• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kielnieńska będzie zwykłą drogą, a nie wizytówką Osowej

Krzysztof Koprowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Wizualizacje ul. Kielnieńskiej, Drogi Zielonej i Opata Rybińskiego pojawiły się również na ogrodzeniu parku Oliwskiego.

Dwa lata temu podczas spotkań z mieszkańcami urzędnicy przekonywali do budowy tunelu pod Pachołkiem wizualizacjami możliwej metamorfozy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska, która miała się stać wizytówką Osowej. Tymczasem, zamiast atrakcyjnej przestrzeni publicznej, obecna ulica zyska po prostu dodatkową jezdnię tzw. drogi serwisowej.



Czy wierzysz w zapewnienia urzędników podczas konsultacji społecznych?

W 2016 r. temat tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i (Nowej) Kielnieńskiej był szeroko omawiany w mediach oraz podczas spotkań z mieszkańcami.

Urzędnicy próbowali przekonywać do swoich racji wizualizacjami, na których obok wąskich jezdni znajdowały się szerokie chodniki, infrastruktura rowerowa oraz świetnie utrzymana zieleń. Wywieszono je na ogrodzeniu parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska oraz dołączono do ankiet, które miały wykazać wysokie poparcie gdańszczan dla budowy tunelu.

Z tych obietnic niewiele zostało. W maju wyszło na jaw, że będące fragmentem tej trasy skrzyżowanie Drogi z Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie miało - jak wcześniej obiecywały miejskie wizualizacje - trzech pasów ruchu, lecz zostanie rozbudowane do łącznie pięciu pasów ruchu.

Czytaj też: Niestety przewidzieliśmy to w artykule z 2016 r.: "Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?"

Miał być bulwar, będzie dodatkowa jezdnia dla aut



Okazuje się, że podobne podejście widać w projekcie przebudowy ul. Kielnieńskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła kilka dni temu przetarg na przygotowanie dokumentacji dla jej przebudowy na odcinku od obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do wiaduktu nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska.

  • Tzw. droga serwisowa ma dublować ul. Kielnieńską na odcinku między planowanymi rondami.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.
Potencjalnym wykonawcom zasugerowano, by do istniejącego układu drogowego dodali jezdnię równoległą do ul. Kielnieńskiej (na północ od niej). Powstanie ona na odcinku Spacerowa zobacz na mapie Gdańska - Barniewicka zobacz na mapie Gdańska. Skrzyżowania z tymi ulicami zostaną przebudowane na ronda.

Nowa jezdnia będzie miała 3,5 m szerokości i będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Wzdłuż niej mają powstać miejsca parkingowe.

Główna jezdnia ul. Kielnieńskiej będzie liczyła 7 m szerokości z lokalnymi poszerzeniami w rejonie zatok przystankowych dla autobusów. Nie przewidziano wzdłuż niej miejsc parkingowych, a jedynie trawniki.

Niewiele miejsca dla pieszych, rowerzyści między jezdniami



Dla pieszych wyznaczono chodniki o szerokości dwóch metrów po obu stronach rozbudowanej ul. Kielnieńskiej. To minimalna, narzucona prawem, szerokość dla chodników, gdy sąsiadują bezpośrednio z jezdnią oraz zaledwie o pół metra więcej, gdy są od jezdni odseparowane np. trawnikiem.

Wbrew wizualizacjom BRG piesi nie będą mogli poruszać się między jezdniami szerokim "bulwarem". Ta przestrzeń została zarezerwowana wyłącznie dla "ścieżki rowerowej" (tak napisano w dokumentacji), która na odcinku bez dodatkowej jezdni będzie przylegała do chodnika.

Jedyną cechą wspólną, która łączy wizualizacje BRG z koncepcją, na której ma bazować wykonawca dokumentacji projektowej, są drzewa w pasie między jezdniami.

  • Skrzyżowanie z ul. Spacerową - tu przewidziano budowę ronda.
  • Wzdłuż głównej jezdni ul. Kielnieńskiej nie przewidziano miejsc parkingowych, choć już teraz kierowcy rozjeżdżają całą przyległą do jezdni przestrzeń.
  • W tym miejscu znajdować się będzie dodatkowa jezdnia równoległa do ul. Kielnieńskiej.
  • Skrzyżowanie z ul. Barniewicką, które zostanie przebudowane na rondo.

Koncepcja na dwa lata przed wizualizacjami BRG



Koncepcja rozbudowy ul. Kielnieńskiej została opracowana w 2014 r., czyli dwa lata przed prezentacją wizualizacji i konsultacjami społecznymi.

BRG milczy, WPR zapewnia, że to "materiał pomocniczy"



Próbowaliśmy zapytać pracowników Biura Rozwoju Gdańska, czy wiedzieli o istnieniu wcześniejszego dokumentu oraz dlaczego mieszkańcom prezentowano niezgodne z nimi materiały graficzne. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, ponieważ zdaniem BRG pytania skierowaliśmy do nieprawidłowej jednostki miasta.

Na pytania odpowiedział natomiast Wydział Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego. Jego pracownicy przekonują, że koncepcja z 2014 r. jest "tylko ogólnym pomysłem pokazującym różne rozwiązania" i stanowi jedynie "materiał pomocniczy".

- Zakres dla oferentów wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie narzuca konkretnego wykonania projektu. Opisuje jedynie ogólne założenia, jakie powinna spełniać zamówiona dokumentacja - zapewnia Marcin Dawidowski, dyrektor WPR. - Wyłoniony projektant ul. Kielnieńskiej weźmie pod uwagę również koncepcję tzw. Zielonego Bulwaru i zaprojektuje ul. Kielnieńską zgodnie z jej założeniami.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej.

BRG współpracowało przy koncepcji z 2014 r.



Jak wynika z informacji udzielonych przez WPR, Biuro Rozwoju Gdańska brało udział w opiniowaniu koncepcji z 2014 r. i będzie jedną z jednostek, która będzie dalej uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją w zakresie przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej.

Dokumentacja powinna być gotowa do końca kwietnia 2019 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi na przygotowane materiały (40 proc., minimum trzy lata).

Budowa ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa na Osowej.

Miejsca

Opinie (170) 2 zablokowane

  • to zle ze remont? (2)

    Kielnienska jest w stanie poniżej krytyki...mieszkam przy glownej a nie mam nawet chodnika.
    i tak czytam artykul...ktoś liczyl ze zamiast pasow drogowych powstanie tam park?? bez przesady, to przelotowka. oby było estetycznie i tyle:)

    • 21 14

    • nie do końca

      Układ drogowy miał wyglądać zupełnie inaczej, to co zrobione to jawne kurna oszustwo. A tak obrazowo: umawiasz się z kimś komu płacisz (w tym wypadku podatki) na dostawę samochodu np. nowej A6, koleś mówi, że ok, super, już działamy. W przededniu dostawy dowiadujesz się, że dostajesz zdezelowane, ale działające polo z 1992. Ok?

      • 10 0

    • "przelotówka" wiecznie zakorkowana w godzinach szczytu

      to nie jest dobry pomysł na miasto.

      Bulwar był OK.

      • 3 1

  • Bulwar Zielony (a tak naprawdę Drogę Zieloną) też pokazują ładną

    Rzeczywistość byłaby jak zawsze

    • 11 5

  • To jest jakaś żenada co ma być na Kielnieńskiej. Droga techniczna??? Przed posesjami? I najlepsze: nie będzie miejsc parkingowych, to już nawet nie jest śmieszne. Tam są sklepy i punkty usługowe.

    • 25 3

  • wizytówką byłby szybkie tramwaje (8)

    Czemu nie ma pomysłu aby wybudować linie tramwajową do Osowy? Zamiast tego planuje się kolejną drogę która ułatwi dojazd aut do miasta. W połączeniu z Trasą Kaszubską sprawi iż w mieście będzie więcej korków.

    • 21 12

    • (2)

      Fajny pomysł z tym tramwajem tylko, pomijając finanse, którędy. Z pętli Oliwa ciężko będzie się przebić do Spacerowej.

      • 3 1

      • po ulicy (1)

        przez oliwe, dalej lasem.

        • 2 0

        • Dziki po drodze beda wsiadać?

          • 1 1

    • (4)

      nie chce u mnie w osowej żadnego tramwaju - dlatego że jest to wolne, hałaśliwe i ciągle się psuje. Dzielnicę można świetnie skomunikować poprzez bus pasy, warto o tym pomyśleć

      • 7 4

      • (3)

        tramwaj jest alternatywą dla auta - autobusy też stoją w korkach szczególnie na Spacerowej. Nie musisz też myśleć o dodatkowych miejscach do parkowania

        • 4 1

        • (1)

          masz PKM

          • 2 3

          • PKM musisz jeździć przez Wrzeszcz albo Gdynię aby dostać się do Oliwy. Tym samym to żadna alternatywa dla Spacerowej bo głównie o to chodzi

            • 8 0

        • Buspas

          Dlatego na spacerowej zbawieniem byłby buspas

          • 1 0

  • I co?niestety nie da się.

    • 6 2

  • Tam bulwar... dobre :-) (2)

    To może jeszcze zróbcie bulwar na środku obwodnicy :-). Tyle osiedli, domów i przelot na Chwaszczyno a pośrodku bulwar :-)...
    Należało zrobić po dwa pasy w każda stronę z zjazdami i szerokie chodniki / ścieżkę rowerową szeroką z jednej strony oraz parkingi z zielenią..
    Nikt nie będzie chodził bulwarem gdzie stoją sznury aut w korku w jedną i druga stronę

    • 30 12

    • Zgadzam sie.

      • 5 1

    • to w końcu co: "przelotówka" czy sznury aut w obie strony?

      to nie ma sensu.

      Tylko bulwar.

      • 1 3

  • (4)

    Na kielnienskiej jest smietnik jakich malo. Stan nawierzchni tragiczny, chodniki? Nie istnieja. Auta do firm stoja jak chca i gdzie chca czesto nie da sie przejsc. Wyglada to jak psu z d*** wyjete. Jestem ciekawy gdzie veda stawac auta do firm czy sklepow jak nie ma byc miejsc parkingowych

    • 35 2

    • (1)

      tiaa... a wszyscy lamentuja bo nie bedzie bulwaru hehe.
      Oni nie rozumieja ze to byla tylko pewna koncepcja a realizacja jak zwykle bywa inna, szczegolnie w tym miescie

      • 1 4

      • Może ktoś, n.p. NIK policzylby ile kosztuje nas to mnozenie koncepcji

        Ile kosztowało wielokrotne projekowanie tunelu pod Pacholkiem, projekty ulic ktore nie powstaly, no i teraz bulwar na Kielnienskiej. Projekty ktore z założenia wykonuje sie nie po to by je realizowac tylko żeby miec pracę i wywalic to wszystko do kosza. Ile dróg i chodników mozna by było za to wyremontowac.

        • 4 0

    • Poza tym pierwsze rondo kompletnie niepotrzebne (1)

      Te światła do ulicy Wodnika akurat najmniej trzymają auta. Kibel zaczyna się dopiero po ich przejechaniu. Akurat w tym miejscu światła chyba bardziej się sprawdzą niż rondo na którym droga będzie bardziej tamowana przez kierowców nie potrafiących włączać się do ruchu, którzy zamiast jechać sobie czekają, aż będzie wolne na odległość pasa startowego...

      • 3 6

      • Zgadzam się, że ludzie nie potrafią po rondach jeździć ale rondo tam jest dobrym rozwiązaniem i już miało być tylko kasy zabrakło.

        • 5 0

  • wlasnie to do mnie dotarlo

    To miasto nie jest brzydkie przez przypadek, wy celowo robicie z niego maszkarę

    • 22 4

  • Bardzo mnie wkurza coś takiego!

    Wszelkie próby "ogrania" mieszkańców, liczenia na ich słabą pamięć mają taki właśnie koniec: żenada, zdeprecjonowanie przy okazji innych koncepcji a wreszcie duże straty wiarygodności.
    Panie Wałęsa (nie piszę "Jarku", by ktoś sobie czegoś głupiego nie pomyślał) - to jest to, co może odróżnić Pana od dotychczasowej ekipy w mieście.

    • 17 4

  • BRG i Wydział Programów Rozwojowych zaczynają naśladować PiS?!

    Nie tędy droga, proszę Państwa. W Gdańsku nie mieszka taki elektorat, by mu skutecznie mieszać w głowach czyms na kształt elektrycznych samochodów, państwowych mieszkań na wynajem czy skróceniem kolejek do lekarza. Lepsza gorsza prawda niż najpiękniejsze mamienie!

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane