• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex i Ferrovial zbudują Pomorską Kolej Metropolitalną

Maciej Naskręt
7 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r. Pomorska Kolej Metropolitalna ma być obsługiwana przez 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do nas pod koniec 2014 r.

Spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej Pomorskiej Kolej Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycję wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Zainkasuje za to 716 mln zł.



Samorządowa spółka PKM zakończyła ocenę dziewięciu ofert, jakie wpłynęły w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i oficjalnie ogłosiła jego wyniki. Zwycięzcą przetargu zostało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial, które zaproponowało najkorzystniejszą cenę - ok. 716,1 mln zł brutto.

Przypomnijmy, że spółka chciała wydać na budowę o 28 mln zł mniej - 688 mln zł brutto. Jednak w wartym w sumie ok. 850 mln brutto projekcie (obejmuje on oprócz kosztów budowy m.in. wycinkę drzew, wyburzanie domów, wykup nieruchomości) znajdą się oszczędności, by pokryć tę różnicę.

- Teraz wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych - co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM SA.

Jak podkreślają władze PKM, podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy.

Przypomnijmy, że 28 lutego zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (179) 5 zablokowanych

  • Brak przystanku Gdańsk Kielnieńska w Osowej (1)

    Niestety nie ma w planach budowy przystanku przy ul. Kielnieńskiej w GD Osowej. Na spotkaniach konsultacyjnych była mowa, że ten przystanek miał powstać i pełnić funkcję ważnego węzła przesiadkowego. Szkoda, bo dla większości mieszkańców GD Osowy, Chwaszczyna, Kielna, Koleczkowa, Szemudu i innych miejscowości byłoby to idealne miejsce do zostawienia auta i skorzystania z transportu publicznego. Przystanek Osowa PKP nie ma szans ze względu na położenia przyciągnąć pasażerów.

    • 12 2

    • PKM-koniecznie przystanek przy ul.Kielnieńskiej!!!!!!!!!

      Jak dojechać do dworca w Osowej?osowa ciągnie się na dlugim odcinku i mieszkańcy częsci Osowej za wiaduktem nie beda spacerować do dworca w Osowej.Zresztą barniewicka nie ma chodnika.Myślę o młodziezy dojeżdżającej do szkół.Całe Chwaszczyno i okolice beda
      korzysta c z przystanku przy Klelnieńskej a nie przy dworcu.W Osowej potrzebne sa dwa przystanki.TO co wymyślono jest bez sensu.

      • 0 0

  • No proszę, skąd my znamy to konsorcjum...?

    To chyba tylko u nas jest możliwe, że firma która zawala duże państwowe kontrakty, może jak gdyby nigdy nic startować i wygrywać następne. Poniżej cytat z jednego z portali biznesowych, dotyczący terminalu Nr 2 na lotnisku Chopina w Wawie... Dla mnie to niepojęte...

    "Astronomicznej sumy ponad 200 mln złotych żąda wyrzucone z budowy Okęcia konsorcjum firm Ferrovial, Budimex i Lamela. Pieniędzy domaga się od Portów Lotniczych. Ministerstwo Infrastruktury wygonilo kierowane przez Hiszpanów konsorcjum, gdy nie potrafiło ono dokończyć budowy (...)Teraz pismo procesowe w Sądzie Arbitrażowym w Warszawie złożyli prawnicy konsorcjum. - Hiszpanom chodzi zapewne o zamieszanie w postępowaniu arbitrażowym. Wiem jedno: choćby nie wiem co zrobili, nie zmienia faktu, że nie wywiązali się z kontraktu na Terminal 2 - mówi "Życiu Warszawy" wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński."

    • 0 0

  • Tego typu fotele w srodku komunikacji, ktorego glownym zadaniem jest pomieszczenie duzej liczby osob i zapewnienie im sprawnego przemieszczenia sie z punktu A do B?? to chyba jakas pomylka.. Kto bedzie sie kladl czy spal na tak krotkiej trasie?? moze lepiej w inne rzeczy zainwestowac te pieniadze..?!

    • 0 0

  • banino

    kto to projektowal przystanski w polu smiechu warte za co projektant wzial szmal przystanek banino powinien byc tam gdzie jest stary przystanek rebiechowo ludzie z banina napewno by z niego korzystali a projektant co usadowil przystanek w polu dla kogo sie pytam przytanek przy przystanku tych zarzadzajacym pkm powinno dokladnie sie przyjrzec takich mamy rzadzacych w Polsce robia byle jak byle co byle sie przy tym nachapac

    • 1 0

  • to inwestycja, która nigdy na siebie nie zarobi (51)

    • 95 222

    • no pewnie, że nigdy, ale celem transportu publicznego nie jest zarabianie na siebie

      • 0 0

    • xxx (1)

      to jak przy lotnisku nie będzie stacji ??

      • 0 0

      • Niby czemu miałoby nie być?

        • 0 0

    • bo nie taki jej cel (22)

      pociąg ma służyć ludziom, jednych wozić po Trójmieście, innym dawać pracę. Inwestycje które mają zarabiać, prowadzą biznesmeni. Samorząd ma rozwijać miast, region i kraj - i to robi.

      • 119 16

      • (tfu!) socjalisto (2)

        Służ ludziom za swoje prywatne pieniądze. Jak śmiesz decydować co ma "służyć ludziom" za moje?

        • 7 21

        • Chcesz powiedzieć, że nigdy nie korzystałeś z 'darmowej' wizyty u lekarza, dzieci i siebie kształciłeś w prywatnych szkołach, po kraju poruszasz się helikopterem tudzież jetem, przy rozliczaniu PIT-a nigdy nie odliczasz ani złotówki?
          Czy to pan, panie Korwin? :D

          • 0 0

        • Dobrze, służmy sobie wszyscy tylko za swoje

          Tylko dla osób skrajnie prawicowych chciałbym przypomnieć, że XIX w. i podbój nowych niezamieszkanych terenów się skończył.

          Prawo silniejszego, brak pomocy słabszym może i są uczciwe w naturze. W dżungli. Pokaż mi jednak, jak w dżungli chciałbyś zmieścić 1 000 osób na km kw?

          Może zasady powinny uwzględniać kontekst.

          • 6 3

      • ...

        a kto ma za to płacic znaczy tym ludziom co tam beda pracowac w inwestycji bez zysku i skad skoro nawet za smieci nie cchesz placic ?

        • 0 0

      • głupota (5)

        ciekawe kiedy zamkną tą linię jako nierentowną,ile milionów trzeba będzie dopłacać i przez ile lat

        • 11 58

        • (3)

          Gdyby tak myśleli budowniczowie skm, to nie jestem pewien czy kiedykolwiek by powstała. Nie da się ukryć że wiele włożyła w rozwój 3miasta i okolic.

          Ta inwestycja jest potrzebna. Będzie przynosić zyski za 5, 10 może 15 lat a za 25 będzie takim standardem jak skm. Choć moim skromnym zdaniem brakuje 2 przystanków.

          • 36 4

          • na dzien dzisiejszy może i nie przyniesie zyskow (2)

            ale w perspektywie 10-20 lat na pewno ... wezly przesiadkowe, podjedziesz/przejdziesz sie z jednego konca osowy do SKMki i jedziesz do Gdyni, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy - wszędzie wzdłż Grunwaldzkiej są biurowce i masowe meijsca pracy...
            tak samo bylo z budowa obwodnicy, a teraz bedzeimy mieli jeszcze obwodnice metropolitalna! to dzieki takim tworom rozwijaja sie okolice trojmiasta jako atrakcyjne miejsca do mieszkania/spania...teraz zaczynaja myslec i jak buduja np. ulice to daja po daw pasy w dwie strony...spacerowa jescze powinna miec po dwa pasy i bylaby bajka :)

            • 32 3

            • za szybko (1)

              Ta trasa powstaje za szybko, najdalej 2 lata po wybudowaniu zaczna się kłótnie to ma do nie dopłacać i ograniczanie liczby przejazdów. Na dzisiaj za połowę tej kwoty trzeba było zrobić ze 2-3 linie tramwajowe do górnych dzielnic. Byłoby taniej i skuteczniej. A kolej najwcześniej za 20 lat.

              • 5 16

              • Tramwaj pozwala na to, aby komunikować się w Gdańsku

                A i tak trasy najdłuższe jedzie się godzinę! Powinno być robione co się da, aby to skrócić. SKM z Gdańska do Gdyni jedziesz 35-40 minut.

                Warto też pamiętać, że inwestycja jest wojewódzka. Nie miejska. Województwo nie wyda połowy tej kwoty tylko dla Gdańska. Natomiast politycznie pięknie brzmią idee, które przyświecają budowie PKM.

                Ja popieram

                • 7 0

        • żeby tylko nie zamknęli będe jeździł specjalnie codziennie

          • 3 1

      • mylisz się koleszko (7)

        • 8 49

        • sam się mylisz (4)

          • 28 0

          • nie bo ty (3)

            • 2 16

            • nie bo ty (2)

              1, 2, 3 - wygrałem.

              • 30 1

              • (1)

                a ja?

                • 0 0

              • Przegrałeś

                Idę powiedzieć Pani!

                • 6 0

        • Mylisz się (1)

          Pisze się KOLEŻKO.

          • 25 1

          • Oboje jesteści gupi sesesese

            • 2 1

      • czyli Janosik

        zabieramy jednym żeby dać drugim

        • 6 0

      • Niestety nie znasz realiów, obecni włodarze chcą aby kolej zarabiała (1)

        i zamykają nierentowne linie, ale z założenia masz racje pociągi jak i komunikacja powinna być dla ludzi.

        • 12 6

        • Jest róznica między linią, którą jeździ za mało ludzi, a między taką, któa na siebie nie zarabia

          Tą linią jeździć będzie wiele osób. Nawet jeśli nie zarobi wprost, to odkorkuje część miasta, dowiezie ludzi do pracy / szkoły / na zakupy.

          Zatem dla miasta opłaca się. Dziwne, że jak jest budowana droga dla samochodów, to nikt nie mówi, że nie zarobi. A przecież utrzymanie drogi to też spore pieniądze.

          • 25 3

      • komunikacja miejska nie ma zarabiać tylko wozić ludzi.

        • 18 4

    • a SKM? (6)

      Wyobraź sobie sytuację że kilkadziesiąt lat temu porzucili plan budowy SKM bo na siebie nie zarobi. Jak dziś wyglądałyby korki 3miescie?

      • 15 3

      • pamiętaj (5)

        o modernizacji linii kolejowej z Gdańska do Gdyni przeprowadzonej przez Niemców bez której SKMka nigdy by nie powstała.

        • 5 3

        • chyba sobie kpisz... (3)

          SKM od początku do końca jest polskim wynalazkiem

          • 2 3

          • Tak, a zwłaszcza projekty i prace... (1)

            ...wykonane przed I Wojną Światową miedzy Gdanskiem i Sopotem...

            • 0 0

            • SKM-ka

              Istnieje dzięki zasypaniu fosy przez niemców w 1900 roku. Jestem im z tego powodu wdzięczny.

              • 0 0

          • Kim Dzong Ill sam wymyśli i zbudował SKM

            • 1 0

        • A ty pamiętaj

          o jej budowie

          • 3 1

    • na pewno na siebie nie zarobi stadion i ecs (9)

      a ta kolej - na pewno tak. Choć trochę czasu musi minąć.

      • 41 9

      • Historia jeszcze nie zna koleji która by zarobiła na siebie (5)

        bez dopłat od państwa oczywiście

        • 9 3

        • No chłopcze piszesz bzdury (1)

          poczytaj trochę o kolei na zachodzie szczególnie w stanach a dopiero wtedy pisz

          • 4 2

          • Nie żyjemy w Stanach...

            ...Ale nawet tam koleje aglomeracyjne nie są dochodowe.

            • 2 0

        • SKM nie zarabia? (1)

          • 1 1

          • nie do skm dopłacają samorządy

            • 3 0

        • brak jednak takiej kolei oznacza koniecznośc budowania kolejnych dróg

          aby wszyscy, którzy zamieszkali daleko od miasta mogli dojechać.

          To z kolei (nomen omen) powoduje, że coraz więcej ludzi ma dosyć mieszkania obok autostrady w spalinach i także wyprowadza się poza miasto. Wtedy miasto nagle okazuje się, że jest tylko miejscem pracy / zakupów, ale nikt w nim nie mieszka. Za to wszyscy dojeżdżają, więc trzeba zbudować kolejną drogę.

          I jakoś nikt nie mówił przy budowie N. Słowackiego, że "nie zarobi na siebie". A przecież wprost mało która droga na siebie zarabia, a koszty utrzymania nie są niskie.

          • 5 0

      • (2)

        oczywiście, że tak. Prędzej na Karczemki tą koleją pojadę niż autobusami czy autem. Taniej i szybciej. Tylko niech pomyślą o wspólnym bilecie na PKM i ZTM, bo sieciówkę bym kupił.

        • 28 0

        • Czy taniej to się okaże, (1)

          a szybciej na pewno.

          • 10 0

          • stadion właściwie nie ma się zwrócić...

            ...na pewno z samego stadionu miasto nie dostanie 700mln PLN, ale tu chodzi o promocje, rozwój...bezpośrednio do kieszeni miasta za wynajem obiektu - nie, ale podatki od osób które przyjeżdżają, podatki po euro - tego się bezpośrednio nie a obliczyć...ale myślę, że wpływy do kasy miasta trochę podrosły...

            • 7 1

    • Zalezy jak liczysz zyski.

      Jak czyste zlotowki z biletow etc, to masz racje. Jesli zas policzysz zaoszczedzony czas przez podroznych i pomnozysz ze srednia stawka godzinowa, to juz wyjdzie z tego duzy zysk.

      • 2 1

    • A czy będzie można dojechać z Gdyni na te Wasze wielkie super extra lotnisko w metropolii Gdańsk ?
      W jakim czasie i za jakie pieniądze się pytam ja.

      • 0 0

    • Jeśli chodzi o część gdyńską to wydaje mi się, że trasę projektował jakiś gimnazjalista. Należy zadać sobie pytanie czy ta kolej jest nam niezbędna ? Czy to nie jest po prostu kolejny dochodowy biznes na którym mogą zarobić wszyscy skąpi naszego miasta ? Czy to nie jest po prostu jakiś wałek. Proponuję całe fundusze przeznaczyć na skm, na poprawienie standardów podrózy.

      • 2 0

    • Dokładnie, strata pieniędzy. Ja tam na pewno nie będę z tego korzystał. Przecież są autobusy. Zapewne cała ta kolejka będzie się spisywała jak nasze PKP. Same zakręty na tej trasie, nie można zrobić prosto do celu ?

      • 2 1

    • szpitale szkoly i przedszkola tez na siebie nie zarabiaja... zlikwidujmy :D

      • 26 2

    • Ona nie ma na siebie zarobić

      Transport publiczny ma to do siebie, ze jest publiczny i nie ma na siebie zarabiać

      • 17 4

    • Normalnie jasnowidz. To podaj numery lottka jak taki pewniak jesteś

      • 4 4

    • nie wszystko

      musi się opłacać w prostym przeliczeniu jak to jest np. przy rozliczeniu utargu z warzywniaka

      • 19 2

  • czyli w czerwcu nie ruszy? (3)

    Podobno kolej ma byc skończona w czerwcu przyszłego roku, tj w czerwcu miał nią pojechać pierwszy pasażer ale jak pojedzie skoro pociągi będą gotowe na koniec przyszłego roku?

    • 14 27

    • W czerwcu ale 2015r. (2)

      Cały czas mowa była, że termin zakończenia to połowa 2015r. Więc gdy dotrą pod koniec 2014 to będą gotowe i w połowie 2015.

      • 13 2

      • (1)

        była mowa że będzie gotowe na Euro... później były kolejne mowy...

        • 0 0

        • Nie myl oficjalnych terminów z polityczną propagandą.

          W terminarzach dla UE od początku był koniec 2015.

          A czym nas rzecznicy prasowi karmili to jak zwykle bajki.

          • 1 0

  • Dla kogo jest ta trasa? (7)

    • 24 64

    • 39,7mln za kilometr (2)

      i jeszcze nie wystarcza na elektryfikacje?
      w tej cenie to chyba z kolejkami?

      • 3 3

      • Elektryfikacja całej linii PKM ma kosztować 20 mln zł (1)

        Nie będzie przeprowadzona z powodu dużego kosztu taboru elektrycznego oraz wysokiej ceny prądu na Pomorzu.

        Przynajmniej tak mi mówił kolega, który pracuje w PKM.

        • 2 1

        • Nie cena prądu, ale brak nadwyżki mocy w elektrowniach.

          • 2 0

    • dla 25-50 tys osob dziennie,z kaszub (z ktorych do tej pory nie ma dojazdu do 3m) i dzielnic z okolicy obwodnicy.I przede wszystkim dla projektowanyc dzielnic na trasie koleji. Po raz pierwszy w 3m najpierw komunikacja, pozniej zabudowa:-) super!!!

      • 1 1

    • dla mieszkańców (1)

      ale wy ze wsi tego nie zrozumiecie

      • 0 3

      • Odezwał się miastowy z wioski Gdańsk, z całym szacunkiem..

        • 1 2

    • może być dla Ciebie

      • 10 0

  • Byleby lepiej (3)

    im szło jak temu całemu Torpolowi, bo patrząc na to, jak im idzie w Pruszczu Gd. to żal d*pe ściska i o litość woła.

    • 55 2

    • (2)

      Stawiam 100 że te leniuchy z hiszpanii ogłoszą bankructwo przed końcem budowy. Nie można było wykluczyć obcych firm i dać zarobić polakom?

      • 5 2

      • Ja się z chęcią założę o tą stówę (1)

        Tylko określ dokładnie zasady, co konkretnie musi się stać.

        • 2 0

        • Jak zwykle skończy się kasa dla podwykonawców.

          • 0 0

  • kończą sie rządy Budynia

    odpowiedzialność karna czeka i tupie nóżkami :)

    • 1 2

  • a dlaczego na gdyńskiej (9)

    linii nie ma Gdynia przystanku M.Kack/Witomino?

    • 31 9

    • bo witomino to wieś i patologia (3)

      i sie ta dzielnice asymiluje

      • 9 6

      • wieś ile na Witominie zamieszkuje ludzi? (2)

        a do tego Mały Kack gdzie mieści się Amerykańska szkoła do której chodzą m.in. córki Marty K.

        • 3 2

        • taka polska rodzina, a dzieci do szkoły polskiej już nie łaska (1)

          • 5 2

          • Rozwódką to nie w modzie posyłać dzieci do polskich szkół.

            Lansik musi być.

            Zresztą kiedyś się mówiło, że człowieka można poznać po tym jak dzieci wychował. W takim wypadku śp. Lech nie wypada zbyt dobrze.

            • 0 1

    • I bez tego liczba przystanków jest za duża. Prawie co podwórko. (1)

      Dla Ciebie do wyboru: PKM Karwiny, PKM Stadion, PKM Wzgórze Nowotki. Autobusem dwa kroki.

      • 1 5

      • Chyba korki

        • 3 0

    • Przejdź trasę Gdyńskiej kolei to zrozumiesz dlaczego. (1)

      • 7 1

      • Stacja by musiała być w środku lasu

        • 8 3

    • bo Szczurek woli budować lądowisko dla awionetek zamiast kolei z której codzinnie skorzystały tysiące osób

      • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane