• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Nie można zatrudnić kierowców z Ukrainy?

    Kiedyś pracowałem na statku na którym był kucharz z Ukrainy.

    Pietia miał prawo jazdy kat. A, B, C+E, D i mówił, że bez problemu zdał.

    • 6 6

    • W gdynskich autobusach

      Jest juz pelno kierowcow z Ukrainy, z niektorymi trudno sie dogadac

      • 0 0

    • Za takie pieniądze? (3)

      To na czynsz mu nie starczy

      • 8 0

      • (2)

        To może oddelegować więźniów z Zakładów Karnych do jazdy autobusami za darmo?

        Lepsza jazda za darmo niż leżenie w celi na pryczy i nuda.

        • 3 2

        • Z jednej strony tak (1)

          Ale z drugiej pewnie niejeden by się znalazł, co chciałby pojechać z pasażerami na tamten świat

          • 0 0

          • dlatego nie brałoby się morderców

            a jakiś drobnych cwaniaczków

            • 0 0

  • !!!!

    Kupić dwa autobusy mniej i byłyby pieniądzena podwyżki ale to trzeba pomyślec a po co

    • 7 0

  • Darmowa obsługa komunikacji festiwalu Open'er odbija się na mieszkańcach i po co gdyni takie wydatki co przynoszą dla mieszkańców

    • 9 0

  • (10)

    Ciekawa sprawa. Kto normalny bedzie jezdzil autobusem za 4 tys .
    Dla porownania w Islandi jezdzac autobusem miejskim po reykyawiku zarabiam ok 16tys zl na reke
    Zycie i spokojniejsze i ludzie mili i kraj przewidywalny.
    Minus brak prawdziwego lata:)

    • 29 1

    • Ale ta korona zmarniała

      To pół miliona zarabiasz... A ile nadgodzin tłuczesz?

      • 0 0

    • (1)

      zapomniałeś dodać, że w Reykjaviku mieszka 1/5 tego, co mieszka w Gdańsku.
      Plus pewnie ceny wyższe niż tutaj.

      • 1 1

      • nie ma znaczenia ile tam jest osób, urzęda sy po prostu nie kradna, nie rozstrzygaja przetargów na korzyść kolegi,

        nie sa w zmowie z dewe a za każde wykroczenie jest wypad z administracji państwowej. Nie pisze już nawet o braniu kasy na rozwój firmy i ich zagrabienie...

        • 3 0

    • A 10 koła za chatę :)

      I nadal jesteś w tym samym punkcie

      • 0 4

    • (1)

      To może napisz od razu ile zarabia kierowca w księstwie Monako albo w Dubaju. Litości...

      • 3 3

      • jak Dubaj i Monako będą brały z pocałowaniem ręki polskich kierowców

        to jak najbardziej należy wziąć pod uwagę zarobki tamże w projektowaniu budżetu dla KM.

        • 2 0

    • A ile dajesz za mieszkanie? (1)

      • 1 1

      • to nie jest istotne

        porównanie nie jest 1:1, ale tam zawsze zostaje więcej.

        • 5 0

    • Mozesz

      Dać namiary też wyjadę bo mam już dość tu włazi tylkow

      • 1 0

    • 4 tys ? A kto tyle zapłaci

      • 4 0

  • Skutki polityki ZKM (3)

    Podobno za obsługę Openera każdy kierowca dostał premię 6000 zł. Parędni i taka kasa weięc po co się trudzić na chorych buspasach

    • 4 13

    • Podobno,czyli kłamstwo.

      • 1 0

    • Podobno to tusek jest kierowcą autobusu

      A prawda jest taka że nie on a jego syn i to przez chwilę aby dziennikarze mogli cyknąc fotkę. Potem dostał kierownicze stanowisko w spółce Miejskiej w Gdańsku ZTM

      • 1 2

    • Bus pus = korki

      • 2 0

  • A kierowca na linii 194 (Domes Sumo z Zkm) jeszcze jeździ? (3)

    Ten co fotografuje autobusy, dawno go nie widziałem za fajerką
    Pseudonim nadany przez pasażerów ;)

    • 7 0

    • Ale w PKS tylko dorabia

      • 0 0

    • Jeździ w PKS (1)

      • 5 0

      • No i oto chodziło by opuścił komunalnego :) lub wrócił do innego miasta

        • 4 0

  • Zlikwidować państwowego pka zatrudnić prywatnego (5)

    Prywatny godnie płaci
    Np Gryf
    Do 80 000 zł rocznie można zarobić, czytając ich reklamę

    • 3 16

    • Godzin to trzeba wywalić 280

      Zarobisz tylko ile godzin podła firma PaGryf to dlaczego Misiak Ala dyrektor ucieka z tonącego okrętu gdzie zadzi mafia gola podobnych ludzi gdzie tylko liczy się kasa zwalnia się kierowców bieze się od państwa pieniądze osłonowe a i tak zwalniają prawda pani Ireno

      • 2 0

    • (1)

      Hahaha dobre sobie, pracuję w Gryfie i nigdy nie zrobiłem więcej niż 3500 zł na rękę... Stawka to 20 zł na godz. na rękę...

      • 10 1

      • To i tak znacznie lepiej niż u każdego komunalnego w trójmieście.. Zwykle jest 20zł brutto + niewidzialne premie

        • 4 0

    • Gryf

      2.5 mi proponowali nie dawno

      • 1 0

    • To niech skontrolują ile godzin w miesiącu ich kierowcy pracują?!

      Zakładam, że między 200-250h.

      • 12 0

  • To efekt ostatnich podwyżek. (2)

    1 zł/godz. tylko odstraszył kierowców. To tylko 5%, a ceny w górę nawet do 100% na typowych produktach żywnościowych. Oficjalny wskaźnik inflacyjny kompletnie nie przekłada się na realia.

    • 19 0

    • Miecio

      To przyjdź jeździć do miecia dostaniesz32 zł i będziesz jeździł od rana do wieczora umowę co pół roku wielu kolegów jeździ i nienazeka warto pomyśleć

      • 0 1

    • Taka podwyżka i to kilka miesięcy temu

      ....przed gigantycznym wzrostem cen towarów to poniżające dla kierowców.
      Cała 1 złotówka brutto !!!

      • 6 0

  • Czy nie można uruchomić połączenia małym promem... (6)

    .. ze śródmieścia Gdyni (lub z Polskiej?) na Oksywie?

    • 27 8

    • nadal pamietane sa gdanskie wypadki z promami

      To slabe rozwiazanie na tym akwenie...

      • 0 1

    • Nie można (1)

      Nie zgadza się wojsko.

      • 6 1

      • Dużo go tam nie ma, tego wojska. I nie zajmuje całego Oksywia

        • 1 0

    • Nie

      • 0 1

    • Wszystko można tylko kto za to zapłaci

      Zawsze trzeba zrobić rachunek ekonomiczny, jak wyjdzie na plus to taki pomysł można wcielić w życie

      • 1 0

    • Fajny pomysl!

      • 7 1

  • Jeśli ktoś ma zastrzeżenia wobec pracy kierowców pka (autobusy z żółtym numerem, pocz. 5)

    można wysyłać e-mail: zażalenie/skargi z opisem sytuacji na e-mail: zkm@zkmgdynia.pl
    Ja właśnie czekam na odpowiedź na pewne zdarzenie z kierowcą, który awanturował się o coś. Bo to też nie może być, że kierowców mają na styk to będą sobie nieraz pozwalać na niepoprawne zachowania :/

    • 3 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane