• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cechy okularów rowerowych

Przemysław Mudlaff
17 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Okulary rowerowe to dopełnienie kolarskiego wyglądu oraz skuteczna ochrona przed wiatrem, słońcem i owadami. Okulary rowerowe to dopełnienie kolarskiego wyglądu oraz skuteczna ochrona przed wiatrem, słońcem i owadami.

Okulary to gadżet, który praktycznie od początków kolarstwa wyczynowego, stanowił nieodłączną część wyposażenia rowerzysty. Okulary niesamowicie przez lata ewoluowały. Dziś poza ochroną oczu przed promieniowaniem UV, wiatrem czy owadami to także modna wizytówka eleganckiego cyklisty. Czym różnią się okulary dla rowerzysty od tych standardowych i na co zwracać uwagę przy ich wyborze?



Krótka historia okularów dla rowerzystów



Przeciwsłoneczne okulary rowerowe w kształcie zbliżonym do tych, które znamy dziś, pojawiły się w peletonie kolarskim pod koniec lat 40. XX wieku. Zastąpiono tym samym wojskowe gogle pilotów, które do tego okresu królowały na słynnych tourach. Pierwszym kolarzem, który zdecydował się użyć nowatorskich, lekkich okularów firmy Ray-Ban był Fausto Coppi - dwukrotny triumfator Tour de France i pięciokrotny zwycięzca Giro d'Italia. Mówiło się wówczas, że ten fantastyczny cyklista w swoich Aviatorach (nazwa modelu okularów Ray-Ban) wygląda jak filmowa gwiazda.

Lata mijały, a okulary dla rowerzystów stale modyfikowano: powiększano szyby, aby zakrywały jak największą część twarzy kolarza; redukowano wagę oprawek; wymyślano coraz to lepsze rozwiązania w obrębie samych szkieł. Nie wszystkie jednak pomysły należały do udanych. W tym kontekście warto przypomnieć sobie chociażby słynne okulary Over The Tops. Do dziś niewiadomo czy były one jedynie koszmarną pomyłką projektantów z firmy Oakley, czy porzuconym - ze względu na wygląd, genialnym połączeniem ochrony oczu i trzymania się oprawek na głowie.

W 1984 roku pojawiły się pierwsze modele okularów popularnej firmy Oakley. Wkrótce okazało się, że rowerzyści bez tego eleganckiego sposobu protekcji oczu po prostu nie potrafią funkcjonować. Marki związane ze sportami zimowymi rozpoczęły produkcję okularów dla rowerzystów. Do gry włączyły się także takie sportowe potęgi jak Nike czy Adidas.

Najdziwniejszy pomysł jednej z wiodących marek w produkcji okularów rowerowych - Oakley Over The Top Najdziwniejszy pomysł jednej z wiodących marek w produkcji okularów rowerowych - Oakley Over The Top


Oprawki



Lata prac nad okularami dla rowerzystów wykształciły trzy główne typy ich oprawek. Mamy więc okulary bez oprawy wokół szkieł, z pełną oprawą lub oprawą tylko z góry. To głównie na ten element okularów zwracamy uwagę podczas ich mierzenia. Ważne jest w tym względzie, aby okulary dobrze przylegały do twarzy. Większość producentów proponuje jeden rozmiar omawianego rodzaju ochrony oczu zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Istnieją jednak na rynku rozwiązania skierowane dla osób z twarzami "szczuplejszymi".

Podczas przymiarki okularów dla rowerzystów warto zwrócić szczególną uwagę na to, czy górna ich część zanadto nie odstaje od linii brwi oraz czy szkła nie opierają się o policzki lub też nie są za bardzo od nich oddalone. Wszelkie większe prześwity nie zapewnią bowiem dostatecznej ochrony przed wiatrem, insektami czy promieniowaniem UV, a "opieranie się" soczewek lub ramki o jakąś część twarzy, może powodować dyskomfort i przesuwanie się okularów.

Dodatkowo istotne jest aby przede wszystkim ramka górna nie ograniczała widoczności podczas jazdy. Pamiętajmy, że pozycja na rowerze jest pochylona, dlatego dobrze jest, jeśli podczas mierzenia spróbujemy ją imitować.

Oprawki rowerowych okularów mają być w zamiarze jak najlżejsze, dlatego też wytwarza się je najczęściej z tworzyw polimerowych. Wśród droższych modeli okularów znajdziemy także ramki wyprodukowane z użyciem karbonowego kompozytu.

Zauszniki i noski



Być może zwrócimy uwagę personelu sklepu lub innych kupujących, ale mierząc okulary rowerowe warto potrząsnąć parę razy energicznie głową, aby sprawdzić czy interesująca nas para nie spadnie z głowy podczas jazdy. Za odpowiednie trzymanie się okularów na głowie odpowiadają zauszniki i noski.

Zauszniki omawianego gadżetu nie powinny przede wszystkim ani za mocno uciskać głowy, ani leżeć zbyt luźno. Większość okularów posiada w obrębie zauszników specjalne stopery, które zatrzymują je na głowie podczas gdy pozycja na rowerze wymusza skierowanie głowy lekko ku dołowi. Inne modele interesującego nas przedmiotu wyposażono w gumowe, elastyczne zauszniki, które można odpowiednio dogiąć i tym samym dopasować do kształtu głowy. Kolejnym rozwiązaniem problemu spadających okularów jest elastyczna opaska, którą możemy zamontować do niektórych zauszników.

Kolejnym istotnym aspektem dobrych okularów dla cyklisty są noski. Na wstępie zapytaj sprzedawcę czy istnieje możliwość ich wymiany, jest to bowiem jeden z najczęściej zużywających się lub gubiących się elementów okularów. Ważne jest aby nosek był regulowany, aby dostosować go do kształtu nosa użytkownika. To od noska zależy jak wysoko znajdzie się górna część okularów, a także czy będą zsuwać się z twarzy.

Jeśli jeździsz w kasku (a powinieneś), to zawsze - jeśli tylko to możliwe - sprawdzaj okulary z nim na głowie. Większość problemów związanych z dyskomfortem noszenia okularów ujawnia się właśnie podczas gdy wraz z nimi założymy na głowę rowerowy kask.

  • Alpina Draff czyli okulary z przezroczystymi szkłami wyposażonymi w filtr UV, cena: 69 zł
  • Kolorowa seria okularów Endura, cena: 89 zł
  • Okulary o miejskim wyglądzie marki Uvex, cena: 99 zł
  • Okulary z adapterem na korekcję, cena: 109 zł
  • Okulary z wymiennymi szkłami Accent Stingray, cena: 129 zł
  • Okulary Force Race Pro, cena: 169 zł
  • Popularne Stingraye od Endury, cena: 199 zł
  • Ultralekkie okulary fotochromowe marki Alpina, cena: 199 zł
  • Okulary BBB Impulse PH, cena: ok. 299 zł
  • Okulary Scott Leap, cena: 329 zł
  • Fotochromowe okulary Alpina Twist Four Shield, cena: 379 zł
  • Gogle MTB firmy Oakley, cena: 419 zł
  • Okulary fotochromowe z wymiennymi bumperami od spodu, cena: ok. 649 zł
  • Okulary Oakley EVZero Stride, cena: 719 zł


Soczewki okularów rowerowych



Odpowiednio dobrane oprawki, nie powodujące dyskomfortu zauszniki i noski, to oczywiście nie esencja okularów rowerowych. Najbardziej istotnym ich elementem są oczywiście szyby. Obecnie na rynku mamy do czynienia z ogromnym wyborem różnobarwnych i wielofunkcyjnych soczewek. Jest ich tak wiele, że warto byłoby wiedzieć, które wybrać, aby były adekwatne do rodzaju jazdy, pory dnia i warunków atmosferycznych.

  • Soczewki przezroczyste

Dzięki okularom wyposażonym w przezroczyste szyby rowerzyści chronieni są przed wszelkiego rodzajem promieniowaniem. W tym przypadku lepiej nie dać się nabrać na tanie szkiełka pozbawione odpowiednich filtrów. Nadmierna ekspozycja oczu na UV może powodować bowiem wiele zwyrodnień poszczególnych części oka. Szyby przezroczyste są także najlepszym rozwiązaniem dla osób jeżdżących rowerem po zachodzie słońca.

  • Soczewki różnobarwne

Wybór odpowiedniego koloru szyb do pory dnia lub rodzaju jazdy powinien być przede wszystkim intuicyjny i subiektywny. Jeśli więc nasza jazda nie jest jedynie szosowym treningiem lub przejażdżką typu MTB, przydadzą się okulary z wymiennymi szkłami. Większość zestawów posiada w komplecie wspomniane wyżej soczewki przezroczyste, a także szare i żółte lub pomarańczowe. Szare, ciemniejsze szyby chronią oczy przed ostro świecącym słońcem, nie ściemniają jednak otoczenia na tyle, żeby nie odróżniać kolorów np. świateł drogowych. Są odpowiednie głównie w słoneczne dni, podczas jazdy trekkingowej lub szosowej. Z kolei szkła żółte lub pomarańczowe mają na celu zwiększenie wyrazistości i rozjaśnienia. Zdecydowanie poprawiają także humor rowerzyście w pochmurny dzień. Pomarańczowe soczewki to także dobry sposób na wprowadzenie kontrastu podczas jazdy w lesie, chociaż najbardziej odpowiednimi dla tego celu będą szyby brązowe.

  • Soczewki fotochromowe i polaryzacyjne

Okulary z tzw. wyższej półki wyposaża się najczęściej w soczewki fotochromowe. Są to inteligentne szkła, które reagują na światło. W zależności od natężenia światła słonecznego ciemnieją lub jaśnieją. Okulary fotochromowe to idealna alternatywa dla osób, które nie mają zamiaru wozić z sobą nieporęcznego pokrowca ze szkłami. Oczywiście można je z niego wyjąć i schować do kieszeni np. koszulki rowerowej, jednak nawet ceramiczna powłoka nie ochroni ich najpewniej przed zarysowaniami. Soczewki fotochromowe najlepiej sprawdzą się w otwartym terenie, podczas jazdy szosowej. Warto pamiętać, że im tańsze "fotochromy", tym dłuższy czas ich reakcji na warunki. Może się więc okazać, że wjedziemy w obszar zacieniony z jeszcze nie rozjaśnionymi dostatecznie szkłami okularów.

Inną, typowo szosową szybą będzie również ta z funkcją polaryzacji. Okulary z polaryzacją sprawiają, że obraz będzie bardziej przejrzysty i wyraźny oraz co najważniejsze usuwają zbędne odblaski, które powodują mrużenie oczu podczas jazdy w pełnym, ostrym słońcu.

Polaryzację stosuje się także często w tzw. szkłach lustrzanych. Dodatkowa lustrzana powłoka po zewnętrznej stronie soczewki blokuje więcej światła. Okulary lustrzane są także zwykle w jasnych kolorach, ponieważ obiekty przez nie widziane wydają się ciemniejsze niż są w rzeczywistości.

Dobre okulary rowerowe to też takie, których szkła nie będą od wewnątrz parowały, tyczy się to głównie jazdy w chłodniejszej aurze. Zapobieganiu takim sytuacjom służyć mają specjalne powłoki Anti-Fog lub specjalne otwory wewnątrz oprawek lub szyb.

Osoby, które posiadają wadę wzroku nie są skazane na jazdę w okularach rowerowych zakładając uprzednio na oczy soczewki kontaktowe. Producenci wyszli im także naprzeciw. Proponują zatem modele okularów ze specjalnymi adapterami, w które można zainstalować szkła korekcyjne lub zapewniają możliwość przystosowania szkieł do ich wady wzroku.

Podsumowanie

W związku z ogromnym wyborem kształtów oprawek, rodzajów zauszników, nosków oraz przede wszystkim szkieł, cykliści stają przed trudnym zadaniem zakupu dobrych okularów rowerowych. Odpowiednio dobrany interesujący nas gadżet służący protekcji oczu, to taki, który skutecznie zakrywa większą część twarzy zarówno od przodu, jak i po bokach oraz nie powoduje uczucia dyskomfortu. Okulary rowerowe to wreszcie nie tylko gadżet ochronny. Wielu osobom służy bowiem jako uzupełnienie rowerowego looku.

Opinie (99) 2 zablokowane

  • i znowu cykliści (3)

    czy na tym portalu może być choć jeden dziań bez artykułu o cyklistach? ich pojękiwaniach czy reklamie ich gadźetów

    • 6 7

    • Trolu dlaczego wyszukujesz takie tematy i chwalisz sie głupotą:)

      Wiec sobie zapamiętaj ze sport jest coraz bardziej popularny wiec będzie więcej wszedzie

      • 3 2

    • Najwięcej pojękiwania to jest w komentarzach takich jak ty

      • 0 0

    • można po prostu nie wchodzic w takie artykuły jak cie nie interesuja

      • 0 0

  • Okulary są niezbędne (3)

    Jakiekolwiek, nie można jechać dalej niż do sklepu bez nich. Ci co mówią, że są niepotrzebne, zmieniają zdanie od razu po pierwszym kontakcie zuka czy innego baka z okiem przy prędkości 30km/h

    • 8 4

    • dlatego nie jeżdżę wokół pastwiska

      • 5 1

    • (1)

      Ja do kontaktu z bąkiem (nawet zupełnie statycznie, niekoniecznie przy 30km/h) polecam klamerkę na nos. Sprawdza się dużo lepiej niż okulary.

      • 3 1

      • rozwiązaniem jest też trzymać odstęp, tak jak zalecają na obwodnicy

        • 2 1

  • Specjalne rowerowe są przereklamowane i marnej jakosci!Miałem marki GOGLE za 300zł

    anty odblaskowe polaryzacyjne ,beznadziejne a filtr bardzo słaby. Kolejne już u optyka cena taka sama a jakoś o wiele lepsza. A teraz możesz nawet zamawiać przez neta zrobić badania u okulisty i przesłać dane do optyka i zamówić szkła jakie chcesz filtry jakie chcesz ,oprawki jakie chcesz.
    W rowerowych wszystko na jedno kopyto byle jak nie dopasowane i na dodatek drogo.

    • 0 0

  • (2)

    Czy to prawda, jak to mówił mój kolega, rowerzysta, że żeby dostać rowerzystą to trzeba być biernym homo i mieć sprzęt za 200 000 zł?

    • 5 3

    • A co?
      Szukasz z chłopakiem większej grupy?

      • 0 4

    • homo akurat tak się męczyć nie lubią

      wsiadają do wygodnych samochodów i się wożą, jak księżniczki.
      Podobno wyjątkowo lubią wpadać na korki!

      • 1 3

  • Może dzięki okularom rowerzyści jadący ulicą będą widzieć pieszych na przejściach. (6)

    Jeszcze nie widziałem, żeby rowerzysta zatrzymał się, żeby ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

    • 7 5

    • Dokładnie (2)

      Sam jestem rowerzystom i przyznaję, że to grzech główny rowerzystów...

      • 2 3

      • mi sie zatrzymują (1)

        ale może dlatego że mam wydziaraną pajęczynę na glacy

        • 3 1

        • i Waligórę

          na plecach, ale tyłem, jakby na tobie jechał

          • 0 0

    • jak nie widziałeś

      To idź do lekarza od oczu.

      • 0 0

    • Nie ma takiego obowiązku jak do tej pory.

      • 0 0

    • widocznie nie jestes na tyle estetyczny zeby cie przepuszczac.

      • 0 0

  • 12 PLN w budowlanym

    • 3 0

  • Niech obciskodupce zainwestują lepiej w naukę zasad ruchu drogowego (4)

    Jak to możliwe że rowerzyści nie muszą posiadać żadnych uprawnień do jeżdżenia po drogach? Znaki i zasady ruchu obowiązuję te same co kierowców. Najwyższy czas przywrócić kartę rowerową, wprowadzić OC i karać srogimi mandatami za to co wyprawiają na drogach!

    • 6 8

    • Ta, (3)

      i może jeszcze pieszy niech ma kartę na buty, żeby wyjść z domu. Nie zauważyłeś, że PRL już się skończył SBku...

      • 3 3

      • prl tak ale zasady (2)

        Ruchu nie. Karta rowerowa powinna być obowiązkowa.

        • 1 2

        • (1)

          a jest gdzieś obowiązkowa?
          widocznie nie bez powodu nie jest.

          • 0 1

          • niestety jest, u nas (między innymi)

            jak dzieciak kończy 10 lat, to dalej nie może jeździć po drogach publicznych, w tym po drogach dla rowerów, dopóki nie zdobędzie karty rowerowej

            jak dożyje osiemnastki i przeżyje, tym samym dowiódł czynnej znajomości prawa drogowego i już karty rowerowej nie potrzebuje

            istnieją inne kraje, w tym europejskie (np. Austria), gdzie dzieci muszą mieć podobny dokument. zwykle nikt tego nie sprawdza. nie ma w Europie krajów które chcą go od dorosłych

            • 0 0

  • Przeczytałem artykuł dla sprawdzenia czy zawiera najważniejszą wg mnie cechę

    okularów rowerowych i nie zawiodłem się. Chodzi o grubość i położenie górnej ramki okularów. Ważne jest aby ramka była wysoko i nie była zbyt gruba, tak żeby patrząc przed siebie w pochylonej pozycji górna ramka nie przesłaniała widoku.

    • 0 0

  • Jak sprawdzić doświadczalnie czy okulary mają filtr UV 400, (6)

    skoro specyfikacje producenta nie są wiarygodne? Czy jakaś instytucja to kontroluje? I gdzie jest granica wiarygodności? Czy jest nią cena? Jeżeli tak, to jaka cena? 50zł?

    • 1 1

    • tyle ma nawet folia spożywcza, więc na pewno mają (4)

      a jeżeli jednak masz obawy to se nałóż trochę strecza i będzie git.

      • 2 1

      • A czy ten Twój strecz skuteczny jest?

        Długo już tak się chronisz?

        • 0 0

      • (1)

        Popieram. Ja od lat nie używam okularów, tylko owijam głowę streczem przed wyjściem na słońce.

        • 3 0

        • Dzięki za radę. Poszukam.

          • 1 0

      • Ja smaruje oczy kremem do opalania

        • 1 0

    • jak kupujesz u optyka to u niego zamiawiasz sobie jaki filtr ma ci nałozyc na okulary

      to to jest 100% wiarygodności a te kupowane gdzie kolwiek w sklepie niemasz i niebedziesz miał

      • 0 0

  • Czemu nikt nie kontroluje rowrrzystow ze znajomosci zasad ruchu drogowego? (5)

    Zeby jezdzic samochodem trzeba miec prawo jazdy,za to kazdy moze jezdzic rowerem po publicznej drodze.Jedzie potem taki oszolom kiwajac sie na boki i blokuje caly pas drogowy powodujac korek.Kiedy w koncu ktos sie za nich wezmie?

    • 7 8

    • Na szczęsćie nigdy

      Bo ty nie masz nic do gadania. Co ty chcesz a co nie nie ma żadnego znaczenia.

      • 3 3

    • Jak byś znał rzeczone zasady, to byś wiedział, że może tak jechać.

      Nie chcesz za nim jechać to go wyprzedź.

      • 1 0

    • Kierowcy mają prawo jazdy i jakoś nie przeszkadza im to w powodowaniu 50tys wypadków rocznie

      Z winy kierowców którzy "doskonale" znają przepisy ginie 3tys osób rocznie, a 40tys zostaje rannych

      Z winy "nieznających" przepisów rowerzystów nikt nie ginie i tylko garstka zostaje rannych.

      czy trzeba coś jeszcze ci wyjaśnić?

      • 0 2

    • (1)

      jakim trzeba być kafarem i młotem
      żeby zrzucać na rowerzystę
      swoją własną nieumiejętność wyprzedzania
      albo zbyt wąską kiepską drogę?

      Januszu, powinieneś być w zoo, jak osioł.
      Nigdy nie powinno ci się pozwalać dotknąć kierownicy!

      • 0 0

      • Pal licho te korki, ale na drodze publicznej obowiązują przepisy i zarówno kierowca jak i rowerzysta muszą je znać, żeby nie stwarzać zagrożenia dla siebie i dla innych. A dziś wsiada taka Grażyna na swojego składaka i wymusza pierwszeństwo na skrzyżowaniu, bo nie ma pojecia o zasadach poruszania się na drodze. Dlatego karta rowerowa powinna być obowiązkowa, żeby każdy te podstawowe przepisy znał.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane