pojechać z pasażerami na tamten świat
- 0 0
-
2022-07-27 18:07
dlatego nie brałoby się morderców
a jakiś drobnych cwaniaczków
- 0 0
-
2022-07-27 20:39
!!!!
Kupić dwa autobusy mniej i byłyby pieniądzena podwyżki ale to trzeba pomyślec a po co
- 7 0
-
2022-07-27 20:38
Darmowa obsługa komunikacji festiwalu Open'er odbija się na mieszkańcach i po co gdyni takie wydatki co przynoszą dla mieszkańców
- 9 0
-
2022-07-27 09:16
(10)
Ciekawa sprawa. Kto normalny bedzie jezdzil autobusem za 4 tys .
Dla porownania w Islandi jezdzac autobusem miejskim po reykyawiku zarabiam ok 16tys zl na reke
Zycie i spokojniejsze i ludzie mili i kraj przewidywalny.
Minus brak prawdziwego lata:)- 29 1
-
2022-07-27 20:37
Ale ta korona zmarniała
To pół miliona zarabiasz... A ile nadgodzin tłuczesz?
- 0 0
-
2022-07-27 09:38
(1)
zapomniałeś dodać, że w Reykjaviku mieszka 1/5 tego, co mieszka w Gdańsku.
Plus pewnie ceny wyższe niż tutaj.- 1 1
-
2022-07-27 14:34
nie ma znaczenia ile tam jest osób, urzęda sy po prostu nie kradna, nie rozstrzygaja przetargów na korzyść kolegi,
nie sa w zmowie z dewe a za każde wykroczenie jest wypad z administracji państwowej. Nie pisze już nawet o braniu kasy na rozwój firmy i ich zagrabienie...
- 3 0
-
2022-07-27 12:43
A 10 koła za chatę :)
I nadal jesteś w tym samym punkcie
- 0 4
-
2022-07-27 10:02
(1)
To może napisz od razu ile zarabia kierowca w księstwie Monako albo w Dubaju. Litości...
- 3 3
-
2022-07-27 11:20
jak Dubaj i Monako będą brały z pocałowaniem ręki polskich kierowców
to jak najbardziej należy wziąć pod uwagę zarobki tamże w projektowaniu budżetu dla KM.
- 2 0
-
2022-07-27 09:38
A ile dajesz za mieszkanie? (1)
- 1 1
-
2022-07-27 11:19
to nie jest istotne
porównanie nie jest 1:1, ale tam zawsze zostaje więcej.
- 5 0
-
2022-07-27 11:06
Mozesz
Dać namiary też wyjadę bo mam już dość tu włazi tylkow
- 1 0
-
2022-07-27 10:02
4 tys ? A kto tyle zapłaci
- 4 0
-
2022-07-27 12:32
Skutki polityki ZKM (3)
Podobno za obsługę Openera każdy kierowca dostał premię 6000 zł. Parędni i taka kasa weięc po co się trudzić na chorych buspasach
- 4 13
-
2022-07-27 19:26
Podobno,czyli kłamstwo.
- 1 0
-
2022-07-27 12:58
Podobno to tusek jest kierowcą autobusu
A prawda jest taka że nie on a jego syn i to przez chwilę aby dziennikarze mogli cyknąc fotkę. Potem dostał kierownicze stanowisko w spółce Miejskiej w Gdańsku ZTM
- 1 2
-
2022-07-27 12:52
Bus pus = korki
- 2 0
-
2022-07-27 13:02
A kierowca na linii 194 (Domes Sumo z Zkm) jeszcze jeździ? (3)
Ten co fotografuje autobusy, dawno go nie widziałem za fajerką
Pseudonim nadany przez pasażerów ;)- 7 0
-
2022-07-27 18:26
Ale w PKS tylko dorabia
- 0 0
-
2022-07-27 15:54
Jeździ w PKS (1)
- 5 0
-
2022-07-27 16:22
No i oto chodziło by opuścił komunalnego :) lub wrócił do innego miasta
- 4 0
-
2022-07-27 10:38
Zlikwidować państwowego pka zatrudnić prywatnego (5)
Prywatny godnie płaci
Np Gryf
Do 80 000 zł rocznie można zarobić, czytając ich reklamę- 3 16
-
2022-07-27 17:48
Godzin to trzeba wywalić 280
Zarobisz tylko ile godzin podła firma PaGryf to dlaczego Misiak Ala dyrektor ucieka z tonącego okrętu gdzie zadzi mafia gola podobnych ludzi gdzie tylko liczy się kasa zwalnia się kierowców bieze się od państwa pieniądze osłonowe a i tak zwalniają prawda pani Ireno
- 2 0
-
2022-07-27 11:14
(1)
Hahaha dobre sobie, pracuję w Gryfie i nigdy nie zrobiłem więcej niż 3500 zł na rękę... Stawka to 20 zł na godz. na rękę...
- 10 1
-
2022-07-27 16:33
To i tak znacznie lepiej niż u każdego komunalnego w trójmieście.. Zwykle jest 20zł brutto + niewidzialne premie
- 4 0
-
2022-07-27 12:48
Gryf
2.5 mi proponowali nie dawno
- 1 0
-
2022-07-27 10:43
To niech skontrolują ile godzin w miesiącu ich kierowcy pracują?!
Zakładam, że między 200-250h.
- 12 0
-
2022-07-27 10:20
To efekt ostatnich podwyżek. (2)
1 zł/godz. tylko odstraszył kierowców. To tylko 5%, a ceny w górę nawet do 100% na typowych produktach żywnościowych. Oficjalny wskaźnik inflacyjny kompletnie nie przekłada się na realia.
- 19 0
-
2022-07-27 17:37
Miecio
To przyjdź jeździć do miecia dostaniesz32 zł i będziesz jeździł od rana do wieczora umowę co pół roku wielu kolegów jeździ i nienazeka warto pomyśleć
- 0 1
-
2022-07-27 11:06
Taka podwyżka i to kilka miesięcy temu
....przed gigantycznym wzrostem cen towarów to poniżające dla kierowców.
Cała 1 złotówka brutto !!!- 6 0
-
2022-07-27 07:22
Czy nie można uruchomić połączenia małym promem... (6)
.. ze śródmieścia Gdyni (lub z Polskiej?) na Oksywie?
- 27 8
-
2022-07-27 17:37
nadal pamietane sa gdanskie wypadki z promami
To slabe rozwiazanie na tym akwenie...
- 0 1
-
2022-07-27 07:57
Nie można (1)
Nie zgadza się wojsko.
- 6 1
-
2022-07-27 16:38
Dużo go tam nie ma, tego wojska. I nie zajmuje całego Oksywia
- 1 0
-
2022-07-27 13:09
Nie
- 0 1
-
2022-07-27 09:28
Wszystko można tylko kto za to zapłaci
Zawsze trzeba zrobić rachunek ekonomiczny, jak wyjdzie na plus to taki pomysł można wcielić w życie
- 1 0
-
2022-07-27 07:56
Fajny pomysl!
- 7 1
-
2022-07-27 17:35
Jeśli ktoś ma zastrzeżenia wobec pracy kierowców pka (autobusy z żółtym numerem, pocz. 5)
można wysyłać e-mail: zażalenie/skargi z opisem sytuacji na e-mail: zkm@zkmgdynia.pl
Ja właśnie czekam na odpowiedź na pewne zdarzenie z kierowcą, który awanturował się o coś. Bo to też nie może być, że kierowców mają na styk to będą sobie nieraz pozwalać na niepoprawne zachowania :/- 3 19
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.