• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwe spotkanie w sprawie ul. Nowej Koziorożca

Maciej Naskręt
22 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej. Miejsce spornej inwestycji drogowej w Osowej.

Budowa ul. Koziorożca i ul. Nowej Koziorożca zobacz na mapie Gdańska rozpala emocje wśród mieszkańców Osowy. Na przeciwko siebie usiedli zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy inwestycji. Jedni chcą zachowania terenów zielonych z jezdnią pod buspas, drudzy - pełnowymiarowej drogi. Urzędnicy obiecali przygotowanie trzech propozycji i przedstawienie ich w grudniu.



Jak powinna wyglądać ul. Nowa Koziorożca?

Po naszym artykule sprzed kilku dni, miejscy urzędnicy zdecydowali się zorganizować spotkanie informacyjne dla mieszkańców Osowy w sprawie budowy ul. Nowej Koziorożca. Ma ona połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po zabezpieczonej na ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Jednorożca, powstaną dwa ronda i kilkuset metrowy odcinek ul. Koziorożca. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Po tym artykule otrzymaliśmy oświadczenie jednego z osowskich stowarzyszeń w tej sprawie. Zamieszczamy je w całości (plik PDF).

Spotkanie z mieszkańcami odbyło się w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, czyli budynku Amber Expo w Letnicy, odległej od Osowy. Utrudniło to dotarcie wielu zainteresowanym, ale atmosfera i tak była gorąca.

Urzędnicy zaczęli od przedstawianie szczegółów inwestycji, których nie wszyscy mieszkańcy znali.

Budowa ma być finansowana z dwóch źródeł. Odcinek od ul. Niedziałkowskiego w kierunku południowym, czyli m.in. oba ronda i kilkusetmetrowy fragment ul. Koziorożca, powstaną w ramach zadania systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich - inwestycja jest finansowana z funduszu POIiŚ na lata 2014-2020.

- Dla tego przedsięwzięcia została wydana już decyzja środowiskowa, więc inwestycja jest już po konsultacjach społecznych. Jakiekolwiek zmiany w tym projekcie wymagają zgody Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - zastrzegał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Z zapewnień urzędników można wywnioskować, że lada dzień ruszy przetarg na budowę tego fragmentu drogi.

Natomiast odcinek ul. Nowej Koziorożca, czyli drogi łączącej ul. Kielnieńską z ul. Niedziałkowskiego, to inwestycja planowana do realizacji w ramach przygotowywanej dużej przebudowy ul. Kielnieńskiej.

- Tutaj trwa przygotowywanie dokumentacji dla inwestycji, nie ma jeszcze wydanej decyzji środowiskowej, więc całe przedsięwzięcie będzie jeszcze konsultowane z mieszkańcami - mówił Dawidowski.
Lokalizacja planowanej inwestycji. Lokalizacja planowanej inwestycji.

Spór wokół ul. Nowej Koziorożca



A to właśnie o ten drugi odcinek, czyli ul. Nową Koziorożca, narasta spór wśród mieszkańców Osowy. Władze miasta usiłują wygasić konflikt i podkreślają, że do pełni obrazu sytuacji potrzebna jest jeszcze analiza ruchu.

- Nie zamykamy się na żadne rozwiązanie - podkreślała podczas spotkania Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. gospodarczych.
Miasto chce w tym celu przygotować trzy różne koncepcje przebiegu ul. Nowej Koziorożca, by mieszkańcy wspólnie, podczas konsultacji społecznych, ustalili jej ostateczny przebieg.

Nowa Koziorożca z buspasem. Nowa Koziorożca z buspasem.

Co tak poróżniło mieszkańców?



Obecny na spotkaniu przedstawiciel stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Paweł Mrozek, przekonywał, że ul. Nowa Koziorożca od strony ul. Kielnieńskiej do rond przy ul. Jednorożca, nie powinna być zwykłą drogą.

- Uważam, że w tym miejscu powinna powstać jezdnia przeznaczona wyłącznie na buspas. To nie jest miejsce pod drogę dostępną dla wszystkich. To teren zielony, który powinien zostać maksymalnie zachowany - mówił Mrozek.
Podobnie myślą mieszkańcy zrzeszeni w Komitecie Bezpieczna Osowa.

Natomiast mieszkańcy zjednoczeni pod szyldem Osowskiej Inicjatywa Obywatelskiej Tempo 30, która jest w opozycji do Komitetu Bezpieczna Osowa, wykazywali konieczność budowy pełnowymiarowej ul. Koziorożca - od ul. Kielnieńskiej do ul. Nowy Świat.

- Dziś nie da się żyć na ul. Sołdka i na ul. Koziorożca. Powstanie ul. Nowej Koziorożca odciąży dotychczasowy układ drogowy. Dywagacje na temat deptaków, terenów zielonych, buspasów to jest nieporozumienie. To wyimaginowane pomysły kilku mieszkańców - mówiła członkini Osowskiej Inicjatywy Obywatelska Tempo 30.
Przedstawiciele tej grupy zbierają podpisy poparcie dla budowy pełnowymiarowej drogi. Członkowie mają ich już kilkaset i zapewniają, że przekażą je urzędnikom.

Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca. Nowa Koziorożca będąca podstawową drogą lokalną na wzór ul. Koziorożca.
Podczas spotkania poruszono także kwestię rozmiarów dużych rond planowanych u zbiegu ul. Koziorożca i ul. Jednorożca. Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu, wyjaśnił, że co prawda ich średnica wynosząca 30 m jest o 4 metry większa, niż dopuszczają przepisy, ale w tym celu poproszono prezydenta Gdańska o tzw. odstępstwa.

Dlaczego? Chodziło o zmieszczenie przy zjazdach z ronda miejsc wyłączonych z ruchu tak, by stworzyć na nich azyle dla pieszych.

- To zgodne z prawem - zapewnił Wawrzonek.

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • osowa.com/news,12689,1.html (1)

    Polecam ten artykuł wyjaśnia wszystkie wątpliwości i kwestie sporne związane z obawami mieszkańców. Opis jest rzeczowy i logiczny. Opisane jest jak droga będzie wyglądać i że nie będzie na niej tranzytu, opisane jest dlaczego nie musi być odrębnych ścieżek rowerowych i innych wątpliwych kwestii. Polecam również udać się na omawiane spotkanie z mieszkańcami

    • 1 4

    • Rzeczowy bo wyklucza transfer? Haha dobre.

      Pewnie jeszcze niezależny? Ciekawe od kogo niezalezny. Zła wola czy dziecko we mgle?

      • 1 0

  • Gdyby wygrała koncepcja FRAGu to mielibyśmy na Osowej miejsce godne nowoczesnych miast (2)

    Ale pewnie standardowo wygra św Przepustowość. Smród, hałas i "Strefa 30" czyli strefa "zwolnię przed progiem, a potem podłoga"

    Mieszkałem w tym miejscu parę miesięcy, spokojnie można sobie poradzić bez tej drogi, za to esteyczne i zielone zagospodarowanie ożywi tę część dzielnicy. Nieopodal jest przyziemie usługowe, które fajnie by się z tym komponowało.

    I jeszce jedno. Zróbcie wreszcie Osowianom dogodne połączenie do i z Oliwy, z buspasami i czasem podróży ok 15 min, to przestaną się rzucać o nowe drogi. Jak na razie każdy ma tam po pięc aut

    • 5 3

    • znowu nieprawda (1)

      Nie będzie "zwolnię przed progiem, a potem podłoga", bo nie będzie progów. Właśnie z tego powodu. Niską prędkość ma wymuszać tak zaprojektowana geometria drogi aby zniechęcać do przyspieszania.

      • 0 2

      • Jakie świetne zorientowanie. Po prostu na Koziorozca

        nawet niemowleta będą mogły raczkowac. Zadziwiająca jest ta determinacja z jaką urzędasy i ich klakierzy chcą to wybudowac. Nie mieszkam w okolicy tylko od 25 lat przy szkole podstawowej i jestem zdumiona tymi naciskami na budowe tego kawałka drogi. Ludzie mówią ze koło czerwonej torebki ma powstać stacja benzynowa - może to dlatego. Już w roku 2004 chciano w okolicy Wodnika/Jednorozca taką stacje wybudowac, ale tamtejsi mieszkancy ostro zaprotestowali.

        • 2 1

  • Prawo Lewisa-Mogridge’a (3)

    Badanie opisujące natężenie ruchu samochodów i mówiące, że poszerzanie dróg w miastach nie prowadzi do mniejszego na nich zatłoczenia, ponieważ liczba samochodów korzystających z takiej drogi powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić dostępną przestrzeń.

    Zasada została opisana przez Davida Lewisa (1977, Estimating the influence of public policy on road traffic levels in greater London) i Martina Mogridge’a (1990, Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow?). Zgodnie z tym prawem zakładana przed poszerzeniem drogi poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym korki zaczynają się tworzyć na drodze pomimo większej liczby pasów ruchu.

    Prawo to daje się przewidzieć na podstawie teorii progów urbanistycznych opracowanej w roku 1967 przez Bolesława Malisza. Jednym z pierwszych naukowców, którzy zaproponowali istnienie prawa Lewisa-Mogridge'a byli także profesorowie Wojciech Suchorzewski i Piotr Olszewski. W 1983 roku napisali oni w publikacji „Samochód w śródmieściu”: „Podróż samochodem jest na tyle atrakcyjna i bardziej wygodna, że – niezależnie od sprawności komunikacji zbiorowej i relacji kosztów – samochód jest użytkowany w stopniu, wynikającym z przepustowości układu i pojemności parkingów”.

    Zaobserwowane zostało także zjawisko zwiększenia przepustowości przy zwężeniu drogi, dzięki zmniejszonej prędkości samochodów i tym samym większej gęstości pojazdów na drodze (mniejszych odstępów).

    • 3 1

    • To może jakiś Pan profesor odpowie na moje pytanie: po co jest zwężenie na końcu Wodnika przy rondzie? Dlaczego ruch nie odbywa się po dwóch pasach?

      • 1 0

    • Ale pieniacze z Soldka wiedzą lepiej

      Co tam profesorowie i światowe autorytety. Trzy płytki glazury, ktore spadly 15 lat temu są podstawą do formulowania nowych praw. Ich właścicielka ma szansę na Nobla.

      • 1 0

    • Paradoks Braessa

      Zdecydowanie naukowcy mają racje. Proszę tylko przyjąć że dodając połączenie w opisanym badaniu zmniejsza się ilość samochodów na pozostałych drogach.(czas i przepływ będzie podobny)Patrz przykład Osowy powstanie Koziorożca zmniejszy się ruch na Wodnika, Balcerskiego i Soldka czyli drogach przy których ulokowane są szkoły. Czas przejazdu przez osiedle się nie zmieni nie zwiększy się tez ilość samochodów ale obecny ruch rozproszy się przez możliwość wyboru.

      • 0 0

  • ludzie, a jak wjedziecie w Kielnenska?

    Nawet jak powstanie drogą, to włączenie się w Kielnienska będzie graniczył z cudem. W tym miejscu wszyscy stoją. Wyobraźcie sobie że o godzinie 8:00 w tym miejscu ma wjechać sznur 30 samochodów z niby nowej Koziorozca. Wg. Mnie nowa droga ma sens dla busów, taxi, rowerzystow i pieszych.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane