- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (311 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (417 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (275 opinii)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary (5 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (113 opinii)
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na półmetku
Budowa 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy przekroczyła półmetek. Inwestor - samorządowa spółka PKM - podsumował wykonane dotychczas prace na budowie, które mają trwać do połowy 2015 r.
Władze spółki PKM w zeszłym roku - 7 maja - podpisały z wykonawcą wyłonionym w przetargu - firmą Budimex - umowę na wykonanie 18-kilometrowej i dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Plac budowy inwestor przekazał już kolejnego dnia. 30 kwietnia inwestycja osiągnęła półmetek.
To jednak jedynie półmetek odmierzany wyłącznie czasem, bowiem wykonawca połowę wykonanych prac określonych harmonogramem osiągnął kilka tygodni temu. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc.
- Najbardziej zaawansowane są roboty ziemne - na poziomie 65 proc., a także usunięcia tzw. kolizji sieciowych, które wynoszą 60-80 proc. oraz roboty mostowe w zależności od obiektu - od 25 do 80 proc. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
24-godzinne betonowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.
Co do tej pory udało się wykonać?
Ukończone są już konstrukcje 25 z 41 obiektów inżynieryjnych (wiadukty kolejowe, drogowe, kładki i przejścia dla pieszych, przepusty dla zwierząt). Większość z pozostałych 16 obiektów jest zaawansowana w ponad 50 procentach. 950-metrowa estakada jest już gotowa w 80 procentach. Do 30 kwietnia 2014 r. zabetonowanych zostało 20 z 25 przęseł tego najdłuższego wiaduktu na całej trasie PKM.
Betonowanie estakady kolejowej przy lotnisku.
Gotowy jest już prawie kilometrowy pas kolejowy wzdłuż ul. Słowackiego w Gdańsku, pomiędzy budowanym przystankiem PKM Matarnia i istniejącą bocznicą kolejową do lotniska, położony jeszcze w grudniu 2013 r. Prace torowe zostaną wznowione na przełomie maja i czerwca 2014 r. Na placu budowy przez okres zimowy wykonawca zgromadził zapas szyn i podkładów kolejowych wystarczających do położenia 11 km torowiska, a dostawy wciąż trwają.
Nocne prace przy wiadukcie kolejowym nad ul. Słowackiego.
Czytaj też: Zobacz panoramy wiaduktów Kolei Kokoszkowskiej, zanim zostały rozebrane podczas budowy Kolei Metropolitalnej.
Wyburzono (w okresie VI-VIII 2013) wszystkie pozostałości historycznych wiaduktów dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w tym słynnego Mostku Weisera na Strzyży, któremu to wydarzeniu towarzyszyła inscenizacja historyczna. Przed wyburzeniem każdy z reliktów Kolei Kokoszkowskiej został zeskanowany specjalistycznym skanerem 3D, w celu zachowania go w formie cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
Inwestycja napotyka trudności
Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie PKM.
PKM była gotowa zapłacić za wspomnianą działkę 220 tys. zł, właściciel domagał się kilkukrotnie wyższej kwoty. PKM nie przystało na to i sprawa trafiła na wokandę. 6 listopada ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji Generalnego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Wojewody Pomorskiego, które dotyczyły wydania decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę najdłuższego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Filmowa kronika budowy PKM.
To tyle jeśli chodzi o trudności formalne. Utrudnienia w pracy w terenie początkowo powodowały m.in. materiały wybuchowe, ale także ludzkie szczątki. To jednak były maksymalnie dwudniowe przestoje i to w dodatku na wybranych odcinkach.
Budowa linii uprzykrza nieco życie mieszkańcom
Wizualizacja przebiegu linii PKM.
W trakcie opadów deszczu i śniegu ich ulice zmieniały się w bagno. Trudno było przejechać autem, nie mówiąc już o poruszaniu się piechotą. Na to samo narzekali także pasażerowie korzystający z portu lotniczego.
Trzeba jednak przyznać, że władze spółki PKM i Budimexu reagowały na potrzeby mieszkańców i poprawiały stan nawierzchni dróg.
Miejsca
Opinie (183) 8 zablokowanych
-
2014-05-09 08:32
Gdzie można znaleźć rozkład jazdy tej kolejki?
Z jaką częstotliwośćią bedzie jeździć? Ile czasu bedzie stać na stacjach i czy bedzie jeździć punktualnie? Ile bedzie miejsc siedzących w wagonach? Czy siedzenia będą podgrzewane? To są bardzo ważne pytania dla zwykłego Kowalskiego. Co mnie tam obchodzi jakieś odhumusowanie.
- 12 8
-
2014-05-09 08:21
POŚPIECH
A ciekawe jak długą będą trwały poprawki a potem naprawy gwarancyjne niedociągnięcia przekręty afery korupcyjne związane z podwykonawcami zarządem i wykonawca ...potem sprawy sądowe.....A może jednak nie.
- 7 6
-
2014-05-09 08:12
Tu Rezcznik. tam rzecznik (1)
Ilu jest rzeczników w Gdańsku? Trzy razy więcej niż dziennikarzy.
- 7 4
-
2014-05-09 08:13
Tu rzecznik tam wodnik
a Tobie nic do tego.
- 2 2
-
2014-05-09 08:11
Fajnie, trzymam kciuki. Za terminy też
- 9 3
-
2014-05-09 08:02
gdyby wladza miala jadra, to teraz powinna za kazde miejsce parkingowe przy pkm oddac pieszym 15 mkw chodnika zawalonego autami we Wrzeszczu.
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.