• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz

Szymon Zięba
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe. Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Wszystko wskazuje na to, że na budowę ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze poczekamy. Gdańsk wydał ponad 1,4 mln zł na sporządzoną w 2017 roku dokumentację projektową trasy - i prace nad inwestycją utknęły. Problemem jest m.in. brak dofinansowania zewnętrznego, bez którego roboty się nie rozpoczną.



Na budowę której trasy czekasz najbardziej?

Bez wątpienia budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i najbardziej potrzebnych inwestycji drogowych w południowej części Gdańska. Tak wynika choćby z opinii czytelników, które pojawiły się pod naszym poniedziałkowym artykułem o planach gdańskich drogowców na rok 2020.

Potrzebę jej budowy uwidocznił jeszcze bardziej remont "starej" ul. Świętokrzyskiej, który wiąże się z codziennymi korkami, o czym czytelnicy regularnie informują nas w Raporcie z Trójmiasta.

Dlatego na prośbę czytelników sprawdziliśmy, na jakim etapie znajduje się inwestycja dotycząca budowy ulicy Nowej Świętokrzyskiej.

Przypomnijmy: Trasa, której budowa pozwoliłaby "rozładować" gęsty ruch w tym rejonie miasta, rozpoczynałaby się na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z al. Vaclava Havla (obok istniejącej pętli tramwajowej) i kończyła na granicy z gminą Kolbudy - w rejonie skrzyżowania ulic: Świętokrzyska, K. Guderskiego, Ateny.

Przekrój ulicy zaprojektowano w formule "2 x 2", to znaczy: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, przy czym skrajny pas przewidziano jako buspas. Ulica - według planów - miałaby być wyposażona w chodniki i drogi rowerowe.

Projekt jest, jednak wykonawcy wciąż brak



Jednak, mimo że projekt inwestycji jest już gotowy, wciąż nie wyłoniono wykonawcy robót. W gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że powody takiego stanu rzeczy to m.in.:

  • fakt, że zadanie znajduje się w fazie przed pozyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie procesu wykupów gruntów (zadanie na chwilę obecną jest na końcówce etapu programowania, nie przeszło jeszcze do etapu realizacji),
  • wysokie koszty realizacji inwestycji oraz wykupów gruntów: nie ma możliwości, aby miasto realizowało zadanie samodzielnie, bez dofinansowania zewnętrznego.


Inwestycja wpisana została na listę rezerwową projektów do dofinansowania w perspektywie 2014-2020.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się do wystąpienia o niezbędne decyzje administracyjne; jednocześnie miasto oczekuje na pojawienie się dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie, w związku z oszczędnościami dla poszczególnych osi priorytetowych w perspektywie UE 2014-2020. W przypadku braku możliwości pozyskania takiego dofinansowania gmina będzie zabiegać o dofinansowanie inwestycji w perspektywie 2021-2027 - tłumaczy Olimpia Schneider z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (436) ponad 10 zablokowanych

  • a ty stój człowieku

    DZiękujemy Pani Prezydent.Dalej niech Pani walczy o chaszcze na Westerplate a o 100 tys ludzi zapomni.Przy wyborach sobię przypomnimy

    • 30 1

  • nowa świętokrzyska

    a gdzie tramwaj! w pierwszych planach był ujęty.

    • 26 0

  • Wybory tuż tuż

    mieszkańcy Południa podziękują przy urnie...

    • 24 2

  • Skandal!!! (4)

    Gdańsk jest tak biedny że nie jest w stanie sfinansować budowy tej drogi ??? To niech weźmie pożyczkę - pieniądz dziś dziś jest tani!!!! Tysiące ludzi na tym skorzystają !!!

    • 29 6

    • Po co budowac droge? (2)

      Kupili tanio to niech stoją i płaczą w komentarzach:)

      • 6 7

      • (1)

        Placa tak samo podatki jak Ty, wiec srodki miejskie powinny trafiac i do Ciebie i do nich.

        • 6 4

        • Wierzysz w równość i sprawiedliwość?

          A to dobre :D

          • 0 0

    • Skanczy sie protestem mieszkancow poludnia, zablokuje sie glowna droge na pol dnia to nasza kochana Pani Prezydent moze zauwazy problem.

      • 11 3

  • Skutki rzadów Budynia bedziemy odczuwac wieki... (2)

    • 26 8

    • czemuś się nie podpiszesz wyznawca Pisu co wstydzisz się (1)

      • 3 7

      • POtolgia w Gdansku

        • 3 2

  • Nie ma zasilania zewnętrznego!?

    No jasne jak się "wrzuca" kasę na różniste pierdółki, to potem brak środków.
    Np budowa oceanarium jest w tej chwili najważniejszym priorytetem UM a nie jakaś tam Świętokrzyska, nieprawdaż???

    • 20 2

  • Adamowicz klamca, plażynski drugi klamca. Ratujcie nas od tej propagandy!

    • 4 10

  • Wow

    Jeszcze nie teraz i jeszcze nie później.

    • 10 0

  • Komunikacja gdańska (2)

    Wiele osób wylewa żale, że ludzie jeżdżą "blacho smrodami" a kierowcy narzekają na korki. Cudownym rozwiązaniem ma być rzekoma komunikacja miejska ale ona faktycznie nie funkcjonuje. Ludzie wsiadający do tramwajów rano w godzinach 6 - 7.30 na pętli Łostowice Świętokrzyska wypełniają je po brzegi. Po przejechaniu 2 kolejnych przystanków nie ma już miejsca w tramwajach, a to 13 przystanków przed Śródmieściem. Alternatywa to autobusy, które podobnie jak auta stoją w korkach i już 2/3 przystanki od pętli są wypełnione. Co tydzień w relacji południe - centrum jest awaria tramwajów, w skali całego miasta takich awarii jest kilka dziennie. Koszt biletów przy korzystaniu z komunikacji miejskiej + skm to dramat. Gęstość połączeń, jakość pojazdów, czasy przejazdów, awaryjność, cena biletu = trzeci świat. Tak nie zachęca się do korzystania z komunikacji zbiorowej. Pozdrawiam wszystkich pasażerów.

    • 42 3

    • Tramwaje mogłyby jeździć szybciej gdyby wprowadzono dla nich priorytet. Zaoszczędzony czas możnaby wykorzystać na dodatkowe kursy.

      • 2 0

    • Komunikacji miejskiej brak

      Racja. Jeżdżę autobusem na trasie Wrzeszcz - Pętla oraz z Pętli do Olimpijskiej. Wielokrotnie zdarzyło mi się, że nie dało się wejść do autobusu, gdy nadjechał kolejny oczywiście również wypełniony po brzegi. Jeśli już uda się cudem wejść to większość trasy stoi się z twarzą dociśniętą do szyby drzwi. Nie wspomnę już o tym, że autobusy nie kursują zgodnie z rozkładem i często jakiś wypadnie z rozkładu. Nie koryguje się rozkładów jazdy, ani nie wprowadza większej ilości autobusów pomimo remontów dróg oraz zwiększonej ilości pasażerów (podwójny rocznik w szkołach oraz mieszkańcy nowych osiedli). Nie przesiadajcie się na komunikację miejską. Nie polecam.

      • 8 2

  • Gdansk Południe

    Nowa Świętokrzyska to pierwszoplanowa inwestycja. Tyle, że od lat spychana na "święte nigdy".
    Wydaje się grubą kasę, na durne i niepotrzebne przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim i Wałach Jagiellońskich i Okopowej. Zwłaszcza to ostatnie to kuriozum, gdyż praktycznie obok nowobudowanego znajduje się przejście naziemne na Hucisku. No ale tutaj deweloperzy i FRAG mają przebicie.
    Natomiast Gdańsk Po Południe to pustynia drogowa.
    A tak na marginesie:
    Estakady nad Łostowicką nie ma od lat, chociaż miejsce jest. SKM na południe nie ma, chociaż była planowana i miejsce jest.
    A Havla stoi w korkach z powodu głownie durnego systemu świateł.
    Wyjeżdżający z Wilanowskiej blokują krótki odcinek pomiędzy światłami, a auta stojące przed tym wyjazdem na Havla nie mają możliwości wjechać dalej. To miejsce jest newralgiczne i paraliżuje HAVLA.

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane