• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budimex złożył najtańszą ofertę na budowę Kolei Metropolitalnej - 716 mln zł

Maciej Naskręt
28 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł. Spółka PKM musi poszukać 30 mln zł, by móc podpisać umowę z Budimexem, który za budowę linii zażądał 716 mln zł.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale i tak droższą o ok. 30 mln zł od szacunków inwestora, złożyło konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Pod koniec 2014 r. do Trójmiasta przyjadą pierwsze składy, które obsłużą nową linię.



W czwartek spółka Pomorska Kolej Metropolitalna otworzyła koperty ze złożonymi w przetargu ofertami na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej między Wrzeszczem a Osową. Spółka chciała na nią wydać prawie 688 mln zł brutto, ale wszystkie oferty były wyższe.

Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferovial. Zaproponowało, że zbuduje linię za kwotę ok. 716,10 mln zł. Najwyższa w przetargu oferta opiewała na ok. 1 mld 174 mln zł i zaproponowała ją inna hiszpańska spółka - FCC Construction.

Przypomnijmy, że zamówienie przeprowadzono w formule przetargu ograniczonego. Pierwszy etap zakończył się w połowie grudnia wyborem 16 firm, które spełniały kryteria ustalone przez firmę PKM. Wtedy firmy otrzymały zaproszenia do składania ofert cenowych. Pierwotnie ich otwarcie miało nastąpić 14 lutego, ale z uwagi na niemal 700 pytań od potencjalnych wykonawców, otwarcie ofert odsunięto właśnie do 28 lutego.

Teraz firma PKM zbada oferty firm i konsorcjów. W ciągu kilku dni poznamy wyniki trwającej od lata procedury przetargowej. O wyborze najkorzystniejszej propozycji decyduje najniższa cena.

Dotąd zakładano, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania.

Nowa linia połączy Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Zepnie się też z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Przejedź rowerem nasypem, po którym pobiegnie PKM.

Ale by pociągi mogły zacząć jeździć nową linią, potrzebny jest też tabor. Samorząd województwa planuje kupić 10 szynobusów. Na pewno będą to pojazdy o napędzie spalinowym, posiadające po ok. 180-200 miejsc siedzących. Składy będą musiały się zmierzyć ze znacznymi nachyleniami toru, które spotyka się w warunkach górskich.

Tak ćwiczyli antyterroryści z pomorskiej policji w budynkach przeznaczonych do wyburzenia pod PKM.

- Dofinansowanie zakupu taboru z programu Infrastruktura i Środowisko wynosi 59 proc. Trwa przygotowywanie dokumentacji, obecnie będzie przygotowywane uzupełnienie studium wykonalności części taborowej do projektu PKM-ki - mówi Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

- Przewidujemy, że w drugiej połowie roku zaczną się przetargi na zakup taboru. Spodziewamy się, że pierwsze dwa składy dotrą do nas pod koniec 2014 r. Kolejne składy dojadą do nas w połowie 2015 r. - zapewnia Eugeniusz Manikowski.

Właścicielem pojazdów będzie Województwo Pomorskie. Docelowo pojazdy zostaną jednak przekazane przewoźnikowi - wybranemu w postępowaniu o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może to być choćby spółka SKM, bądź Przewozy Regionalne.

Film promocyjny PKM.

Dziś urzędnikom trudno odpowiedzieć na pytanie: ile pociągów zjedzie z planowanej linii PKM i pojedzie w kierunku Kościerzyny i Gdyni, bowiem posiadają oni zbyt mało danych odnośnie parametrów technicznych odcinków linii kolejowej nr 201 Kościerzyna - Gdynia oraz odcinka linii nr 229 Glincz - Kartuzy.

Według prognoz ponad 50 proc. tzw. "pracy eksploatacyjnej" na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie się odbywać poza odcinkiem z Wrzeszcza do Rębiechowa. Na pewno w celu zapewnienia dogodnego dojazdu do szkół i miejsc pracy w Trójmieście pociągi z Kartuz i Kościerzyny powinny kursować nie rzadziej niż co godzinę.

Oferty złożone w przetargu (brutto).

Kosztorys inwestorski: 687 965 258,04 zł.

1. FCC Constrution - 1 174 517 246,72 zł;
2. Budimex (lider) i Ferovial (partner) - 716 136 838,06 zł;
3. Astaldi SPA - 836 060 829,67 zł;
4. Aldesa - 796 623 618,50 zł;
5. Metrstat AS 999 999 999,06 zł;
6. Doraco (lider) i Ferocco Gotowski, Pol-dróg 943 264 036,54 zł;
7. Bilfinger Infrastuctures SA (lider) - 1 046 801 002,09 zł;
8. Salini Polska - 994 900 191,81 zł;
9. Mostostal Warszawa - 789 233 652,70 zł.

Miejsca

Opinie (178) 9 zablokowanych

  • Iberyjscy specjaliści

    Widać, że tam już wszystko zbudowane no i traz nam trzeba pomóc. Dzięki Bogu bo sami to nic byśmy nie wybudowali.

    • 0 0

  • Lepsze to niż teatr szekspirowski i ecs. (1)

    • 67 5

    • Czy prezes budimexu juz dzwonil do innych prezesow aby ustalic z nimi tzw "numer pokoju hotelowego"?

      • 0 0

  • BUDIMEX S.A.

    Wszyscy mają złe zdanie o BUDIMEXsie ja współpracuję z tą firmą od 10 lat. Nigdy nie zdażyło się żeby firma nie zapłaciła za wytkonane raboty podwykonawcy w terminie umownym.Mało jest firm które są tak lojalne do podwykonawców.

    • 6 1

  • (2)

    Wystarczy spojrzec jak Budimex buduje SKM we Wrzeszczu.

    • 40 11

    • oooo !!! (1)

      A od kiedy to budimex buduje skm we wrzeszczu ?

      • 9 1

      • dokładnie. Takie pierdoły piszą ludzie nieznający się na tej branży... DEKPOL "buduje" ten dworzec gościu a nie budimex

        • 4 0

  • tylko nie budimex

    zaczeli od 770 milionów a skończą na 1.200 milionów

    • 1 0

  • Czemu nie tabor elektryczny? (1)

    ?

    • 1 1

    • Żeby składy mogły jeździć dalej na Kaszuby: do Kościerzyny, Kartuz, Bytowa, Chojnic, itd.

      • 0 0

  • WARTO POLOZYC DRUGI TOR DO KARTUZ !!!!!!! Bo sa tam odcinki gdzie jest jeden ! (1)

    Jak juz robic to tak zeby cala trasa miala odrazu dwa tory na calej dlugosci i wszedzie bo kiedys mozna regularnosc polaczen wtedy plynnie zwiekszyc !

    • 4 1

    • Mega koszty...

      U nas nie do przeskoczenia niestety.

      • 0 0

  • Jak zwykle cyrk (3)

    Nie wiadomo czy linia jedno- czy dwutorowa,
    jakiś urzędas z z urzędu marszałkowskiego pitoli o taborze spalinowym, tym czasem PKP PLK przymierza się do elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna,
    oczywiście urzędasy z miasta nic nie wiedzą o parametrach linii nr 201 i 229 - to bowiem stanowi top-secret PKP PLK i nijak nie można się dogadać - bo nie ma po prostu woli dogadania się,
    jaki tabor - wiadomo że do przetargu stanie PESA, NEWAG i może jakiś inny kamikadze, ale wygra PESA bo ma wygrać,
    Zaraz będzie połowa roku 2013 na pewno zaczną się odwołania, oprotestowania przetargu,
    pozostaną 2 /słownie: dwa/ lata na wybudowanie od podstaw nowej linii kolejowej,
    z modernizacją od Pruszcza do Gdyni robota jest daleko w polu, ale schody zaczną się przy rozbabraniu stacji Wrzeszcz i wyprowadzeniu PKM z linii nr 202,
    haha

    • 1 11

    • ... (1)

      PLK dopiero ogłasza przetarg na studium wykonalności elektryfikacji, potem dopiero będzie projekt i budowa..najwcześniej w 2016-17 roku.

      • 4 0

      • W dodatku w życiu tego nie zelektryfikują...

        ... bo to nonsens ekonomiczny. Nie elektryfikuje się obecnie linii ślepo zakończonych, drut ma sens tylko w przypadku pociągnięcia go aż do Bydgoszczy. Ktoś weźmie w łapę za studium wykonalności, i na tym się zabawa skończy.

        • 0 0

    • to może walnijmy sobie wąskotorówkę!

      • 2 2

  • należy mieć nadzieję, że SKM nie wygra (2)

    postępowania dot. obsługi trasy

    • 8 0

    • a kto ma wygrać ??? widzisz tu jakiegoś innego lokalnego przewożnika w Pomorskim (1)

      • 0 1

      • Przewozy Regionalne, może Arriva też by się skusiła.

        • 0 0

  • Kryterium najniższej ceny (2)

    Nigdy Polacy się nie nauczą, że kupowanie wszystkiego najtaniej prowadzi do strat w przyszłości. Wystarczy spojrzeć na Modlin. Połowa firm chce wszystko najtaniej najszybciej i na światowym poziomie jednocześnie. Nauczcie się, że droższe rozwiązania są tańsze w długookresowej perspektywie, bo np. można korzystać z wybudowanego obiektu, a nie zbudować go za półdarmo i potem latami sądzić się mając zamknięty obiekt.

    • 9 0

    • taa, to zaproponuj inne kryterium, a te złote myśli to każdy zna, znawca się znalazł:)

      • 0 0

    • Tu chodzi o ten glupi strach, ze jak wybiora drozsza oferte

      to Kowalski i Lis oskarza ich o korupcje i branie pod stolem. Zrozum.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane