- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (256 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (78 opinii)
- 3 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (396 opinii)
- 4 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (107 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną
Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.
Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.
- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.
Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.
Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.
Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.
Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.
Miejsca
Opinie (179) 5 zablokowanych
-
2013-03-07 14:24
Brak przystanku Gdańsk Kielnieńska w Osowej (1)
Niestety nie ma w planach budowy przystanku przy ul. Kielnieńskiej w GD Osowej. Na spotkaniach konsultacyjnych była mowa, że ten przystanek miał powstać i pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Szkoda, bo dla większości mieszkańców GD Osowy, Chwaszczyna, Kielna, Koleczkowa, Szemudu i innych miejscowości byłoby to idealne miejsce do zostawienia auta i skorzystania z transportu publicznego. Przystanek Osowa PKP nie ma szans ze względu na położenia przyciągnąć pasażerów.
- 12 2
-
2013-04-18 13:05
PKM-koniecznie przystanek przy ul.Kielnieńskiej!!!!!!!!!
Jak dojechać do dworca w Osowej?osowa ciągnie się na dlugim odcinku i mieszkańcy częsci Osowej za wiaduktem nie beda spacerować do dworca w Osowej.Zresztą barniewicka nie ma chodnika.Myślę o młodziezy dojeżdżającej do szkół.Całe Chwaszczyno i okolice beda
korzysta c z przystanku przy Klelnieńskej a nie przy dworcu.W Osowej potrzebne sa dwa przystanki.TO co wymyślono jest bez sensu.- 0 0
-
2013-04-18 06:44
No proszę, skąd my znamy to konsorcjum...?
To chyba tylko u nas jest możliwe, że firma która zawala duże państwowe kontrakty, może jak gdyby nigdy nic startować i wygrywać następne. Poniżej cytat z jednego z portali biznesowych, dotyczący terminalu Nr 2 na lotnisku Chopina w Wawie... Dla mnie to niepojęte...
"Astronomicznej sumy ponad 200 mln złotych żąda wyrzucone z budowy Okęcia konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Lamela. Pieniędzy domaga się od Portów Lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury wygonilo kierowane przez Hiszpanów konsorcjum, gdy nie potrafiło ono dokończyć budowy (...)Teraz pismo procesowe w Sądzie Arbitrażowym w Warszawie złożyli prawnicy konsorcjum. - Hiszpanom chodzi zapewne o zamieszanie w postępowaniu arbitrażowym. Wiem jedno: choćby nie wiem co zrobili, nie zmienia faktu, że nie wywiązali się z kontraktu na Terminal 2 - mówi "Życiu Warszawy" wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński."- 0 0
-
2013-03-19 15:08
Tego typu fotele w srodku komunikacji, ktorego glownym zadaniem jest pomieszczenie duzej liczby osob i zapewnienie im sprawnego przemieszczenia sie z punktu A do B?? to chyba jakas pomylka.. Kto bedzie sie kladl czy spal na tak krotkiej trasie?? moze lepiej w inne rzeczy zainwestowac te pieniadze..?!
- 0 0
-
2013-03-12 11:48
banino
kto to projektowal przystanski w polu smiechu warte za co projektant wzial szmal przystanek banino powinien byc tam gdzie jest stary przystanek rebiechowo ludzie z banina napewno by z niego korzystali a projektant co usadowil przystanek w polu dla kogo sie pytam przytanek przy przystanku tych zarzadzajacym pkm powinno dokladnie sie przyjrzec takich mamy rzadzacych w Polsce robia byle jak byle co byle sie przy tym nachapac
- 1 0
-
2013-03-07 13:37
to inwestycja, która nigdy na siebie nie zarobi (51)
- 95 222
-
2013-03-08 20:10
no pewnie, że nigdy, ale celem transportu publicznego nie jest zarabianie na siebie
- 0 0
-
2013-03-08 12:35
xxx (1)
to jak przy lotnisku nie będzie stacji ??
- 0 0
-
2013-03-08 14:13
Niby czemu miałoby nie być?
- 0 0
-
2013-03-07 13:38
bo nie taki jej cel (22)
pociąg ma służyć ludziom, jednych wozić po Trójmieście, innym dawać pracę. Inwestycje które mają zarabiać, prowadzą biznesmeni. Samorząd ma rozwijać miast, region i kraj - i to robi.
- 119 16
-
2013-03-07 14:41
(tfu!) socjalisto (2)
Służ ludziom za swoje prywatne pieniądze. Jak śmiesz decydować co ma "służyć ludziom" za moje?
- 7 21
-
2013-03-08 11:48
Chcesz powiedzieć, że nigdy nie korzystałeś z 'darmowej' wizyty u lekarza, dzieci i siebie kształciłeś w prywatnych szkołach, po kraju poruszasz się helikopterem tudzież jetem, przy rozliczaniu PIT-a nigdy nie odliczasz ani złotówki?
Czy to pan, panie Korwin? :D- 0 0
-
2013-03-07 14:56
Dobrze, służmy sobie wszyscy tylko za swoje
Tylko dla osób skrajnie prawicowych chciałbym przypomnieć, że XIX w. i podbój nowych niezamieszkanych terenów się skończył.
Prawo silniejszego, brak pomocy słabszym może i są uczciwe w naturze. W dżungli. Pokaż mi jednak, jak w dżungli chciałbyś zmieścić 1 000 osób na km kw?
Może zasady powinny uwzględniać kontekst.- 6 3
-
2013-03-08 00:31
...
a kto ma za to płacic znaczy tym ludziom co tam beda pracowac w inwestycji bez zysku i skad skoro nawet za smieci nie cchesz placic ?
- 0 0
-
2013-03-07 13:47
głupota (5)
ciekawe kiedy zamkną tą linię jako nierentowną,ile milionów trzeba będzie dopłacać i przez ile lat
- 11 58
-
2013-03-07 14:07
(3)
Gdyby tak myśleli budowniczowie skm, to nie jestem pewien czy kiedykolwiek by powstała. Nie da się ukryć że wiele włożyła w rozwój 3miasta i okolic.
Ta inwestycja jest potrzebna. Będzie przynosić zyski za 5, 10 może 15 lat a za 25 będzie takim standardem jak skm. Choć moim skromnym zdaniem brakuje 2 przystanków.- 36 4
-
2013-03-07 14:14
na dzien dzisiejszy może i nie przyniesie zyskow (2)
ale w perspektywie 10-20 lat na pewno ... wezly przesiadkowe, podjedziesz/przejdziesz sie z jednego konca osowy do SKMki i jedziesz do Gdyni, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy - wszędzie wzdłż Grunwaldzkiej są biurowce i masowe meijsca pracy...
tak samo bylo z budowa obwodnicy, a teraz bedzeimy mieli jeszcze obwodnice metropolitalna! to dzieki takim tworom rozwijaja sie okolice trojmiasta jako atrakcyjne miejsca do mieszkania/spania...teraz zaczynaja myslec i jak buduja np. ulice to daja po daw pasy w dwie strony...spacerowa jescze powinna miec po dwa pasy i bylaby bajka :)- 32 3
-
2013-03-07 16:02
za szybko (1)
Ta trasa powstaje za szybko, najdalej 2 lata po wybudowaniu zaczna się kłótnie to ma do nie dopłacać i ograniczanie liczby przejazdów. Na dzisiaj za połowę tej kwoty trzeba było zrobić ze 2-3 linie tramwajowe do górnych dzielnic. Byłoby taniej i skuteczniej. A kolej najwcześniej za 20 lat.
- 5 16
-
2013-03-07 19:28
Tramwaj pozwala na to, aby komunikować się w Gdańsku
A i tak trasy najdłuższe jedzie się godzinę! Powinno być robione co się da, aby to skrócić. SKM z Gdańska do Gdyni jedziesz 35-40 minut.
Warto też pamiętać, że inwestycja jest wojewódzka. Nie miejska. Województwo nie wyda połowy tej kwoty tylko dla Gdańska. Natomiast politycznie pięknie brzmią idee, które przyświecają budowie PKM.
Ja popieram- 7 0
-
2013-03-07 18:51
żeby tylko nie zamknęli będe jeździł specjalnie codziennie
- 3 1
-
2013-03-07 13:40
mylisz się koleszko (7)
- 8 49
-
2013-03-07 14:20
sam się mylisz (4)
- 28 0
-
2013-03-07 14:28
nie bo ty (3)
- 2 16
-
2013-03-07 14:51
nie bo ty (2)
1, 2, 3 - wygrałem.
- 30 1
-
2013-03-07 18:51
(1)
a ja?
- 0 0
-
2013-03-07 19:26
Przegrałeś
Idę powiedzieć Pani!
- 6 0
-
2013-03-07 14:57
Mylisz się (1)
Pisze się KOLEŻKO.
- 25 1
-
2013-03-07 18:31
Oboje jesteści gupi sesesese
- 2 1
-
2013-03-07 15:34
czyli Janosik
zabieramy jednym żeby dać drugim
- 6 0
-
2013-03-07 14:40
Niestety nie znasz realiów, obecni włodarze chcą aby kolej zarabiała (1)
i zamykają nierentowne linie, ale z założenia masz racje pociągi jak i komunikacja powinna być dla ludzi.
- 12 6
-
2013-03-07 14:53
Jest róznica między linią, którą jeździ za mało ludzi, a między taką, któa na siebie nie zarabia
Tą linią jeździć będzie wiele osób. Nawet jeśli nie zarobi wprost, to odkorkuje część miasta, dowiezie ludzi do pracy / szkoły / na zakupy.
Zatem dla miasta opłaca się. Dziwne, że jak jest budowana droga dla samochodów, to nikt nie mówi, że nie zarobi. A przecież utrzymanie drogi to też spore pieniądze.- 25 3
-
2013-03-07 14:11
komunikacja miejska nie ma zarabiać tylko wozić ludzi.
- 18 4
-
2013-03-07 14:04
a SKM? (6)
Wyobraź sobie sytuację że kilkadziesiąt lat temu porzucili plan budowy SKM bo na siebie nie zarobi. Jak dziś wyglądałyby korki 3miescie?
- 15 3
-
2013-03-07 14:26
pamiętaj (5)
o modernizacji linii kolejowej z Gdańska do Gdyni przeprowadzonej przez Niemców bez której SKMka nigdy by nie powstała.
- 5 3
-
2013-03-07 18:11
chyba sobie kpisz... (3)
SKM od początku do końca jest polskim wynalazkiem
- 2 3
-
2013-03-07 20:46
Tak, a zwłaszcza projekty i prace... (1)
...wykonane przed I Wojną Światową miedzy Gdanskiem i Sopotem...
- 0 0
-
2013-03-07 21:03
SKM-ka
Istnieje dzięki zasypaniu fosy przez niemców w 1900 roku. Jestem im z tego powodu wdzięczny.
- 0 0
-
2013-03-07 19:33
Kim Dzong Ill sam wymyśli i zbudował SKM
- 1 0
-
2013-03-07 16:30
A ty pamiętaj
o jej budowie
- 3 1
-
2013-03-07 13:39
na pewno na siebie nie zarobi stadion i ecs (9)
a ta kolej - na pewno tak. Choć trochę czasu musi minąć.
- 41 9
-
2013-03-07 14:29
Historia jeszcze nie zna koleji która by zarobiła na siebie (5)
bez dopłat od państwa oczywiście
- 9 3
-
2013-03-07 15:32
No chłopcze piszesz bzdury (1)
poczytaj trochę o kolei na zachodzie szczególnie w stanach a dopiero wtedy pisz
- 4 2
-
2013-03-07 20:59
Nie żyjemy w Stanach...
...Ale nawet tam koleje aglomeracyjne nie są dochodowe.
- 2 0
-
2013-03-07 16:49
SKM nie zarabia? (1)
- 1 1
-
2013-03-07 17:22
nie do skm dopłacają samorządy
- 3 0
-
2013-03-07 14:59
brak jednak takiej kolei oznacza koniecznośc budowania kolejnych dróg
aby wszyscy, którzy zamieszkali daleko od miasta mogli dojechać.
To z kolei (nomen omen) powoduje, że coraz więcej ludzi ma dosyć mieszkania obok autostrady w spalinach i także wyprowadza się poza miasto. Wtedy miasto nagle okazuje się, że jest tylko miejscem pracy / zakupów, ale nikt w nim nie mieszka. Za to wszyscy dojeżdżają, więc trzeba zbudować kolejną drogę.
I jakoś nikt nie mówił przy budowie N. Słowackiego, że "nie zarobi na siebie". A przecież wprost mało która droga na siebie zarabia, a koszty utrzymania nie są niskie.- 5 0
-
2013-03-07 13:51
(2)
oczywiście, że tak. Prędzej na Karczemki tą koleją pojadę niż autobusami czy autem. Taniej i szybciej. Tylko niech pomyślą o wspólnym bilecie na PKM i ZTM, bo sieciówkę bym kupił.
- 28 0
-
2013-03-07 14:12
Czy taniej to się okaże, (1)
a szybciej na pewno.
- 10 0
-
2013-03-07 14:17
stadion właściwie nie ma się zwrócić...
...na pewno z samego stadionu miasto nie dostanie 700mln PLN, ale tu chodzi o promocje, rozwój...bezpośrednio do kieszeni miasta za wynajem obiektu - nie, ale podatki od osób które przyjeżdżają, podatki po euro - tego się bezpośrednio nie a obliczyć...ale myślę, że wpływy do kasy miasta trochę podrosły...
- 7 1
-
2013-03-07 18:51
Zalezy jak liczysz zyski.
Jak czyste zlotowki z biletow etc, to masz racje. Jesli zas policzysz zaoszczedzony czas przez podroznych i pomnozysz ze srednia stawka godzinowa, to juz wyjdzie z tego duzy zysk.
- 2 1
-
2013-03-07 18:46
A czy będzie można dojechać z Gdyni na te Wasze wielkie super extra lotnisko w metropolii Gdańsk ?
W jakim czasie i za jakie pieniądze się pytam ja.- 0 0
-
2013-03-07 18:44
Jeśli chodzi o część gdyńską to wydaje mi się, że trasę projektował jakiś gimnazjalista. Należy zadać sobie pytanie czy ta kolej jest nam niezbędna ? Czy to nie jest po prostu kolejny dochodowy biznes na którym mogą zarobić wszyscy skąpi naszego miasta ? Czy to nie jest po prostu jakiś wałek. Proponuję całe fundusze przeznaczyć na skm, na poprawienie standardów podrózy.
- 2 0
-
2013-03-07 18:37
Dokładnie, strata pieniędzy. Ja tam na pewno nie będę z tego korzystał. Przecież są autobusy. Zapewne cała ta kolejka będzie się spisywała jak nasze PKP. Same zakręty na tej trasie, nie można zrobić prosto do celu ?
- 2 1
-
2013-03-07 13:45
szpitale szkoly i przedszkola tez na siebie nie zarabiaja... zlikwidujmy :D
- 26 2
-
2013-03-07 13:41
Ona nie ma na siebie zarobić
Transport publiczny ma to do siebie, ze jest publiczny i nie ma na siebie zarabiać
- 17 4
-
2013-03-07 13:39
Normalnie jasnowidz. To podaj numery lottka jak taki pewniak jesteś
- 4 4
-
2013-03-07 13:39
nie wszystko
musi się opłacać w prostym przeliczeniu jak to jest np. przy rozliczeniu utargu z warzywniaka
- 19 2
-
2013-03-07 13:43
czyli w czerwcu nie ruszy? (3)
Podobno kolej ma byc skończona w czerwcu przyszłego roku, tj w czerwcu miał nią pojechać pierwszy pasażer ale jak pojedzie skoro pociągi będą gotowe na koniec przyszłego roku?
- 14 27
-
2013-03-07 13:52
W czerwcu ale 2015r. (2)
Cały czas mowa była, że termin zakończenia to połowa 2015r. Więc gdy dotrą pod koniec 2014 to będą gotowe i w połowie 2015.
- 13 2
-
2013-03-08 10:16
(1)
była mowa że będzie gotowe na Euro... później były kolejne mowy...
- 0 0
-
2013-03-08 16:17
Nie myl oficjalnych terminów z polityczną propagandą.
W terminarzach dla UE od początku był koniec 2015.
A czym nas rzecznicy prasowi karmili to jak zwykle bajki.- 1 0
-
2013-03-07 13:49
Dla kogo jest ta trasa? (7)
- 24 64
-
2013-03-07 17:17
39,7mln za kilometr (2)
i jeszcze nie wystarcza na elektryfikacje?
w tej cenie to chyba z kolejkami?- 3 3
-
2013-03-07 19:37
Elektryfikacja całej linii PKM ma kosztować 20 mln zł (1)
Nie będzie przeprowadzona z powodu dużego kosztu taboru elektrycznego oraz wysokiej ceny prądu na Pomorzu.
Przynajmniej tak mi mówił kolega, który pracuje w PKM.- 2 1
-
2013-03-08 13:08
Nie cena prądu, ale brak nadwyżki mocy w elektrowniach.
- 2 0
-
2013-03-08 09:10
dla 25-50 tys osob dziennie,z kaszub (z ktorych do tej pory nie ma dojazdu do 3m) i dzielnic z okolicy obwodnicy.I przede wszystkim dla projektowanyc dzielnic na trasie koleji. Po raz pierwszy w 3m najpierw komunikacja, pozniej zabudowa:-) super!!!
- 1 1
-
2013-03-07 18:12
dla mieszkańców (1)
ale wy ze wsi tego nie zrozumiecie
- 0 3
-
2013-03-07 18:33
Odezwał się miastowy z wioski Gdańsk, z całym szacunkiem..
- 1 2
-
2013-03-07 15:44
może być dla Ciebie
- 10 0
-
2013-03-07 13:37
Byleby lepiej (3)
im szło jak temu całemu Torpolowi, bo patrząc na to, jak im idzie w Pruszczu Gd. to żal d*pe ściska i o litość woła.
- 55 2
-
2013-03-07 17:14
(2)
Stawiam 100 że te leniuchy z hiszpanii ogłoszą bankructwo przed końcem budowy. Nie można było wykluczyć obcych firm i dać zarobić polakom?
- 5 2
-
2013-03-07 19:35
Ja się z chęcią założę o tą stówę (1)
Tylko określ dokładnie zasady, co konkretnie musi się stać.
- 2 0
-
2013-03-08 11:51
Jak zwykle skończy się kasa dla podwykonawców.
- 0 0
-
2013-03-08 11:30
kończą sie rządy Budynia
odpowiedzialność karna czeka i tupie nóżkami :)
- 1 2
-
2013-03-07 13:55
a dlaczego na gdyńskiej (9)
linii nie ma Gdynia przystanku M.Kack/Witomino?
- 31 9
-
2013-03-07 14:56
bo witomino to wieś i patologia (3)
i sie ta dzielnice asymiluje
- 9 6
-
2013-03-07 15:15
wieś ile na Witominie zamieszkuje ludzi? (2)
a do tego Mały Kack gdzie mieści się Amerykańska szkoła do której chodzą m.in. córki Marty K.
- 3 2
-
2013-03-07 15:39
taka polska rodzina, a dzieci do szkoły polskiej już nie łaska (1)
- 5 2
-
2013-03-08 10:33
Rozwódką to nie w modzie posyłać dzieci do polskich szkół.
Lansik musi być.
Zresztą kiedyś się mówiło, że człowieka można poznać po tym jak dzieci wychował. W takim wypadku śp. Lech nie wypada zbyt dobrze.- 0 1
-
2013-03-07 15:09
I bez tego liczba przystanków jest za duża. Prawie co podwórko. (1)
Dla Ciebie do wyboru: PKM Karwiny, PKM Stadion, PKM Wzgórze Nowotki. Autobusem dwa kroki.
- 1 5
-
2013-03-07 16:32
Chyba korki
- 3 0
-
2013-03-07 13:59
Przejdź trasę Gdyńskiej kolei to zrozumiesz dlaczego. (1)
- 7 1
-
2013-03-07 14:32
Stacja by musiała być w środku lasu
- 8 3
-
2013-03-07 14:21
bo Szczurek woli budować lądowisko dla awionetek zamiast kolei z której codzinnie skorzystały tysiące osób
- 16 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.