Fakty i opinie

stat

Kłopoty po otwarciu Nowej Słowackiego. OHL przejmie kontrakt Hydrobudowy?

Skrzyżowanie ulic: Nowej Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów w Gdańsku.
Skrzyżowanie ulic: Nowej Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów w Gdańsku. Fot. Maciej Kosycarz/KFP

Mieszkańcy i przedsiębiorcy z górnego Wrzeszcza nalegają, by drogowcy połączyli ulice Chrzanowskiego i "starą" Słowackiego. Drogowcy proszą o cierpliwość i obiecują zrobić to za miesiąc. Tymczasem Hydrobudowa Polska budująca wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego wystąpiła o ogłoszenie upadłości układowej. Czy OHL przejmie jej kontrakt?



Film nagrany chwilę po otwarciu 1,5-kilometrowego odcinka ul. Nowej Słowackiego.

Film nagrany chwilę po otwarciu 1,5-kilometrowego odcinka ul. Nowej Słowackiego.

Od minionego piątku kierowcy mogą już jeździć Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska między rondem im. Jana de la Salle zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowaniem z ul. Chrzanowskiego i ul. Partyzantów. zobacz na mapie Gdańska 1,5-kilometrowy i dwujezdniowy fragment drogi był niezbędny dla zapewnienia dogodnego dojazdu kibiców i oficjeli z lotniska do stadionu podczas meczów Euro.

Jednak otwarcie tylko części, spośród całej 3,3-kilometrowej Trasy Słowackiego wiodącej przez Wrzeszcz, ulicy wywołało ogromne perturbacje w ruchu, ponieważ drogowcy podjęli decyzję o odcięciu tzw. starej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska od ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska i od al. Grunwaldzkiej. To skazało mieszkańców części Wrzeszcza i Strzyży na objazdy.

Organizacja ruchu, która obowiązuje od chwili otwarcia 1,5-kilometrowego odcinka Trasy Słowackiego.
Organizacja ruchu, która obowiązuje od chwili otwarcia 1,5-kilometrowego odcinka Trasy Słowackiego. graf. GIK
- To oburzające lekceważenie właścicieli i użytkowników pawilonu handlowego przy ul. Słowackiego 37 zobacz na mapie Gdańska oraz mieszkańców okolicznych domów. Od ponad 20 lat prowadzę tutaj działalność. Pogodziłam się z faktem, że po przebudowie ten odcinek będzie jednokierunkowy, a ulica otrzyma status podrzędnej. Ale ani mnie, ani współużytkownikom pawilonu nie przyszło do głowy, że ktoś wpadnie na pomysł, żeby ten odcinek jezdni był tak bezmyślnie odcięty od miasta - denerwuje się Małgorzata Bartoszewska, nasza czytelniczka.

Te zastrzeżenia przekazaliśmy inwestorowi, czyli miejskiej spółce GIK. Ten zapewnia, że taka organizacja ruchu potrwa około miesiąca.

- Stara jezdnia Słowackiego jest chwilowo "ślepa", bo generalny wykonawca inwestycji chce przystąpić do przebudowy skrzyżowania dotychczasowej ul. Słowackiego z ul. Chrzanowskiego. Te prace wymagają takiej właśnie organizacji ruchu - zapewnia Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego miejskiej spółki GIK.

Czy nowy odcinek Trasy Słowackiego ułatwia poruszanie się po Wrzeszczu?

tak, teraz jedzie się znacznie szybciej 31%
tylko częściowo, bo na bocznych drogach jest koszmar 36%
nie, nic się nie zmieniło 16%
nie, jest zdecydowanie gorzej 17%
zakończona Łącznie głosów: 943
Hydrobudowa Polska z wnioskiem o upadłość

Generalny wykonawca wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego, czyli firma Hydrobudowa Polska, wystąpił w poniedziałek z wnioskiem o upadłość z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Podobnie postąpiła jej spółka matka, czyli PBG. Akcje obu firm gwałtownie zanurkowały na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Co dalej z praktycznie przerwaną kilka tygodni temu budową Trasy Słowackiego?

Na pewno nie będzie rozwiązania kontraktu, choć w wielu przypadkach postawienie jednego z partnerów w stan upadłości pozwoliłoby na taki krok. - Sytuacja jest trudna, ale nie najgorsza. Czekamy na wyrok sądu. Trzeba tu podkreślić, że wykonawcą jest konsorcjum firm, a lider i jego partnerzy odpowiadają solidarnie za dokończenie budowy. W konsorcjum jest firma OHL, która mogłaby dokończyć inwestycję - mówi prezes spółki GIK, Ryszard Trykosko.

Szef GIK przekonuje, że do zrobienia zostało niewiele. - Najtrudniejsze roboty, czyli przebudowa sieci i montaż konstrukcji nośnych wiaduktów, zakończyły się. Teraz pozostają do wykonania montaż i prace przy zieleni. Jeśli nic się nie wydarzy w najbliższym czasie, nie powinno być opóźnienia w realizacji inwestycji - zapowiada Trykosko.

Dla przeciętnego gdańszczanina do zrobienia zostało jeszcze sporo. Trzeba zbudować fragment ul. Słowackiego od ronda z ul. Partyzantów do wiaduktu nad al. Grunwaldzką, zainstalować ekrany dźwiękochłonne na całej długości Trasy, połączyć wiadukt nad koleją z estakadą i odcinkiem Trasy Słowackiego po drugiej stronie torów oraz ukończyć przebudowę fragmentu ul. Kościuszki.

Z naszych informacji wynika, że wejście OHL na budowę we Wrzeszczu jest niemal przesądzone. Przedstawiciel hiszpańskiej firmy był już w Gdańsku i zaproponował podwykonawcom - wierzycielom Hydrobudowy - pokrycie połowy zobowiązań, jakie powstały w czasie pracy dla chwiejącego się finansowo budowlanego giganta.

Zobacz kronikę budowy Trasy Słowackiego. Film promocyjny miejskiej spółki GIK.



Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (328) ponad 10 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.