• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brakuje kierowców autobusów. Dlatego cięta jest liczba kursów

Piotr Weltrowski
27 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście. "Ofiarą" braków kadrowych w miejskich spółkach przewozowych w Gdyni padły wakacyjne kursy linii 194 - jednej z najpopularniejszych w mieście.

25 lipca w Gdyni ograniczono kursy autobusów linii 194 - jednej z najpopularniejszych i najbardziej obleganych linii autobusowych w mieście. Wszystko przez... brak kierowców, którzy wybierają lepiej płatne, dodatkowe "fuchy", zamiast nadgodzin przy obsłudze miejskich połączeń.



Jak często korzystasz z komunikacji publicznej?

Linia 194 kursuje między centrum Gdyni, a Pogórzem, po drodze zahaczając też o Obłuże. To głównie z myślą o niej powstały niedawno buspasy na ul. KwiatkowskiegoMapka. Nawet w wakacje i poza godzinami szczytu trudno trafić na autobus tej linii, który świeciłby pustkami.

I trudno się dziwić, bo to najszybsze połączenie między centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami, zapewniające dojazd z Pogórza na Plac Kaszubski w niespełna 20 minut.

Kilka dni temu pojawiła się jednak informacja, że kursy linii 194 zostaną ograniczone. Do tej pory w godzinach szczytu autobusy jeździły z częstotliwością nawet co 6 minut. I tak będą nadal jeździć, ale tylko w dni nauki szkolnej. W wakacje, nawet podczas największego obłożenia i godzin szczytu, pojadą najwyżej co 10 minut.

Kierowcy: kadra się wykrusza



Skontaktowało się z nami dwóch pracowników PKA Gdynia, czyli przewoźnika, który obsługuje m.in. linię 194. Obaj stwierdzili, że cięcia kursów są wynikiem braku kierowców.

- Kadra się po prostu wykrusza. Zarobki - przy obecnej inflacji - są śmiesznie niskie, do tego wielu kierowców to osoby przed emeryturą, jeżdżące autobusami od lat. Kiedy więc odchodzą one na emeryturę, nie ma ich kto zastąpić - stwierdził jeden z nich.
Jak dodał drugi, część kierowców przeszło też do przewoźników oferujących wyższe stawki. I to właśnie brak kierowców miał być jego zdaniem głównym motywem cięć w rozkładzie jednej z najpopularniejszych linii w mieście.

Co na to przedstawiciele gdyńskiego ZKM?



- Powodem letnich ograniczeń w podaży usług przewozowych jest sytuacja na rynku kierowców. Problem ten jest ogólnopolski - szacuje się, że wskutek ustanowienia kilka lat temu dodatkowych wymogów w procesie szkolenia kierowców, bardzo mocno podnoszących koszty zdobycia odpowiednich kwalifikacji, w całym kraju brakuje prawie 180 tys. kierowców ciężarówek i autobusów - przyznaje Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM w Gdyni.
Jak dodaje, miejskie spółki przewozowe w ostatnim czasie musiały się też mierzyć z dodatkowymi zadaniami.

- W związku z wycofaniem się z przyczyn ekonomicznych z obsługi linii 181 przez jednego z operatorów prywatnych - firmę B.P. Tour - gdyńskie spółki komunalne przejęły jego zadania. Sporego dodatkowego zaangażowania kadr wymagała również obsługa festiwalu Open'er na przełomie czerwca i lipca. W PKA brak kierowców zarysował się wyraźniej właśnie ze względu na dodatkowe zadania, które ta spółka przyjęła do realizacji w ostatnich tygodniach - mówi.
Zaznacza przy tym, że uwarunkowana reformami podatkowymi obecna sytuacja budżetowa samorządów, w tym też Gdyni, nie pozwala na radykalny wzrost płac kierowców komunikacji miejskiej - zapewniający im wynagrodzenie adekwatne do trudnej i ciężkiej pracy.

Cięcia w rozkładzie linii 194 jako "mniejsze zło"



- W takich uwarunkowaniach w sezonie letnim, kiedy to branża turystyczna oferuje kierowcom dodatkowe, krótkotrwałe i lepiej płatne prace, nie są oni zbytnio chętni, aby podejmować się pracy w komunikacji miejskiej w nadgodzinach - dodaje, potwierdzając w zasadzie słowa kierowców.
Dlaczego jednak zdecydowano się na cięcia akurat w rozkładzie linii 194?

- Linia ta ma pewne rezerwy wykorzystania w okresie wakacyjnym i jednocześnie wysoką częstotliwość kursów, stąd wybór właśnie tego połączenia, jako mniejszego zła - odpowiada Wyszomirski.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (465) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    W Gdyni kierowca , czarne włosy, gruby , straszny cham , lepiej zdjąć kurs niż z takim jeździć, on jest niebezpieczny , zieje jadem

    • 4 10

    • Ty chyba większy ham od niego

      • 1 0

  • Wszyscy mało zarabiają przy dzisiejszych cenach, podwyżki średnio co tydzień. (1)

    • 5 10

    • Jak mało? Mi wystarcza, ceny mnie nie obchodza

      • 0 4

  • Po wzrostach cen za bilety też ciąłem kursy autobusami (12)

    Taniej autem lub na piechotę. Na szczęście jest mocna presja, aby ludziom odebrać samochody i zabronić jazdy, bo rowery, więc można się domyślić, jak to wpłynie na kandydatów na kierowców kategorii C lub D.

    • 65 6

    • 110 zł (1)

      na miesiąc to nie dużo, ale lepiej gadać głupoty zamiast pracować na bilet

      • 2 7

      • Pracować na bilet? Darmowa komunikacja dla mieszkańców

        • 0 0

    • Unia dąży do tego żeby ludzie nie posiadali samochodu (6)

      A najlepiej żeby móc nie posiadali. Tylko trzeba im wmówić że są w tym szczęśliwi

      • 21 6

      • i bardzo dobrze (4)

        szkoda ze tak późno

        • 3 19

        • Czas na furmanki (3)

          • 8 1

          • Delikatnie przypominam, że 100 lat temu nikt nie chciał mieć samochodu. (1)

            Koncerny samochodowe musiały wykupić i zamknąć komunikację publiczną w USA, żeby sztucznie wygenerować popyt.

            • 6 5

            • Delikatnie przypominam, że bredzisz

              • 3 0

          • Do czasu.

            Bo konie robia kupę. A z kupy wydziela się metan, który też jest gazem cieplarnianym. Raz -dwa Unia zakaże albo wprowadzi prawo do emisji metanu od kazdego konia. Oczywiście płatne. ;-)

            • 9 1

      • To propaliwowe trole ruskie wmawiają kierowcom że korek to ich marzenie życia

        Dzięki temu Putin ma na rakiety

        • 0 6

    • Ta, tak. benzyna przecież coraz tańsza (2)

      • 5 13

      • Prąd i ogrzewanie tez a jakos nie spisz w szałasie (1)

        • 12 4

        • dla prądu i ogrzewania nie ma za bardzo tańszej alternatywy

          ogniska w mieszkaniu nie rozpalę, ale samochód mogę sprzedać.

          • 6 7

  • zuza (3)

    Darmowe puste autobusy jezdza z napisem solidarni z ukraina po gdyni, ktos to sponsoruje.

    • 13 6

    • śmiech na sali z tymi napisami, tak samo jak i z flagami na autobusach w gdańsku. Jedyne w czym BP Toure jest lepszy, to że zdjął już dawno te flagi

      • 3 0

    • Hahahha

      To nie darmowe autobusy Kobieto,tylko autobusy bez oznaczen tzn jadące na konkretny przystanek by włączyć sie na konkretną linię.
      Mam nadzieje ze pomogłem i wyjaśniłem.

      • 12 1

    • no i flagi trzeba czesto wymieniac, bo sie zeszmacaja / generuja mikroplastik

      • 4 0

  • (3)

    do tego dochodzi fakt że w bolandzie prawo jazdy jest produktem na sprzedaż a nie obywatelskim prawem
    i dlatego młodzi ludzie podchodzą bezskutecznie do egzaminów często po kilkanaście razy nie dlatego że nie umieją jeździć ale dlatego że cała rzesza urzędników z nich żyje

    • 31 6

    • A może nie są w stanie nauczyć się przepisów, ci młodzi ludzie. Nawet hulajnogą nie potrafią jechać zgodnie z przepisami. (1)

      • 9 2

      • Przepisy są i**otyczne i tyle, połowa nie powinna istniec

        • 0 2

    • Co za bzdura. Patrząc na to co dzieje się na drogach to ja właśnie uważam, że u nas zbyt łatwo zdobyć prawo jazdy. Połowa "kierowców" na naszych drogach nie ma za grosz wyobraźni i nadaje się co najwyżej do prowadzenia wózka sklepowego.

      • 5 0

  • (4)

    W knurze jedna pani H. 8516 jeżdżąca codziennie po 20 godzin w końcu też nie da rady i się przegrzeje jadąc z pasażerami przyśnię i jakieś drzewo zaliczy

    • 32 2

    • (1)

      Pani Honorata, serdecznie pozdrawiam i podziwiam ze tyle lat nadal bierze Pani po dwie zmiany na dzien

      • 5 0

      • Też pozdrawiam Tymuś!

        • 0 0

    • Pani (1)

      Pani Honoratka jest nie do zajeżdżania 20*6=120×4=480godzin można można

      • 8 0

      • Poczekaj az cos wykręci,gdzieś przyśnie.

        Będzie głośno będzie afera.

        • 4 0

  • (1)

    Zacznijcie ludziom płacić

    • 13 2

    • Masz wytłumaczenie w artykule dlaczego nie więcej

      • 1 3

  • Mniej dla prezesów, więcej dla pracowników i się sytuacja unormuje.

    • 14 0

  • Kierowca

    Cała Polska ma ten sam problem .Brak kierowców To lata zaniedbań miast prezesów i .t.d.Zeby kierowca był to trzeba płacić ,a tu nawet chęci nie ma .Bo brak kasy ale sobie podnieść pensje to już jest kasa Ja tylko chciałbym choć raz na rok wziąć ich pensje Pozdrawiam kierowców Którzy wstają o 2 w nocy lub kładą się o tej porze Których uważa się za zło bo oni są wszystkiemu winni Że korek był ,wypadek ,wymuszenie Lub kulturalny pasażer uczył języka łacińskiego

    • 24 0

  • No przecież do Polski wjechało ponad 5 min Ukraińców...praca dla nich jest.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane