Fakty i opinie

stat

Kielnieńska będzie zwykłą drogą, a nie wizytówką Osowej

Dwa lata temu podczas spotkań z mieszkańcami urzędnicy przekonywali do budowy tunelu pod Pachołkiem wizualizacjami możliwej metamorfozy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska, która miała się stać wizytówką Osowej. Tymczasem, zamiast atrakcyjnej przestrzeni publicznej, obecna ulica zyska po prostu dodatkową jezdnię tzw. drogi serwisowej.



Czy wierzysz w zapewnienia urzędników podczas konsultacji społecznych?

absolutnie nie, praktycznie zawsze mijają się z prawdą

72%

podchodzę do nich z dużą dozą ostrożności

24%

zdecydowanie tak, przecież nie będą okłamywali mieszkańców

4%
W 2016 r. temat tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i (Nowej) Kielnieńskiej był szeroko omawiany w mediach oraz podczas spotkań z mieszkańcami.

Urzędnicy próbowali przekonywać do swoich racji wizualizacjami, na których obok wąskich jezdni znajdowały się szerokie chodniki, infrastruktura rowerowa oraz świetnie utrzymana zieleń. Wywieszono je na ogrodzeniu parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska oraz dołączono do ankiet, które miały wykazać wysokie poparcie gdańszczan dla budowy tunelu.

Z tych obietnic niewiele zostało. W maju wyszło na jaw, że będące fragmentem tej trasy skrzyżowanie Drogi z Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie miało - jak wcześniej obiecywały miejskie wizualizacje - trzech pasów ruchu, lecz zostanie rozbudowane do łącznie pięciu pasów ruchu.

Czytaj też: Niestety przewidzieliśmy to w artykule z 2016 r.: "Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?"

Miał być bulwar, będzie dodatkowa jezdnia dla aut



Okazuje się, że podobne podejście widać w projekcie przebudowy ul. Kielnieńskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła kilka dni temu przetarg na przygotowanie dokumentacji dla jej przebudowy na odcinku od obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do wiaduktu nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska.

Potencjalnym wykonawcom zasugerowano, by do istniejącego układu drogowego dodali jezdnię równoległą do ul. Kielnieńskiej (na północ od niej). Powstanie ona na odcinku Spacerowa zobacz na mapie Gdańska - Barniewicka zobacz na mapie Gdańska. Skrzyżowania z tymi ulicami zostaną przebudowane na ronda.

Nowa jezdnia będzie miała 3,5 m szerokości i będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Wzdłuż niej mają powstać miejsca parkingowe.

Główna jezdnia ul. Kielnieńskiej będzie liczyła 7 m szerokości z lokalnymi poszerzeniami w rejonie zatok przystankowych dla autobusów. Nie przewidziano wzdłuż niej miejsc parkingowych, a jedynie trawniki.

Niewiele miejsca dla pieszych, rowerzyści między jezdniami



Dla pieszych wyznaczono chodniki o szerokości dwóch metrów po obu stronach rozbudowanej ul. Kielnieńskiej. To minimalna, narzucona prawem, szerokość dla chodników, gdy sąsiadują bezpośrednio z jezdnią oraz zaledwie o pół metra więcej, gdy są od jezdni odseparowane np. trawnikiem.

Wbrew wizualizacjom BRG piesi nie będą mogli poruszać się między jezdniami szerokim "bulwarem". Ta przestrzeń została zarezerwowana wyłącznie dla "ścieżki rowerowej" (tak napisano w dokumentacji), która na odcinku bez dodatkowej jezdni będzie przylegała do chodnika.

Jedyną cechą wspólną, która łączy wizualizacje BRG z koncepcją, na której ma bazować wykonawca dokumentacji projektowej, są drzewa w pasie między jezdniami.

Koncepcja na dwa lata przed wizualizacjami BRG



Koncepcja rozbudowy ul. Kielnieńskiej została opracowana w 2014 r., czyli dwa lata przed prezentacją wizualizacji i konsultacjami społecznymi.

BRG milczy, WPR zapewnia, że to "materiał pomocniczy"



Próbowaliśmy zapytać pracowników Biura Rozwoju Gdańska, czy wiedzieli o istnieniu wcześniejszego dokumentu oraz dlaczego mieszkańcom prezentowano niezgodne z nimi materiały graficzne. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, ponieważ zdaniem BRG pytania skierowaliśmy do nieprawidłowej jednostki miasta.

Na pytania odpowiedział natomiast Wydział Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego. Jego pracownicy przekonują, że koncepcja z 2014 r. jest "tylko ogólnym pomysłem pokazującym różne rozwiązania" i stanowi jedynie "materiał pomocniczy".

- Zakres dla oferentów wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie narzuca konkretnego wykonania projektu. Opisuje jedynie ogólne założenia, jakie powinna spełniać zamówiona dokumentacja - zapewnia Marcin Dawidowski, dyrektor WPR. - Wyłoniony projektant ul. Kielnieńskiej weźmie pod uwagę również koncepcję tzw. Zielonego Bulwaru i zaprojektuje ul. Kielnieńską zgodnie z jej założeniami.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej. graf. Trojmiasto.pl

BRG współpracowało przy koncepcji z 2014 r.



Jak wynika z informacji udzielonych przez WPR, Biuro Rozwoju Gdańska brało udział w opiniowaniu koncepcji z 2014 r. i będzie jedną z jednostek, która będzie dalej uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją w zakresie przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej.

Dokumentacja powinna być gotowa do końca kwietnia 2019 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi na przygotowane materiały (40 proc., minimum trzy lata).

Budowa ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa na Osowej.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (169)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.