• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • Jak ten zawód ma być atrakcyjny, skoro ochroniarz w portierni zarabia tyle samo

    Pomijam już koszt zdobycia uprawnień i użerania się z pasażerami i kosztownego mienia na garbie!!

    • 19 0

  • Tytlko tusk

    Panie szczurek zwolnic polowe urzednikow i przekwallifokowac na kierowcow mniasto zyska i bedzie milej glosowac

    • 13 0

  • Robię teraz kurs prawa jazdy kat.C, C+E. Spróbuję odrazu pracować za granicą w UK, Szwajcarii lub Norwegii. Mam 35 lat, nigdy nie miałem dziewczyny, a sex kilkanaście razy dopiero po skonczeniu 27 lat z prost____mi. Napewno nie bedę niewolnikiem w Polsce, tuw życiu pracowalem tylko 3 miesiące.

    • 5 1

  • gdzie jest wyłupiansty kucyk? gdzie jego zabawne tłumaczenia? gdzie te ankiety, w których mieszkańcy go chwalą i zatrzymują

    na ulicy aby pogratulowac sukcesów??? gdzie ten czarodziej i jego Hala Targowa ojciec? gdzie sie chowają cwaniaki jak jest problem??? czas aby kucyk pokustykał w dal i nigdy nie wracał.

    • 8 0

  • Miliony dla zarzadu (2)

    Grosze dla pracowników. Tak wygląda sfera budżetowa od samorządu czyli PO po Państwo czyli PiS. Można się cieszyć tylko z tego że większość tej sfery to zwykle nieroby i jak odejdą do działu prywatnego to lepiej. (Nie mówie tu o kierowcach którzy jako nieliczni z budżetówki pracują)

    • 16 0

    • no, jak ci nauczyciele, skarbówka, pracownicy ZUS albo sadów odejdą (1)

      to będziesz miał lepiej.
      Może lepiej niż w Somalii.

      • 1 0

      • gdzie odejdą? do pryw? przecież ich nie przyjmie, bo nic nie umieją,

        kawa i papierosek co godzina to za małe doświadczenie..

        • 0 0

  • Zatrudnić kierowczynie. (2)

    • 3 6

    • Autobusiare

      • 2 0

    • Kierownicę!

      • 2 0

  • To wspaniałe że przez Openera (7)

    Mamy cięcia kursów. Proponuję zamknąć szkołę z okazji festiwalu filmów fabularnych.

    • 98 1

    • Przecież za całą komunikację na openera opłacał jego organizator

      To nie ma zupełnie nic wspólnego, tłumaczenie jak do d**ili że to łykną

      • 0 0

    • Jak zwykle (1)

      Miasto dla turystów, a nie dla mieszkańców, którzy je finansują. I nie, nie mam zysków z prowadzenia knajpy ani hotelu czy wynajmu - jak 90% mieszkańców.

      • 15 0

      • turystów tez nie ma..sa we Władku, Dębkach, Rowach,

        • 2 0

    • Jeszcze mógł dodać, ze przez covid (1)

      To zawsze przechodzi :)

      • 2 1

      • I przez Putina.

        • 1 1

    • Dokladnie 10mln na dofinansowanie openera niebyło im szkoda dac a na podwyzki dla kierowców brak (1)

      • 11 0

      • To tylko ściema

        Przecież coś musiał nakłamać, nikt nie chce tam robić że te stawki i wstawać o 4

        • 1 0

  • UM brak środków na komunikację ale nie oszczędza na udogodnienia drogowe dla zwolenników obcisłych spodenek (4)

    Hmm, czy tylko to moja opinia?

    • 17 4

    • Bezmgowcu Kase na drogi rowerowe jest z UE a Gdynia jest najbardziej anty rowerowym miastem w Polsce! (2)

      • 2 5

      • chyba na planszy gry, za którą zapłacił Pan, i Pan i Pan..

        • 1 0

      • Heheh

        Co ty bredzisz

        • 3 0

    • Gdynia i kasa na transpprt rowerowy? Nie rozsmieszaj

      • 1 2

  • Zkm gdynia

    Oni potrafia tylko mandaty wystawiac nic wiecej

    • 8 0

  • Sens (14)

    Niech pan Olgierd wytłumaczy jak to jest że pka oddała linie wakacyjne na których jeżdżą autobusy pka i wsiadają kierowcy z pksu i często ci sami co jeżdżą w pka na umowie z pkaesem. W takiej konfiguracji można dać kierowcy wyższa stawkę. Gdzie jest sens tego działania?

    • 71 1

    • Pimpek (1)

      Ja to się dziwię jak możliwe jest ze jeden kierowca obsługuje aż trzech operatorów? Przecież jest to męczące tylko czekać aż dojdzie do jakiejś tragedii bo kierowcy zachciało się pracy u trzech przewoźników...

      • 1 0

      • Gar

        Trzeba wiązać koniec z końcem.

        • 4 0

    • (6)

      PKS po prostu płaci więcej. I tam między innymi odchodzą kierowcy.

      • 21 0

      • (2)

        Nie zdziwiłbym się chyba jakbym zobaczył pks na 194. XD

        • 14 0

        • Dawid

          No a PKS to wogle ma co wystawić na 194? Toć floty ogromnej nie mają a i tak pozbywają się po części swoich mercedesów... czyżby zmiana floty czy szukanie oszczędności

          • 0 0

        • Oby

          • 3 0

      • Dawid

        Ale nie płaci na czas.

        • 0 0

      • ok - płaci więcej ale ... (1)

        Ok płaci więcej ale czy w takim razie skoro pośrednik zarabia jako podwykonawca, daje zarobić kierowcy to czy aby na pewno problem jest w braku kierowców? Może problem jest w miejskich spółkach i sposobie ich zarządzania? Jednym się opłaca innym nie?

        • 33 1

        • problem jest w sposobie finansowania

          komunikacja jest finansowana z dotacji.
          Rozliczenie realizowane jest ryczałtem, płaci się za wykonanie przejazdu.
          Wozy mogą jeździć puste, a przewoźnik wychodzi na swoje.

          Niestety, nic lepszego się nie wymyśli, bo z biletów nikt się nie utrzyma, albo faktycznie ludzie przesiądą się na rowery.
          Jednak przy obecnej organizacji życia w mieście to jedynie utopia i nie ma to racji bytu.
          Dziennie "za pracą" robię 100km...

          • 1 0

    • moda na outsource, kreatywna księgowość

      sezonowość pracy na liniach wakacyjnych...

      Wszystko to powoduje, że dla lepszego wizerunku w raportowaniu stosuje się takie myki...
      A że to spory tort do podziału, wielu dysponentów funduszy (samorządy miast i województwa), to pole do kreacji spore... ;)

      • 0 0

    • A nie Gryf? (1)

      • 1 0

      • Pks

        Gryf przejął i dogadał się z pksem. I to jest bezsens że nadal mają środki żeby opłacić lepiej kierowcę w sytuacji dwóch kolejnych pośredników.

        • 3 1

    • Zapytaj pana prezesa PiS, ona ma duże doświadczenie w tym kierunku. (1)

      .Na pewno ci odpowie.

      • 3 7

      • Co ma do tego PiS?

        Ja wiem że jest teraz moda na antypis ale tak Dalego PiS w Gdyni nie sięga.

        • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane