- 1 Napad na bank czy głupi żart? (39 opinii)
- 2 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (82 opinie)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (575 opinii)
- 4 Były wiceprezydent Gdańska skazany (162 opinie)
- 5 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (180 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (93 opinie)
CBA ma zastrzeżenia do budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Miasto odpiera zarzuty
Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawdza, czy przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą nie doszło do nieprawidłowości. Po trwającej kilka miesięcy kontroli agenci CBA zarzucają urzędnikom, że bezpodstawnie wydłużyli termin oddania inwestycji do użytku i nie naliczyli z tego powodu kar umownych dla wykonawcy. Miasto odpiera zarzuty.
Miasto odpiera zarzuty kontrolerów CBA i w czwartek złożyło zastrzeżenia do zawartych w protokole pokontrolnym zarzutów.
Jak powiedział na piątkowej konferencji prasowej Alan Aleksandrowicz, budowa tunelu przeszła dotychczas 25 kontroli: inwestycja była prześwietlana m.in. przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Europejski Trybunał Obrachunkowy i Urząd Kontroli Skarbowej. Z racji tego, że inwestycja była realizowana z mocy specustawy Euro 2012, monitoring nad projektem sprawowała też Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Jak mówią urzędnicy - żadna z instytucji nie znalazła podstaw do jakichkolwiek zastrzeżeń.
Realizacja w budżecie, ale po terminie
Szefem komitetu sterującego w czasie, gdy powstawał tunel, był Andrzej Bojanowski, ówczesny wiceprezydent Gdańska, a dziś prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich AmberExpo. Jak podkreślił, cały projekt został zrealizowany z poślizgiem, ale w zakładanym budżecie, a nawet o 5 mln taniej, niż przewidywała umowa z wykonawcą.
- Zmiana terminu, za którą dziś próbuje nas rozliczyć CBA, była analizowana nie tylko przez urzędników, ale podlegała ona bieżącej kontroli CUPT-u czy komisji rozjemstwa sporów orzekających o słuszności bądź nie składanych roszczeń. Każdy proces był przez nas przygotowany bardzo skrupulatnie, bo zdawaliśmy sobie sprawę z ryzyka np. cofnięcia części lub nawet całości unijnego dofinansowania - tłumaczy Andrzej Bojanowski.
W czasie budowy miasto podpisało z wykonawcą w sumie 11 aneksów do umowy, a uwagi formułowane przez agentów CBA są do trzech z nich. Wszystkie dotyczą wydłużenia terminu realizacji tunelu oraz rezygnacji ze strony miasta z naliczenia kar umownych.
Wydłużenie prac przez "obiektywne okoliczności"
Były i obecny wiceprezydent podkreślali też, że okoliczności wydłużenia terminu były niezależne od wykonawcy. Dotyczyły one m.in. czasochłonnego rozbijania kamiennych głazów znajdujących się na drodze maszyny drążącej tunel i dodatkowego czasu na mrożenie przejść poprzecznych.
- Jestem pewien, że nie naruszaliśmy zapisów ustawy Prawo o zamówieniach publicznych. Paranoidalne - bo tak to trzeba nazwać - są zwłaszcza zarzuty kontrolerów dotyczące bezpieczeństwa w tunelu. Chodzi o budowę systemów przeciwpożarowych w przejściach poprzecznych i tunelach technicznych, do których wykonania w pierwotnym projekcie wykonawca nie był zobowiązany. Po wspólnych analizach straży pożarnej i naszego eksperta ds. bezpieczeństwa uznaliśmy, że warto przeprojektować tunel i dodać te elementy, które odpowiadają za bezpośrednie bezpieczeństwo jego użytkowników. Co ważne - zrobiliśmy to bez ponoszenia dodatkowych kosztów, zmienił się tylko termin wykonania - tłumaczy Bojanowski.
OHL chce od miasta 100 mln zł
CBA badało budowę tunelu już wcześniej. Postępowanie zostało jednak umorzone w 2016 r. Jeśli CBA nie uzna obecnych argumentów miasta i utrzyma w mocy protokół pokontrolny, sprawa może trafić do prokuratury, a następnie do sądu.
Upadłość Hydrobudowy, OHL przejmuje plac budowy
To niejedyne postępowanie, jakie dotyczy budowy tunelu. Swoje roszczenia ma też firma OHL, która na drodze sądowej domaga się od miasta ponad 100 mln zł. Sprawa jest w toku.
Opinie (241) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-18 15:17
Nic sie nie stalo
Pam T. Pan K. I wszysko jasne ale nie dla niedouczonych ze sluzb.
- 9 7
-
2020-09-18 15:17
W Gdańsku to CBA powinno prowadzić sprawy 24/7/365.
- 27 18
-
2020-09-18 15:07
Kiedy CBA wpadnie na Żoliborz?
- 43 10
-
2020-09-18 15:05
Nie pierwsza akcja CBA na zlecenie PiS.
- 41 24
-
2020-09-18 14:47
Inwestycje kolejowe opóźniają się o grube lata (1)
Jakoś nie widziałem CBA w PKP-PLK
- 46 19
-
2020-09-18 14:50
A to jest artykuł o tunelu czy o PKP?
- 8 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.